Citat:
En fråga om fettförbränning och energi intag från protein över kolhydrater.
Det finns studier som visar att ett överdrivet intag av protein bränner fett.
3.4gram ca, över 2.3gram gav ett överskott på 400kcal mot de som körde 2.3gram, men ändå tappade grupppen med 3.4gram ca 2.4kg i fett över 8 veckor.
studien infattade 48 friska och tränande individer som delades i 2 grupper, inga märkvärda styrkeökningar gjordes i någon av grupperna.
Hittar ej studien just nu, men nu till frågan.
Kan man ersätta sina kolhydrater med protein till viss del och öka sin fettförbränning? I studien hade de ett kaloriöverskott på 400kcal mot kontrollgruppen och tappade ändå 2.4kg på 8 veckor.
Exempelvis,
2000 kcal/dag
1200 kcal från protein, blir 3.6gram för en 90kg gubbe.
320kcal från fett , ca 40 gram fett.
480 kcal från kolhydrater, 120 gram kolhydrater.
Det jag vill ha klarhet är kring hur kroppen uppfyller sitt energibehov i ett sånt läge? Kan man öka i styrka/muskelmassa med ett så litet intag av kolhydrater?
Lite överdrivet fettintag där, jag tror jag ligger nånstans kring 20gram om dagen om jag är duktig.
Det finns studier som visar att ett överdrivet intag av protein bränner fett.
3.4gram ca, över 2.3gram gav ett överskott på 400kcal mot de som körde 2.3gram, men ändå tappade grupppen med 3.4gram ca 2.4kg i fett över 8 veckor.
studien infattade 48 friska och tränande individer som delades i 2 grupper, inga märkvärda styrkeökningar gjordes i någon av grupperna.
Hittar ej studien just nu, men nu till frågan.
Kan man ersätta sina kolhydrater med protein till viss del och öka sin fettförbränning? I studien hade de ett kaloriöverskott på 400kcal mot kontrollgruppen och tappade ändå 2.4kg på 8 veckor.
Exempelvis,
2000 kcal/dag
1200 kcal från protein, blir 3.6gram för en 90kg gubbe.
320kcal från fett , ca 40 gram fett.
480 kcal från kolhydrater, 120 gram kolhydrater.
Det jag vill ha klarhet är kring hur kroppen uppfyller sitt energibehov i ett sånt läge? Kan man öka i styrka/muskelmassa med ett så litet intag av kolhydrater?
Lite överdrivet fettintag där, jag tror jag ligger nånstans kring 20gram om dagen om jag är duktig.
Energi från protein verkar ha ett närmare band mot termogenes än vad övriga energikällor har. Ett gram protein är 4 kcal men många använder istället 3,2 kcal/g då ca 20% omvandlat till värme. Finns ett gammalt upplägg som heter "den termogena dieten" eller något sådant med skyhöga proteinintag.
Hursomhelst, kolhydrater är viktigt i vilken intensitet du utsätter din kropp för. Sen är ju alla olika får man räkna med också såklart, men många kan uppleva problem om de ska hålla på med högintensitetsträning på low-carb. Däremot, om du vill deffa så är högt protein bra såklart, och om du vill spara styrkan med så få kolhydrater som möjligt skulle jag försöka få in så mycket tunga övningar som möjligt för att stimulera musklerna. Ingen mening med t ex drop-sets eller liknande alltså.