2014-10-09, 06:53
Medlem
Tack Skaraborg för allt jobb du lagt ner. Hur trovärdiga är egentligen de vittnesmål att bilen med killarna setts i Göteborg och övriga Sverige efter den aktuella dagen??

Hur troligt är det tror du att grodmansrånet och "Hymmes" försvinnande samma dag hänger ihop med försvinnandet?
Citera
2014-10-09, 16:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
De tre från Haga och Grodmansrånet?

[quote=swedboy77|50662159]Tack Skaraborg för allt jobb du lagt ner. Hur trovärdiga är egentligen de vittnesmål att bilen med killarna setts i Göteborg och övriga Sverige efter den aktuella dagen??

Hur troligt är det tror du att grodmansrånet och "Hymmes" försvinnande samma dag hänger ihop med försvinnandet?[/QUOTE]

Tack för din uppskattning. Förutom jag själv så är det ett flertal andra personer som naturligtvis också skall omfattas av din uppskattning som du redan tog upp i ditt inlägg härom dagen.

Att O18920 skall ha t. ex. ha setts på platser som Jokkmokk och Bräcke i Jämtland tror jag inte personligen på. Vad skulle de där att göra? Troligtvis hade ingen av dem ens varit i Jokkmokk innan de här vittnesuppgifterna. Dessa uppgifter går dock inte att helt avfärdas även om jag inte tror riktigt på dem.

Däremot gällande Värmland blir jag mer osäker, p. g. a. att ganska många spår leder till just den här landsdelen.

Ang. vittnesuppgifterna både gällande de försvunna personerna och bilen i Göteborg tror jag däremot på. Även om t. ex. Johansson officiellt försvann den 29/7-65, så kom han med allra största sannolikhet att bli kvar ett bra tag innan han kunde lämna Göteborg.

När det gäller "Hymmes" försvinnande så är i a f jag nästan helt säker på att detta hade inget med de tre från Hagas försvinnande att göra. Att hans och Dahlsjögängets vägar skulle ha korsats tror jag inte på. "Hymme" och detta småkriminella gäng hade absolut ingenting gemensamt. Snarare tvärtom. Hur troligt är det att Dahlsjö, Johansson och Karlsson skulle överhuvudtaget velat ha någonting att göra med en person som "Hymme"?

Grodmansrånet. Tillhör verkligen ett av de mest klassiska fallen i svensk kriminalhistoria. Ett verkligen intressant fall.

Även om jag inte kan bevisa det, så tror jag att detta olösta massförsvinnande och det misslyckade bankrånet i Gamlestaden hörde ihop. Det ena gav säkerligen det andra.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-10-09 kl. 16:14.
Citera
2014-10-12, 14:04
Medlem
Om vi utgår från att killarna var vid liv och setts av vittnen efter den där morgonen som de "försvann" så har de ju alltså hållit sig gömda för någon.

Min gissning är att de gjort något som fått någon i den undre världen att vilja ha tag på dem... Lurat fel person på pengar etc...

Självklart ligger det nära till hands att tro att killarna var inblandade på något sätt i grodmansrånet... Annars är det ett otroligt sammanträffande... Ett av historiens mest spektakulära rån samtidigt som detta massförsvinnande.

Kanske visste killarna för mycket och blev undanröjda av nån göteborgsgangster...
Citera
2014-10-12, 20:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Campingturen" till Åsa den 29/7 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av swedboy77
Om vi utgår från att killarna var vid liv och setts av vittnen efter den där morgonen som de "försvann" så har de ju alltså hållit sig gömda för någon.

Min gissning är att de gjort något som fått någon i den undre världen att vilja ha tag på dem... Lurat fel person på pengar etc...

Självklart ligger det nära till hands att tro att killarna var inblandade på något sätt i grodmansrånet... Annars är det ett otroligt sammanträffande... Ett av historiens mest spektakulära rån samtidigt som detta massförsvinnande.

Kanske visste killarna för mycket och blev undanröjda av nån göteborgsgangster...

Ja det får vi allt lov att utgå ifrån att så var fallet. Det gäller då framför allt Kjell-Åke Johansson som det finns mest upplysningar om.

Ja eller hur? Ett otroligt och märkligt sammanträffande.

Samma dag som Grodmansrånet utfördes, så skulle alltså dessa tre personer åka för att bada och campa i Åsa? Åtminstone Dahlsjö och Johansson uppgav detta för sina anhöriga. En dag då det dessutom spöregnade, blåste och var kyligt. Jag tror inte det minsta på den här "campingturen". Som jag ser det så var detta enbart svepskäl. Om det hade legat någon sanning bakom den här "campingturen", så hade naturligtvis Dahlsjö och Johansson tagit med sig t. ex. badbyxor och handdukar. Att som Dahlsjö gjorde att enbart ta med sig ett par extra ljusa byxor tycker jag tyder på något annat.

Vi vet att det var betydligt flera personer inblandade i Grodmansrånet än de tre som kom att bli dömda för rånet. Jag och flera med mig tror att de personerna som själva försvann var delaktiga/inblandade på något sätt gällande rånet i Gamlestaden.

Som jag själv har skrivit förut "Det ena gav säkerligen det andra", så tror jag att detta var just anledningen till att vi i dag har ett ouppklarat massförsvinnande.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-10-12 kl. 20:44.
Citera
2014-10-13, 12:06
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
När det gäller "Hymmes" försvinnande så är i a f jag nästan helt säker på att detta hade inget med de tre från Hagas försvinnande att göra. Att hans och Dahlsjögängets vägar skulle ha korsats tror jag inte på.
Skara, detta betyder ju att du inte tror på vad den första källan sagt. Förkastar du även allt annat som kommer från detta håll? Det är ju ganska mycket - en stor del av tråden och dina tidigare resonemang bygger ju på detta.

2009 ombads alltså en trovärdig person, som omvittnat haft kunskaper om Göteborgs undre värld, att försöka snoka rätt på uppgifter om detta fall. Tror du att han ljuger för oss eller tror du att det är hans egna kontakter som ljuger för honom?
Citera
2014-10-14, 19:28
Medlem
FritzDaCats avatar
Utan att jag vet något, så måste "Hymme" denna dag kommit i kontakt med dessa tre på något sätt. Att hans försvinnande har med de övrigas att göra är jag personligen övertygad om.
Citera
2014-10-15, 10:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inga vittnesuppgifter från den 29 juli 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Utan att jag vet något, så måste "Hymme" denna dag kommit i kontakt med dessa tre på något sätt. Att hans försvinnande har med de övrigas att göra är jag personligen övertygad om.

Det håller jag fullständigt med dig om. Ingen vet vad som kom att hända "Hymme".

Eftersom ingen vet kan deras vägar ev. ha korsats av någon eller några anledningar?

Efter att ha tagit del av polisutredningen så har jag helt ändrat uppfattning. En sak som jag vänder mig starkt emot är just detta, att det finns inte en enda känd vittnesuppgift på att någon skulle ha sett “Hymme” den 29/7. Vare sig han nu tog tåget eller liftade upp genom Halland? Hans försvinnande kom att bli känt för allmänheten en månad efter detta datum.

Detta finner jag mycket märkligt med tanke på alla vittnesuppgifter av honom efter den 29/7 1965.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-10-15 kl. 10:36.
Citera
2014-10-15, 10:49
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Det håller jag fullständigt med dig om. Ingen vet vad som kom att hända "Hymme".
Ärligt talat, var det inte min kommentar, utan din egen, från 2010:

Citat:

Så därför undrar jag på vilka grunder du varit övertygad när du skrev detta? Vilka belägg hade du då?
Citera
2014-10-15, 23:31
Medlem
FritzDaCats avatar
Skara, när läsaren nu får veta att du tror att den första källan har lämnat falsk information, vill man ju veta om du har fått uppgifter som gör att man numera inte ska ta källan på allvar.
Detta är ju essentiellt för tråden.
Citera
2014-10-17, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat

Detta är alltså ursprungligen skrivit av Skaraborg. Fritz, vad tror du själv om detta eventuella samband mellan de tre och Hymme? Jag kommer inte ihåg vad källan från 2009 ska ha sagt. Tydligen står det en del intressant i polisutredningen om Hymme men det får ju inte föras vidare utan man måste själv läsa den på plats.
Citera
2014-10-18, 11:10
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
En sak som jag vänder mig starkt emot är just detta, att det finns inte en enda känd vittnesuppgift på att någon skulle ha sett “Hymme” den 29/7. Vare sig han nu tog tåget eller liftade upp genom Halland? Hans försvinnande kom att bli känt för allmänheten en månad efter detta datum.

Detta finner jag mycket märkligt med tanke på alla vittnesuppgifter av honom efter den 29/7 1965.
Det där resonemanget håller inte.
I det ena fallet krävs observationer gjorda under en snäv tidsram och ett begränsat område, medan det i det andra fallet räcker med observationer gjorda när som helst och var som helst. Det är heller inte lätt att minnas iaktagelser av okända människor gjorda veckor och månader bakåt i tiden. Dessutom är ingen av de påstådda observationerna det minsta säker - ingen av vittnena hade träffat Hymme innan. (Jämför med de som sade sig ha observerat KÅ och Janne.)

Sen ska du väl redovisa även i denna tråd att ett skäl för din nuvarande teori baseras på att du inte tror att Hymme själv skickade det berömda vykortet, samt att du tror att familjen visade upp ett förfalskat vykort. Jag kan inte se någon rim och reson angående den tanken. Eller vill du kanske anklaga familjen för att ha bragt Hymme om livet?

Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
Fritz, vad tror du själv om detta eventuella samband mellan de tre och Hymme?
Min poäng var att det inte går att vara "nästan helt säker" på något, vilket Skara säger sig vara.
Men sen kan jag inte heller se något motiv från källorna att i ett initialt skede presentera falsk information.
Frågan är fortfarande öppen.
Citera
2014-10-18, 11:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

I inlägg # 106 i "Hymme-tråden" den 2/9 i år kl. 00.12 skrev skribenten FDC på följande sätt:

(FB) Konstnärssonen Hymme Lundquists försvinnande 1965

Jag förstår fullständigt vad h*n menar och vad h*n är ute efter. Därför kommer jag inte att diskutera min uppfattning ytterligare rörande "Hymme" med denne skribent, eftersom detta inte kommer att leda fram till något positivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in