Citat:
5.1 g psyllium husks for 8 weeks, taken 20-30 minutes before the morning and breakfast meal was found to reduce fasting glucose levels by 52.6 mg/dl (2.9 mmol/l) and also on average 1.6% reduction in A1c levels. Taking 3.4 g of psyllium at mealtimes 3 times per day reduced total cholesterol levels by 14.8%, LDL by 20.2% and the ratio of LDL/HDL by 14.8%.
Det är imponerande hälsoeffekter.
Jag sköljer ner en matsked, ca 9 gram, blandat med en halv liter vatten två gånger per dag
efter stora måltider.
Det tar mig några sekunder och är inget merjobb eller en stor kostnad. Problemet är att jag får ganska ont i magen och en slags halsbränna som sätter sig i buken och mellangärdet.
Jag tycker att tillskottet är enkelt och prisvärt och vill därför inte gärna sluta. Hur ska jag göra för att slippa den brännande och svidande krampkänslan i magen? Vad gör jag för fel? Varför får jag ont i magen?