2018-01-11, 14:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
2009.

Citat:
Ursprungligen postat av Gud-Runar
I meddelande #7 skriver du "Ang. just den sistnämnde Kjell-Åke Johansson så hade han en flickvän som just hade blivit med barn sommaren 1965. Detta hade hon dock aldrig berättat för Johansson och han fick heller aldrig reda på det."

Uppgifterna blir konstiga tillsammans, flickvän hemma hos hans föräldrar för att visa upp sonen och låta honom veta att han blivit pappa?

Kolla också att detta inlägg är gjort 2009-04-23. När detta inlägg gjordes fanns enbart Ingmar Norléns bok från 1995 att gå efter som källa. Inga eftersökningar hade då ännu blivit gjorda.

I samma inlägg ser du också och att den midnattsblå PV:n har det felaktiga registreringsnumret. Det riktiga var då ännu inte känt.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-01-11 kl. 15:29.
Citera
2018-01-11, 15:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Janne Dahlsjö och Gay Karlsson.

Citat:
Ursprungligen postat av Torgerd
OM de tre från Haga var inblandade i Grodmansrånet, så var de säkerligen bara ”springpojkar”. Att de skulle ha kapacitet till mer tror jag inte. Däremot var alla tre småkriminella, Gay hade tagits för inbrott. Att köra någon någonstans för en tusenlapp kunde säkert vara lockande...

Vi vet inte heller med säkerhet om det verkligen var den 29 juli som Hymme försvann. Föräldrarna hade ingen riktig koll, de var i Stockholm och han försvann från Torekov. Sen finns faktiskt inga vittnen som verkligen sett honom.

Jag tror inte att Hymmes försvinnande är sammankopplat med de tres försvinnande. Men, vem vet...?

Dahlsjö hade också blivit gripen för inbrott och blev då daktad 1960.

Tyvärr vet vi inte det med säkerhet. Det vi vet är att den 27 juli har han ett telefonsamtal med en kvinnlig bekant. Detta är den sista uppgiften från någon utanför familjen.

Numera så tror inte jag det heller efter att ha tagit del av många handlingar.
Citera
2018-01-13, 11:11
Medlem
kraksparks avatar
önskar alla på tråden en god fortsättning på det nya året.
ser att tråden lever vidare.. spännande läsning.
fortfarande mycket frågetecken ang trion som försvann.
Citera
2018-01-14, 16:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Aldrig varit efterlysta för misstanke gällande brott.

Citat:
Det luktar nått. Mest att de blivit ansatta av någon som hyst brottsmisstanke mot de försvunna.
Det är väl annars förbannat underligt?

Åren har gått och de är inte efterlysta för brott under sin svenska identitet.

Jag kan tänka mig att 3 rätt panka körkortslösa ynglingar träffar på Hymne som har körkort och pengar till full tank. Men vilken väg skulle man vid den tiden ta om man sökte en varm kvinnokropp i Gerlesborg?

Jag är inte främmande för att fridyka med metalldetektor i sommar.

Det luktar mycket. Är som en enda stor härva.

Ingen av de tre har någonsin blivit efterlysta för brott som de skulle ha begått. Åtminstone inte i Sverige under de namn de hade då de försvann. Polisutredningarna gällande deras försvinnanden lades ner för snart 32 år sedan.

Var någonstans har du tänkt att göra det nu i sommar om jag får fråga?
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-01-14 kl. 16:51.
Citera
2018-01-14, 17:06
Medlem
Gud-Runars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Kolla också att detta inlägg är gjort 2009-04-23. När detta inlägg gjordes fanns enbart Ingmar Norléns bok från 1995 att gå efter som källa. Inga eftersökningar hade då ännu blivit gjorda.
I samma inlägg ser du också och att den midnattsblå PV:n har det felaktiga registreringsnumret. Det riktiga var då ännu inte känt.

Tack för klargörandet! Det blir lite svårt att veta "state of the art" med mer än 5000 inlägg!

Jag tycker inte det är konstigt om de fyra träffades och bilen, ev fyllebilen fick en laglig chaufför.
De 3 var tydligen så sugna på bilåkning att de åkte olagligt och ev tänkte sig en lång badresa.

Själv åkte jag bil hela helgnätterna med äldre kompisar som längtade att smaka friheten med körkort/bil och ev. lite villiga flickor som man inte hittat hemma.
Andra påstod dock att nymferna fanns i rikt antal "utsocknes".

Jag gick till sjöss som 16-åring och det fanns knappast några större bekymmer om man nu ville lämna landet utan kontroll.
Problemet med den teorin tycker jag är för många personer, för lång tid borta utan minsta hemkontakt, och bilen.

Jag har väl träffat "snedseglare" som hållit sig borta från Sverige. Men dessa skulle ha flyttat av personliga orsaker fria att återvända om lyckan inte stod dem bi där de var.

Jag tycker det är osannolikare än att en ovan bilförare ev. påverkad kör ner i djupt vatten utan att hittas.
Minns en tur med en Pv då ratten slets ur mina händer efter att frambroms vä inte tog alls men höger nöp.
Inte så lätta bilar att komma ur heller i vatten om är man modellovan och baksätespassagerare som trycker på i panik. Säkerhetsbälte fanns inte i Pv förrän 1959 och använd av få men kanske inte så bra under vatten.

Jag vet inte var jag skulle dyka eller dragga med magnet eftersom jag först måste hitta en vägkarta anno 1965. Sen från Gerlesborg se var vägen går nära djupare vattenhål.
Senast redigerad av Gud-Runar 2018-01-14 kl. 17:13.
Citera
2018-01-14, 22:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den 28 och 29 juli 1965.

Citat:
Tack för klargörandet! Det blir lite svårt att veta "state of the art" med mer än 5000 inlägg!

Jag tycker inte det är konstigt om de fyra träffades och bilen, ev fyllebilen fick en laglig chaufför.
De 3 var tydligen så sugna på bilåkning att de åkte olagligt och ev tänkte sig en lång badresa.

Själv åkte jag bil hela helgnätterna med äldre kompisar som längtade att smaka friheten med körkort/bil och ev. lite villiga flickor som man inte hittat hemma.
Andra påstod dock att nymferna fanns i rikt antal "utsocknes".

Jag gick till sjöss som 16-åring och det fanns knappast några större bekymmer om man nu ville lämna landet utan kontroll.
Problemet med den teorin tycker jag är för många personer, för lång tid borta utan minsta hemkontakt, och bilen.

Jag har väl träffat "snedseglare" som hållit sig borta från Sverige. Men dessa skulle ha flyttat av personliga orsaker fria att återvända om lyckan inte stod dem bi där de var.

Jag tycker det är osannolikare än att en ovan bilförare ev. påverkad kör ner i djupt vatten utan att hittas.
Minns en tur med en Pv då ratten slets ur mina händer efter att frambroms vä inte tog alls men höger nöp.
Inte så lätta bilar att komma ur heller i vatten om är man modellovan och baksätespassagerare som trycker på i panik. Säkerhetsbälte fanns inte i Pv förrän 1959 och använd av få men kanske inte så bra under vatten.

Jag vet inte var jag skulle dyka eller dragga med magnet eftersom jag först måste hitta en vägkarta anno 1965. Sen från Gerlesborg se var vägen går nära djupare vattenhål.

Helt riktigt kan detta bli svårt med tanke på alla inlägg.

De var sugna på bilresor och den som oftast körde var Gay. Man får nog anse honom som en van bilförare men hur det stod till med nykterheten så var det nog lite si och så. Janne däremot ansågs som en dålig bilförare och det brukade skämtas om detta ibland på t. ex. Mården. Kjell-Åke framförde nog en bil ännu sämre med tanke på hans ålder. Har aldrig erhållit någon uppgift att han skulle ha kört bil.

För många tycker du? Av dessa tre personer så handlar det om två av dem. Ingen av oss vet faktiskt om Dahlsjö och/eller Kjell-Åke kom att höra av sig till familjen? I Kjell-Åkes fall gäller detta hans mor och gällande Dahlsjö så handlar det troligtvis om både modern och hans fyra helbröder. Vid försvinnandet bodde han tillsammans med henne och de två yngsta bröderna födda 1946 och 1948.

Vi skall ha klart för oss att familjen Dahlsjö inte var speciellt intresserad av att anmäla Janne som saknad. Han kom först att begäras efterlyst av Övervakningsnämnden 1965-10-27. Denna begäran gällde delgivning av protokoll m. m. Genom sin mor kom hans först att bli anmäld som saknad 1966-03-31. Hennes anmälan gällde då försvunnen person. Hans försvinnande datum från hemmet var alltså 1965-07-28. Ev. kan han kanske ha hört av sig till hemmet den 29 juli?

Gällande Gay så vet vi att han aldrig kom att höra av sig. Uppfattningen är den att han kom att avlida kort tid efter den 29 juli. Allt tyder på detta. Kanske första veckan i augusti?

Låter intressant. Jag hoppas att du får tag på en vägkarta från 1965 över det här området.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-01-14 kl. 22:23.
Citera
2018-01-17, 19:31
Medlem
Gud-Runars avatar
[quote=Skaraborg2|

Låter intressant. Jag hoppas att du får tag på en vägkarta från 1965 över det här området.[/QUOTE]

Jag har den. Ännu inte analyserat rutterna. Min motivation har avtagit efter läst om rattfylla och inbrott per moped i Värmland.
Jag själv var på glid och trodde jag kunde tänka mig in i dagshändelsen men detta är fritt fall och inget glid.

Jag trodde att försvinnande anmäldes så snabbt att man kunde utesluta färjor, men inte ens det.
Nu blir jag tveksam, Hymnes anförvanter är väl alla döda?

Jag förstår att de andras släktingar typ syskon undrar var de tog vägen om de lever men struntar i att höra av sig.
Det kan då vara en lättnad att förstå att de inte kunde hur gärna de velat.

Alla förtjänar ju en grav, men troligen fann de sin själva den kvällen men vi vet inte var.

Jag tvekar nu om det är värt ansträngningen att hitta var och hur många?
Kanske det finns någon som kan ändra det?

Annars får det läggas till samma mysterier som den som gömde https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85llebergskragen
Citera
2018-01-17, 21:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Många frågetecken behöver rätas ut.

Citat:
Ursprungligen postat av krakspark
önskar alla på tråden en god fortsättning på det nya året.
ser att tråden lever vidare.. spännande läsning.
fortfarande mycket frågetecken ang trion som försvann.

Tack det samma.

Fallet är helt klart både mycket intressant samt unikt.

Helt riktigt är det många frågetecken som skulle behövas rätas om de tre som försvann. Vi får också hoppas att så kommer att kunna ske. Åtminstone delvis. Mycket har framkommit sedan 2009 men det är inte mycket som har blivit bekräftat eller som går att bevisa tyvärr.
Citera
2018-01-18, 23:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kanske går det att få svar på en del frågor om den 29 juli 1965 och tiden därefter?

Citat:
Jag har den. Ännu inte analyserat rutterna. Min motivation har avtagit efter läst om rattfylla och inbrott per moped i Värmland.
Jag själv var på glid och trodde jag kunde tänka mig in i dagshändelsen men detta är fritt fall och inget glid.

Jag trodde att försvinnande anmäldes så snabbt att man kunde utesluta färjor, men inte ens det.
Nu blir jag tveksam, Hymnes anförvanter är väl alla döda?

Jag förstår att de andras släktingar typ syskon undrar var de tog vägen om de lever men struntar i att höra av sig.
Det kan då vara en lättnad att förstå att de inte kunde hur gärna de velat.

Alla förtjänar ju en grav, men troligen fann de sin själva den kvällen men vi vet inte var.

Jag tvekar nu om det är värt ansträngningen att hitta var och hur många?
Kanske det finns någon som kan ändra det?

Annars får det läggas till samma mysterier som den som gömde https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85llebergskragen

Jättebra att du en sådan vägkarta från 1965. Synd att du nu känner dig mindre motiverad efter att ha läst vad t. ex. Gay Karlsson gjorde kort tid innan han försvann. Fast trions bakgrund har ju inget att göra med den teorin du tror på. Att göra det du har funderat över kostar också pengar.

"Hymmes" familj som fanns 1965 är tyvärr alla numera avlidna.

De andra syskon inte har hört av sig? Jag har själv kontakt, eller har haft kontakt, med Kjell-Åkes syster, Kjell-Åkes son, Gays syster och Gays systerdotter. De båda systrarna har medverkat i reportage, radiodokumentären samt i boken där Dahlsjö-fallet tas upp.

Jag har också haft kontakt via telefon med Gays äldre bror och hans styvmamma. Båda dessa är tyvärr numera också avlidna.

De personer som inte har velat uttala sig har varit Kjell-Åkes äldre bror och Janne Dahlsjös äldre bror. Alltså han som ägde, eller hade ägt, den midnattsblå.

Alla förtjänar naturligtvis en riktig grav på en kyrkogård med tillhörande gravsten.

Vem vet? Kanske finns det någon/några som kan ge svar på en del av alla dessa frågor som finns?
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-01-18 kl. 23:06.
Citera
2018-01-19, 08:27
Medlem
Det jag har lite problem med när det gäller hypotesen att flera av dem skulle ha levt länge (många år) efter de försvann är att de aldrig dykt upp i något övrig brottssammanhang. Att frivilligt hålla sig undan lär väl i princip alltid kräva att man lever som kriminell, och hur vanligt är det att en "livsstilskriminell" ALDRIG under sin levnad blir tagen av polisen, om än bara för ett förhör eller liknande?

Jag är skeptisk till att de skulle fortstatt sin bana, iaf i Sverige...
Citera
2018-01-19, 10:12
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
De personer som inte har velat uttala sig har varit Kjell-Åkes äldre bror och Janne Dahlsjös äldre bror. Alltså han som ägde, eller hade ägt, den midnattsblå.
Mystiskt.
Citat:
Jag har själv pratat ett par tre gånger med Bengt Dahlsjö. Även Crapstack har pratat med honom.

(FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.

(FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.
Citera
2018-01-19, 18:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inaktiva personnummer efter den 29 juli 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av erog
Det jag har lite problem med när det gäller hypotesen att flera av dem skulle ha levt länge (många år) efter de försvann är att de aldrig dykt upp i något övrig brottssammanhang. Att frivilligt hålla sig undan lär väl i princip alltid kräva att man lever som kriminell, och hur vanligt är det att en "livsstilskriminell" ALDRIG under sin levnad blir tagen av polisen, om än bara för ett förhör eller liknande?

Jag är skeptisk till att de skulle fortstatt sin bana, iaf i Sverige.
..

Att de aldrig någonsin har dykt i något som helst kriminellt sammanhang står helt klart. Deras personnummer har varit inaktiva efter den 29 juli 1965. Inte i några sammanhang, vare sig kriminella eller icke kriminella, har dessa någonsin använts. Åtminstone inte där ett personnummer registreras som t. ex. ifråga om militärtjänstgöring eller körkort.

Nej de kan omöjligt ha fortsatt på den inslagna vägen i Sverige. Åtminstone inte i med de namn eller personnummer de hade då de försvann.

Däremot utomlands med andra namn och personuppgifter kan detta ha skett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in