2018-01-18, 17:40
  #62377
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
https://twitter.com/StegetEfter/status/953661231990300673

Invandring har man alltid kunnat läsa om. Hur den ska rädda våra pensioner, hur den berikar vår tråkiga kultur etc.

Dom må ha skrivit om det och haft korta inslag men när Ekeroth givit någon en lavett och när Wigh påstås ha blivit antastad av sin pojkvän så går SVT all in.

Är det dessa pressetiska regler du pratar om? https://www.youtube.com/watch?v=OxNy7BA2Agc

Nu är du ju ganska långt OFF-topic. Föreslår att vi tar den här diskussionen i en mer passande tråd. Jag håller inte med dig, men tycker vi skall ta den diskussionen på annan plats på forumet.
2018-01-18, 17:47
  #62378
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Dock har du fel i den slutsatsen. Då det är välkänt att även månadssnittet är en stor underskattning av Sverigedemokraternas valresultat. Enligt tidigare historik motsvarar ett månadssnitt på 18% ett valresultat på mellan 21-23%.

Den röda punkten är valresultatet.

http://privat.bahnhof.se/wb492673//44%20Alla%20linjar.gif

Hur stor betydelse har egentligen OM för valresultatet?
Bor i Kronobergs län och skulle därför vilja ta en jämförelse från sporten.
Växjö leder elitserien i hockey med 14 poäng idag.
Vilken påverkan har detta på antalet supportrar till laget, i förhållande till om man varit ett mittenlag?
Skulle tro detta har mycket liten betydelse, men är personligen ganska ointresserad av hockey i allmänhet.

Tror absolut man kan dra en liknande parallell till politiken och SD.
Bara för att SD visar höga siffror i OM, kommer inte detta inte i sig locka fler verkliga sympatisörer eller väljare!
2018-01-18, 18:00
  #62379
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Ganska tråkigt sätt att argumentera på. Uppsala universitet är stort och Arkeologi har inte så mycket med statsvetenskap att göra. Att en forskare har fel eller har hittat på saker visar ju inte per automatik att andra har det.

Det är väl känt att universiteten är politiska nästan för aktivister, så en viss skepticism är befogad. Däremot tycker jag din tankegång är intressant ger extra liv i tråden. Det är inte lika stigmatiserat att vara för sd idag som för 8 år sedan. Och opinionsinstituten bör successivt ha förbättrat sina metoder och analyser. Å andra sidan finns det många nya väljare som kanske inte skulle uppge sin partisympati, vilket de som varit med ett tag skulle göra. Var det hela skulle landa i bedömningen av SD enligt opnionssiffror är givetvis intressant.
2018-01-18, 18:35
  #62380
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Det är väl känt att universiteten är politiska nästan för aktivister, så en viss skepticism är befogad. Däremot tycker jag din tankegång är intressant ger extra liv i tråden. Det är inte lika stigmatiserat att vara för sd idag som för 8 år sedan. Och opinionsinstituten bör successivt ha förbättrat sina metoder och analyser. Å andra sidan finns det många nya väljare som kanske inte skulle uppge sin partisympati, vilket de som varit med ett tag skulle göra. Var det hela skulle landa i bedömningen av SD enligt opnionssiffror är givetvis intressant.


Off-topic: Jag tycker den bilden av universitet är orättvis men bygger mycket på en amerikanisering av den svenska debatten. Både höger och vänster tar ju uppenbarligen inspiration därifrån. Sedan har ju med universitet i många ämnen tyvärr tappat stinget och inte lyckats förklara sin samhällsrelevans. Det är helt klart ett stort problem(kanske särskilt inom humanioran).

On-topic: Jag förstår inte riktig argumentationen kring att dessa nya eventuella väljare inte skulle vilja uppge sina sympatier. Det läggs mest fram som ett faktum men jag får inga belägg för det. Det hade varit kul att ta del av resonemanget bakom det argumentet.
2018-01-18, 18:55
  #62381
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Kristersson svarar inte på hur M´s regeringsalternativ ser ut, eftersom det inte finns något.

Kräftgången för L och KD där L riskerar att åka ur och KD förmodligen gör det resulterar tillsammans med det faktum av att M inte verkar skrapa ihop mer än 20-22%, stänger dörren för alla realistiska alternativ bygt på ett Allianssamarbete.

Man bör också komma ihåg att Kristersson överlever (en till) mandatperiod i opposition. Dvs hans egen politiska överlevnad är inte hotad.
Du verkar inte förstå allvaret i den sk borgerlighetens ställning. Svensken har fått sitt förtroende för borgarna rejält tilltufsat efter DÖ. Om Kristersson medvetet vägra ta makten pga att han inte vill stödja sig på SD och låter socialisterna leka affär i 4 år till. Då kommer M bli ett parti under 10 %. Småpartier som KD och L kommer försvinna. Centern kommer dansa lina på 4 %.

Så nej, Kristersson kommer inte överleva ännu ett svek och förräderi mot sina väljare.
2018-01-18, 19:05
  #62382
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Off-topic: Jag tycker den bilden av universitet är orättvis men bygger mycket på en amerikanisering av den svenska debatten. Både höger och vänster tar ju uppenbarligen inspiration därifrån. Sedan har ju med universitet i många ämnen tyvärr tappat stinget och inte lyckats förklara sin samhällsrelevans. Det är helt klart ett stort problem(kanske särskilt inom humanioran).

On-topic: Jag förstår inte riktig argumentationen kring att dessa nya eventuella väljare inte skulle vilja uppge sina sympatier. Det läggs mest fram som ett faktum men jag får inga belägg för det. Det hade varit kul att ta del av resonemanget bakom det argumentet.

Många väljargrupper som SD fått fäste i sedan 2014 är lite för fina i kanten för att erkänna en röst på de hemska rasisterna. Bonnläppar med bondförnuft skiter i sånt trams.
2018-01-18, 19:59
  #62383
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du verkar inte förstå allvaret i den sk borgerlighetens ställning. Svensken har fått sitt förtroende för borgarna rejält tilltufsat efter DÖ. Om Kristersson medvetet vägra ta makten pga att han inte vill stödja sig på SD och låter socialisterna leka affär i 4 år till. Då kommer M bli ett parti under 10 %. Småpartier som KD och L kommer försvinna. Centern kommer dansa lina på 4 %.

Så nej, Kristersson kommer inte överleva ännu ett svek och förräderi mot sina väljare.

Jag förstår allvaret för den samlade borgerligheten mycket väl. Om du tar del av ett par av mina tidigare inlägg i denna tråd så ser du att jag gör i stort sett samma analys som dig, dvs den som förutspår blockpolitikens död i Svensk inrikespolitik pga SD´s opinionsmässiga framgångar och förlorarna är två, dvs KD som går i graven och M (som du själv antyder), marginaliseras för överskådlig tid.

Jag skriver det igen; genom en utveckling som knappast kan beskrivas på annat sätt än bisarr så kan det mycket väl vara SD´s exempellösa framgångar som inte bara krossar Alliansen, utan även blockpolitiken.
2018-01-18, 20:17
  #62384
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Håller med. Ett "Trump moment" kring SD är exakt vad vi kommer att få uppleva i riksdagsvalet 2018.

Men då krävs det en rejäl negativ kampanj ifrån SD till sista andetaget. I bästa "Trump stil". Inte kompromisser, inget flörtande med M eller andra partier ifrån 7K, utan istället påpeka att M (o resten utav 7K) är "bara snack, och ingen hockey". Dvs bara floskler för att bibehålla sig vid makten, och att man bokstavligen skiter i "medborgaren på gatan" (vilket man nu återigen gör genom att "prata" om pension vid 75) !

SD vs. 7K

Man måste komma ihåg att 7K har kört en negativ kampanj gentemot SD ifrån början. Detta lär inte förändras detta valår heller !
__________________
Senast redigerad av Snapcount 2018-01-18 kl. 20:32.
2018-01-18, 20:30
  #62385
Medlem
Kattenxs avatar
Utrymmet för SD blir ju smalare nu när alla partier förutom MP, VP och MP försöker konkurrera om deras väljare. SD måste därför antingen profilera sig i en ny fråga, det tror jag är nästan omöjligt eller försöka visa att de är mer radikala i invandringsfrågan. Svensken är absolut är oerhört invandringskritisk i grunden. Det visar alla undersökningar historiskt och nutida om svensken inställning till invandrare. Dock är svensken inte så intresserad av extrem politik åt något håll utan eftersträvar konsensus, förespråkar blocköverskridande lösningar och vill ha lugn och ro. Det kommer bli ett intressant år för SD och mycket intressant att följa hur SD skall hantera den här nya situationen.
2018-01-18, 20:34
  #62386
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Många väljargrupper som SD fått fäste i sedan 2014 är lite för fina i kanten för att erkänna en röst på de hemska rasisterna. Bonnläppar med bondförnuft skiter i sånt trams.

...jäpp, allt fler i min bekantskapskrets (de flesta mkt väletablerade, på alla sätt) kritiserar allt mer öppet sitt gamla parti som oftast är M sedan barnsben. Männen i klar majoritet, men även alt fler kvinnor beklagar sig över hur dåligt Alliansen förhåller sig till de upptornande problem i samhället vi ser. S röstar ingen på här, men några av barnen röstar på MP och en del av kvinnorna på C (sedan något år). Men min starka känsla är om inte Kristersson tar stöd av SD för att städa upp så kommer många av dem att lägga sin röst på SD i valet. Delvis som en protest mitt i livet, men framförallt för att man avskydde DÖ som gav sossarna makten utan kamp och för att man tycker att nu dj-vlar har det gått för långt med mångkultur, brottslighet, skatter, tjänstemannaterror/överförmynderi, inskränkande av äganderätt, HBTQ, skolelände, sjukvårdskris, fattigpensionärer - you name it. Om inte Kristersson visar stake nu så faller inte rösten på honom utan på SD.

...det är bara det att ingen vågar säga det rakt ut ännu. vare sig i en ev opinionsundersökning såväl som till sin bordsgranne...
2018-01-18, 21:11
  #62387
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
försöka visa att de är mer radikala i invandringsfrågan.
Det är för mig en gåta varför man inte har flyttat fram positionerna i takt med ökningen i opinionen.
Tvärtom, har man blivit mer liberala.
2018-01-18, 21:13
  #62388
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Det är för mig en gåta varför man inte har flyttat fram positionerna i takt med ökningen i opinionen.
Tvärtom, har man blivit mer liberala.

Det är ju svårt att veta hur de tänker där men uppenbarligen vill ledningen hemskt gärna komma närmare köttgrytorna och då måste de bli mer rumsrena, annars kommer in M ta i dom med tång.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in