2019-09-13, 19:27
Medlem
Tjena! Nu har jag en stor ångest och få ett brev om detta på en fredag också.

Jag har 0 kr i inkomst och jag skickar in varje halvår om nedsättning, vilket jag får. I år måste jag ha missat breven för nu kom det från fogden. KRAV ifrån CSN.

jag vet attt de tär A-mål när det kommer ifrån en myndighet.... och då får man väl anmärkning direkt? Men varför står det då "du riskerar att få anmäkrning", för det har jag väl redan fått i och med att det gick till fogden?

Hemskt tacksam för all feedback, blir en helg med ångest!
Citera
2019-09-14, 13:12
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenkastarsvenne

Jag har 0 kr i inkomst och jag skickar in varje halvår om nedsättning, vilket jag får. I år måste jag ha missat breven för nu kom det från fogden. KRAV ifrån CSN.

jag vet attt de tär A-mål när det kommer ifrån en myndighet.... och då får man väl anmärkning direkt? Men varför står det då "du riskerar att få anmäkrning", för det har jag väl redan fått i och med att det gick till fogden?

Är det första gången det händer så blir anmärkningen sekretessbelagd om du betalar direkt!
Citera
2019-09-14, 13:31
Bannlyst
Fogden och A-mål är riktigt knivigt. Förstår inte varför det finns en sådan grym gräddfil
Citera
2019-09-14, 21:31
Medlem
Dualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flyktingpojke
Fogden och A-mål är riktigt knivigt. Förstår inte varför det finns en sådan grym gräddfil

Gräddfil och gräddfil. Staten vet ju redan om att du är skyldig pengar, behövs ju inte redas ut på något sätt. Det är inte som med E-mål och tredje part.

CSN har jag vad jag vet rätt rimliga deadlines. Värre är det med trafikavgifter av alla slag, där kan du missa att du har en skuld. Trängselavgift i Stockholm kan ge 500 kr i avgift för sen betalning, som sen går till KFM oavsett om du är hemma eller inte just då. Tråkigt, och då man man i och för sig tycka att omedelbart utslag är lite orättvist...
Citera
2019-09-14, 22:14
Medlem
Mittpunkts avatar
Jag har 820.000 kr som ligger hos kfm. Det är fina pengar det. Vet inte hur mycket ni andra har som ligger där eller som kommer dit. Jag är 30-35 år.

Min fru studerar en högskoleutbildning och jag en YH utbildning. Inga brev idag från kfm trots att jag har inte betalat något alls sedan i oktober 2018 på skulderna i Norge som uppgår till 820k utan ränta och avgifter. Däremot har två skulder kommit till Sverige och jag godtog en plan men den gick inte att följa för den var för tuff så därför sket jag iden från juni. Fått påminnelser och snart får jag säkert från kfm. Det handlar om totalt lite över 100k som är i Sverige av dessa 820k. Vi har inga tillgångar min fru eller jag. Vi hyr i andra hand. Får väl en 4-5 betalningsanmärkningar i höst plus våren. Sen startar säkert en löneutmätning då jag tar examen nästa år.

Dessa 820k är lån som vi tagit i god tro och sedan blivit lurade i Norge. Vi ägde en lägenhet i ett hus med tre lägenheter och huset skulle renoveras och vi skulle betala 1/3 av kostnderna för renoveringen men det renoverades aldrig.
Senast redigerad av Mittpunkt 2019-09-14 kl. 22:20.
Citera
2019-09-14, 22:24
Medlem
Citat:

Kanske en dum fråga, men säker på att det är från fogden? Det är inte ett CSN-krav, alltså det CSN skickar istället för ett inkassokrav?
Citera
2019-09-14, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jourlistan
Kanske en dum fråga, men säker på att det är från fogden? Det är inte ett CSN-krav, alltså det CSN skickar istället för ett inkassokrav?
Ibland, jag vet att det inte hjälper, men så blir man likdom sugen på att riva av sig håret..

Tänk dig att din familj har kört in i en stenvägg så kommer en idiot och frågar om man är säker på att bromsen var besiktigad. Jag ska inte låtsas att jag förstår vad det är som driver dig men jag kommer aldrig förstå sådana människor. Är det empati?
Citera
2019-09-15, 00:46
Medlem
Citat:
Ibland, jag vet att det inte hjälper, men så blir man likdom sugen på att riva av sig håret..

Tänk dig att din familj har kört in i en stenvägg så kommer en idiot och frågar om man är säker på att bromsen var besiktigad. Jag ska inte låtsas att jag förstår vad det är som driver dig men jag kommer aldrig förstå sådana människor. Är det empati?

Eftersom du började snacka om krav från CSN och texten om att man kan få en betalningsanmärkning, vilket står på CSN-kraven, i kombination med att det är runt denna tid man brukar få dem eller påminnelserna så tycker jag inte min fråga var SÅ korkad.

I övrigt fattar jag inte hur fan du kan ha ”missat” TRE brev från CSN innan du fick Kronofogdekravet. Men det är väl en annan historia.

Ansök om nedsättning nu då. Då dras skulden tillbaka från fogden och sedan kan du snacka med dem om sekretessmarkering. Om det inte är så att du har flera skulder sedan tidigare där.
Citera
2019-09-22, 01:18
Medlem
softmyntets avatar
Hur ansöker man om anstånd hos kfm? Ska flytta och det kostar ju lite, man klarar inte en månad på existensminimum och flytt samtidigt...
Citera
2019-09-22, 01:25
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softmyntet
Hur ansöker man om anstånd hos kfm? Ska flytta och det kostar ju lite, man klarar inte en månad på existensminimum och flytt samtidigt...

Maila dem på kontakt@kronofogden.se
Ange ärende, personnummer och namn.
Citera
2019-10-02, 17:43
Medlem
Hej.
Jag har löneutmätning från kronofogden.
Nu har jag börjat ett extrajobb och skaffat ett lönekonto på en annan bank.
Hur kan fogden kunna upptäcka det?
Jag orkar inte leva på existensminimum längre.
Mvh Agnes
Citera
2019-10-02, 18:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Agnes056
Hej.
Jag har löneutmätning från kronofogden.
Nu har jag börjat ett extrajobb och skaffat ett lönekonto på en annan bank.
Hur kan fogden kunna upptäcka det?
Jag orkar inte leva på existensminimum längre.
Mvh Agnes

Lol skojar du? Om inte banken drivs av Ahmed i Rosengård får de sånt automatikst...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in