2015-07-23, 10:23
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Det finns definitivt en stor motsägelse mellan "finns Gud" och kristendom/judendom.

Men , abrahamismen är åtminstone uppbyggd kring tanken på att det finns en Gud.

För övrigt är det inte helt orimligt att inte vara avundsjuk eller hatisk mot sina grannar eller folk i sin omgivning. Det är ett gott råd både för en själv och andra.
Om du tänker på budorden så är de egentligen allihopa goda råd för oss själva som individer. Följer man dem så blir man lyckligare än om man bryter dem.

Frågan om Jesus ska komma tillbaka och allt ska bli perfekt och vi ska leva i evighet är förstås enkelt motbevisat av vetenskap.
Däremot kanske det nån dag kommer nån som bringer fred i 1000 år, som Bibeln väl säger. Det är nog ganska sannolikt att vi nån dag kommer ha evig fred på jorden, eftersom det inte kommer finnas någon poäng att kriga fysiskt längre... Nationsgränser suddas ut mer och mer med globalisering.

Vill en diktator vinna något idag är krig ett riktigt dåligt sätt i den utvecklade världen. Bättre skapa en massa stora företag, så kan man köpa upp resten av världen.

Goda råd, visst. Men gud kommer ju att plåga en i evigheters evighet om man bryter mot dem.
Dessutom vill han en massa andra saker, att man ska döda prostituerade, att man ska stena olydiga barn, att man inte ska ha kläder i olika material.....det rimmar illa med en figur som har skapat neutronstjärnor.
2015-07-23, 10:38
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Goda råd, visst. Men gud kommer ju att plåga en i evigheters evighet om man bryter mot dem.
Dessutom vill han en massa andra saker, att man ska döda prostituerade, att man ska stena olydiga barn, att man inte ska ha kläder i olika material.....det rimmar illa med en figur som har skapat neutronstjärnor.
Varflr är han så hemsk? Och betyder de att dom som tror på dom värderingarna kommer från relionen? finns de många land där religionen har lyckats att straffa bort allt dåligt på människorna?
Jag har gjort olika synder för jag kan inte ta seriöst att det skulle vara så. Eller att man har använt Gud mera för att säga att samhället ska vara på ett visst sätt
Senast redigerad av Milford.Cubicle 2015-07-23 kl. 10:52.
2015-07-23, 10:48
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jag kan tror att man plågar sig själv i evigheters evigheter om man ej ger upp och inser vad som är det bästa både för sig själv och andra och att man förmodligen får plågas tills man så att säga kapitulerar mot sin egna envisa egoismen.
Bryter du mot detta till exempel mördar någon så plågar du ju dig själv och din omgivning. Kan du tänka dig saken ur det perspektivet?
Kan Gud mena att du skall ta bort din egen lättja och sexuella frustration genom detta att betala för sex eller sälja dig för sex? Döda handlingen prostitution så att säga.
Att allt detta du räknat upp är metaforiska och ej bokstavligt talat så?
När jag diskuterar ämnet Gud så är jag öppen för alla synvinklar.
Själv lever jag som alla andra människor kan tänkas göra. Ljuger ibland, rädd ibland, lustar mig med allt möjligt och svär samt beter mig som ett arsel ibland. Mår jag bra av det? Nä!
Men är definitivt inte religiös och går omkring med dessa krav och tankar i min vardag.
Spekulerar/tolka och tänker gärna på saken som här inne på religionstråden.
Funderar på varför man gärna som människa vill säga: vi lever i sista tiden enligt bibeln he, he, he!
Är det ett hot mot sina medmänniskor eller högmod: jag minsann har tagit emot Jesus och är skonad från det kommande helvetet.
2015-07-23, 10:52
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Varflr är han så hemsk? Och betyder de att dom som tror på dom värderingarna kommer från relionen? finns de många land där religionen har lyckats att straffa bort allt dåligt på människorna?
Jag har gjort olika synder för jag kan inte ta seriöst att det skulle vara så
Vet inte. Nej. Nej.
2015-07-23, 10:55
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag kan tror att man plågar sig själv i evigheters evigheter om man ej ger upp och inser vad som är det bästa både för sig själv och andra och att man förmodligen får plågas tills man så att säga kapitulerar mot sin egna envisa egoismen.
Bryter du mot detta till exempel mördar någon så plågar du ju dig själv och din omgivning. Kan du tänka dig saken ur det perspektivet?
Kan Gud mena att du skall ta bort din egen lättja och sexuella frustration genom detta att betala för sex eller sälja dig för sex? Döda handlingen prostitution så att säga.
Att allt detta du räknat upp är metaforiska och ej bokstavligt talat så?
När jag diskuterar ämnet Gud så är jag öppen för alla synvinklar.
Själv lever jag som alla andra människor kan tänkas göra. Ljuger ibland, rädd ibland, lustar mig med allt möjligt och svär samt beter mig som ett arsel ibland. Mår jag bra av det? Nä!
Men är definitivt inte religiös och går omkring med dessa krav och tankar i min vardag.
Spekulerar/tolka och tänker gärna på saken som här inne på religionstråden.
Funderar på varför man gärna som människa vill säga: vi lever i sista tiden enligt bibeln he, he, he!
Är det ett hot mot sina medmänniskor eller högmod: jag minsann har tagit emot Jesus och är skonad från det kommande helvetet.

I allt det du skriver här finns ingen anledning att blanda in en gud. Man mår dåligt när man beter sig dåligt, vad har en gud med det att göra? Alla de här reglerna, det är så uppenbart att det bara handlar om att styra en grupp, ett samhälle. Religion är crowd control, inget annat.
2015-07-23, 10:58
Medlem
Citat:
Man mår dåligt när man beter sig dåligt,

Jag är inte helt insatt i vad ni pratat om, men du är väl medveten om att man kan bedöva sitt samvete så att man inte mår dåligt när man i krig t.ex. dödar människor?

Första mordet mår man jättedåligt, men efter 3,4,5 mord så är det inte så farligt.
2015-07-23, 11:00
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Vet inte. Nej. Nej.
För man ska vara rädd. Inte göra fel saker. Inte supa knarka ta droger. GIfta sig och skaffa barn. Alla västerländska värderingar som fortfarande finns kvar kommer från kristendomens värdegrund. Alla lever som relgiösa. Fast man säger jag tror inte på Gud eller är Atheist.
2015-07-23, 11:01
Medlem
goran744s avatar
Citat:
I allt det du skriver här finns ingen anledning att blanda in en gud. Man mår dåligt när man beter sig dåligt, vad har en gud med det att göra? Alla de här reglerna, det är så uppenbart att det bara handlar om att styra en grupp, ett samhälle. Religion är crowd control, inget annat.
Helt rätt proconsul. Det behöver ej vara Gud.
2015-07-23, 11:03
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag är inte helt insatt i vad ni pratat om, men du är väl medveten om att man kan bedöva sitt samvete så att man inte mår dåligt när man i krig t.ex. dödar människor?

Första mordet mår man jättedåligt, men efter 3,4,5 mord så är det inte så farligt.
Det ska vara rätt personer som dör bara så finns det inget att ha dåligt samvete över mord. Horor, olydiga barn och otrogna, då gör man bara Gud en tjänst om man dödar dom.
2015-07-23, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Det ska vara rätt personer som dör bara så finns det inget att ha dåligt samvete över mord. Horor, olydiga barn och otrogna, då gör man bara Gud en tjänst om man dödar dom.

Jag tror människan är skapt med ett samvete (kanske med undantag av t.ex. psykopater som i så fall är sjuka), så oavsett vilken övertygelse man har, så mår man dåligt om man dödat en människa första gången.

Sedan kan man bedöva samvetet om man fortsätter, detta gäller i många områden, t.ex. sexuell omoraliskhet. Människor är födda med ett samvete som speglar den fullkomliga människan som Adam var.

När Adam började synda, så infördes ett kollektivt dämpande av samvetet under tiden man växer upp. Ett spädbarn är närmare fullkomlighet än en vuxen människa som under sin livstid blivit påverkad av världens anda.
2015-07-23, 11:21
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Inte under tiden, men det kommer efteråt. Självmordsstatistiken på krigsveteraner i USA talar för sig själv.
2015-07-23, 11:23
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Jag tror människan är skapt med ett samvete (kanske med undantag av t.ex. psykopater som i så fall är sjuka), så oavsett vilken övertygelse man har, så mår man dåligt om man dödat en människa första gången.

Sedan kan man bedöva samvetet om man fortsätter, detta gäller i många områden, t.ex. sexuell omoraliskhet. Människor är födda med ett samvete som speglar den fullkomliga människan som Adam var.

När Adam började synda, så infördes ett kollektivt dämpande av samvetet under tiden man växer upp. Ett spädbarn är närmare fullkomlighet än en vuxen människa som under sin livstid blivit påverkad av världens anda.

Man lär ju sig samvete också. Eller vilka saker som är ok att göra. Och vad man ska skämmas för.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in