2018-01-18, 16:54
  #62365
Medlem
8711s avatar
Nästa intressanta mätning är ifall Sentio kommer närmaste dagarna.

Annars lär det bli Sifo på lördag kväll/natten mot söndag/söndag morgon.
2018-01-18, 16:56
  #62366
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
I texten i Metros artikel och på status.st står det 20,9% för Sverigedemokraterna i dagens mätning.

Men om man kontrollräknar så verkar 20,5% vara det som stämmer, som det står i grafiken/stapeldiagrammet och som vi alla verkar ha utgått från att det var från start imorse gällande Yougovs mätning.

Varför har Yougov så stora felmarginaler?
2018-01-18, 17:00
  #62367
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Nu kommer ju uppgifterna från en forskare vid Uppsala universitet. Forskare följer visa forskningsetiska regler och det finns en rad olika regler för hur man får bedriva forskning och vilka resultat som är gångbara osv.

SIFO har inte SD som fiende. Jag tror snarare de vill producera en sådan bra produkt som möjligt till de som köper deras tjänster. Det innebär att de har väldigt stort intresse av att bättre nå SD-sympatisörer. Så de inte blir utkonkurrerade av andra institut.

Varför har Sifo en så uppenbar inbyggd mycket stor underskattning gällande Sverigedemokraterna?

Som visar sig i valresultaten vid val efter val efter val. Hade man verkligen velat mäta korrekt hade man ju gjort något åt det, men man kör på mandatperiod efter mandatperiod med den mycket stora underskattningen, då kan man inte påstå att man verkligen vill mäta rätt. Nej, man har en vilja och ett intresse i att Sverigedemokraternas siffror ska hållas nere, man tycker antagligen så personligen i toppen för Sifo och beställaren vill ha det så och är nöjd med det trots att alla vet om den stora underskattningen. Ingen protesterar ju internt inom Sifo eller på SVD gällande det uppenbara felet i val efter val om vi säger som så.
__________________
Senast redigerad av 8711 2018-01-18 kl. 17:03.
2018-01-18, 17:02
  #62368
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Varför har Yougov så stora felmarginaler?

För att man använder webbpaneler och relativt litet tillfrågat antal per mätning.

Trots det har man på Yougov tillsammans med Sentio överlägset mest rätt val efter val efter val gällande just Sverigedemokraternas valresultat vid ett val idag, medan dina idoler på Sifo och Ipsos har tokfel och underskattar Sverigedemokraterna med en hel del procentenheter.
__________________
Senast redigerad av 8711 2018-01-18 kl. 17:05.
2018-01-18, 17:05
  #62369
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
För att man använder webbpaneler och relativt litet tillfrågat antal per mätning.

Trots det har man tillsammans med Sentio överlägset mest rätt val efter val efter val, medan dina idoler på Sifo och Ipsos har tokfel och underskattar Sverigedemokraterna med en hel del procentenheter.

De är verkligen inte mina idoler. Hur mycket fel hade de i förra valet? Jag brukar kolla på den här: http://www.henrikoscarsson.com/p/matningarnas-matning.html Tycker det är det bästa sättet att hantera de olika mätinstituten. Där har SD 18%. Känns ju ganska rimligt att öka 5% på tre år. Det är väldigt mycket.
2018-01-18, 17:08
  #62370
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Varför har Sifo en så uppenbar inbyggd mycket stor underskattning gällande Sverigedemokraterna?

Som visar sig i valresultaten vid val efter val efter val. Hade man verkligen velat mäta korrekt hade man ju gjort något åt det, men man kör på mandatperiod efter mandatperiod med den mycket stora underskattningen, då kan man inte påstå att man verkligen vill mäta rätt. Nej, man har en vilja och ett intresse i att Sverigedemokraternas siffror ska hållas nere, man tycker antagligen så personligen i toppen för Sifo och beställaren vill ha det så och är nöjd med det trots att alla vet om den stora underskattningen. Ingen protesterar ju internt inom Sifo eller på SVD gällande det uppenbara felet i val efter val om vi säger som så.

Har ingen tillgång till SIFOS interna diskussioner. Men det har diskuterats mycket i Media kring förra valet, Brexit och Trump om vad de olika instituten skall göra för att mäta mer exakt. Ni verkar ha lite en övertro på att människor konspirerar eller vill dölja sanningen. Tror mer att det handlar om sega institutioner som är dåliga på att ställa om. De borde ju kika på Frankrike. De hade ju sjukt korrekt siffror.
2018-01-18, 17:09
  #62371
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
De är verkligen inte mina idoler. Hur mycket fel hade de i förra valet? Jag brukar kolla på den här: http://www.henrikoscarsson.com/p/matningarnas-matning.html Tycker det är det bästa sättet att hantera de olika mätinstituten. Där har SD 18%. Känns ju ganska rimligt att öka 5% på tre år. Det är väldigt mycket.

Dock har du fel i den slutsatsen. Då det är välkänt att även månadssnittet är en stor underskattning av Sverigedemokraternas valresultat. Enligt tidigare historik motsvarar ett månadssnitt på 18% ett valresultat på mellan 21-23%.

Den röda punkten är valresultatet.

http://privat.bahnhof.se/wb492673//44%20Alla%20linjar.gif
2018-01-18, 17:12
  #62372
Medlem
8711s avatar
Så här mycket fel hade Sifo i förra valet:

http://privat.bahnhof.se/wb492673//2%20Sifo1014.gif
2018-01-18, 17:14
  #62373
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Dock har du fel i den slutsatsen. Då det är välkänt att även månadssnittet är en stor underskattning av Sverigedemokraternas valresultat. Enligt tidigare historik motsvarar ett månadssnitt på 18% ett valresultat på mellan 21-23%.

Den röda punkten är valresultatet.

http://privat.bahnhof.se/wb492673//44%20Alla%20linjar.gif


Nu snackar vi!

Skulle gärna vilja ha en lite mer ingående förklaring varför SDs utveckling per automatik skulle gå rakt uppåt och hur du resonerar kring just en ökning på 5%.
2018-01-18, 17:20
  #62374
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Nu snackar vi!

Skulle gärna vilja ha en lite mer ingående förklaring varför SDs utveckling per automatik skulle gå rakt uppåt och hur du resonerar kring just en ökning på 5%.

Gå ut utanför din dörr senaste decennierna så ser du varför folk är missnöjda och varför Sverigedemokraterna därmed ökar. Hela trapphus och områden som förstörs, förändras och där Sverige knappt existerar och lika gärna kunde vara Somalia, Turkiet eller Irak. Läs om kriminaliteten som är direkt kopplad till massinvandringen så ser du varför.

5% procentenheter är för lite. Enligt alla tidigare jämförelser är som sagt även månadssnittet en stor underskattning av Sverigedemokraternas valresultat vid ett val idag. 18% är idag månadssnittet. Instituten som är bäst på att mäta Sverigedemokraterna ger dock 20,5% och 23,0% i sina senaste mätningar. Spelbolagen säger också 21-23% som valresultat vid ett val idag. Det handlar alltså snarare om en ökning runt 8-10 procentenheter jämfört med valet 2014.
2018-01-18, 17:29
  #62375
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Gå ut utanför din dörr senaste decennierna så ser du varför folk är missnöjda och varför Sverigedemokraterna därmed ökar. Hela trapphus och områden som förstörs, förändras och där Sverige knappt existerar och lika gärna kunde vara Somalia, Turkiet eller Irak. Läs om kriminaliteten som är direkt kopplad till massinvandringen så ser du varför.

5% procentenheter är för lite. Enligt alla tidigare jämförelser är som sagt även månadssnittet en stor underskattning av Sverigedemokraternas valresultat vid ett val idag. 18% är idag månadssnittet. Instituten som är bäst på att mäta Sverigedemokraterna ger dock 20,5% och 23,0% i sina senaste mätningar. Spelbolagen säger också 21-23% som valresultat vid ett val idag. Det handlar alltså snarare om en ökning runt 8-10 procentenheter jämfört med valet 2014.

Det första stycket bygger på att du TYCKER att de skall vara större för att du upplever att samhället går åt helvete, men det är ju inget argument för att de skulle öka, mer en önskan att så är fallet.

Andra stycket är mer intressant! Så du utgår från SENTIO/YOUGOV när du kommer fram till att de skall ligga ett visst antal procent över vad de får. Då är jag med. Men nu ökar ju SD även i de andra mätningarna hur förklarar du det? Att deras mätfel består men de ändå lyckas pricka in SD? Får inte ihop den argumentationen riktigt.

Det skulle vara så om det vore så att de dels plockar väljare från andra partier men samtidigt ökar i sin ursprungliga grupp(skeptiska män). Dock pekar ju snarare all forskning på att de har blivit mindre stigmatiserade att rösta på SD och att deras ökning beror inte på mobilisering av soffliggare utan snarare på att de tar väljare från andra partier.
__________________
Senast redigerad av Kattenx 2018-01-18 kl. 17:36.
2018-01-18, 17:37
  #62376
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
De har inte vinklat däremot inte rapporterat och det är ju ett problem. Nu kan du ju läsa dagligdags i tidningen om invandring och brott osv osv. Att du vet det om S är ju för att media även skrivit om det. Så även om MP(vilket är det partiet som flest journalister sympatiserar med). Sedan att du antagligen tycker att man skall skriva ut gärningsmännens bakgrund i form av föräldrars födelsländer är ju en åsikt som du får ha men som just nu inte går att genomföra i den omfattningen du vill pga pressetiska regler.

https://twitter.com/StegetEfter/status/953661231990300673

Invandring har man alltid kunnat läsa om. Hur den ska rädda våra pensioner, hur den berikar vår tråkiga kultur etc.

Dom må ha skrivit om det och haft korta inslag men när Ekeroth givit någon en lavett och när Wigh påstås ha blivit antastad av sin pojkvän så går SVT all in.

Är det dessa pressetiska regler du pratar om? https://www.youtube.com/watch?v=OxNy7BA2Agc

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in