2017-12-03, 00:05
Medlem
Jofs avatar
Ett fullsatt julbord med allt är snyggt att se på. Men jag vet inte om jag vill äta något av det. Kanske ta en snaps av mitt hemmakryddade brännvin. Och sen gå därifrån.
Citera
2017-12-03, 00:13
Bannlyst
Ja! Just för det tycker jag definitivt att du måste ta bort det från julbordet!

Fast ... det är ju 1:a advent nu så jag måste ju önska dig fin advent så klart! :-)

Jag är inte sämre än att jag kommer ihåg kristi högtidsdagar... ;-)

Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran

Så du tycker att man ska ta bort saker från julbordet bara för att du ogillar det? Tänkte på julkorven ovan, men även pressyltan som du nämnde tidigare. Julkorv brukar dock finnas på julbord, och det finns alltid någon som uppskattar korven. Du behöver dock inte äta den.
Senast redigerad av Folketsman 2017-12-03 kl. 00:15.
Citera
2017-12-03, 00:58
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Ett fullsatt julbord med allt är snyggt att se på. Men jag vet inte om jag vill äta något av det. Kanske ta en snaps av mitt hemmakryddade brännvin. Och sen gå därifrån.

Tar du med dig egen dryck?
Medhavd matsäck?

Citera
2017-12-03, 09:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Kanonidé! Jag tänker: Först en burk avrunnen kapris (Cocktailvarianten, inte "Non Parille") och sedan så mosar man "Kulorna" ihop med litet smör. Sedan tillsätter man litet malen kryddpeppar, salt och litet malen nejlika. Borde komma hyfsat nära "Ansjovissmaken" då!
Skall experimentera, och stort tack för inspirationen! Skall säga till tomten att TacoKryddmix har varit extra snäll i år!

"Janssons" på kapris är klassisk på restauranger som vill ha ett janssonalternativ utan fisk.
Det blir faktisk gott, om än inte ett fullvärdigt substitut.
Citera
2017-12-03, 10:57
Medlem
Ratis avatar
Hur ska man göra med den förbaskade sillen egentligen. Man måste nog ha den på en egen tallrik. Less på att inläggningsvattnet från sillen rinner ut över tallriken och sätter smak i allt annat som finns på tallriken.
Citera
2017-12-03, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Jag som gör Långkål, kokt mjuk o smaksatt i skinkspad/buljong.
Stuvad i grädd/mjölk. Smakar ljuvligt.
Min fråga; -Vad gör du med din Grönkål??

Jag kör med grädde och ljus sirap samt salt och vitpeppar.
Citera
2017-12-04, 19:45
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
"Janssons" på kapris är klassisk på restauranger som vill ha ett janssonalternativ utan fisk.
Det blir faktisk gott, om än inte ett fullvärdigt substitut.
Hoppas på det, och att ni nu är två som säger samma sak gör mig hoppfull! Jag vill ju att svärmor skall kunna få njuta av något annat än rödbetssallad, kål och kokt potatis på julbordet! Stora tack för tipsen!
Senast redigerad av Andersdamaan 2017-12-04 kl. 20:44.
Citera
2017-12-06, 04:45
Medlem
MrGreyspoon13s avatar
Gubbröra är sommar för mig, men men. Alla äter vad de vill! Har en bekant som käkar pizza på julen. Nä, skojar ej.
Citera
2017-12-06, 09:40
Medlem
InflatableBoppos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Vilka sillsorter hamnar på ditt bord?

Det är min pappa som står för sillen tomatsill, senapsill, vanlig inlagd sill och wasabi/pepparrotsill bara vanliga. Har du några intressanta sillar på julbordet?
Citera
2017-12-06, 09:44
Medlem
InflatableBoppos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGreyspoon13
Gubbröra är sommar för mig, men men. Alla äter vad de vill! Har en bekant som käkar pizza på julen. Nä, skojar ej.

Är det jag som hört fel men äts det inte en del djupfryst grandiosapizza i Norge på julafton? Din bekant kanske inte är alltför ute
Citera
2017-12-06, 10:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av InflatableBoppo
Det är min pappa som står för sillen tomatsill, senapsill, vanlig inlagd sill och wasabi/pepparrotsill bara vanliga. Har du några intressanta sillar på julbordet?

Blåbärsill
Wasabisill
Branteviksill
Husfrusill
Grenoblesill
Chili/vodkasill

Roliga och spexigaste sillar, men väldigt smaskiga.
Citera
2017-12-06, 10:56
Medlem
Mycket om favoriter men jag ser inte så mycket om saker man undviker.

Personligen har jag aldrig gillat sylta och aladåb. Så på mitt julbord skippar jag dessa rätter. Grisfötter är väl inte så vanligt förekommande längre, men inte heller detta finns på mitt julbord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in