Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-06, 11:48
  #625
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Grenoblesill

Vad, närmare bestämt, är det här? Jag har googlat men bara blivit hänvisad tillbaka hit. Jag behöver inte nödvändigtvis ha något recept, men skulle du kunna berätta vad den är smaksatt med?
Citera
2017-12-06, 12:22
  #626
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Vad, närmare bestämt, är det här? Jag har googlat men bara blivit hänvisad tillbaka hit. Jag behöver inte nödvändigtvis ha något recept, men skulle du kunna berätta vad den är smaksatt med?

Jag misstänker att det är en sill med rödbetor och kapris bland annat? cdec får rätta mig om jag har fel.
Citera
2017-12-06, 17:19
  #627
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Jag misstänker att det är en sill med rödbetor och kapris bland annat? cdec får rätta mig om jag har fel.

Behövs ingen rättning.
Rödbetor, kapris, brynt lök i tärningar.
Majonnäs, CF.
Citera
2017-12-06, 18:02
  #628
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Behövs ingen rättning.
Rödbetor, kapris, brynt lök i tärningar.
Majonnäs, CF.

Intressant med brynt lök i det hela. Kan tänka mig att skänker en smula trevlig sötma och umami till det hela?
Citera
2017-12-06, 18:09
  #629
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Intressant med brynt lök i det hela. Kan tänka mig att skänker en smula trevlig sötma och umami till det hela?

Umamin drunknar ju i mayon, men sötman finns där!
Citera
2017-12-06, 18:14
  #630
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Umamin drunknar ju i mayon, men sötman finns där!
Ska testas. Visserligen gillar jag "klara" sillar.

Tror du att den kan funka utan majo och cf i en vanlig lag?
Citera
2017-12-06, 18:29
  #631
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Ska testas. Visserligen gillar jag "klara" sillar.

Tror du att den kan funka utan majo och cf i en vanlig lag?

Absolut!
Men bryn inte löken i en klar lag.
Det kommer bara upplevas som beskt i slutändan.
Gör som en löksill med kapris och betor. Kaprislagen får gärna hänga med i inläggningen.
Citera
2017-12-06, 18:39
  #632
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Absolut!
Men bryn inte löken i en klar lag.
Det kommer bara upplevas som beskt i slutändan.
Gör som en löksill med kapris och betor. Kaprislagen får gärna hänga med i inläggningen.

Grymt. Tack för tipsen. Gillar och är intresserad av de små nyanserna.
Citera
2017-12-06, 23:55
  #633
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Behövs ingen rättning.
Rödbetor, kapris, brynt lök i tärningar.
Majonnäs, CF.

Intressant smakkombination, men det förklarar inte namnet. Kanske skapad med anledning av vinter-OS i Grenoble 1968? Utgår man alltså från urvattnad saltsill?
Citera
2017-12-07, 01:37
  #634
Medlem
MrGreyspoon13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InflatableBoppo
Är det jag som hört fel men äts det inte en del djupfryst grandiosapizza i Norge på julafton? Din bekant kanske inte är alltför ute


Japp, förmodligen också året om Men en fet Kebabpizza på julafton? Dessutom är han inte från Norge utan Svedala. Aja, han är väl inte direkt väloljad vid spisen iofs
Citera
2017-12-08, 19:28
  #635
Medlem
Är själv uppvuxen med gammaldags julmat, dvs mycket saltkött, bruna bönor, dopp, korv, etc.

Brukar dock dela upp det så att man äter denna tyngre mat på annandagen och ett vanligare julbord på julafton, då jag fokuserar på det kalla.

Det kalla bordet består av några goda sillar, så som Brantevik, Glasmästar och senapssill. Stekt inlagd strömming är också givet.

Lax i någon form är också välkommet, men det får inte bli för mycket smörgåsbord.

På varma sidan är Jansson viktigast.
Jag föredrar min mager men krämig. Gör enbart på en 30 g burk anjovis med spad, gräddmjölk och lite smör. Görs kvällen innan och får götta till sig i kyl.
Citera
2017-12-19, 21:38
  #636
Medlem
Ratis avatar
En riktigt god senap till skinkan ska man såklart ha. Men i år får det räcka med Slotts.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback