Coal Miner's Daughter alternativt
Loretta | Året var
1980
http://www.imdb.com/title/tt0080549/?ref_=nm_flmg_act_67
Vi börjar med det positiva:
Det är kul att se Levon Helm i en liten, men passande roll. För den som inte vet var Levon Helm (RIP) sångare och trummis i The Band som även spelat mycket med Bob Dylan.
Skådespeleriet ifrån
Sissy Spacek och
Tommy Lee Jones är på en hög nivå. Filmen är inte tillrättalagd utan allt, eller det mesta, känns ärligt. Det jag gillar mest med filmen är ögat för detaljer. Det finns en hel del små saker som inte skulle tagit med i andra filmer. Kan handla om allt hur dom får in ett sugrör i en flaska till dansadet på en fest. Det är bra gjort.
Det är en film baserad på ett livsöde och uppbyggandet i filmen är för det mesta bra gjort. Det handlar om en countrysångerska, men det är inte bara fokus på musiken utan mycket omkring.. Vilket gör filmen bättre för den som inte är 100 % intresserad av musik eller country.
Det negativa:
Trots att jag anser mig själv vara musikintresserad är country en av få större genrer jag verkligen inte bryr mig om alls. Jag hatar det inte, men det berör mig bara inte alls. Det är musik i filmen och den är bra framställd av Sissy Spacek på skådespelarnivå, men det blir ointressant för mig. Första halvan av filmen som inte är särskilt orienterad kring musik intresserade mig mycket mer sedan försvann mycket av intresset mot sista 1/3-delen.
Filmer om musiker borde intressera mig då jag kan titta på dokumentärer och intervjuer i timtal, men det är sällan film baserad på verkliga händelser och musik väcker något i mig. Det gäller även denna. Det finns mycket jag gillar med filmen, men handlingens huvudkärna är inte en del av det.
I det positiva skrev jag att filmens uppbyggande var bra, men filmen rör sig konstant utan förklaringar. Ibland har månader eller år gått av filmen mellan två scener och man ska bara begripa det. Exempelvis så blir huvudskådespelerskan gravid med sitt första barn och väldigt snart sitter hon i köket med fyra ungar.. Är det hennes ungar? Hände inget på X antal år? En mindre kritik, men speciellt mot slutet kunde det gjorts på bättre sätt.
IMDB ger betyget 7,5 / 10 vilket är väldigt bra. Jag kan absolut förstå det betyget så gillar man Sissy Spacek, Tommy Lee Jones eller Country-musik bör man definitivt spana in denna film eller åtminstone kolla upp vad det är för en, men mitt betyg blir lite mer sparsmakat.
Betyg?
3 eller
stark 3 / 5