2018-01-10, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Tja, världen skulle ju återfödas in i en ny tidsålder enligt Jesus Netzer. Det var ju den gamla världen/tidsåldern vars slut var nära och den nya gudomliga tidåldern som stod för dörren.

Skiftet skulle dock ske under födslovärkar ansåg han.
Lite som då mänskligheten skiftade från jägar/samlarstadiet till bofasta jordbruksamhällen. Det skedde inte heller utan födsovärkar.
Jag väljer i nuläget tolka tidevarven på det sättet. Nu kanske vi redan ser tecken på ett helt ny epok där mycket som varit oss "fördolt" skall "uppenbaras" tack vare vetenskapens nya landvinningar?
2018-01-11, 17:19
Medlem
Jag har fått massa på att tecken att undergången är nära, varför vet jag inte.

Det är lite skakigt i världen iofs (I Och För Sig), Trump är bästa och sämsta presidenten US of A haft på samma gång, tänk tex om Barack Obama den förre presidenten hade twittrat det Trump twittrat på Twitter såsom "min knapp funkar kimmy", fick skrattattack när jag tänkte på det först.
2018-01-11, 18:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zhelnurgath
Jag har fått massa på att tecken att undergången är nära, varför vet jag inte.

Det har mängder av andra också fått i flera tusen år.

Men DINA "tecken" är kanske mera valida? (Notera frågatecknet).
2018-01-11, 19:33
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Finns det nån som kan/vill presentera allmängiltiga/objektiva exempel på uppfyllde bibel-profetior, som inte först har gått igenom nån efterrationaliserings-procedur med hjälp av t.ex. överdrivit induktiva argument, subjektiv symboltolknings-metodologi eller rent av är plattityder?

Frågan är fel ställd. Många bibliska profetior blev uppfyllda eftersom de skrevs efter det att det som skulle hända hade hänt. Case in point: större delen av Daniel.

Profetiorna är snarare att betrakta som sedelärande historier än förutsägelser om framtiden.

I Daniels fall hade profetian också en politisk funktion som stridsskrift mot den av judarna avskydde Antiochos IV Epifanes. Profetian förutsåg hans död, vilken också inträffade, men inte på det sätt profetian sagt.
2018-01-11, 20:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Finns det nån som kan/vill presentera allmängiltiga/objektiva exempel på uppfyllde bibel-profetior, som inte först har gått igenom nån efterrationaliserings-procedur med hjälp av t.ex. överdrivit induktiva argument, subjektiv symboltolknings-metodologi eller rent av är plattityder?

Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Många bibliska profetior blev uppfyllda eftersom de skrevs efter det att det som skulle hända hade hänt.

Ja, det med. Lägg det gärna till min liste över kriterior för vad som kan anses vara profetior som ger stöd till bibelns verklighets-beskrivning.
2018-01-12, 18:37
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Jag väljer i nuläget tolka tidevarven på det sättet. Nu kanske vi redan ser tecken på ett helt ny epok där mycket som varit oss "fördolt" skall "uppenbaras" tack vare vetenskapens nya landvinningar?

Ja, som icke-religiös kan jag hålla med om det. Men det var nog inte det Jesus Netzer själv avsåg.
2018-01-12, 19:34
Medlem
Citat:
Ja, som icke-religiös kan jag hålla med om det. Men det var nog inte det Jesus Netzer själv avsåg.
Jesus var barn av sin tid, liksom vi av vår.
2018-01-12, 21:44
Medlem
Ok, vi befinner oss i sista tiden.
Vem tjänar på Det?
2018-01-12, 22:09
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ok, vi befinner oss i sista tiden.
Vem tjänar på Det?

De rättfärdiga? Eller i praktiken de som anser sig som rättfärdiga.
2018-01-12, 22:17
Medlem
Citat:
De rättfärdiga? Eller i praktiken de som anser sig som rättfärdiga.
Jag citerar Lenin: vem tjänar på detta?
Det är väl en rimlig fråga nuförtiden,
2018-01-12, 22:22
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Jag citerar Lenin: vem tjänar på detta?
Det är väl en rimlig fråga nuförtiden,

Om man anser sig ha gud på sin sida så...

Men om vi skulle leva i den sista tiden så skulle få av oss nu levande komma till himlen:

14Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den.

Matt 7:14

Men jag betackar mig. Ge mig det eviga utplånandet så är jag nöjd.
2018-01-12, 23:08
Medlem
Citat:
Om man anser sig ha gud på sin sida så...

Men om vi skulle leva i den sista tiden så skulle få av oss nu levande komma till himlen:

14Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den.

Matt 7:14

Men jag betackar mig. Ge mig det eviga utplånandet så är jag nöjd.
Jag har blivit "stark i anden" genom att ifrågasätta all "fariseisk, dogmatisk, fascistisk, gudomlig dogm och lära
Ifrågasätter du makten är porten väldigt trång.
Det religiösa har ingen betydelse i kapitalistiska tanke monopolet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in