2018-01-06, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Sten Levander är ytterst kunnig! Bra länk i övrigt också. Tack!

Vissa i tråden väljer att betrakta sidor hos PM som kreativitet, gränsöverskridande och hans sätt att entuisasmera eller manipulera människor som de mest framträdande, snudd på geniförklarandet hos PM.

MEN vägrar konsekvent att se den tredje komponenten hos honom dvs hans förvridna inre tankar/fantasier och att pressade situationer ökar dess intensitet. Tills det inte går att hålla emot. Som i detta fall.

Den komponenten blir hans fall. Den ger också en förklaring till att han beter sig osedvanligt lugn och avslappnad ut när han kliver i land. Hans inre värld har fått lugn och ro.

Det gör honom livsfarlig, själva vetskapen om att ha funnit botemedlet.

Levander pratar om en kombination av Theory of Mind och avsaknaden av Medkänsla (empati) som återfinns hos vissa psykopater.

Sant. Men det kanske är för mycket begärt att en vanlig människa ska kunna se "den tredje sidan" av en farlig person innan denne begår nåt liknande detta, eller ens efter vanlig banal jävelskap? Vi vill ju inte vara misstänksamma eller paranoida individer, vill tro det bästa om folk - tills de bevisar motsatsen. Det här är ingen lätt fråga eftersom psykopaten är så listig och durkdriven.
Citera
2018-01-06, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Stora svårigheter med att köra bil. Hm..tyder på att Madsen har en kvinnlig sida.

Hö hö, den var dålig, en riktig Norgehistoria kan man säga Det här med tejp på ratten låter extremt konstigt, kan det ha haft något med sensorik att göra?
Citera
2018-01-06, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Hö hö, den var dålig, en riktig Norgehistoria kan man säga Det här med tejp på ratten låter extremt konstigt, kan det ha haft något med sensorik att göra?
Jag kan inte skilja på vänster/ höger. Det har hänt att jag ritat med märkpenna eller satt tejp på grejer för att ha snabb koll. Kanske samma med PM? Inte så coolt att svänga vänster eller tveka när körskoleläraren säger sväng höger.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-01-06 kl. 23:08.
Citera
2018-01-06, 23:09
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59

He,he vi får hålla humöret uppe. Jag tror det kan ha att göra med att Madsen er så til det extrema sjelvlärd?( lite OT, men Breivik hadde också stora svårigheter med att köra bil)
Citera
2018-01-06, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Ja, det där har vi nog alla funderat mycket på. Och det kan vara så.
Själv har jag nog funderat på om PM ställt sjuka,närgångna frågor om KWs repotage, Idi Amins tortyrgrottor,vampyrsex och dylikt och att KW kanske sagt ifrån på skarpen. Att PM då känt sig kränkt och börjat påstå att hon måste ha sådana intressen själv, varpå KW känt sig kränkt och att PM sedan spårat ut och velat bevisa det. Men det var någon här i tråden som påtalade hur "knepig" PM såg ut på foton från ubåtsfärden. Och när jag då studerade de foton som fanns så ser PM bara knepigare och knepigare ut i ansiktet ju längre ut de kom,tyckte jag. Det kan vara att han har aftonsolen i ögonen men varför ser då KW som står bredvid ut som vanligt? Blygt leende. Jag har bara tittat en gång för det gör ont att se KW helt aningslös. Men utifrån det, så tror jag att PM kände sig mer och mer frestad/pressad. Jag tror att planen började ta form i skallen på PM i ubåtstornet. Men det kan också varit något i stil med det förstnämnda.
Jag hoppas fortfarande att PM ska erkänna när han inser att han inte har något att förlora.
Men som sagt, -Skambrott är svårt att erkänna.

Det här är ju dina funderingar. Respekteras. De behöver inte vara fel, men heller inte rätt. Vi kan nog alla föreställa oss att det kanske gick till så, men det behöver inte vara så. Tror att mordet (överrumplingen/upphängningen) skedde tämligen snabbt och att hon bara var "rätt" för honom i hans pockande begär just då, för att få realisera sina drömmar och få lite tillfällig frid i själen. Som han tyckte och kände, alltså.

De behöver inte ens ha pratat om något som, enligt en vanlig normal människa, skulle ha retat honom.
Det är mina tanker om brottet.
Citera
2018-01-06, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det här är ju dina funderingar. Respekteras. De behöver inte vara fel, men heller inte rätt. Vi kan nog alla föreställa oss att det kanske gick till så, men det behöver inte vara så. Tror att mordet (överrumplingen/upphängningen) skedde tämligen snabbt och att hon bara var "rätt" för honom i hans pockande begär just då, för att få realisera sina drömmar och få lite tillfällig frid i själen. Som han tyckte och kände, alltså.

De behöver inte ens ha pratat om något som, enligt en vanlig normal människa, skulle ha retat honom.
Det är mina tanker om brottet.
Har jag skrivit något påstående? Funderar och tror betyder exakt ,-funderar och tror att PM kanske ....
Citera
2018-01-06, 23:26
Medlem
Citat:
Tusen tack! Den här videon Med Sten Levander rekommenderar jag till alla.
Om Sexualsadisten
-Det är svårt att söka hjälp,-några gör det och får behandling.
-I perioder när man mår dåligt ökar fantasierna i intensitet .
-Man kan inte hålla emot (driften tar överhand) man går från fantasi till verklighet.
-I stället för ångest upplever man efter brottet ett paradoxalt lugn som fullt ut kompenserar för eventuell samvetsångest.

(PMs häpnadsväckande lugn när han stiger i land i Amagers hamn.)
-Fantasierna är plötsligt borta.
-Nu vet man dessutom hur man kan bli lugn nästa gång det här problemet återkommer.
Och det gör det!

-Många är på ytan påtagligt normala och välanpassade,dr Jekyll.
-En del anlägger moteld-enligt försvarsmekanismens reaktionsbildning.
"(Tex Kapten klänning som utåt var damernas riddare men i hemlighet hade tortyrliknande sex med fjortonåriga tjejer.)

Så man kan väl sammanfatta det med att sexualsadisten "självmedicinerar" mot tvångstankar och våldsamma sexualfantasier som stör dem när de mår dåligt.
Om inte detta räknas som sjukdom så är det märkligt. I svensk litteratur räknas det som det iallafall.
PS. Skam är lika med,-Att sjunka i rang i flocken. Därför svårt att erkänna skambrott.

Det måste vara svårt att i såna här fall för psykiatrin att avgöra om personen är helt snurrig eller om denna ska ha fängelse. Men yrkesfolket kan detta, jag är bara en lätt amatör i jämförelse ;-) Jag litar helt på dem och deras omdöme.
Citera
2018-01-06, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
Inte sensationellt i sig eftersom jag tror galningen har en väldig massa gömt i garderoben, men om det visat sig att någon tidigare försvunnit på utflykt med Det, är det ju naturligtvis galet sensationellt om alla här har missat det!

Fattar. Läste det idag, men har helt tappat bort det, tyvärr. Ska se om mitt minne kommer tillbaks.
Citera
2018-01-06, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
Har puckot även ADHD då alltså?!

Har spekulerats om det. Men det vet vi inte.
I alla fall vet inte jag det.
Kan för lite om neuropsykiatriska diagnoser för att våga uttala mig om det. Men det lilla jag vet utesluter inte heller att det skulle kunna vara så. ADHD ingår i autismspektrat, tror jag. Där även asperger och autism finns. Plus ADD och en del annat.
Citera
2018-01-06, 23:46
Medlem
Citat:
Har jag skrivit något påstående? Funderar och tror betyder exakt ,-funderar och tror att PM kanske ....

Det är också ordet "funderar" som jag nämner här. Liksom mina egna funderingar.
Citera
2018-01-06, 23:52
Medlem
Citat:
Sant. Men det kanske är för mycket begärt att en vanlig människa ska kunna se "den tredje sidan" av en farlig person innan denne begår nåt liknande detta, eller ens efter vanlig banal jävelskap? Vi vill ju inte vara misstänksamma eller paranoida individer, vill tro det bästa om folk - tills de bevisar motsatsen. Det här är ingen lätt fråga eftersom psykopaten är så listig och durkdriven.

Visst, en psykopat bedrar de flesta. I det korta förloppet. Börjar det brännas, försvinner dom, för att plötsligt dyka upp med nya spännande projekt. Alltid lika charmerande entusiastiska och alla förtrollas på nytt (eller för första gången).

Men fallet gäller Kim W och PM. Jag tror inte att någon diskussion föregick Kims öde alls. PM kunde inte hejda sig.
Citera
2018-01-06, 23:55
Medlem
Citat:
Det måste vara svårt att i såna här fall för psykiatrin att avgöra om personen är helt snurrig eller om denna ska ha fängelse. Men yrkesfolket kan detta, jag är bara en lätt amatör i jämförelse ;-) Jag litar helt på dem och deras omdöme.
När de sexualsadistiska fantasierna pågått i 6 månader räknas det som sjukdom.
Och när fantasierna realiseras i styckmord tex då är nog personen väldigt sjuk.
Behöver vård samt förvaring för väldigt lång tid, kanske livet ut.
Jag förstår inte varför folk tror att fängelse skulle vara ett värre straff en rättspsyk.
Inlåsning är ett väldigt grymt straff i båda delar. Tänk bara på sommaren,att veta att alla har semester.
Att folk är på stranden och badar. Eller cyklar längs en landsväg genom skogen.
Och vad har de i fängelse/rättspsyk.att se fram emot?
En timme på en rastgård i dallrande hetta eller lagd i skugga beroende på vädret.
I värsta fall en liten ruta med fyra höga väggar och himlen ovanför.
Och att aldrig kunna beställa en pizza eller något som sätter guldkant på tillvaron.
Aldrig bestämma några val själv.
Bara fängelserutiner. "Om man gör ont får man betala med lidande".
Men jag tror att inlåsning i fängelse eller rättspsyk är samma lidande faktiskt.
De nio värsta fängelserna i världen;https://nyheter24.se/nyheter/utrikes/806768-1-9-varsta-fangelserna-i-varlden
Senast redigerad av ottoplommon 2018-01-07 kl. 00:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in