2022-02-06, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det Jesus sa om lagen (Moses) gäller för judar, inte för kristna.

Svara mig på en enda sak: var det genom att fullgöra lagen som ni fick Anden eller genom att tro på vad ni fick höra? Hur kan ni vara sådana dårar? Skall det som för er började med Anden nu sluta med köttet? Har allt ni varit med om varit förgäves? Det kan inte ha varit förgäves. När han nu ger er Anden och låter underverk ske bland er, är det för att ni fullgör lagen eller för att ni tror på vad ni fått höra? Gal 3

Dags att sluta med idiotin!
Uppenbarelseboken varnar för de som kallar sig för apostlar men inte är det. Fanns det tretton apostlar eller var det bara tolv? Vilken apostel var det som fick kliva åt sidan för Paulus i så fall?
2022-02-06, 10:28
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Uppenbarelseboken varnar för de som kallar sig för apostlar men inte är det. Fanns det tretton apostlar eller var det bara tolv? Vilken apostel var det som fick kliva åt sidan för Paulus i så fall?
"45Finnes nu någon trogen och förståndig tjänare, som av sin herre har blivit satt över hans husfolk för att giva dem mat i rätt tid -- 46salig är då den tjänaren, om hans herre, när han kommer, finner honom göra så. 47Sannerligen säger jag eder: Han skall sätta honom över allt vad han äger. 48Men om så är, att tjänaren är en ond man, som säger i sitt hjärta: 'Min herre kommer icke så snart', 49och han begynner slå sina medtjänare och äter och dricker med dem som äro druckna, 50då skall den tjänarens herre komma på en dag då han icke väntar det, och i en stund då han icke tänker sig det, 51och han skall låta hugga honom i stycken och låta honom få sin del med skrymtare. Där skall vara gråt och tandagnisslan.»"
https://sv.bibelsite.com/swe/matthew/24.htm

Det finns många bibelpassager som behandlar falska apostlar.
2022-02-06, 11:52
Medlem
Citat:
Jesus utvalde tolv apostlar som fick bli kungar och döma Israels tolv stammar. Det innebär inte att antalet apostlar eller profeter är ett bestämt antal, vilket både JV och muslimer felaktigt hävdar.
2022-02-06, 11:59
Medlem
Citat:
Jesus utvalde tolv apostlar som fick bli kungar och döma Israels tolv stammar. Det innebär inte att antalet apostlar eller profeter är ett bestämt antal, vilket både JV och muslimer felaktigt hävdar.
Eftersom Lammets apostlar var tolv, vems apostel var då Paulus?

"Stadsmuren hade tolv grundstenar, och på dem stod de tolv namnen på Lammets tolv apostlar."
2022-02-06, 12:21
Medlem
Citat:
Eftersom Lammets apostlar var tolv, vems apostel var då Paulus?

"Stadsmuren hade tolv grundstenar, och på dem stod de tolv namnen på Lammets tolv apostlar."
Och runt om tronen såg jag tjugofyra troner, och på tronerna satt tjugofyra äldste, klädda i vita kläder och med kransar av guld på huvudet. Upp 4:4

Och jag såg troner, och de som satte sig på dem fick rätt att döma. Upp 20:4

Antalet troner är 24, inte 12, så det är ytterligare 12 som dömer oavsett om de är apostlar eller äldste. De kan mycket väl ha varit apostlar på jorden, men fyller en funktion som äldste med rätt att döma sedan de fick sätta sig på tronerna (inte på jorden). De 12 apostlarna får döma Israels 12 stammar, så resterande 12 får döma hedningarna, dvs alla andra folk och stammar etc som INTE tillhör Israels 12 stammar. Och vad var Petrus? En apostel för de omskurna. Och Paulus? En apostel för de oomskurna.

Tvärtom. De såg att jag är betrodd med att föra evangeliet till de oomskurna på samma sätt som Petrus till de omskurna – han som har gett Petrus kraft att vara apostel bland de omskurna har också gett mig kraft att vara det bland hedningarna. Gal 2:7-8

Så Paulus kan mycket väl vara en apostel och en av de 24 som fått rätten att döma enligt profetian i Upp 20:4.

Frågor på det?
2022-02-06, 13:23
Medlem
Citat:
Och runt om tronen såg jag tjugofyra troner, och på tronerna satt tjugofyra äldste, klädda i vita kläder och med kransar av guld på huvudet. Upp 4:4

Och jag såg troner, och de som satte sig på dem fick rätt att döma. Upp 20:4

Antalet troner är 24, inte 12, så det är ytterligare 12 som dömer oavsett om de är apostlar eller äldste. De kan mycket väl ha varit apostlar på jorden, men fyller en funktion som äldste med rätt att döma sedan de fick sätta sig på tronerna (inte på jorden). De 12 apostlarna får döma Israels 12 stammar, så resterande 12 får döma hedningarna, dvs alla andra folk och stammar etc som INTE tillhör Israels 12 stammar. Och vad var Petrus? En apostel för de omskurna. Och Paulus? En apostel för de oomskurna.

Tvärtom. De såg att jag är betrodd med att föra evangeliet till de oomskurna på samma sätt som Petrus till de omskurna – han som har gett Petrus kraft att vara apostel bland de omskurna har också gett mig kraft att vara det bland hedningarna. Gal 2:7-8

Så Paulus kan mycket väl vara en apostel och en av de 24 som fått rätten att döma enligt profetian i Upp 20:4.

Frågor på det?
Vem utsåg apostlarna?
2022-02-06, 13:27
Medlem
Citat:
Vem utsåg apostlarna?
Jesus. Och det inkluderar Paulus.
2022-02-06, 13:30
Medlem
Citat:
Jesus. Och det inkluderar Paulus.
Var står det?
2022-02-06, 13:40
Medlem
Citat:
Var står det?
Men Herren sade till honom: »Gå, honom har jag utvalt till mitt redskap. Han skall föra ut mitt namn till hedningar och kungar och Israels folk. Apg 9:15

Så blev Saul (Paulus) en apostel för hedningarna.
2022-02-06, 14:11
Medlem
Citat:
Men Herren sade till honom: »Gå, honom har jag utvalt till mitt redskap. Han skall föra ut mitt namn till hedningar och kungar och Israels folk. Apg 9:15

Så blev Saul (Paulus) en apostel för hedningarna.
Ok. Tack.
2022-02-06, 18:20
Medlem
Citat:
Ok. Tack.
Som du säger är det 12 apostlar som Jesus valde ut, och de dömer Israels 12 stammar. Paulus var en apostel för hedningarna, så han ersätter ingen av de 12 på deras 12 troner. Men Paulus var hebre så han kan inte döma hedningarna heller. Men apostel var han absolut. Varför bara de 12 israeliska apostlarnas namn finbs med är antagligen för att det Nya Jerusalem är deras stad. En annan orsak kan vara att hedningarnas antal inte är fulltaligt ännu, och därför har de övriga 12 inte valts ut än. Och därför finns inte deras namn med.
Senast redigerad av DindooNuffin 2022-02-06 kl. 18:26.
2022-02-24, 07:53
Medlem
JustTheFactss avatar
Andra Ryttaren av apokalypsen är här?

Jag skrev tidigare en tråd om Första ryttaren, att detta var Coronaviruset, där varenda ord passar in.

Andra ryttaren är krig. Blir detta ett kärnvapenkrig så får "Abomination of desolation" sin förklaring, som står beskriven i Bibeln även det.

Detta är andra ryttaren.
Citat:
And there went out another horse that was red: and power was given to him that sat thereon to take peace from the earth, and that they should kill one another: and there was given unto him a great sword.

Vad tror ni?

Är Jesus snart här?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in