2017-11-30, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxorr
Nä du missförstår, jag promotar inte amerikansk, och nej jag har inte ett sånt bord, jag äter svenskt gott Julbord Det var bara en idé ifall man vill kombinera usa med Svensk Julbord, en kombo. Personligen skulle jag alldrig göra det varken på julafton, juldagen och alla röda dagar osv för det känns inte rätt och ohederligt. Men efter dessa dagar så finns det chans att jag gör så och testar nån rätt. Bunny ovan är ju förstörd och Svenska Julbordets kött har och kommer alldrig vara nåt fel på, det är perfekt, men däremot syltor kan man skippa, dessa geleaktiga sakerna. Det ska vara en kompott med gris, nöt och fisk till goda tilllbehör punkt enligt traditionen

Man vet aldrig. Jag känner några som käkar svenskt julbord på julafton (och med jobbet etc innan jul). På juldagen så käkar de kalkon istället. Bara kalkon, inte ett traditionellt amerikanskt julbord. Just för att de vill ha något som omväxling efter all julmat, som ändå brukar räcka och bli över efter julafton. På sätt och vis så kan jag förstå dem, men jag skulle inte göra likadant. Jag är nog för traditionell för det. Även om det finns en vegetarian i familjen, så det har blivit mer grönsaker och vegetariska rätter som jag har prövat. Samtidigt som jag kan gilla lite mer grönsaker etc som omväxling, då det är så mycket kött och fisk annars.
Citera
2017-11-30, 10:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Var i mitt inlägg utläser du att jag skriver om den mat jag själv tillagar? Då väljer jag rimligtvis att tillaga den så att den smakar i enlighet med mina preferenser. Däremot överensstämmer inte det med mina erfarenheter av julbord i generell bemärkelse.

Var i mitt inlägg utläser du att jag skriver att jag planerar att göra det? Det kan ju vara så att bara för att jag skriver att jag föredrar exempelvis dessa rätter framför ett traditionellt julbord, innebär det inte att jag planerar att tillaga dem för att ha på julbordet...

Jag behöver inte utläsa något.
Tråden handlar om vilka rätter du föredrar på ditt julbord.
Du listar fiskgratäng, tysk korv och stek, så då antar jag att det är rätter du vill ha på ditt julbord, just eftersom att tråden handlar om detta.

Och du har nog haft otur med julmaten du har ätit.
Prova att laga själv, eller besök en bättre restaurang för julbord så kommer du märka skillnad från julmaten du köper på livsmedelsbutiken.
Beroende på var du bor så kan du garanterat köpa julmat i finare butiker som passar dina preferenser.
Citera
2017-11-30, 11:09
Medlem
ace_secs avatar
Kvalité går före kvantitet!

Fina inlagda sillar, bra bakat vörtbröd från ett ordentligt bageri osv...
Citera
2017-11-30, 11:13
Medlem
Det bästa med julbordet är variationen. Att kunna ta ett par olika sorters sill, laxtillagad på olika sätt, ägghalvor, diverse röror etc etc på en tallrik är svårslaget. Åtminstone några få gånger per år.
Citera
2017-11-30, 11:15
Medlem
Carl Serungs avatar
Det måste finnas rögad ål samt grisatassar på julbordet!
Stämmer det att norrlänningar har bruna bönor på julbordet?
Citera
2017-11-30, 11:21
Bannlyst
Början från första turen på "mitt" julbord.

Sillen såklart, jag är en sucker för sill/strömming och gör ett gäng sorter till varje jul.
I år gör jag:

(Klara)
- inlagd sill
- husfrusill
- löksill
- chili/vodkasill
- blåbärsill
- branteviksill
(Krämiga)
- vitlökssill, på både rostad och färsk vitlök
- wasabisill
- senapssill
- grenoblesill
- skärgårdsill

Stekt inlagd strömming
Kräftströmming
Luad ål

Ägghalvor med skagenröra
Citera
2017-11-30, 11:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung

Nej, det stämmer inte, inte generellt.
Väldigt lokalt långt norrut så serveras bruna bönor ibland.
Jag har fått frågan från norrländska gäster när jag har jobbat julbord så långt ner som i Malmö.
Citera
2017-11-30, 11:42
Medlem
derAltmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Vanligast tydligen i Västergötland.
Citat:
Men det är inga nymodigheter. I till exempel Skåne brukar bönorna smaksättas med kanel
https://www.dn.se/mat-dryck/recept/extra-juliga-bruna-bonor/

Här ett juligt recept från artikeln:

500 g torkade bruna bönor (1 paket)
1 msk salt
4 msk ljus sirap
3 msk ättiksprit (12 %)
1 msk japansk soja
1 1/2 kg rimmat fläsk i skivor
eventuellt potatismjöl
Kryddsättningar:
1 gul lök
1 lagerblad
4 nejlikor
1 bit kanel
4 kapslar kardemumma
Citera
2017-11-30, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Var i mitt inlägg utläser du att jag skriver om den mat jag själv tillagar? Då väljer jag rimligtvis att tillaga den så att den smakar i enlighet med mina preferenser. Däremot överensstämmer inte det med mina erfarenheter av julbord i generell bemärkelse.

Var i mitt inlägg utläser du att jag skriver att jag planerar att göra det? Det kan ju vara så att bara för att jag skriver att jag föredrar exempelvis dessa rätter framför ett traditionellt julbord, innebär det inte att jag planerar att tillaga dem för att ha på julbordet...

Snackar du om julbord a'la IKEA? I så fall kan jag förstå att du tycker att maten är intetsägande, kryddningen obefintlig och tillagningen mesig. Går man till bättre ställen så får man i regel betydligt bättre julmat än så.

För övrigt handlar ju tråden om julbordet som man äter hemma (eller hos föräldrarna). Vad man serverar under jul. Inte julbord på restauranger och liknande. Så när du skriver att du mycket hellre äter grovkornig och välkryddad tysk korv, en blodig stek eller en smakrik fiskgratäng, så är det alltså lätt att tro att det är vad du vill ha på julbordet hemma på julafton. Du var inte ens tydlig med om du menade julmat på hemmaplan eller på något matställe. Sedan är det återigen lätt att tro att du faktiskt äter vad du föredrar under jul, eftersom alla inte äter traditionell julmat under julen överhuvudtaget.
Citera
2017-11-30, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Kvalité går före kvantitet!

Fina inlagda sillar, bra bakat vörtbröd från ett ordentligt bageri osv...

Vad menar du med fina inlagda sillar? Sådana man gör hemma, eller köpesill? Något som du kan tipsa om?

Det går också att baka eget vörtbröd om man är någorlunda duktig på att baka. Det kan vara ljuvligt gott med ett nygräddat vörtbröd som man har gjort själv. Om inte, så satsar man på ett bra bakat bröd från ett bageri.
Citera
2017-11-30, 16:19
Medlem
InflatableBoppos avatar
Gravad lax, sillar av alla dess sorter, inlagd strömming, eget tunnbröd, ägghalvor med skagenröra, potatis, Janssons.
Citera
2017-11-30, 16:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av InflatableBoppo
Gravad lax, sillar av alla dess sorter, inlagd strömming, eget tunnbröd, ägghalvor med skagenröra, potatis, Janssons.

Vilka sillsorter hamnar på ditt bord?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in