2018-01-07, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Är Förvaring samma som rättspsyk i Danmark? Nedan från din länk.
"Sindssyge gerningsmænd, som anses for farlige, kan dømmes til anbringelse på sikringsafdelingen på psykiatrihospitalet i Nykøbing Sjælland.
En anbringelsesdom fuldbyrdes med andre ord på et sygehus, mens en forvaringsdom fuldbyrdes i et fængsel."

Dvs. Med andra ord utförs "Förvaringsplats-dom" på ett sjukhus medan en fängelsestraff utförs i ett fängelse.(?)

Som jag förstår det så är livstid i Danmark som vi har typ 16-18 år för mord här, men förvaring där likställs med livstid här.
Psykvård är något annat.
Citera
2018-01-07, 00:57
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Du tänker kanske på den här artikeln där Madsen själv säger att det var en medlem i DARK som angav honom? Mordet skedde 1992 och det var 1994 PM blev förhörd.https://www.bt.dk/krimi/politiet-har-tjekket-om-peter-madsens-fingeraftryk-er-fundet-i-andre-sager Allt tyder på att det var ett politiskt mord. Jag hittar ingen artikel som säger att Henrik Christiansen var eller hade varit medlem i DARK.
Tack, men nej det var inte den artikeln. Föressten vad betyder sag? Såg..?
Citera
2018-01-07, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Visst, men de personerna begår sällan denna typ av brott. Detta är ett mord med sexuella förtecken utfört på ett vidrigt sätt, där gärningsmannen behärskad och glad talar med reportrar och visar tummen upp till publiken. En till två timmar efter han styckat Kim Wall i bitar och dumpat dessa i Öresund.

Denne man har en mycket allvarlig störning och bör förvaras inom omgärdat område på obestämd tid.

Enligt mig.
Men du måste förstå att oftast lider de av mer än en diagnos.Det kan vara en hel cocktail av störningar.
Inte bara EN störning.När det gäller Madsen lider han säkerligen av personlighetsstörning +parafili(Sexualsadism)+kanske även neuropsykiatriskt (tex Asperger eller ADHD/ADD).
Senast redigerad av ottoplommon 2018-01-07 kl. 00:59.
Citera
2018-01-07, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Som jag förstår det så är livstid i Danmark som vi har typ 16-18 år för mord här, men förvaring där likställs med livstid här.
Psykvård är något annat.

Nej livstid i Danmark är livstid på ung samma sätt som i Sverige (tidsobestämt men möjlighet till att få det omvandlat till tidsbestämt). https://da.wikipedia.org/wiki/Livsvarigt_f%C3%A6ngsel
Forvaring är ett tidsobestämt straff som kan ges till den som i mentalerklaeringen anses farlig, rätten beslutar så klart.https://da.wikipedia.org/wiki/Forvaring
Citera
2018-01-07, 01:01
Medlem
Citat:
När de sexualsadistiska fantasierna pågått i 6 månader räknas det som sjukdom.
Och när fantasierna realiseras i styckmord tex då är nog personen väldigt sjuk.
Behöver vård samt förvaring för väldigt lång tid, kanske livet ut.
Jag förstår inte varför folk tror att fängelse skulle vara ett värre straff en rättspsyk.
Inlåsning är ett väldigt grymt straff i båda delar. Tänk bara på sommaren,att veta att alla har semester.
Att folk är på stranden och badar. Eller cyklar längs en landsväg genom skogen.
Och vad har de i fängelse/rättspsyk.att se fram emot?
En timme på en rastgård i dallrande hetta eller lagd i skugga beroende på vädret.
I värsta fall en liten ruta med fyra höga väggar och himlen ovanför.
Och att aldrig kunna beställa en pizza eller något som sätter guldkant på tillvaron.
Aldrig bestämma några val själv.
Bara fängelserutiner. "Om man gör ont får man betala med lidande".
Men jag tror att inlåsning i fängelse eller rättspsyk är samma lidande faktiskt.
De nio värsta fängelserna i världen;https://nyheter24.se/nyheter/utrikes/806768-1-9-varsta-fangelserna-i-varlden

Det är fruktansvärt att behandla människor som avskräde i all oändlighet!
Men framförallt bevisar det att långa fängelsestraff och dödsstraff inte har den minsta avskräckande effekt, att brottsligheten ändå är skyhög i de där länderna (liksom i USA).

Att brottslighet är intimt förknippad med fattigdom, arbetslöshet och utsatthet i ett uruselt system som ger vissa grupper fördelen att utnyttja andra på laglig basis, för folk som aldrig har en chans ta sig upp ur fattigdomssträsket, det skiter man fullständigt i i såna länder.
Citera
2018-01-07, 01:06
Medlem
Citat:
Ja,jag tror också att han upplever det som lite skönt att slippa kaoset samt press och ekonomiska bekymmer. Huvudsaken är nog att han får jobba. Synd att de inte får ha katt i fängelse/rättspsyk/äldreboenden.(En del äldreboenden har katt. Även senila människor uppskattar det. Människor mår bra av djur.)

Jag tror att det är en MYT om hur mycket PM jobbade, skapad av han själv. Liksom mycket annat.

Att sova under ett skrivbord i verkstaden, där han hade tillgång till filmer av vålds porr (medan Nautilus stod på backen), kanske inte var av nöd.

Vem skötte om dessa katter undrar jag? När frun reste runt och PM var okänt var?
Citera
2018-01-07, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
Tack, men nej det var inte den artikeln. Föressten vad betyder sag? Såg..?

Ja det skulle man kanske kunna tro, så mycket som vi i tråden diskuterat sågar Det betyder sak/ärende/fall.
Citera
2018-01-07, 01:09
Medlem
Citat:
Men du måste förstå att oftast lider de av mer än en diagnos.Det kan vara en hel cocktail av störningar.
Inte bara EN störning.När det gäller Madsen lider han säkerligen av personlighetsstörning +parafili(Sexualsadism)+kanske även neuropsykiatriskt (tex Asperger eller ADHD/ADD).

DET är andras problem att reda ut och ta hand om.
Citera
2018-01-07, 01:11
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Har spekulerats om det. Men det vet vi inte.
I alla fall vet inte jag det.
Kan för lite om neuropsykiatriska diagnoser för att våga uttala mig om det. Men det lilla jag vet utesluter inte heller att det skulle kunna vara så. ADHD ingår i autismspektrat, tror jag. Där även asperger och autism finns. Plus ADD och en del annat.
Hyperfokus kan ju även Asbergers ha, likaså svårt med organisering, hetsigt humör psykopater, men när man kollar klippen verkar han aldrig vara stilla. T ex trixandet med armarna i tröjan, snabba rörelser, otålig. Eller är han still med händer och fötter någon gång? Får kolla lite klipp igen.
Citera
2018-01-07, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
Hyperfokus kan ju även Asbergers ha, likaså svårt med organisering, hetsigt humör psykopater, men när man kollar klippen verkar han aldrig vara stilla. T ex trixandet med armarna i tröjan, snabba rörelser, otålig. Eller är han still med händer och fötter någon gång? Får kolla lite klipp igen.

Asperger + Mord, är det sannolikt?
Citera
2018-01-07, 01:22
Medlem
Citat:
Det är fruktansvärt att behandla människor som avskräde i all oändlighet!
Men framförallt bevisar det att långa fängelsestraff och dödsstraff inte har den minsta avskräckande effekt, att brottsligheten ändå är skyhög i de där länderna (liksom i USA).

Att brottslighet är intimt förknippad med fattigdom, arbetslöshet och utsatthet i ett uruselt system som ger vissa grupper fördelen att utnyttja andra på laglig basis, för folk som aldrig har en chans ta sig upp ur fattigdomssträsket, det skiter man fullständigt i i såna länder.
USAs fängelsesystem är ren korruption. Passar nog Republikaner bra att kasta fattiga i fängelset när det blir dags för val.
De har ju inga rättigheter och får ej rösta. USAs "rättvisa" är en hel tråd för sig.
https://www.svd.se/usa-har-flest-fangar-i-varlden
Jag ska lyssna på din Sten Levander länk fler ggr. Han sa mycket klokt.Det är svårt med brott och straff.
Jag tycker att det är viktigt med rättvisa. Men också rehabilitering i den mån det går. När det gäller PM så ska han ju inte vistas i samhället. Men jag hoppas han får vård där han hamnar iallafall så han slipper sexualsadistiska fantasier i huvudet.
Citera
2018-01-07, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Asperger + Mord, är det sannolikt?
Det är ingen som påstått att PM lider enbart av en diagnos/störning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in