2018-01-07, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
När de sexualsadistiska fantasierna pågått i 6 månader räknas det som sjukdom.
Och när fantasierna realiseras i styckmord tex då är nog personen väldigt sjuk.
Behöver vård samt förvaring för väldigt lång tid, kanske livet ut.
Jag förstår inte varför folk tror att fängelse skulle vara ett värre straff en rättspsyk.
Inlåsning är ett väldigt grymt straff i båda delar. Tänk bara på sommaren,att veta att alla har semester.
Att folk är på stranden och badar. Eller cyklar längs en landsväg genom skogen.
Och vad har de i fängelse/rättspsyk.att se fram emot?
En timme på en rastgård i dallrande hetta eller lagd i skugga beroende på vädret.
I värsta fall en liten ruta med fyra höga väggar och himlen ovanför.
Och att aldrig kunna beställa en pizza eller något som sätter guldkant på tillvaron.
Aldrig bestämma några val själv.
Bara fängelserutiner. Om man gör ont får man betala med lidande.
Men jag tror att inlåsning i fängelse eller rättspsyk är samma lidande faktiskt.
De nio värsta fängelserna i världen;https://nyheter24.se/nyheter/utrikes/806768-1-9-varsta-fangelserna-i-varlden

Om PM döms till forvaring hamnar han här: http://www.anstaltenvedherstedvester.dk/Forvaring-2355.aspx
Citera
2018-01-07, 00:07
Medlem
Citat:
Jag förstår inte varför folk tror att fängelse skulle vara ett värre straff en rättspsyk.
Inlåsning är ett väldigt grymt straff i båda delar. Tänk bara på sommaren,att veta att alla har semester.
En timme på en rastgård i dallrande hetta eller lagd i skugga beroende på vädret.
Och att aldrig kunna beställa en pizza eller något som sätter guldkant på tillvaron. Aldrig bestämma några val själv.
Bara fängelserutiner. Om man gör ont får man betala med lidande.
Men jag tror att inlåsning i fängelse eller rättspsyk är samma lidande faktiskt.
De nio värsta fängelserna i världen;https://nyheter24.se/nyheter/utrikes/806768-1-9-varsta-fangelserna-i-varlden

Ett av PMs krav, bortsett från papper, penna mm, var just fasta rutiner. Många, av denna störning, mår bra av det tycks det och jag gissar att det har med en känsla av Kontroll.

PM har ju, enligt sin halvbror, ingen klocka eller kontroll över tid alls. Nu har han en levande klocka, fasta rutiner ... Jag tror han mår bra.
Citera
2018-01-07, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Har spekulerats om det. Men det vet vi inte.
I alla fall vet inte jag det.
Kan för lite om neuropsykiatriska diagnoser för att våga uttala mig om det. Men det lilla jag vet utesluter inte heller att det skulle kunna vara så. ADHD ingår i autismspektrat, tror jag. Där även asperger och autism finns. Plus ADD och en del annat.
http://www.lul.se/sv/Kampanjwebbar/Infoteket/Funktionsnedsattningar/Adhdadd/Vad-ar-autism--Lattlast/

ADHD/ADD Dagdrömmer mer än andra
Citera
2018-01-07, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Visst, en psykopat bedrar de flesta. I det korta förloppet. Börjar det brännas, försvinner dom, för att plötsligt dyka upp med nya spännande projekt. Alltid lika charmerande entusiastiska och alla förtrollas på nytt (eller för första gången).

Men fallet gäller Kim W och PM. Jag tror inte att någon diskussion föregick Kims öde alls. PM kunde inte hejda sig.

Precis vad jag också tror! Många vill gärna tro att KW retade honom på något sätt, som hon inte alls avsåg att göra och som en vanlig normal person i så fall inte skulle blivit minsta stött eller kränkt av. Kanske bara ha skrattat bort frågor eller påståenden, avfärdat. Sen tuffat vidare med ubåtsskrället.

Det kan ha varit så och det är säkert en lika kvalificerad gissning från mig att det inte var det som föranledde det svinaktiga, fega och fruktansvärda mordet.

Tror det låg helt och hållet inom PM själv och hans sjuka fantasier och pockande begär samt ansvar, det fanns inte en chans i världen att KW skulle ha kunnat förutse detta. Då hade hon ju inte åkt ut med honom i den jävla ubåten! Hon var ingen blåögd självmordsbenägen omedveten liten flicksnärta.

Sen finns det vissa här i tråden som pratar om att hon borde ha fattat det, men sånt är skitsnack.

Livet fungerar inte så i nutidens Skandinavien/Europa. KW hade den stora oturen att stöta på något så sjukt som en lustmördare i värsta tänkbara sinnesstämning - att han var beredd att utföra dådet, och det spelar ingen som helst roll vilekn kvinna som var med honom just då. Han ville uppleva det han hade drömt om, bli kvitt sin ångest och bli "fri", i hans eget sätt att se det.
Citera
2018-01-07, 00:28
Medlem
Citat:
Och att aldrig kunna beställa en pizza eller något som sätter guldkant på tillvaron.
Aldrig bestämma några val själv.
Bara fängelserutiner. "Om man gör ont får man betala med lidande".

Tack för länken.
Ja det är väl därför vi har sluten psykvård och fängelser. För att övriga medborgare ska slippa stöta ihop med dessa individer och råka illa ut. Visst kan det synas omänskligt ur ett djupare mänskligt perspektiv. Men vad ska vi annars ha? Jag skulle kunna tänka mig ett mänskligare system, men utan rymningschans. Men det är dock en annan fråga.
Citera
2018-01-07, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Om PM döms till forvaring hamnar han här: http://www.anstaltenvedherstedvester.dk/Forvaring-2355.aspx
Är Förvaring samma som rättspsyk i Danmark? Nedan från din länk.
"Sindssyge gerningsmænd, som anses for farlige, kan dømmes til anbringelse på sikringsafdelingen på psykiatrihospitalet i Nykøbing Sjælland.
En anbringelsesdom fuldbyrdes med andre ord på et sygehus, mens en forvaringsdom fuldbyrdes i et fængsel."

Dvs. Med andra ord utförs Rättspsyk-dom på ett sjukhus medan en fängelsestraff utförs i ett fängelse.(?)
Senast redigerad av ottoplommon 2018-01-07 kl. 00:51.
Citera
2018-01-07, 00:35
Medlem
Citat:
http://www.lul.se/sv/Kampanjwebbar/Infoteket/Funktionsnedsattningar/Adhdadd/Vad-ar-autism--Lattlast/

Visst, men de personerna begår sällan denna typ av brott. Detta är ett mord med sexuella förtecken utfört på ett vidrigt sätt, där gärningsmannen behärskad och glad talar med reportrar och visar tummen upp till publiken. En till två timmar efter han styckat Kim Wall i bitar och dumpat dessa i Öresund.

Denne man har en mycket allvarlig störning och bör förvaras inom omgärdat område på obestämd tid.

Enligt mig.
Citera
2018-01-07, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tack för länken.
Ja det är väl därför vi har sluten psykvård och fängelser. För att övriga medborgare ska slippa stöta ihop med dessa individer och råka illa ut. Visst kan det synas omänskligt ur ett djupare mänskligt perspektiv. Men vad ska vi annars ha? Jag skulle kunna tänka mig ett mänskligare system, men utan rymningschans. Men det är dock en annan fråga.
Håller med dig. Ett fängelsestraff tjänar ju tre syften.
1/ Att ge offret samt anhöriga upprättelse. Och att de ska kunna läka utan att behöva höra talas om GM.
2/ Att betala för sitt brott med sitt eget lidande.Straff och avskräckande.
3/ Rehabilitering och vård när det går. Vi ska ju leva med dessa människor sedan. Kanske bo granne med dem. Då är det ju bra om de kommer ut vettigare än när de åkte in. För när straffet är avtjänat så ska de ju vara förlåtna och få en ny chans.
Citera
2018-01-07, 00:39
Medlem
Citat:
Är Förvaring samma som rättspsyk i Danmark? Nedan från din länk.
"Sindssyge gerningsmænd, som anses for farlige, kan dømmes til anbringelse på sikringsafdelingen på psykiatrihospitalet i Nykøbing Sjælland.
En anbringelsesdom fuldbyrdes med andre ord på et sygehus, mens en forvaringsdom fuldbyrdes i et fængsel."

Dvs. Med andra ord utförs "Förvaringsplats-dom" på ett sjukhus medan en fängelsestraff utförs i ett fängelse.(?)

Nej inte alls. För rättspsyk är det i princip bara psykos som gäller. Rätten avgör sedan om personen skall anses tillräknelig eller inte. Bedöms man otillräknelig kan man dömas till det som vi kallar rättspsyk (anbringelsedom). Forvaring är för de som anses "farliga" dock finns möjlighet till psykvård och behandling för sexualbrottslingar där.
Citera
2018-01-07, 00:46
Medlem
Citat:

Tack för bra länk. Läste en hel del om detta under mina studier för mycket länge sen. Mycket ny kunskap har tack och lov tillkommit. Jobbade mest med missbrukare de senaste åren, varav några hade neuropsykiatriska problem. De hade det inte lätt, kan jag säga.

Kan mycket väl vara så att PM har en diagnos i det spektrat, men det behöver inte vara så. Han kan ha antisocial p-störning/psykopati, men vi får väl se var expertisen landar.
Citera
2018-01-07, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ett av PMs krav, bortsett från papper, penna mm, var just fasta rutiner. Många, av denna störning, mår bra av det tycks det och jag gissar att det har med en känsla av Kontroll.

PM har ju, enligt sin halvbror, ingen klocka eller kontroll över tid alls. Nu har han en levande klocka, fasta rutiner ... Jag tror han mår bra.
Ja,jag tror också att han upplever det som lite skönt att slippa kaoset samt press och ekonomiska bekymmer. Huvudsaken är nog att han får jobba. Synd att de inte får ha katt i fängelse/rättspsyk/äldreboenden.(En del äldreboenden har katt. Även senila människor uppskattar det. Människor mår bra av djur.)
Citera
2018-01-07, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Nej inte alls. För rättspsyk är det i princip bara psykos som gäller. Rätten avgör sedan om personen skall anses tillräknelig eller inte. Bedöms man otillräknelig kan man dömas till det som vi kallar rättspsyk (anbringelsedom). Forvaring är för de som anses "farliga" dock finns möjlighet till psykvård och behandling för sexualbrottslingar där.
Då lutar det nog åt förvaring för PM gissar jag. Ett mellanting mellan rättspsyk och fängelse kan man kanske säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in