2018-01-18, 11:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Och initiativet får man med en i princip sjukledig partiledare som doktorn bett ta det lugnt?
Åkesson sopade banan med de övriga, hans inledning var lysande.
https://www.youtube.com/watch?v=MDewQ2t9P5k
2018-01-18, 11:31
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Som ett generellt svar till dina inlägg här i tråden: Du kanske inte hör det så ofta, men jag tycker det är så kul att se din positiva energi i tråden angående SD.

Jag tror dock inte att opinionsinstitut likt Yougov kommer att vikta upp SDs siffror till valet. Ökar SD i mätningar hos opinionsinstitut nu fram till valet så kommer det bero på att rådatan också visar ökning för SD.

Jag tror även att opinionsinstituten(Förutom Sentio och Yougov) hellre för opinion mot SD genom att hålla låga viktningar av SD och tar smällen efter valet. Än att höja viktningarna innan valet för SD.

Jag börjar bli mer och mer övertygad om att mätningarna är helt snedviktade. Helt plötsligt från ingenstans börjar högsta och lägsta opinionsinstitut ligga på nästan jämlik nivå. Egentligen är det inte de sämsta opinionsinstituten som har annorlunda siffror nu jämfört med två år sedan. Utan det är dem som mäter SD högst som har helt annorlunda siffror idag.

Januari 2016 för två år sedan skiljde det 12 procentenheter mellan Yougov och Ipsos i januarimätningen. I december skiljde det fyra procentenheter, och denna månad kanske ännu mindre.
Jag kan bara instämma, det är något som inte luktar bra i det vi ser från instituten.
Jag är övertygad om att vi får ett Trump moment i höstens val.
2018-01-18, 13:11
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J39
Detta kannse är lite för lågt. SD liggger mellan 22-23%. Jag tror fortfarande att de kommer få max 25% med deras nuvarsnde politik.

Max 25% i valet är på tok för lågt. Valnatten kommer att bli en stor, stor överraskning för alla - inklusive Sverigedemokraterna själva. Det finns ett hav av "Hidden voters" därute som är så in i märgen trötta på den samhällsutveckling vi nu ser i Sverige. SD är enormt underskattade p g a mörkertalet. Opinionsinstituten får det allt besvärligare att nå väljarna ju mer partiet växer i den verkliga världen. Hur ska OI kompensera för något de inte kan greppa eller har en aning om? Deras mätningar riskerar ju att bli så snedvridna att det blir snudd på komiskt - och allt detta p g a att man inte vill ta in eller erkänna att mörkertalet med stor sannolikhet är gigantiskt just nu.

Det diskuteras om precis allt mellan himmel och jord i medierna om SD, deras framtoning, deras tillkortakommanden, att de är ett enfrågeparti o s v, o s v, men aldrig någonsin (eller ytterst sällan) nämns "den dolde SD-väljaren", den som vägrar att yppa ett ord om sina SD-sympatier för någon annan. Men på valdagen kommer han/hon att göra sin röst hörd i en omfattning som t o m kommer att chockera många i denna tråd. Ni ska få se den 9 september. Vänta bara.
2018-01-18, 13:14
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jag kan bara instämma, det är något som inte luktar bra i det vi ser från instituten.

(Min fetning)

Håller med. Ett "Trump moment" kring SD är exakt vad vi kommer att få uppleva i riksdagsvalet 2018.
2018-01-18, 13:55
Medlem
Rosteres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Jag har förstått precis vad du menar. Men jag tror att det är få läsande av opinionsundersökningar som tycker att Opinionsinstitutet som hade 5% fel på Kalle Anka-partiet som fick 3% av de totala rösterna har mätt valet bättre än det institut som mätt 20% fel på Socialdemokraterna. I det första hypotetiska fallet så får deras felmätning ingen som helst konsekvens för valresultatet i det andra fallet riskerar hela valutfallet bli kullkastat.

Du har bevisligen inte fattat någonting. Anledningen till att jag använde 2 pe som exempel i båda fallen var att jag ville beskriva situationen då man särskiljer två OU som mätt lika mycket fel, men på olika partier. Detta då det finns ett gäng OI som ligger väldigt nära varandra i jämförelser.

Du använder medvetet ett helt korkat exempel som visar att du inte har någon intuition för vilka siffror som är involverade.

Citat:
Jag förstod redan första gången. Det du inte verkar förstå är att det enda intressanta för slutkunden av opinionsundersökningarna är mandatfördelningen. Det OI som avviker mest i mandatfördelningen är också det OI som presterar sämst när det gäller att mäta totalen. Folk läser opinionsundersökningar för att få reda på vilken den troligaste mandatfördelningen blir och inte för att se vilket institut som bäst kan undvika statistiska fel som spelar en mindre roll för mandatfördelningen.

Okej, och vilket OI är bäst om två har samma fel på mandat?

De effekterna som jag pratar om kan vara viktigare än ett fel på mandat, men då skall det till jävligt mycket. Däremot förändrar de de interna avstånden mellan olika OI.

Citat:
Återigen! När OU visar att Socialdemokraterna faktiskt fick 10 mandat mindre än förutspått och förlorade regeringsmakten så kommer man nog att tala för döva öron ifall man slår sig för bröstet och hävdar att man var statistiskt korrektast för att man mätte Kalle Anka och Musse Pigg-partiet spot on.

Du använder helt efterblivna siffror. Gå tillbaka till det specifika exemplet som jag gav och tänk.

Citat:
Sentio hade 2.5% på FI i valet 2014. Så du kan stoppa in det i simuleringen.

Då blir resultatet följande:

1. United Minds
2. Sifo
3. YouGov
4. Sentio
5. Novus
6. Demoskop
7-8. SKOP och Ipsos

Avstånden mellan alla är ungefär lika stora utom Sifo och YouGov som är väldigt jämna. SKOP och Ipsos är så dåliga att de inte går att placera på min skala.
2018-01-18, 14:35
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Åkesson sopade banan med de övriga, hans inledning var lysande.
https://www.youtube.com/watch?v=MDewQ2t9P5k

En slags uppläxning inför valåret. Det som orsakar de problem som de andra partiledarna nu talar om har man kämpat och gråtit över för att försvara. För bara ett halvår sedan var det hos 7klövern tabu att ens tala om situationen i förorterna och andra problem och stök i offentliga rum.

Men man kan inte prata om hur farlig en bomb är först efter att den har briserat. I och med detta tror jag att de flesta här tycker det är ointressant om moderaterna som parti och andra aktörer nu har svängt i invandringsfrågan. Skadan är så att säga redan skedd.

Yougov visar alltså lite över 20 procent. I verkligheten är det väl mellan 22 och 25. Det vill säga på samma nivå som socialdemokraterna. Då så mycket händer just nu i och med migrationens konsekvenser kommer det bli mycket turbulent om det visar sig att SD och S blir lika stora och M strax under. Politiskt får det stor betydelse. Ingen kan bilda regering utan att på något sätt samarbeta med sverigedemokraterna. I vart fall blir det verkligen problematiskt där M och S går ihop och där man måste bortse från sina partiers väsen. Det skulle inte fungera i längden.
2018-01-18, 15:10
Medlem
Sd har inte riktigt lyckats med att få fram sitt budskap. Nämnligen det orättvisa med att några får komma till landet för att leva i sus och dus. Med Gratis möblerat boende,gratis mat,fri sjukvård och tandvård samt gratis utbildning mm, mm. Medan dom som är kvar får nöja sej med mjölkersättning från röda korset.

Varför ska vissa familjer, ja hela släkten få ett förbannat bättre liv, medan andra tvingas leva kvar i eländet. Var finns rättvisans detta ?
Inte nog med detta, en del visar dessutom sin tacksamhet genom att begå brott efter brott
2018-01-18, 15:10
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
En slags uppläxning inför valåret. Det som orsakar de problem som de andra partiledarna nu talar om har man kämpat och gråtit över för att försvara. För bara ett halvår sedan var det hos 7klövern tabu att ens tala om situationen i förorterna och andra problem och stök i offentliga rum.

ATT bilda en fungerande regering efter valet förefaller att bli en extremt spännande historia!

Särskilt som SD sannolikt förväntas bli största partiet...
2018-01-18, 15:18
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
ATT bilda en fungerande regering efter valet förefaller att bli en extremt spännande historia!

Särskilt som SD sannolikt förväntas bli största partiet...
Riskerar även i längden ur en opinionssynvinkel att reta gallfeber på väljare när Kristersson vägrar säga hur Alliansen ska styra landet utan att ens prata med SD.

Ett smart drag av Löfven skulle ju vara att i partiprogrammet bli lika migrationskritiska som M(steget är inte jätte långt). Då kan det vara tveksamt om SD ens vill stödja en alliansregering. Utan snarare vill rösta ner både rödgröna och Alliansen.
Senast redigerad av Mellbergan 2018-01-18 kl. 15:20.
2018-01-18, 15:27
Medlem
Jag blev tårögd när landsfadern Åkesson förklarat totalt krig mot brottsligheten.Plockar ut min Colt Python och beger mig mot förorten.
2018-01-18, 15:28
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Riskerar även i längden ur en opinionssynvinkel att reta gallfeber på väljare när Kristersson vägrar säga hur Alliansen ska styra landet utan att ens prata med SD.

Kristersson svarar inte på hur M´s regeringsalternativ ser ut, eftersom det inte finns något.

Kräftgången för L och KD där L riskerar att åka ur och KD förmodligen gör det resulterar tillsammans med det faktum av att M inte verkar skrapa ihop mer än 20-22%, stänger dörren för alla realistiska alternativ bygt på ett Allianssamarbete.

Man bör också komma ihåg att Kristersson överlever (en till) mandatperiod i opposition. Dvs hans egen politiska överlevnad är inte hotad.
2018-01-18, 15:49
Medlem
Citat:

Det är jag också.

Därför är övriga riksdagspartier rädda och oroliga och både M och S försöker därför övertrumfa SD.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in