2017-01-30, 22:40
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Hela bibeln är författad av människor. För att få dem att lyda eller bara skrämma dem.
Bibeln är inte konsekvent.
Så här var ett bibelcitat att gud inte kommer döda majoriteten av mänskligheten.
Sensmoralen borde vara att utifrån sådana fantasihistorier, måste även hvudfiguren i det episka tramsandet vara tomt påstående, för att skrämmas - en anledning jag kan godta!

Härska genom att söndra eller hota om söndring. Något som människor varit desperat involverade i.

"Guden" är blott ett mkt mkt gångbart "alter ego" , som funkar för effektsökeri.

Extrovert dramatiserande ödestragedier har ju alltid varit människors favoritsysselsttning ja när gjärnkapaciteten saknat ork för mognare slutsatser.

Bra fyllnadsmaterial när intellektet är kort och finns tilräckligt många som nappar och hakar på , frågan är vem som är dummast.

Fabulatörerna eller dem som slukar det med hull o hår?
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2017-01-30 kl. 22:45.
2017-01-30, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Sensmoralen borde vara att utifrån sådana fantasihistorier, måste även hvudfiguren i det episka tramsandet vara tomt påstående, för att skrämmas - en anledning jag kan godta!

Härska genom att söndra eller hota om söndring. Något som människor varit desperat involverade i.

"Guden" är blott ett mkt mkt gångbart "alter ego" , som funkar för effektsökeri.

Extrovert dramatiserande ödestragedier har ju alltid varit människors favoritsysselsttning ja när gjärnkapaciteten saknat ork för mognare slutsatser.

Bra fyllnadsmaterial när intellektet är kort och finns tilräckligt många som nappar och hakar på , frågan är vem som är dummast.

Fabulatörerna eller dem som slukar det med hull o hår?

Det håller folk i schack. Religion är makt, folket gör som de blir tillsagda.
De får se bibelcitat som lovar himmelriket eller paradis på jorden.
Är de ödmjuka får de leva i paradiset när jesus vinner över satan.

Folk blir som marionetter i profeter, präster och som i jehovas vittnes fall, den styrande kretsen.
Så folk väntar bara på att slutet ska komma och läser inte hela verser utan ett citat här och ett citat där.
2017-01-30, 23:23
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Det håller folk i schack. Religion är makt, folket gör som de blir tillsagda.
De får se bibelcitat som lovar himmelriket eller paradis på jorden.
Är de ödmjuka får de leva i paradiset när jesus vinner över satan.

Folk blir som marionetter i profeter, präster och som i jehovas vittnes fall, den styrande kretsen.
Så folk väntar bara på att slutet ska komma och läser inte hela verser utan ett citat här och ett citat där.
Gruppmentalitet flockmentalitet och mental lättja som hjälper till.. "några andra får förklara" och så lite utpressning på det.

Det är häpnadsväckande att se hur folk uttrycker sin tro här, mkt sällan man annars hör hur "tankarna går i en fundamentalistisk hjärna" , men också skrämmande.

Dock ger det en hint om varför det sker så många religionsbaserade konflikter som ändå sker, i världen.
2017-01-30, 23:37
Medlem
Citat:
Men snälla nån, suck

Fattar du inte att det du relaterar till är starkt begränsad skrift författad av människa för människa ur ett ynkligt snävt livsperpektiv fullt av okunskap och i desorienterat tillstånd?

Förstår du inte 1 Mos 8:21?

Bibeln svarar med dessa ord: ”Jehova kände då en rogivande lukt.” Smärtan som han hade känt när människorna uppfyllde jorden med våld ersattes nu av den rogivande, angenäma känslan av att se en familj trogna tillbedjare som var beslutna att göra hans vilja. Jehova förväntade inte att de skulle vara fullkomliga.

Samma vers fortsätter: ”Benägenheten hos människans hjärta är ond alltifrån hennes ungdom.” (1*Moseboken 8:21)
Tänk på hur Jehova visade sin omtanke om människorna på fler sätt.
Gud tog bort förbannelsen från marken.

Han hade uttalat den när Adam och Eva gjorde uppror, och den gjorde marken mycket svårodlad. Noas far Lemek hade gett sin son ett namn som troligen betydde ”vila” eller ”tröst” och hade förutsagt att han skulle leda människorna fram till en tid då förbannelsen inte längre skulle vara i kraft.
Tänk dig hur Noas ansikte måste ha lyst upp när han förstod att den profetian nu skulle uppfyllas och att jorden skulle bli mer lättbrukad.
Inte undra på att Noa snart blev jordbrukare! (1*Moseboken 3:17, 18; 5:28, 29; 9:20)
2017-01-31, 00:51
Medlem
1 Moseboken 8:21Svenska Folkbibeln 2015 (SFB15)

21 När Herren kände den ljuvliga doften, sade han till sig själv: ”Härefter ska jag inte mer förbanna marken för människans skull, för hennes hjärtas tankar är onda ända från ungdomen. Jag ska aldrig mer döda allt levande så som jag nu har gjort.

Poängen är att gud lovar att inte döda allt levande, så hur ska han kunna utplåna 99% av jordens befolkning?
2017-01-31, 00:56
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Förstår du inte 1 Mos 8:21?

Bibeln svarar med dessa ord: ”Jehova kände då en rogivande lukt.” Smärtan som han hade känt när människorna uppfyllde jorden med våld ersattes nu av den rogivande, angenäma känslan av att se en familj trogna tillbedjare som var beslutna att göra hans vilja. Jehova förväntade inte att de skulle vara fullkomliga.

Samma vers fortsätter: ”Benägenheten hos människans hjärta är ond alltifrån hennes ungdom.” (1*Moseboken 8:21)
Tänk på hur Jehova visade sin omtanke om människorna på fler sätt.
Gud tog bort förbannelsen från marken.

Han hade uttalat den när Adam och Eva gjorde uppror, och den gjorde marken mycket svårodlad. Noas far Lemek hade gett sin son ett namn som troligen betydde ”vila” eller ”tröst” och hade förutsagt att han skulle leda människorna fram till en tid då förbannelsen inte längre skulle vara i kraft.
Tänk dig hur Noas ansikte måste ha lyst upp när han förstod att den profetian nu skulle uppfyllas och att jorden skulle bli mer lättbrukad.
Inte undra på att Noa snart blev jordbrukare! (1*Moseboken 3:17, 18; 5:28, 29; 9:20)
Eh... använder inte bibeln som en uppslagsbok ÖHT - du är ett barn, men ett förblindat barn som går med förbundna ögon och sluten själ. (igenbommat medvetande)

Lev i sagovärlden och fly livet du.
2017-01-31, 13:06
Avslutad
Citat:
1 Mos 8: 21
När då Herren kände den välbehagliga lukten, sade han vid sig själv: Jag ska härefter icke mer förbanna marken för människans skull, eftersom ju människans hjärtas uppsåt ont allt ifrån ungdomen. Och jag skall härefter icke mer dräpa allt levande, såsom jag nu har gjort.

Om gud nu lovar det, hur kan han då ändra sig???
Han har inte ändrat sig.
2017-01-31, 13:12
Avslutad
Citat:
Eh... använder inte bibeln som en uppslagsbok ÖHT - du är ett barn, men ett förblindat barn som går med förbundna ögon och sluten själ. (igenbommat medvetande)

Lev i sagovärlden och fly livet du.
Wow, en svensk ateist, det var tamejfan något alldeles nytt. Inte bara det, utan en svensk ateist med några få poäng över medel-IQ som läst sig till högskoleprovets språkdel till den punkt att du kan uttrycka dig lite förnämt. M.A.O, en typisk svensk som är pinsamt medelmåttig men tror han är förmer än de andra.

Nej, nog med roast, du måste ha antingen missat mitt inlägg ovan eller så har du bara lite högre än medel skrivfärdigheter och undermåliga läsfärdigheter. Poängen med tråden är att man antingen antar att det är sant att Bibeln (åtminstone delvis) talar sanning och att man kan få förståelse för 'den sista tiden' genom den, eller att man faktiskt tror det. Om du nu är så mycket smartare än andra borde du kunna spela devils advocate.
2017-01-31, 13:30
Medlem
Tråden är fyra år gammal. Vad är "sista tiden" egentligen? Hur lång tid?
2017-01-31, 13:34
Medlem
Citat:
1 Moseboken 8:21Svenska Folkbibeln 2015 (SFB15)

21 När Herren kände den ljuvliga doften, sade han till sig själv: ”Härefter ska jag inte mer förbanna marken för människans skull, för hennes hjärtas tankar är onda ända från ungdomen. Jag ska aldrig mer döda allt levande så som jag nu har gjort.

Poängen är att gud lovar att inte döda allt levande, så hur ska han kunna utplåna 99% av jordens befolkning?

Nej, poängen är att han inte ska döda allt levande "så som jag nu har gjort", alltså genom vatten.

Detta bekräftas av verser efter:

Jag skall upprätta mitt förbund med er: Aldrig mer skall allt liv utrotas genom flodens vatten. Aldrig mer skall en flod komma och fördärva jorden." (1 Mose 9:11 Folkbibeln)

Men detta borde du ju veta som före detta äldste.
2017-01-31, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Tråden är fyra år gammal. Vad är "sista tiden" egentligen? Hur lång tid?

Ingen vet exakt hur lång tid den är:

"Dagen och timmen känner ingen, inte ens himlens änglar, inte ens Sonen, ingen utom Fadern."(Matt 24:36 Bibel2000)

Inte ens Jesus skulle alltså veta dagen då "sista tiden" innan harmageddon upphör, men man skulle veta när det är nära:

"Lär av en jämförelse med fikonträdet. När kvisten blir mjuk och bladen spricker ut vet ni att sommaren är nära. På samma sätt vet ni när ni ser allt detta hända att han är nära, utanför dörren."(Matteus 24:32-33 Bibel2000)
2017-01-31, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ingen vet exakt hur lång tid den är:

"Dagen och timmen känner ingen, inte ens himlens änglar, inte ens Sonen, ingen utom Fadern."(Matt 24:36 Bibel2000)

Inte ens Jesus skulle alltså veta dagen då "sista tiden" innan harmageddon upphör, men man skulle veta när det är nära:

"Lär av en jämförelse med fikonträdet. När kvisten blir mjuk och bladen spricker ut vet ni att sommaren är nära. På samma sätt vet ni när ni ser allt detta hända att han är nära, utanför dörren."(Matteus 24:32-33 Bibel2000)
Nä, jag tror heller ingen exakt vet hur lång tid den är. Jag tror inte ens folk vet om "sista tiden" har börjat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in