2017-12-10, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funtime00
Om jag har flera skulder hos olika fordringsägare och skriver på när delgivningsman kommer. Gäller den påskriften samtliga skulder??

Det går att göra delgivningskvitton som omfattar flera mål, så det är möjligt. Alla målnummer stod på kvittot i så fall.
Citera
2017-12-10, 17:28
Medlem
Ratozs avatar
En "närstående" har hamnat hos fogden. Inga jättestora belopp. Rör sig om ca 20k.

Jag är orolig för att vederbörande ska dra på sig mera istället för att betala som tänkt.

Är det någon som vet hur många procent som är i en motsvarande sits som direkt tar tag i sin ekonomi och ordnar upp saker respektive hur många som kör sig djupare i skiten i detta läge?

Hon har väldigt låga inkommster.
Citera
2017-12-19, 19:21
Medlem
needAlifes avatar
Jag har en liten fundering som kanske någon KF-anställd eller någon med insyn kan svara på.

Hade som tidigare nämnts i tråden löneutmätning tidigare i år men jag undrar varför de kom fram till just den åtgärden.

Det rörde sig inte om stora belopp (15-20000) och till sammanhanget hör att jag vid tillfället hade långt över 100 000 i likvida medel på löne- och sparkonto. Hade det inte varit enklare att bara dra pengarna direkt istället för att gå via arbetsgivare osv för att mäta ut belopp/månad?

Nu spelar det ingen roll i praktiken men jag är ändå nyfiken på prioriteringen.
Citera
2017-12-23, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Jag har en liten fundering som kanske någon KF-anställd eller någon med insyn kan svara på.

Hade som tidigare nämnts i tråden löneutmätning tidigare i år men jag undrar varför de kom fram till just den åtgärden.

Det rörde sig inte om stora belopp (15-20000) och till sammanhanget hör att jag vid tillfället hade långt över 100 000 i likvida medel på löne- och sparkonto. Hade det inte varit enklare att bara dra pengarna direkt istället för att gå via arbetsgivare osv för att mäta ut belopp/månad?

Nu spelar det ingen roll i praktiken men jag är ändå nyfiken på prioriteringen.

Vem var fodringsagare.
Citera
2017-12-28, 20:10
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
Vem var fodringsagare.
Ett flertal, rörde sig om mobilkostnader samt CSN. Men tycker bara det är ett konstigt förfarande att inte mäta it existerande likvider utan vänta ett par månader.
Citera
2017-12-29, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Ett flertal, rörde sig om mobilkostnader samt CSN. Men tycker bara det är ett konstigt förfarande att inte mäta it existerande likvider utan vänta ett par månader.

Tja, det måste väl ligga ett beslut om löneutmätning bakom innan de kan gå in och rensa ditt bankkonto.
För mig verkar det vettigare att ha löneutmätning innan. När de rensar kontot får du inte den minsta förvarning.
Du hade ju med dina ord ca 100.000 tillgängligt så du kunde reglera skulderna själv med ett samtal.
Du hade ju ett val.
Citera
2017-12-31, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ultra24
Precis som denna person skriver. Din kompis ljuger, syna hans bluff och fråga varför.

Din kompis MÅSTE ha delgetts innan någon utmätning sker. Dvs. via brev, väljer han att inte svara på det brevet kommer man fysiskt leta upp honom.

Fel. Tvavgifter skatter och studiemedelsavgifter behöver inte delges alls, det får raka spåret till indrivning
Citera
2018-01-01, 08:50
Medlem
En möjlighet är att den vars konto reducerats med 15000 haft en skuld som kronofogden fått i uppdrag att driva in, men som betalt den direkt till borgenären, då skall denne omgående anmäla detta till kronofogden, men här kan tidsglapp uppstå.

Därmed inte sagt att det som andra framhållit kan stämma också, att det är en ursäkt för brist på medel enbart.
Citera
2018-01-01, 10:21
Moderator
TheLuckys avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod
Citera
2018-01-01, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
Tja, det måste väl ligga ett beslut om löneutmätning bakom innan de kan gå in och rensa ditt bankkonto.
För mig verkar det vettigare att ha löneutmätning innan. När de rensar kontot får du inte den minsta förvarning.
Du hade ju med dina ord ca 100.000 tillgängligt så du kunde reglera skulderna själv med ett samtal.
Du hade ju ett val.

Nej, nu blandar ni ihop saker! Beslut om löneutmätning innebär att en viss summa skall dras av arbetsgivaren innan lön utbetalas. Här har det gjorts utmätning av medel på ett bankkonto tillhörigt gl, det innefattas i en ordinär utmätning.
Citera
2018-01-15, 21:50
Medlem
-=Damian=-s avatar
Tjena!

Har ganska nyligen skickat en kund till inkasso för indrivning av en obetald faktura, efter 2 påminnelser så har kunden ändå inte betalat, så idag kontaktade Inkasso mig och frågade om jag ville dra det vidare till kronofogden, vilket jag valde.
Skulden är på ca 6000:-

Till frågorna:
Hur arbetar Kronis nu?
Kommer de kontakta Gäldenären och be denna omgående betala?, och om han inte gör detta, sker då en utmätning hos honom för en sådan summa, eller lutar sig kronis bara tillbaka och försätter påminna med jämna mellanrum? antar att ett hembesök för att plocka honom på värdeföremål inte kommer ske för så små summor.
Tilläggas bör är att snubben är egen företagare med ganska blygsam redovisad årsinkomst.
Citera
2018-01-16, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
Tjena!

Har ganska nyligen skickat en kund till inkasso för indrivning av en obetald faktura, efter 2 påminnelser så har kunden ändå inte betalat, så idag kontaktade Inkasso mig och frågade om jag ville dra det vidare till kronofogden, vilket jag valde.
Skulden är på ca 6000:-

Till frågorna:
Hur arbetar Kronis nu?
Kommer de kontakta Gäldenären och be denna omgående betala?, och om han inte gör detta, sker då en utmätning hos honom för en sådan summa, eller lutar sig kronis bara tillbaka och försätter påminna med jämna mellanrum? antar att ett hembesök för att plocka honom på värdeföremål inte kommer ske för så små summor.
Tilläggas bör är att snubben är egen företagare med ganska blygsam redovisad årsinkomst.
Kronis skickar ett betalningsföreläggande till din kund... Om denne inte gör något fastställs skulden och indrivning sker... Om han bestrider så får du dra det till tingsrätten för att fastställa skulden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in