2018-01-08, 22:38
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LotN
En fråga om fettförbränning och energi intag från protein över kolhydrater.

Det finns studier som visar att ett överdrivet intag av protein bränner fett.
3.4gram ca, över 2.3gram gav ett överskott på 400kcal mot de som körde 2.3gram, men ändå tappade grupppen med 3.4gram ca 2.4kg i fett över 8 veckor.

studien infattade 48 friska och tränande individer som delades i 2 grupper, inga märkvärda styrkeökningar gjordes i någon av grupperna.

Hittar ej studien just nu, men nu till frågan.

Kan man ersätta sina kolhydrater med protein till viss del och öka sin fettförbränning? I studien hade de ett kaloriöverskott på 400kcal mot kontrollgruppen och tappade ändå 2.4kg på 8 veckor.

Exempelvis,
2000 kcal/dag
1200 kcal från protein, blir 3.6gram för en 90kg gubbe.
320kcal från fett , ca 40 gram fett.
480 kcal från kolhydrater, 120 gram kolhydrater.

Det jag vill ha klarhet är kring hur kroppen uppfyller sitt energibehov i ett sånt läge? Kan man öka i styrka/muskelmassa med ett så litet intag av kolhydrater?

Lite överdrivet fettintag där, jag tror jag ligger nånstans kring 20gram om dagen om jag är duktig.

Energi från protein verkar ha ett närmare band mot termogenes än vad övriga energikällor har. Ett gram protein är 4 kcal men många använder istället 3,2 kcal/g då ca 20% omvandlat till värme. Finns ett gammalt upplägg som heter "den termogena dieten" eller något sådant med skyhöga proteinintag.

Hursomhelst, kolhydrater är viktigt i vilken intensitet du utsätter din kropp för. Sen är ju alla olika får man räkna med också såklart, men många kan uppleva problem om de ska hålla på med högintensitetsträning på low-carb. Däremot, om du vill deffa så är högt protein bra såklart, och om du vill spara styrkan med så få kolhydrater som möjligt skulle jag försöka få in så mycket tunga övningar som möjligt för att stimulera musklerna. Ingen mening med t ex drop-sets eller liknande alltså.
Citera
2018-01-08, 22:40
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Bra grävt där, tackar.

Skulle kunna hålla kolhydraterna närmare träning, då protein ökar resting energy expenditure? Alltså energy förbrukning i vilo läge, kanske av en termogen effekt från proteinet?

Ja, protein ökar basala energiförbrukningen. Du kan läsa mer om detta här:
http://tyngre.se/artiklar/protein-hoejer-din-basala-energifoerbrukning/
Senast redigerad av jpettersson1991 2018-01-08 kl. 22:59.
Citera
2018-01-11, 23:32
Medlem
en fråga om protein mina herrar!

Äter protein pudding, hur pass bra är det? Står inte direkt att det är fullvärdigt protein.....

Eller ska man hålla sig till sina proteinshakes?
Citera
2018-01-12, 07:31
Medlem
Citat:

Äter protein pudding, hur pass bra är det? Står inte direkt att det är fullvärdigt protein.....

Vilken produkt tänker du på? Finns olika tillverkare och alla kör på sin grej.
Citera
2018-01-12, 10:19
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:

Håller med ovanstående inlägg, mer information om produkten behövs. Av dom proteinpuddingar jag sett så har det varit mjölkprotein, vilket är fullvärdigt protein. Skriv innehållsförteckningen så blir det lättare.
Citera
2018-01-12, 13:14
Medlem
Om målet främst är att öka muskelmassa och styrka, vilka kosttillskott av värda att ta av kreatin, proteinpulver, EAA/BCAA och pre-workout?
Citera
2018-01-12, 13:52
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av host.
Om målet främst är att öka muskelmassa och styrka, vilka kosttillskott av värda att ta av kreatin, proteinpulver, EAA/BCAA och pre-workout?

Kreatin. Protein kan du få i dig från kosten, även om proteinpulver är ett smidigt, billigt (och oftast gott) sätt att få i sig protein.
Citera
2018-01-12, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Kreatin. Protein kan du få i dig från kosten, även om proteinpulver är ett smidigt, billigt (och oftast gott) sätt att få i sig protein.
PWO, EAA och BCAA då?
Citera
2018-01-12, 15:06
Medlem
Citat:
PWO, EAA och BCAA då?

Kommer inte ge dig något. Bra kost och bra träningsschema är det som gäller.
Citera
2018-01-12, 15:24
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
PWO, EAA och BCAA då?

Får du i dig tillräckligt med protein så "behövs" inte EAA eller BCAA. Om du får i dig fullvärdigt protein, antingen från kost, proteinpulver eller en kombination av dom båda, så kommer du få i dig tillräckligt med essentiella aminosyror. Det är ingen fördel att ta EAA som tillskott, jämfört mot motsvarande mängd från annan proteinkälla, förutsatt att mängden EAA är densamma.

PWO, är ju inget essentiellt det heller, vilket du säkert vet. Vissa använder det och gillar t.ex stickningarna som Beta-alanin kan ge. Behöver du piggna till rekommenderar jag koffein, antingen i dryck eller tabletter.
Citera
2018-01-12, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Kommer inte ge dig något. Bra kost och bra träningsschema är det som gäller.

Citat:
Får du i dig tillräckligt med protein så "behövs" inte EAA eller BCAA. Om du får i dig fullvärdigt protein, antingen från kost, proteinpulver eller en kombination av dom båda, så kommer du få i dig tillräckligt med essentiella aminosyror. Det är ingen fördel att ta EAA som tillskott, jämfört mot motsvarande mängd från annan proteinkälla, förutsatt att mängden EAA är densamma.

PWO, är ju inget essentiellt det heller, vilket du säkert vet. Vissa använder det och gillar t.ex stickningarna som Beta-alanin kan ge. Behöver du piggna till rekommenderar jag koffein, antingen i dryck eller tabletter.

Okej tack för svar!
Citera
2018-01-13, 12:13
Medlem
Citat:
Håller med ovanstående inlägg, mer information om produkten behövs. Av dom proteinpuddingar jag sett så har det varit mjölkprotein, vilket är fullvärdigt protein. Skriv innehållsförteckningen så blir det lättare.

Du gav mig svaret på min fråga där.

"Av dom proteinpuddingar jag sett så har det varit mjölkprotein, vilket är fullvärdigt protein"

Syftade till njie pro pud, där det står mjölkprotein
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in