Citat:
Ursprungligen postat av
skrumpelnubb
Eftersom Lammets apostlar var tolv, vems apostel var då Paulus?
"Stadsmuren hade tolv grundstenar, och på dem stod de tolv namnen på Lammets tolv apostlar."
Och runt om tronen såg jag tjugofyra troner, och på tronerna satt tjugofyra äldste, klädda i vita kläder och med kransar av guld på huvudet. Upp 4:4
Och jag såg troner, och de som satte sig på dem fick rätt att döma. Upp 20:4
Antalet troner är 24, inte 12, så det är ytterligare 12 som dömer oavsett om de är apostlar eller äldste. De kan mycket väl ha varit apostlar på jorden, men fyller en funktion som äldste med rätt att döma sedan de fick sätta sig på tronerna (inte på jorden). De 12 apostlarna får döma Israels 12 stammar, så resterande 12 får döma hedningarna, dvs alla andra folk och stammar etc som INTE tillhör Israels 12 stammar. Och vad var Petrus? En apostel för de omskurna. Och Paulus? En apostel för de oomskurna.
Tvärtom. De såg att jag är betrodd med att föra evangeliet till de oomskurna på samma sätt som Petrus till de omskurna – han som har gett Petrus kraft att vara apostel bland de omskurna har också gett mig kraft att vara det bland hedningarna. Gal 2:7-8
Så Paulus kan mycket väl vara en apostel och en av de 24 som fått rätten att döma enligt profetian i Upp 20:4.
Frågor på det?