2018-01-10, 20:13
Medlem
Kommer ni håg Pernilla Ström, dumliberalen som gillar sina "doggar" och hembiträden till syriska asylsökare? Debatten med Tino (för ett antal månader sedan), har tydligen tagit hårt på henne, nu gråter hon ut igen (på sin facebook-sida) angående Tino, och hans "svans" (några andra "svansar"existerar förstås inte).

Ström är intressant, för hon representerar (i alla fall för mig) den absolut dummaste formen av överklassliberalism (en liberalism så förvriden att den vid vid en första anblick misstas för marxism till form och innehåll). En infantil variant som hon fått odla bla som tidigare ledarskribent på DN. Jag ser henne som ett lackmuspapper på hur dessa Ullsten-Liberaler mår. Det gläder mig att hon verkar må ganska dåligt, politiskt sätt. Som för alla dessa liberaler finns Både Tino och Trump som mörka skuggor allestädes närvarande, de finns säkert även med henne även när hon hoppar med sina älskade pållar i närheten av Falsterbo. Sorry Pernilla, så kan det gå när man satsar på fel häst..

Citat:
Läste ett intressant inlägg av Nina Åkestam som delades av Stigbjörn Ljunggren om vilket ansvar en skribent har för sin svans av följare. Åkestam ansåg att en skribent måste ta a"nsvar för sina texter och för hur dennes texter används.

Jag tycker frågeställningen är ytterst relevant – inte för att en skribent kan göras ansvarig för alla tomtar som gillar och följer, men för att även en skribent måste ställa sig frågan vilka extrema krafter hen göder.

Jag delar inte kritiken mot t ex Ivan Arpi på SvD. Jag gillar inte hans texter och delar inte hans värderingar. Själv plågades jag emellanåt som DN-skribent – när jag skrivit ganska tuffa texter mot den som jag tyckte pösmunkiga socialdemokratiska regeringen under 1990-talet – av att få ryggdunkningar av ”hö-hö-högern”. Att det finns en Alt-Right-rörelse som drar ut Arpis resonemang i tangentens riktning är inte hans ansvar. (Däremot tycker jag att han kan han markera mot extremerna i sociala medier.)

Värre är det i så fall med en person som Hanif Bali, riksdagsledamot, folkvald för moderaterna som ogenerat medelst symboler och ordval flirtar – nej, fel ordval: hånglar - med brunhögern. För mig är det fullständigt obegripligt att moderaterna kan ha en företrädare som uppträder som Hanif Bali. Makten är inte allt. Somliga röster vill man faktiskt inte ha.
I min kommentar till Stigbjörn Ljunggrens inlägg nämnde jag också Tino Sanandaji, nationalekonomen som har blivit brunhögerns fixstjärna och som är extremt aktiv i sociala medier. Jag skrev så här:

"Hon har rätt. Det finns åtskilliga av dessa krönikörer - t ex Tino Sanandaji - som mycket medvetet manipulerar och hetsar sin svans att ge sig på åsiktsmotståndare, bara för att sedan två sina händer. Att moderaterna inte satt ner foten vad gäller Hanif Balis nätaktiviteter är för mig obegripligt.""

Tino Sanandaji svarade – med manligheten drypande av kränkthet - så här:

"Har du konkreta bevis för dina anklagelser Pernilla Ström? Du har tidigare utryckt dig mycket oförskämd mot mig när jag sakligt rättade dina sakfel.

Du har ägnat dig åt näthat, när du får saklig kritik låtsas du att du är ansatt av min "svans".
Du skadade din trovärdighet och borde skämmas för ditt beteende i stället för att ta på dig offerkoftan."

Bakgrunden är att vi hade en kontrovers, när jag skrivit en text som motsade Sven-Otto Littorins dystra reflektioner över vad som väntade efter migrationsvågen. Jag konstaterade där att väldigt många av de syrier som kom till Sverige var fullt kapabla individer som skulle kunna kliva in i det svenska samhället om vi faktiskt såg till att ge dem en chans. (Tino Sanandaji anser att i stort sett alla dessa människor är i stort sett icke anställningsbara analfabeter och därför inte borde ges asyl i Sverige, utan skickas till typ Argentina och andra mellaninkomstländer.)
I mitt svar skrev jag följande:

"Jag behöver ingen offerkofta, Tino. Allra minst när det gäller attacker från din trollarme i hatsvansen. Du är mycket medveten om vad du gör. Vem som helst kan se på din vägg: du göder hat, dystopi, misstro - du agerar som vilken Alt-Right-populist som helst. Du försöker skapa en bild av ett Sverige i fritt fall, ett Sverige som är fritt fall på grund av invandringen och Västvärldens liberala politiska whimpies.

Du är extremt medveten om hur det du skriver tas emot av den svans som följer dig. Du är inversen på det goda samtalet; i stället för att ta motståndarens bästa argument och debattera med detta, letar du fram blottor, missförstår aktivt och försöker slå ihjäl. Det är därför så många seriösa ekonomer inte vill debattera med dig - jag vet, eftersom jag varit med i försök att få till stånd en debatt baserad på din bok.

Du är dessutom så försåtlig så att när det är ett inlägg som du inte gillar, letar du upp vilka personer som har lajkat - lägger ut detta på din vägg - "se här; XX, YY, ZZ och ÅÅ har gillat hennes inlägg!" - vilket innebär att dessa personer omedelbart därefter har dina horder av orcher och hatare i sina FB-flöden.

Olof Palme talade en gång om "hatets kolportörer". Jag tyckte det lät konstigt när jag hörde det.
Det gör jag inte i dag. Idag vet jag vilka de är."

Vi kan väl säga så nu: Jag inväntar svar. Och håller under tiden med Nina Åkestam, är du en skribent med väldigt många följare måste du också ta ansvar för vilka krafter du ger näring åt.

På samma sida, kan man intressant nog nog se att Stefan Sonning, SRs korrespondent i London, tillsammans med Heidi Avellan (mindre oväntat), tillsammans uttrycker ett försiktigt gillande för Wolfs bok om Trump (som Hakelius för övrigt skrivit tankeväckande om: https://www.fokus.se/2018/01/usa-det...-alternativ/): https://www.fokus.se/2018/01/usa-det...tt-alternativ/ )

Pernilla Ström själv är förstås orgasmisk i sin beskrivning och upplevelse av Wolfs bok.
Senast redigerad av Fnysington 2018-01-10 kl. 20:25.
Citera
2018-01-10, 20:56
Medlem
DN, den oberoende liberala tidningen, har hållit sig ungefär lika passiva som valfri SD-politiker den senaste tiden vad avser invandringen. DN kanske har varit lite för upptagen med att rapportera om alla de katastrofala samhällskonsekvenser som den massinvandring DN alltid lovordar har börjat leverera, att man helt enkelt inte har hunnit med den sedvanliga propagandan? En teori så god som någon. Nu känner i alla fall DN att man i vart fall har lite vind i seglen i åtminstone en mångkulturell fråga - åldersbestämningar och metoden härför. Citaten nedan tar dock sikte snarare på det förspel som DN ägnar sig åt innan trumvirveln (rättsosäkert och vita rockar!) drar igång.

Citat:
Det var ett misstag att börja kalla de unga som anländer till Sverige utan familj för "ensamkommande barn". Nog kan de vara minderåriga i juridisk mening, men inte barn i gängse bemärkelse: små och hjälplösa, oförmögna att ta hand om sig själva. Snarare är de att betrakta som vilka ungdomar som helst som bär på extra tungt bagage. De behöver vuxet stöd och trygghet. Men hjälplösa är de knappast.

Hmmm.... Wolo tvingas konstatera att den där "barnoffensiven" som DN stod i bräschen för att hårdmarknadsföra kanske inte var fullt ut framgångsrik hos det svenska folket. Rätteligen borde alltså DN:s snyfthistorier då det begav sig ha handlat om "vilka ungdomar som helst". Ja, ja, det är alltid jobbigt att behöva vara efterklok Wolo.

Citat:
Inte bara har begreppet "ensamkommande barn" snedvridit hela debatten. Det har dessutom öppnat för tröttsamt hånfulla spydigheter från invandrarfientliga krafter: "Barn? Det där är ju en fullvuxen man med skägg."

Nej Wolo, det är du och resten av MSM som har snedvridit debatten. Helt medvetet. Helt från början. Helt synkront. Helt i den enda avsikten att tillfoga Sverige skada.

Citat:
Att uppehålla sig vid ordvalet har blivit ett sätt att kringgå själva kärnfrågan, som är svår och smärtsam: Om vi ska ha ett reglerat flyktingmottagande så måste gränser dras för vilka som får stanna och vilka som inte får det.

Smärtsam? För vem? För mig? Knappast! Erkänn nu Wolo att vad du egentligen menar är att det är smärtsamt att nu, med facit i hand, konstatera att den av dig valda taktiken var helt huvudlös.

Citat:
Hösten 2015 höll statsminister Stefan Löfven tal under en manifestation till stöd för flyktingar. "Mitt Europa bygger inte murar", sade han. "Vi hjälps åt när nöden är stor."

Bara några månader senare skulle flyktingtillströmningen strypas till så nära noll som det gick. På Twitter skryter numera justitieminister Morgan Johansson om att antalet avvisningar av marockanska barn och ungdomar har fördubblats på bara ett år.

Omsvängningen har aldrig närmare diskuterats i ideologiska termer. Men på sitt sätt är den fullt logisk: Socialdemokraterna ser sig inte bara som synonyma med staten, utan också med folket. När den allmänna opinionens vind blåser åt ett håll skyndar de genast efter med håven för att fånga den.

Aha! Ren och skär populism från S alltså? Är det inte bara populister som levererar "enkla lösningar på komplexa frågor"? Varför tar då DN inte steget fullt ut och kallar en spade för en spade i så fall? Hoppas man från DN:s sida måhända mäkta med att "vända" S från att utvecklas till ett fullblodsrasistiskt parti innan slaget är förlorat (för DN alltså)? En sak är under alla omständigheter klar. DN kör till sista blodsdroppen, om än att de verkar ransonera krafterna nu när ljuset börjar bli flimrigt på dödsbädden..... men ända in i kaklet ska man.

https://www.dn.se/ledare/socialdemok...bedomningarna/
Citera
2018-01-10, 23:35
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
DN, den oberoende liberala tidningen, har hållit sig ungefär lika passiva som valfri SD-politiker den senaste tiden vad avser invandringen. DN kanske har varit lite för upptagen med att rapportera om alla de katastrofala samhällskonsekvenser som den massinvandring DN alltid lovordar har börjat leverera, att man helt enkelt inte har hunnit med den sedvanliga propagandan? En teori så god som någon. Nu känner i alla fall DN att man i vart fall har lite vind i seglen i åtminstone en mångkulturell fråga - åldersbestämningar och metoden härför. Citaten nedan tar dock sikte snarare på det förspel som DN ägnar sig åt innan trumvirveln (rättsosäkert och vita rockar!) drar igång.

Hmmm.... Wolo tvingas konstatera att den där "barnoffensiven" som DN stod i bräschen för att hårdmarknadsföra kanske inte var fullt ut framgångsrik hos det svenska folket. Rätteligen borde alltså DN:s snyfthistorier då det begav sig ha handlat om "vilka ungdomar som helst". Ja, ja, det är alltid jobbigt att behöva vara efterklok Wolo.

Nej Wolo, det är du och resten av MSM som har snedvridit debatten. Helt medvetet. Helt från början. Helt synkront. Helt i den enda avsikten att tillfoga Sverige skada.

Smärtsam? För vem? För mig? Knappast! Erkänn nu Wolo att vad du egentligen menar är att det är smärtsamt att nu, med facit i hand, konstatera att den av dig valda taktiken var helt huvudlös.

Aha! Ren och skär populism från S alltså? Är det inte bara populister som levererar "enkla lösningar på komplexa frågor"? Varför tar då DN inte steget fullt ut och kallar en spade för en spade i så fall? Hoppas man från DN:s sida måhända mäkta med att "vända" S från att utvecklas till ett fullblodsrasistiskt parti innan slaget är förlorat (för DN alltså)? En sak är under alla omständigheter klar. DN kör till sista blodsdroppen, om än att de verkar ransonera krafterna nu när ljuset börjar bli flimrigt på dödsbädden..... men ända in i kaklet ska man.

https://www.dn.se/ledare/socialdemok...bedomningarna/

Ja det var ju också ett sätt att beskriva folkstyret, den dyrbara demokratin.
Citat:
Socialdemokraterna ser sig inte bara som synonyma med staten, utan också med folket. När den allmänna opinionens vind blåser åt ett håll skyndar de genast efter med håven för att fånga den.

Att agera utifrån folkviljan är alltså, enligt DN och Wolodarski, att springa med håven som ett skrymtande prästerskap, eller kanske som tiggande zigenare. Johan Hakelius har utifrån tre texter filosoferat en smula över DN:s vingliga färd som landets rikslikare, och över landets utveckling under DN:S ledsagning. Sverige, landet som gått sönder.
Citat:
Niklas Ekdal var politisk redaktör på DN under större delen av 2000-talets första decennium. Minnet av tidningen som rikslikare var fortfarande levande. Dagens Nyheter var Sveriges ordningsman. Rationalitet och sekularism var självklarheter. En text som den Ekdal nu skrivit, även om den kryddats med referenser till upplysningen, världsmedborgaren och FN, skulle då ha fnysts åt som något kristdemokraterna släpat in.
[...]
Dagens Nyheter brukade aldrig känna behovet av att ställa frågan vilka »vi« var. Det var så självklart att det inte krävde diskussion. »Vi« var sekulära svenskar, med tro på utbildning, socialförsäkringssystem och rimliga, liberala, medelklassvärderingar. Det var ett starkt »vi som inte kände sig hotat av särskilt mycket. Inte av invandring, inte av arbetslösa ungdomar, inte av en åldrande befolkning, inte ens av utländska potentater med mäktiga arméer. Allt det där var bara en fråga om praktisk hantering och problemlösning. I kommunfullmäktige, i landsting och i riksdag. Om så krävdes inom FN:s ram. Det Niklas Ekdal kallar »rätt och fel, svart och vitt, upp och ner« var sällan något som ansågs kräva diskussion. DN var färdig med de grundläggande frågorna. Svaren på dem var uppenbara för alla som besvärade sig med att tänka på saken.

Men detta handlar inte om en tidning, utan om ett helt land. Som rikslikare och ordningsman speglade DN en övertygelse som med viss rätt kan betraktas som allmänt svensk. Svenskarna visste vilka »vi« var. De behövde inte tron. De behövde inga moralfilosofiska diskussioner. De hade inget att lära av mindre moderna folk. De trodde på de praktiska lösningarna.
Nu har allt det där gått sönder.
Ett sätt att förstå Sverigedemokraternas framgångar är att de som lagt sin röst där inte längre känner sig som en del av något självklart »vi«. De känner sig tvingade att leta efter ett nytt.
[...]
Överallt ser vi spåren av längtan att vara del av ett kollektiv, men överallt ser vi också hur försöken att bygga kollektiv också föder splittring. Att bygga ett »vi« handlar inte bara om att tycka något själv eller att inordna sig själv under något eller några. Att bygga ett »vi« betyder ofrånkomligen att ställa krav och ha förväntningar på andra människor. Och när andra inte gör det som krävs för att »vi« ska vara ett »vi«, uppstår en konflikt. Det är då vi får den osämja och det hätska tonläge som offentligheten nu är full av. Den är slaggprodukten av försöken att forma »vi«.
Niklas Ekdal drömmer om ett vi utan gränser i sin text, men ett sådant kollektiv är för stort för det mer handfasta. Det kan inte uträtta saker, fatta kollektiva beslut eller formulera kollektiva intressen. Det kan knappt ens leverera en känsla av gemenskap, utöver den mest abstrakta.

Lyckan över att uppleva ett »vi« – den som Nina Björk beskriver – är så stor därför att vi är svältfödda på »vi«. Därför att vi längtar efter ett kollektiv där vi kan få mening och vila. Utan ett sådant är vi individer som samtidigt och ständigt måste se oss över axeln, sikta mot stjärnorna och lyfta oss i håret.
[...]
Det »vi« handlar om är det förpolitiska, själva förutsättningarna för att kunna tala om kollektiva beslut eller gemensamma intressen. Då måste man börja bortom politiken, bortom människan som enbart en rationell varelse med materiella behov. I det avseendet hade Berthold Brecht fel: först kommer faktiskt moralen, sedan käket, om vi med käket menar något mer än att slita åt sig maten för att överleva.
https://www.fokus.se/2018/01/457474/

Och enligt svensk moral gör man rätt för sig, man kommer inte fräckt och snyltar åt sig vad andra arbetat ihop, man dukar inte upp lögnaktiga historier om nödställdhet för att få allmosor, man låser inte in sina kvinnor i hem och tält, man mördar inte meningsmotståndare (jo numera har svensk moral till viss del anpassat sig efter främmande moralsystem så vissa håller sig inte längre för goda för att karaktärsmörda andra för ett misshagligt ord), man könsstympar inte sina barn för att behaga en vansinnig gud eller släkten, man missbrukar inte förtroenden och man håller sig till avtal exempelvis. Eller åtminstone till ganska nyligen var allt detta normalt i det land vi svenskar kallade vårt. För inte så länge sedan var normal inget okvädinsord. Annat är det nu. Och DN har blivit storinkvisitor i stället för rikslikare eftersom det föraktliga folk som föraktliga politiker, enligt DN, försöker ställa sig in hos i utbyte mot politisk makt inte längre självklart tycker som Wolodarskis åsiktskommissariat. Svensken i gemen känner säkert inget större behov av att fråga sig vilka vi är. Vi vet det, vi är svenskar och inga jävla abstraherade kreoler.
Citera
2018-01-11, 00:09
Medlem
fasligts avatar
Patrik Kronqvist ifrågasätter lämpligheten i att låta aktivister och problemförnekare ta fram riktlinjer för bekämpande av hedersvåld och islamistisk extremism.

Hedersvåldsfrågan hanteras av en Runa i Baianstovu som tycker beskrivning av hedersförtryck till stor del är "rasistisk och kränkande stereotyp om invandrare". Islamismen sköts av Ulf Bjereld, ordförande för sosseriets egna relativreligiösa avantgarde, tillsatt av Alice Bah Kuhnke.
Citat:
Att låta relativister sköta kampen mot hedersvåld och jihadism är som att låta antroposofer sköta vaccinationsprogrammet.

Varför går det så långsamt?
Frågan brukar ställas så fort det offentligas arbete mot hedersvåld eller jihadism skärskådas. Staten misslyckas rentav med något så till synes enkelt som att strypa de egna bidragen till organisationer som sprider antidemokratiska budskap.
En uppenbar förklaring var länge att problemen förminskades eller förnekades. Det var mycket bekvämare att fördöma högextremism eller vanlig, pursvensk kvinnomisshandel än att ta upp problem kopplade till integration.
[...]
Kanske är orsaken att det ofta är samma personer som har förminskat och relativiserat problemen som nu får i uppdrag att bekämpa dem.
[...]
Madon konstaterar att rädslan för rasism, och kraven på att gå på äggskal, redan har gjort tillräcklig skada för hedersutsatta. Mest intressant i hennes ledarartikel är dock uppgiften att det är just Baivanstovu som har fått i uppdrag av kommunerna att utreda förekomsten av hedersvåld i Stockholm, Göteborg och Malmö.
En annan front som rör sig långsamt är den mot våldsbejakande extremism. Det är inte så överraskande om man betänker vem som har hållit i taktpinnen. Ända till ifjol ansvarade kulturminister Alice Bah Kuhnke för att samordna arbetet mot våldsbejakande extremism. Länge var Miljöpartiets linje dock att ifrågasätta hela teorin om radikalisering. Att ge ett miljöpartistiskt statsråd ansvar för att motarbeta radikalisering är därmed närmast som att låta en antroposof ansvara för det nationella vaccinationsprogrammet.
[...]
Men valet att utse Ulf Bjereld, ordförande för socialdemokratiska Tro och Solidaritet, till utredare ter sig märkligt om tanken är att stänga bidragskranen för antidemokrater.
Bjereld kritiserade att Omar Mustafa, då ordförande i Islamiska förbundet, tvingades avgå ur Socialdemokraternas partistyrelse 2013 efter att Mustafa hyllat och bjudit in antisemiter till olika arrangemang. Ulf Bjereld är också känd för sitt engagemang i Ship to Gaza som samarbetar med den turkiska organisationen IHH, vars ledare fällt antisemitiska uttalanden.
"Att sätta bocken som trädgårdsmästare" är ett slitet uttryck. Det är dock ganska välfunnet som beskrivning på det nymornade arbetet mot hedersvåld och jihadism i Sverige.
Att framgångarna uteblir är inte speciellt förvånande.
https://www.expressen.se/ledare/patr...-andra-att-se/

Det är ju bra att ljuset riktas mot denna förljugenhetens surdeg. Men de där semiterna som det är väldigt anti att vara anti är när det kommer till eventuellt icke bidragsberättigande antidemokratiska hållningar inte heller några helt förträffliga värdegrundsförebilder.
Citat:
Kvinnans ställning inom judendomen

Kvinnan och mannen har samma värde inom judendomen, ingen är förmer än den andra. I det religiösa livet har mannen fått andra uppgifter än kvinnan, exempelvis måste tio män vara närvarande på en gudstjänst för att vissa böner ska kunna läsas. Kvinnans uppgift har traditionellt varit att ansvara för hemmet och barnen.
Emellertid, i den moderna och framförallt liberala och konservativa judendomen , får kvinnan en alltmer framträdande plats i synagogan. Stockholms Judiska församling har exempelvis egalitära gudstjänster där kvinnor läser ur Torah, något som annars inte har förekommit. I liberala synagogor, främst i Storbritannien och USA, finns även kvinnliga rabbiner och kantorer.
Hos de ortodoxa kvinnorna är det vanligt att täcka håret som bevis på att de är gifta. Vanligtvis bär de hatt eller sjal, men peruk kan även förekomma. Kvinnan visar självklart sitt hår för den egna familjen.
http://jfst.se/faq-items/kvinnans-st...om-judendomen/

Tveksamt om detta kan betraktas som helt kosher år 2018 i en sekulär stat som har jämställdhet och feminism som överordnade politiska mål. Förr eller senare ska väl sökarljuset leta sig in även till detta tabuskyddade skumrask.
Citera
2018-01-11, 01:01
Medlem
Hexen666s avatar
Katerina Janouch är som vanligt duktig att ta pulsen på vanligt folk i Sverige. I sitt inlägg "Så radikaliseras en liberal" får vi i en intervju en läskig men ej förvånande insikt i hur allt fler känner hur hatet sipprar fram:

Citat:
– Vet du, jag börjar bli rädd för mig själv. Jag som är liberal, jag är humanist, en fredsälskande individ. Men nu känner jag hur hatet i mig växer. Jag som struntar i andra människors hudfärg eller vilken Gud de tror på, jag märker att jag börjar bli intolerant! Jag börjar radikaliseras förstår du, och det skrämmer mig som fan.

Ja, det där känner man igen sig i. Gråt, tandagnisslan och djup förtvivlan börjar lägga sig som en våt filt över det så annars fredsälskande och toleranta svenska folket. Samtidigt råder en förvirring, vem ska hatet gå ut över? Invandrarna eller politikerna? Hjärnan säger politikerna men hjärtat säger båda. Hatet är inte rationellt.

Vad svarar medierna på dessa små glimtar i svenskarnas psyke? För nog måste godhetsknarkarna ha en liten insikt djupt inne att något pyr i stugorna?

Jag själv börjar faktiskt bli orolig, på riktigt.
Citera
2018-01-11, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Katerina Janouch är som vanligt duktig att ta pulsen på vanligt folk i Sverige. I sitt inlägg "Så radikaliseras en liberal" får vi i en intervju en läskig men ej förvånande insikt i hur allt fler känner hur hatet sipprar fram:

Ja, det där känner man igen sig i. Gråt, tandagnisslan och djup förtvivlan börjar lägga sig som en våt filt över det så annars fredsälskande och toleranta svenska folket. Samtidigt råder en förvirring, vem ska hatet gå ut över? Invandrarna eller politikerna? Hjärnan säger politikerna men hjärtat säger båda. Hatet är inte rationellt.

Vad svarar medierna på dessa små glimtar i svenskarnas psyke? För nog måste godhetsknarkarna ha en liten insikt djupt inne att något pyr i stugorna?

Den som går igenom läsarnas kommentarer på t. ex sajten Det goda samhället i år och jämför kommentarerna från ett år tidigare kan också notera den radikaliseringstendens som du beskriver. Idag är det många av läsarna som väl i huvudsak tidigare varit moderat borgerliga som uttrycker en blandning av uppgivenhet och hat som är grogrund för något annat.

Men som vi i tråden vet så är lösningen ganska enkel. Kretsloppsmigrationen kan rädda ansiktet på den nu sittande politiska klassen och de startar snart. Krigen i Mellanöstern ebbar ut och i Somalia har det hållits val, så vad väntar de på.

Jag längtar själv tillbaka till någon plats som ryms på Galtan skalan.
Citera
2018-01-11, 08:43
Avstängd
sherms avatar
Citat:

De svarar med en opinionsundersökning och löften om mer antivit rasism signerat talmudistan Ingrid Lomfors.

Citat:
I en ny opinionsundersökning tror nästan hälften av de svarande att rasismen i Sverige kommer att öka det kommande året.

Hälften har också bevittnat rasism under det senaste året – och Forum för levande historia försöker sätta in moteld.

– Det är otroligt nedslående siffror, och allvarliga, och de visar ju hur otroligt viktig den här frågan är för många människor, säger Ingrid Lomfors, överintendent på myndigheten.
https://www.svd.se/allt-fler-tror-at...oka-nedslaende

Resten av artikeln är bakom betalvägg men man anar att där bakom befinner sig mer av samma svenskfientliga smörja. Vikten att bekämpa rasismen är vikten att bekämpa svenskarnas resiliens mot våldtäkten av landet. Det är vikten att bekämpa den naturliga respons som kommer av detta. Botemedlet mot svenskars livsvilja heter som vanligt antirasism.
Citera
2018-01-11, 09:20
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:

Ja det är här någonstans tragiken ligger. I en smygande malande känsla att något är fel. Att framtidstron har börjat svikta. En känsla bara som är svår att ta på. Hur många känner så? Jag försöker tolka det jag ser och möter. Är det genom de de som jag tycker alldeles för många motoriskt oroliga barnen i snabbköpet jag kan ta temperaturen på dagens Sverige? Skolbränderna?

Sekularismen, feminismen och tron på det moderna leder landet käpprätt åt helvete.
Citera
2018-01-11, 10:00
Medlem
longbow4ys avatar
Är det inte dags för slutstriden i den svenska delen av mediekriget om mångkulturen nu innan valet i höst?
Massa befästa mediepositioner har fallit sedan hösten 2015. Göteborg-Posten vände först, Expressen har vänt. Aftonbladet börja vända skutan. Inom SR och SVT pågår helt uppenbart en maktkamp.
Men den självutnämnda "elitstyrkan" DN har fortfarande inte ändrat sig. De kör på som inget har hänt.

Nu är det därför dags att medialt angripa bunkergänget på DN en gång för alla från alla fronter i en koordinerad aktivitet.
Kritisera dem från både höger och vänster, från stad och land och från klasskampsanalys och maktanalys. Från Nationell och internationell vinkel.

Kort sagt låta drevet verka mot drevkarlen själv.

Ropen skalla, Wollo skall falla.
Citera
2018-01-11, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Ja det är här någonstans tragiken ligger. I en smygande malande känsla att något är fel. Att framtidstron har börjat svikta. En känsla bara som är svår att ta på. Hur många känner så? Jag försöker tolka det jag ser och möter. Är det genom de de som jag tycker alldeles för många motoriskt oroliga barnen i snabbköpet jag kan ta temperaturen på dagens Sverige? Skolbränderna?

Sekularismen, feminismen och tron på det moderna leder landet käpprätt åt helvete.

Man ser tyvärr symptomen på väldigt många sätt.

Hänvisar till den undersökning som jag tog upp tidgigare i veckan av Robert Putnam. Det är mångkulturen i sig som gör att människor mår sämre.

Det är svårt att ta in, men tänk hur ni som var med på 1980/90 talet uppfattade tillvaron. Vad är orsaken till att ni uppfattar tillvaron annorlunda nu?

Tänk sedan bort andra negativa faktorer - försök isolera dem.

Det som är kvar är Putnam-effekten (TM)
Citera
2018-01-11, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Är det inte dags för slutstriden i den svenska delen av mediekriget om mångkulturen nu innan valet i höst?
Massa befästa mediepositioner har fallit sedan hösten 2015. Göteborg-Posten vände först, Expressen har vänt. Aftonbladet börja vända skutan. Inom SR och SVT pågår helt uppenbart en maktkamp.
Men den självutnämnda "elitstyrkan" DN har fortfarande inte ändrat sig. De kör på som inget har hänt.
Finns det någon röst i MSM som ifrågasätter multikulti och föreställningen om massimmigration som en ovedersäglig naturens och historiens ordning som "vi" bara har att anpassa - integrera oss - till? Motrösten finns på internet och bloggosfären så klart, men ett krig? Det kräver ömsesidig konfrontation. Något MSM-inbördeskrig i sakfrågan (multikulti, massimmigration) verkar inte finnas i alla fall; endast till intet förpliktigande skruvande på marginalerna - om "vi" kan ta emot 80 000 eller 150 000 på ett år. Principlösheten och lögnerna är norm, orden har förlorat mening. MSM och resten av världen är parallella universa; det förra baserat på fiktion och förställningskonst, det senare en verklighet som existerar oavsett de tomma orden och "bilden av Sverige". Bryggan mellan dessa är att opinionsbildandet försöker styra skeendena i den verkliga världen - eller låtsas vilja det - och de tomma orden anpassligt formuleras om utifrån verklighetens tryck.

Håkan Karlberg om politikens amnesi:

Citat:
Även moderaterna lider av minnesförlust. Den strama moderata invandringspolitiken från 1990 har under Alliansens tid omformats till sin spegelbild:

· Dokumentlöshet blev i det närmaste norm
· Ett värdigt mottagande och snabbt inlemmande i arbetslivet blev ett stadigt växande utanförskap
· Varningen för kulturkrockar tystades genom identitetspolitik
· Repatriering blev permanenta uppehållstillstånd
· Önskan om att politiken skulle harmoniseras med grannländerna och EU blev EU:s mest extrema och kravlösa
· Krav på fri debatt ersattes av skambeläggning och bestraffning av visselblåsare; många av dem som på ett högst rimligt vis kritiserade migrationspolitiken buntades ihop med rasister, populister och mörkermän.
· Krav på politikens förankring i breda folklager ignorerades trots att kontinuerliga opinionsmätningar, exempelvis av SOM, visade ett betydande motstånd
· Krav på att försvara nedärvda värderingar och kulturmönster ersattes närmast av förakt gentemot dessa, ”barbari” sa Reinfeldt
· Omfördelning av resurser till UNHCR:s flyktinghjälp blev istället ett enormt resursslöseri på invandring till och permanent uppehåll i Sverige

Mona Sahlins ideologiska irrfärder ej att glömma, men asylinvandringen sköt rejäl fart under Alliansen.

https://detgodasamhallet.com/2018/01...st/#more-10976

Det är klart att drygt 40 000 registrerade asylanter 2017 är lite jfrt med 160 000, men det är ändå mer än vad som var fallet i slutet på 80-talet, då sosseregeringen i panik fattade Luciabeslutet. Sen dess har ett par miljoner uppehållstillstånd medgivits och s k utanförskapsområden multiplicerats från enstaka till hundratals, osv.
Citera
2018-01-11, 15:49
Medlem
longbow4ys avatar
Apropå radikalisering så har vi här en moderatpolitiker som verkar radikaliserats en del på ganska kort tid:
Jimmy Baker 2012 SVD

Citat:
Efter decenniers debatt kring integration och mångfald är det hög tid att vi tar frågan om mångkulturen vidare till nästa steg. Inställningen till vad och vem den svenska gemenskapen egentligen ska innefatta måste förändras.

En kulturell förändringsprocess sker alltid i ett samhälle sett över historien, så även i Sverige. De värden som ingick i en "svensk gemenskap" för hundra år sedan är inte de värden som finns här idag - eller i framtidens Sverige. Botkyrka är Sveriges mest internationella kommun. En majoritet, 54 procent, av invånarna har utländsk bakgrund. Här finns över 160 nationaliteter och det talas över 100 olika språk. Denna kulturella och språkliga mångfald är en oerhörd tillgång – som bara delvis tas tillvara.
...
Som ett led i denna förändring antog Botkyrka 2010 en interkulturell strategi som har nått en bred politisk samsyn bortom blockgränserna. Strategin visar på en medvetenhet om att endast när vi lyfter fram fler perspektiv och nya erfarenheter kan vi nå en hållbar utveckling.
...
Målet är att skapa social sammanhållning och ekonomisk tillväxt på lika villkor i en etniskt och religiöst blandad befolkning.
...
Konkreta förslag på hur din kommun eller organisation kan börja gå från ord till handling:

• Ta ett politiskt beslut om att migration är önskvärd och att varje enskild invånares mänskliga rättigheter ska respekteras
https://www.svd.se/fler-kommuner-bor-gora-som-botkyrka

Krasch boom bang. Mångkulturens verklighet landar i knät.
2013:
Citat:
Riksdagsmannen och ordföranden i Botkyrkamoderaterna, Edip Noyan, bedöms utgöra ett allvarligt hot mot partikollegan Jimmy Baker.

Polisen ser enligt TV4-Nyheterna så allvarligt på hotet att Jimmy Baker nu behöver personskydd.

2016
I slutet av augusti 2016 skapade Baker återigen kontroverser när han gick ut och stöttade Donald Trump i det amerikanska presidentvalet 2016

Och nu
Citat:
Botkyrkapolitiker i bråk om svenska värderingar
Ett uttalande från Moderaterna i Botkyrka att "våra svenska värderingar ska gå före nyanländas" har väckt en hård debatt på sociala medier.
...
Bakgrunden är ett beslut i Botkyrkas kommunstyrelse om att utreda hur ett interkulturellt flyktingmottagande kan se ut. Vad det innebär i praktiken är ännu inte klart, men kommunens moderater har gjort ett utspel i frågan:

– Det interkulturella får aldrig handla om att devalvera våra västerländska, demokratiska landvinningar, säger Jimmy Baker (M) i ett pressmeddelande.

Han vänder sig mot, vad han menar är "kulturrelativistiska analyser" där "de värderingar som våra nya invånare för med sig hit" anses vara "lika bra".
...
Våra svenska värderingar, exempelvis kring jämställdhet, kvinnors rättigheter, barns rättigheter, grundläggande friheter och minoritetsrättigeter är helt enkelt bättre, slår Jimmy Baker fast.
...
Jimmy Baker står på sig:

"Provoceras man av vår skrivelse är det ett kvitto på att man har en agenda som går emot det vi ser som grundläggande värderingar i vårt samhälle och som man vill kompromissa med eller förändra", svarar han.
http://www.stockholmdirekt.se/nyhete...VGjH1MT4MfFDw/

Var det så svårt att räkna ut 2012?

edit: från Botkyrkas styrdokument om Interkulturell strategi från 2010:
"STRATEGI FÖR ETT
INTERKULTURELLT BOTKYRKA
Antagen i kommunfullmäktige 17 juni 2010 (§128)"
Citat:
Från mångkulturell till interkulturell
Interkulturalitet är ett relativt nytt begrepp i Sverige. Medan begreppet
”mångkulturell” beskriver ett tillstånd, anger ”interkulturell” en handling.
Interkulturalitet beskriver ett utbyte (en interaktion) mellan människor med
olika utgångspunkter och referensramar. Det här utbytet utgår från alla
människors lika värde och rättigheter oavsett social, etnisk eller religiös
bakgrund. Syftet är att hitta lösningar för att hantera kulturell olikhet inom
ramen för grundläggande demokratiska värden.
...
Detta ska vi uppnå
De strategiska handlingsvägar som pekas ut ska tillsammans skapa ett förändrat
tillstånd för kommunens invånare inom 15 år. Då ska flickor och pojkar,
kvinnor och män som har Botkyrka som sin hembygd, oavsett social
och etnisk bakgrund, inte bara ha samma möjligheter till utbildning, arbete
och bostadskarriär som befolkningen i övriga länet – de ska också ha ett försprång
på en globaliserad arbetsmarknad och i samhället i stort.
Det förutsätter att vi uppfyller följande målbild:
• Om 15 år har vår kraftsamling bidragit till att utveckla samhälls- och
arbetskulturen i Sverige, så att erfarenheterna och kompetensen hos vår befolkning
tas till vara i samhällets sociala och ekonomiska utveckling. Då har
vi brutit dagens mönster och byggt förutsättningar för ett interkulturellt
samhälle där social och etnisk bakgrund eller trosuppfattning inte är ett hinder
för att få tillgång till makt och resurser på lika villkor.
• Om 10 år är Botkyrka en plats där flickor och pojkar, kvinnor och
män vidgar sina sociala nätverk och möjligheter i en globaliserad värld.
• Om 10 år ses etnisk mångfald i första hand som en grund för tillväxt
och utveckling i Botkyrka och regionen.
• Om 5 år är ett icke-diskriminerande, interkulturellt förhållningssätt en
av de kompetenser som kännetecknar verksamheten och bemötandet från
chefer och medarbetare i Botkyrka kommun.
Det har nu gått 8 år. Verkligheten trängde sig på.
Senast redigerad av longbow4y 2018-01-11 kl. 16:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in