2017-11-18, 00:30
Medlem
Bizmarcks avatar
Ligger nog en hund begraven här...
Prata med din kompis igen när hen är nykter!
Citera
2017-11-18, 01:17
Medlem
Hur råkar Kronofogden dra 15 laxx bara helt plötsligt från någons konto?
Citera
2017-11-18, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ultra24
Hur råkar Kronofogden dra 15 laxx bara helt plötsligt från någons konto?

Dem trodde att han hade skulder på någonting som han inte hade, då drog dom 15k. Därefter ringde han upp och dem sa att det var ett misstag från deras sida.
Citera
2017-11-18, 03:50
Medlem
Jag tror din kompis ljuger. Kronofogden kan inte gå in och dra pengar från någon hux flux. Först måste det fattas beslut om utmätning, och så skall det göras en undersökning av vilka tillgångar din kompis har.

Det är i såna fall i flera led hos kronofogden, posten OCH banken det ska ha gått fel. Ring kronofogden och fråga själv om nåt sånt kan hända.

Gissar att din polare är skyldig nån pengar, eller behöver förklara varför han är pank?

Har han pengaproblem finns hjälp att få via kommunens budgetrådgivare. Man kan vända sig till föreningar för spelmissbrukare om du tror det är nåt sånt.
Citera
2017-11-18, 04:22
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lampolo
Dem trodde att han hade skulder på någonting som han inte hade, då drog dom 15k. Därefter ringde han upp och dem sa att det var ett misstag från deras sida.
KFM drar inte pengar från folks konton för att dom tror att dessa är skyldiga nån pengar. Din kompis hittar på. Ett tips är att fråga varför.

För övrigt kan man inte använda ordet dem som du gör. Lär dig skillnaden på de och dem, det du skriver gör ont i ögonen att läsa.
Citera
2017-11-18, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allakantralla
Jag tror din kompis ljuger. Kronofogden kan inte gå in och dra pengar från någon hux flux. Först måste det fattas beslut om utmätning, och så skall det göras en undersökning av vilka tillgångar din kompis har.

Det är i såna fall i flera led hos kronofogden, posten OCH banken det ska ha gått fel. Ring kronofogden och fråga själv om nåt sånt kan hända.

Gissar att din polare är skyldig nån pengar, eller behöver förklara varför han är pank?

Har han pengaproblem finns hjälp att få via kommunens budgetrådgivare. Man kan vända sig till föreningar för spelmissbrukare om du tror det är nåt sånt.

Precis som denna person skriver. Din kompis ljuger, syna hans bluff och fråga varför.

Din kompis MÅSTE ha delgetts innan någon utmätning sker. Dvs. via brev, väljer han att inte svara på det brevet kommer man fysiskt leta upp honom.
Citera
2017-11-18, 08:16
Medlem
Är din kompis skyldig dig eller en annan kompis pengar och inte kan betala pga detta?

Det låter mer som en dålig ursäkt.....
Citera
2017-11-18, 08:17
Medlem
Det låter som ett dåligt försök att dölja ett spelmissbruk, din polare satte 15k på grönt och torskade. Nu försöker han vinna tillbaks pengarna och hoppas det löser sig om några veckor.
Citera
2017-11-18, 08:19
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lampolo
Hej, jag vet inte om detta är på rätt topic men kunde inte hitta nå bättre.

Jag skriver det här åt en kompis som behöver lite assistans. Det är så att kronofogden drog 15k från hans konto, sedan när han ringde upp dem erkände dem att det var ett misstag och att han skulle få tillbaka summan utan ersättning.

Det inträffade för cirka 2 månader sedan och idag när han ringde upp dem sa dem att det var i process i steg 2/3. Trots att han sa att han har väldigt ont om pengar så hans konto ligger nästan i minus snart pga av deras misstag.

Ska det verkligen ta så lång tid?

Kan man kräva pengarna snabbare?

Kan man få extra ersättning?

Nej, Kronofogden är inte skyldig din kompis några pengar, din kompis ljuger. Som redan sagts i tråden, det går inte till på det sättet som du/din kompis beskriver.
Om du vill kontrollera hans affärer med kronofogden kan du ringa Folkbokföringen för att få hans personnummer, sedan ringer du till Kronofogden och frågar om hans skuldsaldo och pågående och kommande ärenden.
Du kan börja med att ringa Kronofogden, eventuelt kan de hitta honom genom hans namn och adress.
Allt detta kan du göra helt anonymt från skyddat nummer.
Citera
2017-11-18, 08:40
Medlem
LordHoratioNelsons avatar
TRO DET ELLER EJ - DET KAN HÄNDA!!

Jag driver ett mål mot Försäkringskassan och har begärt prövningstillstånd i Högsta Domstolen samt JO-anmält kassan för felaktig myndighetsutövning. Det handlar om ca 22 000 kr och jag skiter i pengarna utan det handlar om principen att det står i Socialtjänstlagen att FK alltid har rätt mot medborgaren, även om FK gjort fel...

Trots att målet inte är avgjort så har FK (tydligen) rätt att ta pengarna utan förvarning - plötsligt saknades 22 000 kr, 14 dagar senare drogs 22 000 kr till och dagen efter tömdes mitt personkonto så det låg på -14 000, och jag fick en varning från banken. Totalt saknades ca 76 000 kr!?!

Snortokig ringde jag banken som berättade att de fått order av en handläggare på KFM att utföra utbetalningarna - Kronofogden skulle undersöka vad som hänt och återkomma, men vägrade uppge handläggarens namn. KFM återkom senare, skyllde på banken och sade att den missuppfattat - det skulle bara vara en dragning på 22 000 kr.
Banken återkom och sade att det går inte att missuppfatta 3 st begäran om utbetalning med 3 olika datum, av samma (jävla) handläggare.

Jag fick iaf tillbaka pengarna fort som fan, tog 2 dar. Jag har ringt handläggaren på KFM och mejlat henne och hennes chef om att jag väntar på en förklaring och en ursäkt - jag väntar fortfarande......

PS Banken gav mig handläggarens namn, ha ha.... DS
Senast redigerad av LordHoratioNelson 2017-11-18 kl. 08:42. Anledning: Tillägg
Citera
2017-11-18, 09:05
Medlem
cacas avatar
Ähh betalar inte kronofogden så är det bara sätta kronofogden på jobbet driva in skulden.
Citera
2017-11-26, 17:31
Medlem
Fråga om kronofogden

Om jag har flera skulder hos olika fordringsägare och skriver på när delgivningsman kommer. Gäller den påskriften samtliga skulder??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in