2017-12-02, 04:05
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TacoKryddmix
Vad roligt att det väckte lite nyfikenhet! Hoppas det landar i god jord hos svärmor om du väljer att servera det!
Kanonidé! Jag tänker: Först en burk avrunnen kapris (Cocktailvarianten, inte "Non Parille") och sedan så mosar man "Kulorna" ihop med litet smör. Sedan tillsätter man litet malen kryddpeppar, salt och litet malen nejlika. Borde komma hyfsat nära "Ansjovissmaken" då!
Skall experimentera, och stort tack för inspirationen! Skall säga till tomten att TacoKryddmix har varit extra snäll i år!
Senast redigerad av Andersdamaan 2017-12-02 kl. 04:09.
Citera
2017-12-02, 07:36
Medlem
another-devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketsman
Ta bort följande: rödbetssallad, vitkålssallad??, julkorv och pressylta.

Så! :-)

Nej, salladerna behövs eftersom kokt potatis inte har nån plats på mitt julbord.

Salladerna är dock givetvis hemlagade och är julvarianter tex vitkålssallad med äpple, ananas och grädde.

Ta bort julkorv och pressylta är ingen bra idé heller.

Det vore intressant med en julbords-kanon dvs en liten lista rätter som utgör ett gemensamt minimum på svenskt julbord. Skinka, inlagd sill måste bli delar tex.
Citera
2017-12-02, 13:14
Bannlyst
Givetvis får vi ha olika åsikter, men just julkorv är en produkt som jag särskilt inte gillar.

Just kring jul så tycker jag mimosasallad passar fint! Och så klart vörtbröd!

Jag dricker aldrig läsk annars, men julmust tycker jag har en given plats på julbordet!

Citat:
Ursprungligen postat av another-devil
Nej, salladerna behövs eftersom kokt potatis inte har nån plats på mitt julbord.

Salladerna är dock givetvis hemlagade och är julvarianter tex vitkålssallad med äpple, ananas och grädde.

Ta bort julkorv och pressylta är ingen bra idé heller.

Det vore intressant med en julbords-kanon dvs en liten lista rätter som utgör ett gemensamt minimum på svenskt julbord. Skinka, inlagd sill måste bli delar tex.
Citera
2017-12-02, 13:41
Medlem
another-devils avatar
Citat:
Givetvis får vi ha olika åsikter, men just julkorv är en produkt som jag särskilt inte gillar.

Jag dricker aldrig läsk annars, men julmust tycker jag har en given plats på julbordet!

Ja, vörtbröd och julmust hör till julbordskanonen. Förmodligen även prinskorvar och köttbullar.

Dock ej mimosasallad.
Citera
2017-12-02, 15:20
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av another-devil

Kollar man på olika undersökningar genom åren där man har ställt frågan: "Vilken är din favorit på julbordet?" eller "Vad är det viktigaste på julbordet?" så hamnar alltid julskinkan på topp. Sedan brukar sill, köttbullar, janssons frestelse, prinskorv, risgrynsgröt, lax och revbensspjäll hamna på listorna.

Antar att det är en ganska bra riktlinje, även om det självklart varierar mellan olika familjer/människor.

Citat:

Så du tycker att man ska ta bort saker från julbordet bara för att du ogillar det? Tänkte på julkorven ovan, men även pressyltan som du nämnde tidigare. Julkorv brukar dock finnas på julbord, och det finns alltid någon som uppskattar korven. Du behöver dock inte äta den.
Citera
2017-12-02, 18:53
Medlem
Syltor och aladåb är väl något man förväntar sig på ett julbord. Givetvis även julskinka, gärna med mimosasallad och torkade plommon. Jansson och allehanda sillinläggningar är inte fel de heller!
Citera
2017-12-02, 19:06
Medlem
Julkorven är ju given på julbordet, samma med grönkålen.

Vörtbröd hade jag valt att plocka bort. Om man har ett helt bord med godsaker inte tar man då en macka?!?
Citera
2017-12-02, 19:31
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickeJohansson
Vörtbröd hade jag valt att plocka bort. Om man har ett helt bord med godsaker inte tar man då en macka?!?

Själv älskar jag vörtbröd, och äter det gärna till julmaten. Dessutom är det en höjdare dagen efter, med resterna från julafton. Eller till frukost vilken dag som helst, tillsammans med risgrynsgröt. För mig är det inte en tråkig macka, för mig är det faktiskt trevligt att kunna äta något annat som omväxling. På julbordet är det ju annars väldigt mycket kött, fisk och kål i alla möjliga varianter. Att då kunna äta lite vörtbröd (och kokt potatis) uppskattas enormt.
Citera
2017-12-02, 22:46
Medlem
another-devils avatar
Citat:
..

En vörtmacka med nygriljerad skinka och god stark senap...mmm
Senast redigerad av another-devil 2017-12-02 kl. 22:49.
Citera
2017-12-02, 23:15
Medlem
Julskinka(med skinkpinne https://scontent-ort2-2.cdninstagram...65200896_n.jpg), senap, inlagd gurka, ägghalvor med röd kaviar, sill, gravad lax, senapssås, leverpastej, kalvsylta, rödbetssallad, pressylta.
Köttbullar, potatis, prinskorv, Janssons frestelse
(ska testa detta receptet i år https://www.landleyskok.se/recept/janssons-frestelse kolla kommentarerna på det, har någon redan testat den?).
Julmust, julöl, nubbe, julost, vörtbröd, mjukt tunnbröd. Dopp i grytan för den som vill.

På juldagen kan man äta julgröt och dricka julmust.

Hemmagjort pepparkakshus, både till prydnad och att ätas av. Lussebullar, mjuk pepparkaka och vanliga pepparkakor.
Allt uppdukat i en sådan här miljö: https://images.mmcloud.se/api/v1/ima...f3d2d/1200.jpg

Sillsallad har jag aldrig gillat.
Citera
2017-12-02, 23:28
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Julkorven är ju given på julbordet, samma med grönkålen.

Jag som gör Långkål, kokt mjuk o smaksatt i skinkspad/buljong.
Stuvad i grädd/mjölk. Smakar ljuvligt.
Min fråga; -Vad gör du med din Grönkål??

Citera
2017-12-02, 23:50
Medlem
Android2000s avatar
Citat:

Skriver under på detta.

Julkorv är överskattad. Jag vill inte tänka på vad den innehåller.

Julskinkan kunde gärna ha fått sitta kvar på sin ägare. Övriga köttattiraljer går också bort.

Men mimosasallad är inte dumt, samt andra gröna rätter. Janssons frestelse utan ansjovis, vörtbröd, edamerost, risgrynsgröt och gärna svagdricka. I nödfall julmust.

Plus ett antal lussekatter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in