2017-05-19, 17:08
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Din fixering vid 30% är så desperat att man börjar tro att du slagit vad i fyllan och lovat bort bostad+bil om SD får under 30.

Jaha, så vi ska multiplicera webbaserade mätningar med x1,3 nu, inte bara telefonmätningar? Festligt. När Sentio säger 27,2% är Sentio guldstandard, men när Sentio sänker till 23,2% är guldstandarden att ignorera Sentio och istället blåsa upp Inizio till 27%, helt random sådär. Sektvarningsnivå 5/5

Sentio är bäst på att mäta SD övertid, men är också väldigt svajiga. När en viss nivå uppmätts så minskas stödet plötsligt drastiskt och börjar om på en lägre nivå. Det kan du kolla själva status.st.

Men vanligtvis och över tid är Sentio bäst. Nästa månad kommer det säkerligen vara en ökning till 24,5-25,5% eller så till en mer normal stabiliserad hög nivå.

Sentios stora skiftningar beror inte på förändrat stöd, utan är av slump och av viktningar där Sentio förmodligen viktar om när stödet når för höga nivåer.

Samma fenomen syns hos Yougov, det ökar till en viss nivå, sen skär dom ner när det blir för högt för att balansera mätresultaten mot andra faktorer så mätningarna blir riktiga och rimliga över tid.
2017-05-19, 17:29
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Din fixering vid 30% är så desperat att man börjar tro att du slagit vad i fyllan och lovat bort bostad+bil om SD får under 30.

Aha, så SD är tänkta att plötsligt explodera i popularitet på grund av nåt som varit vardagsmat i evigheter? Du tänker att det finns folk som ännu inte upptäckt fenomenet med bilbränder (1286 st år 2009), eller att de har en tröskel vid c:a 1500/år där de får nog och går till SD? Men 1499 st är lugnt?

Det förefaller närmast självklart att SD inför 2018 kommer att bli största partiet, för oss som är något insatta i opinionsutvecklingen!

Det är dessutom utomordentligt bra och viktigt för en stark regeringsbildningen om SD når minst 30 procent.

Det förefaller dessutom mycket sannolikt att så kommer att bli fallet, även helt bortsett från skjuteriet och bränderna...

2017-05-19, 20:01
Medlem
greta75s avatar
Jag kan omöjligt förstå mig på er som tror på 30% till SD i valet eller att de skulle ha det redan idag.

SD nådde sin toppnotering för nästan 2 år sedan och sen har det tagit bomstopp. Precis som jag och många med mig förutspådde så befinner sig SD sedan 2 månader sedan i en fallande trend och den lär bara fortsätta.

De 80% man aldrig lyckades locka blir bara tröttare och tröttare på SD och dess hatande svans för varje dag som går. Hotet om ökande otrygghet biter inte längre. De tidigare öppna målen tar inte i opinionen för SD. Folk har tröttnat på invandringsfrågan.

Jag tycker att det idag känns rimligt att tro på att poll of polls på SD som ger ca 20% kan stämma och jag tror inte att SD får mer än 17% i valet med allt mer fallande momentum.
2017-05-19, 20:26
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Jag kan omöjligt förstå mig på er som tror på 30% till SD i valet eller att de skulle ha det redan idag.

SD nådde sin toppnotering för nästan 2 år sedan och sen har det tagit bomstopp. Precis som jag och många med mig förutspådde så befinner sig SD sedan 2 månader sedan i en fallande trend och den lär bara fortsätta.

SD skulle med samma beräkning som vid tidigare val få minst 24% vid ett val idag. Med en valrörelse emellan där Sverigedemokraterna är mycket skickliga på att nå ut med sitt budskap och sina valkampanjer.

Såna som dig har vi sett många av här, som Powergirl. Rejdar osv. SD hade 0%, skulle aldrig kunna komma in i riksdagen, aldrig kunna ha mer än 6, 8, 9%, aldrig kunna nå 10, 12%, aldrig kunna bli tredje största parti, aldrig kunna bli näst största parti, aldrig kunna bli största parti.

Se, var är vi nu? 24% och kamp om platsen som största parti, med ett växande SD och ett minskande S, med en valrörelse emellan där SD är mest uppmärksammade och bäst på sina kampanjer varje val.
2017-05-19, 20:40
Medlem
it-takes-2s avatar
Utöver de ca 20-25% SD har för närvarande tror jag det finns 10%-enheter att hämta från sossarna när de gjort bort sig tillräckligt. Det är fortfarande länge till valet och vi har säkerligen en härlig flyktingsommar att se fram emot.
2017-05-19, 20:52
Medlem
Det är inte omöjligt med SD som största parti , motståndet är inte för imponerande.
Löfven o co är ett parti med framtiden bakom sig ,humanitär stormakt ? med en polis rätts-
system och välfärd på knäna jo tjena . Feministisk regering ,jo tjena hedersförtrycket och könsstympning frodas ,saudi valdes förtjänstfullt in i FN s kvinnorättskommision.
2017-05-19, 21:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
SD har inte ökat på 18 månader (Sentio, Yougov *). Däremot har de stabiliserat sig kring 25% med ett golv som verkar ligga på runt 20%, näst högst av alla partier.

SD gör inget fel, det är bara det att DÖ snabbspolade fram utvecklingen med 3-4 år.

* 27,3% YouGov sep 2015
* 26,8% Sentio nov 2015
SD har legat still långa perioder mellan varje val i mätningarna för att sedan klättra igen nära valet.
2017-05-19, 21:31
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lars-olle
Det är inte omöjligt med SD som största parti , motståndet är inte för imponerande.
Löfven o co är ett parti med framtiden bakom sig ,humanitär stormakt ? med en polis rätts-
system och välfärd på knäna jo tjena. Feministisk regering ,jo tjena hedersförtrycket och könsstympning frodas ,saudi valdes förtjänstfullt in i FN s kvinnorättskommision.

De samlade negativa konsekvenserna av det orimligt stora antalet Blattar, berör allt fler och fler av välmanskåren personligen!

Det torde därför vara ett mycket rimligt antagande att SD blir största partiet 2018...

Och att SD blir tillräckligt starkt att dirigera regeringsbildningen...

2017-05-19, 22:39
Medlem
Citat:
Folk har tröttnat på invandringsfrågan.
Det tror jag inte, tvärtom.
2017-05-19, 22:44
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Dream on. Få saker bekymrar folk så mycket. Det är fundamentet för alla övriga frågor.
2017-05-19, 23:01
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Detta är nog det mest efterblivna påståendet jag läst på många år. Men jag förstår givetvis att du inte på allvar tror på det du själv säger. Pinsamt försök till damage control.

Tror du även att internet är en "övergående fluga"?
2017-05-19, 23:43
Medlem
Citat:

Nej det har dom inte.

Vilka politiska frågor är viktigast för dig i dag?
1. Flykting och invandring 39 procent
2. Sjukvård 30
3. Lag och ordning 29
4. Utbildning och skola 25 / Sysselsättning och jobb 25

Inizio 28 april - 2 maj 2017
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/b0Jmd/s-rusar-framat--nu-ager-de-fem-av-atta-sakfragor

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in