2022-08-12, 23:14
  #4561
Medlem
KreugerGulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mozilla55
Det var en gammal länk men det är inte antalet IE man får i sig utan vilket vitamin D3 25-Hydroxyvitamin D-värde som blir av det.

https://vitamindwiki.com/

Vitamin D kvarhåller kalcium i omloppet men sålänge man är under åtminstone 40 ng/ml eller 100 nmol/l så ska det inte vara någon fara.
Lägst overall dödlighet har dock gång på gång observerats vid så låga nivåer som 75 till 80 nmol/l.
Jag tar ungefär samma som du med samtliga vitaminer dock 4000 enheter d vitamin/dag har sett forskare/ föredrag som tar mer 20000/ dagen utan några problem. Enbart sola en halvtimme om dagen ger 10000 enheter D-vitamin.
Ett tillägg jag tar inte folic acid, utan methylfolate som är bättre! 1700mcg/dag samt benfotiamine 300mg
__________________
Senast redigerad av KreugerGuld 2022-08-12 kl. 23:17.
Citera
2022-08-12, 23:35
  #4562
Medlem
Det är ganska konstigt hur svenska vårdsystemet har avstånd från kosttillskott, medans tillverkarna själva och naturläkare gärna vill trycka in massa i oss.

Vissa studier har ju även visat fördelar med kosttillskott, tänker att dessa borde ligga till grund för vården att faktiskt börja ha dem i åtanke..
Citera
2022-08-12, 23:38
  #4563
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KreugerGuld
Jag tar ungefär samma som du med samtliga vitaminer dock 4000 enheter d vitamin/dag har sett forskare/ föredrag som tar mer 20000/ dagen utan några problem. Enbart sola en halvtimme om dagen ger 10000 enheter D-vitamin.
Ett tillägg jag tar inte folic acid, utan methylfolate som är bättre! 1700mcg/dag samt benfotiamine 300mg
Okej, om man inte kan ta upp vitamin B1 tillräckligt väl pga tex alkoholism så kan nog benfotiamine vara lämpligt.

http://journals.plos.org/plosone/article/figure?id=10.1371/journal.pone.0170791.g001
Citat:
Risk for all-cause mortality did not significantly differ by 25(OH)D concentration for values ranging from 50 to 125 nmol/L and higher. The lowest mortality risk was detected for 25(OH)D concentrations of approximately 78 nmol/L.
Citera
2022-08-14, 02:25
  #4564
Avslutad
Vanliga vitlökstabletter kontra Aged Garlic Extract (AGE)?

Jag fick en burk vitlökstabletter på köpet när jag köpte vassleprotein. Foto/bild: http://img4.imagetitan.com/img.php?image=25_aarhus.jpg
Jag vet inte om de gör någon "nytta" men jag har däremot läst en hel del om Kyolic Aged Garlic Extract.
Bland annat detta -> https://examine.com/supplements/garlic/ Men dessa studier handlar om "AGE".

Har vanliga vitlökstabletter samma eller likvärdig effekt som Aged Garlic Extract? Ska jag slänga burken eller äta upp den?
Citera
2022-08-14, 09:02
  #4565
Medlem
Vi odlar egen ekologisk vitlök hemma och vitlök anses bra på lång sikt för hälsan (precis som hundra miljoner andra saker man kan odla ekologiskt hemma).
Är det hälsa du är intresserad av så är det riktig mat som gäller och då ska maten intas år in och år ut.
Vad du gör med burken. Jadu. Spelar föga roll.
__________________
Senast redigerad av JohnWicks 2022-08-14 kl. 09:05.
Citera
2022-08-14, 09:25
  #4566
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mozilla55
Jag fick en burk vitlökstabletter på köpet när jag köpte vassleprotein. Foto/bild: http://img4.imagetitan.com/img.php?image=25_aarhus.jpg
Jag vet inte om de gör någon "nytta" men jag har däremot läst en hel del om Kyolic Aged Garlic Extract.
Bland annat detta -> https://examine.com/supplements/garlic/ Men dessa studier handlar om "AGE".

Har vanliga vitlökstabletter samma eller likvärdig effekt som Aged Garlic Extract? Ska jag slänga burken eller äta upp den?

Det bästa är Black Garlic om du får tag på det här i Sverige.

https://iherb.com/pr/dr-mercola-fermented-black-garlic-60-capsules/62629
Citera
2022-08-18, 01:02
  #4567
Avslutad
Brännande känsla i magen av psyllium trots liten dos - vad är felet?

Citat:
5.1 g psyllium husks for 8 weeks, taken 20-30 minutes before the morning and breakfast meal was found to reduce fasting glucose levels by 52.6 mg/dl (2.9 mmol/l) and also on average 1.6% reduction in A1c levels. Taking 3.4 g of psyllium at mealtimes 3 times per day reduced total cholesterol levels by 14.8%, LDL by 20.2% and the ratio of LDL/HDL by 14.8%.
Det är imponerande hälsoeffekter.
Jag sköljer ner en matsked, ca 9 gram, blandat med en halv liter vatten två gånger per dag efter stora måltider.
Det tar mig några sekunder och är inget merjobb eller en stor kostnad. Problemet är att jag får ganska ont i magen och en slags halsbränna som sätter sig i buken och mellangärdet.

Jag tycker att tillskottet är enkelt och prisvärt och vill därför inte gärna sluta. Hur ska jag göra för att slippa den brännande och svidande krampkänslan i magen? Vad gör jag för fel? Varför får jag ont i magen?
Citera
2022-08-18, 01:08
  #4568
Medlem
FuckSnakePlisskens avatar
Har jag aldrig upplevt av psyllium. Låter som en allergisk reaktion.
Citera
2022-08-18, 01:13
  #4569
Medlem
NysvenskenAbdullahs avatar
Lyssna på kroppen & inte påstådda hälsoeffekter från kvacksalvande pseudoläkare
Citera
2022-08-18, 01:20
  #4570
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSnakePlissken
Har jag aldrig upplevt av psyllium. Låter som en allergisk reaktion.
"Allergier och överkänslighet". Ja det låter så men förut hade jag inga problem tom med en hel deciliter. Dessutom på tom mage med bara lite vatten. Nu knyter sig magen för minsta lilla.

Kanske får jag slänga allt eller ge bort det men det vore synd. Jag ska pröva ett uppehåll och se om magen glömmer bort smärtan. Den kanske har blivit "observant" så att säga.
Citera
2022-08-18, 01:22
  #4571
Avslutad
Alltså kistan! Jag har aldrig haft problem med magen innan. Nu kan jag inte ens dricka något varmt eller äta en banan utan att det svider.
Citera
2022-08-18, 01:24
  #4572
Medlem
FuckSnakePlisskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adamgaard
Alltså kistan! Jag har aldrig haft problem med magen innan. Nu kan jag inte ens dricka något varmt eller äta en banan utan att det svider.
Då bör du gå till läkaren.
__________________
Senast redigerad av FuckSnakePlissken 2022-08-18 kl. 01:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in