Citat:
Ursprungligen postat av
Ockhamsrazor
Jag har förstått precis vad du menar. Men jag tror att det är få läsande av opinionsundersökningar som tycker att Opinionsinstitutet som hade 5% fel på Kalle Anka-partiet som fick 3% av de totala rösterna har mätt valet bättre än det institut som mätt 20% fel på Socialdemokraterna. I det första hypotetiska fallet så får deras felmätning ingen som helst konsekvens för valresultatet i det andra fallet riskerar hela valutfallet bli kullkastat.
Du har bevisligen inte fattat någonting. Anledningen till att jag använde 2 pe som exempel i båda fallen var att jag ville beskriva situationen då man särskiljer två OU som mätt lika mycket fel, men på olika partier. Detta då det finns ett gäng OI som ligger väldigt nära varandra i jämförelser.
Du använder medvetet ett helt korkat exempel som visar att du inte har någon intuition för vilka siffror som är involverade.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ockhamsrazor
Jag förstod redan första gången. Det du inte verkar förstå är att det enda intressanta för slutkunden av opinionsundersökningarna är mandatfördelningen. Det OI som avviker mest i mandatfördelningen är också det OI som presterar sämst när det gäller att mäta totalen. Folk läser opinionsundersökningar för att få reda på vilken den troligaste mandatfördelningen blir och inte för att se vilket institut som bäst kan undvika statistiska fel som spelar en mindre roll för mandatfördelningen.
Okej, och vilket OI är bäst om två har samma fel på mandat?
De effekterna som jag pratar om kan vara viktigare än ett fel på mandat, men då skall det till jävligt mycket. Däremot förändrar de de interna avstånden mellan olika OI.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ockhamsrazor
Återigen! När OU visar att Socialdemokraterna faktiskt fick 10 mandat mindre än förutspått och förlorade regeringsmakten så kommer man nog att tala för döva öron ifall man slår sig för bröstet och hävdar att man var statistiskt korrektast för att man mätte Kalle Anka och Musse Pigg-partiet spot on.
Du använder helt efterblivna siffror. Gå tillbaka till det specifika exemplet som jag gav och tänk.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ockhamsrazor
Sentio hade 2.5% på FI i valet 2014. Så du kan stoppa in det i simuleringen.
Då blir resultatet följande:
1. United Minds
2. Sifo
3. YouGov
4. Sentio
5. Novus
6. Demoskop
7-8. SKOP och Ipsos
Avstånden mellan alla är ungefär lika stora utom Sifo och YouGov som är väldigt jämna. SKOP och Ipsos är så dåliga att de inte går att placera på min skala.