Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-28, 14:49
  #829
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Fast det är det ju inte. Inte objektivt gott och smakfullt, utan bara för svenskar som är vana vid rätterna. Från internationellt perspektiv och som gourmetmat är det usel mat. Fett, billigt och grisigt. Det är mat för fattigdrängar egentligen.
Efter detta inlägget så inser jag du aldrig varit på ett julbord, sure på vissa av rätterna kan det säkert stämma att det är enklare mat.
Det enda feta vi har på vårat är janssons, så vart du fått det ifrån är en gåta.
Kanske du inte vill se, eller kanske du bara vill provocera, oavsett så inser man du är ute och seglar svårt.
Citera
2024-03-28, 15:34
  #830
Medlem
qaaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Efter detta inlägget så inser jag du aldrig varit på ett julbord, sure på vissa av rätterna kan det säkert stämma att det är enklare mat.
Det enda feta vi har på vårat är janssons, så vart du fått det ifrån är en gåta.
Kanske du inte vill se, eller kanske du bara vill provocera, oavsett så inser man du är ute och seglar svårt.
nog snarare du som inte kan känna smak objektivt, utan att blanda in barndomsassociationer, famljen, trevligheter, jultomten osv. Smaken sitter på tungan och har ingenting med desssa minnen och känslor att göra.. Svenska julbord är mest salt, fett, lite kryddpeppar, senap och sillspad. Det kan va rätt att frossa i det ibland, med knappast att andra än vi svenskar finner nån gourmetmat på svenska julbordet. Det är vardagsmat och rätt billig och banal sådan. köttbullar, prinskorv, potatis, sill, janson m.m. äter vi ju hela året om, men var för sig oftast.
Citera
2024-03-28, 16:03
  #831
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
nog snarare du som inte kan känna smak objektivt, utan att blanda in barndomsassociationer, famljen, trevligheter, jultomten osv. Smaken sitter på tungan och har ingenting med desssa minnen och känslor att göra.. Svenska julbord är mest salt, fett, lite kryddpeppar, senap och sillspad. Det kan va rätt att frossa i det ibland, med knappast att andra än vi svenskar finner nån gourmetmat på svenska julbordet. Det är vardagsmat och rätt billig och banal sådan. köttbullar, prinskorv, potatis, sill, janson m.m. äter vi ju hela året om, men var för sig oftast.
Ett svårt intressant svar, då jag inte ens berörde smak.

Hela världen äter korv och köttbullar, och varför skulle inte det passa på ett julbord för?
Och vi står här också med att det är rätt lite mat på julbordet som är fet, och inte så himla mycket som är salt heller.

Måste säga du missar på för många nivåer för berätta något.
Och ska jag nu för första gången diskutera smak, ja, så inser jag ju de som aldrig ätit sill innan troligtvis kommer ha problem med smaken då det är en smak man måste lära sig.
Sen resten är rätt simpla saker som kommer utav att man har slaktat sina djur och gjort en massa saker av detta och sen på julen festar på.
Och enkelt att gilla det flesta sakerna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback