2017-10-16, 17:59
Medlem
Jessigirlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Ha ha, det måste du väl ha sett att det är luft inne i rymdstationer och rymdfarkoster. Det där har lösts på lite olika sätt i rymdhistorien. På Apollofarkosterna körde man med ren syrgas och ungefär 1/5 av normalt atmosfärstryck (vilket gör att lungorna tar upp syrgas lika bra som vid normalt atmosfärstryck då jordens atmosfär innehåller ungefär 1/5 syrgas). Detta gjorde att de kunde byggas lite lättare då skrovet inte behövde tåla så högt övertryck.

På ISS kör man med normalt atmosfärstryck (101,3 kPa) och en sammansättning som i den vanliga luften på jorden. Människorna ombord andas ut bl a koldioxid och denna tas bort med speciella filter, en zeolit (samma ämne som används i många tvättmedel) som absorberar koldioxid som sedan avdrivs genom att värma upp filtermassan. Jag tror att man idag låter koldioxiden pysa ut i rymden men då förlorar man ju en del syre och jag har för mig att det finns någon experimentmojäng som ska återvinna detta syre, annars får man ersätta det med syrgas från tuber som dykartuber.

ISS har mycket apparater ombord som alstrar värme, tänk datorer och allt möjligt så de behöver faktiskt kyla rymdstationen vilket sker med stora paneler där man leder kylvätska och värmen strålas sedan ut i rymden. Jag antar att dessa paneler måste hållas riktade bort från solen hela tiden.

Det enda bränsle som används är för att då och då ge rymdstationen en knuff så den inte trillar ner. Även om den är gott och väl ute i rymden så är den så nära jorden (c:a 400 km höjd) att där ändå finns lite lite luftmolekyler här och där som ger ett mikroskopiskt luftmotstånd som sakta men säkert bromsar stationen. De här knuffarna görs med raketmotorer ungefär varannan månad. All övrig energi kommer från stora paneler med solceller som gör el av solljuset.

Mer om klimatsystemet på ISS finns att läsa om här: https://en.wikipedia.org/wiki/ISS_ECLSS

Jaha Oki Tack för ett kalasar svar!😊
Citera
2017-10-19, 14:03
Medlem
Idealisten.s avatar
Är rum och tid samma sak?
Eller beskriver begreppen rum och tid något som liknar varandra så mycket att de båda kan slås ihop och kallas rumtid? Alltså, om rummet förändras så förändras tiden och vice versa?

Jag försökte mig på wiki artikeln angående rumtid men förstår inte, speciellt inte när matematiska formler ska förklara något då mina matematiska kunskaper knappt är grundläggande.
Citera
2017-10-19, 18:41
Medlem
Jessigirlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idealisten.
Eller beskriver begreppen rum och tid något som liknar varandra så mycket att de båda kan slås ihop och kallas rumtid? Alltså, om rummet förändras så förändras tiden och vice versa?

Jag försökte mig på wiki artikeln angående rumtid men förstår inte, speciellt inte när matematiska formler ska förklara något då mina matematiska kunskaper knappt är grundläggande.
Hmm kan nån förklara vad som menas med "rum" o "tid"?
Tiden är väl likadan överallt men vadå rum? Vadå "rummet förändras"? Jaa jag vet jag e noob men jag vill veta! Har lärt mig massa om rymden här,men fattar då inte alls vad som menas med rum?
Ett sånt man har hemma? Hur kan tiden likna mitt rum? 😮
Kram
Citera
2017-10-20, 00:37
Medlem
Sent ute, men kommer man kunna se meteorregnet inatt över Sverige?
Citera
2017-10-21, 01:26
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idealisten.

Nej inte samma sak. Det finns likheter mellan rum och tid, som att bägge är dimensioner, men det finns också skillnader, som att tiden har en riktning som styrs av lagar om entropi, och rummet kan man röra sig hur som helst i.
Rum och tid är dock bägge komponenter av "rumtid" som binder ihop dessa till ett begrepp. Varför man gör så är lite tekniskt, men kort sagt så kan inget hända i den ena utan att det påverkar den andra. Så även om de liknar varandra då bägge är dimensioner så har de också olikheter som är viktiga, men de slås ihop eftersom den ena måste påverka den andra, så man kan inte behandla bara en i taget.
Rummet kan förändras utan att tiden gör det, som i fallet med inflation. Saker i rummet kan dock inte förändras utan att tiden gör det, och inflationen kräver tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Jessigirlie
Hmm kan nån förklara vad som menas med "rum" o "tid"?
Tiden är väl likadan överallt men vadå rum? Vadå "rummet förändras"? Jaa jag vet jag e noob men jag vill veta! Har lärt mig massa om rymden här,men fattar då inte alls vad som menas med rum?
Ett sånt man har hemma? Hur kan tiden likna mitt rum? 😮
Kram

Tiden funkar likadant överallt, men med olika storheter. Så din klocka går antagligen lite annorlunda än min då vi säkert har en lite olik hastighet relativt varandra.
Rummet kan förändras på många sätt, det kan bli större som i fallet med inflation, och det kan krökas som i fallet med massor som ger upphov till gravitation.
"Rum" är ett annat ord för "dimension/dimensioner", vilket är ett annat ord för "frihetsgrad", vilket är ett annat ord för "riktning". Så ditt rum hemma har 4 riktningar, upp och ned, fram och tillbaka, vänster och höger, och framåt i tiden. Tiden liknar ditt rum eftersom det är en riktning det rör sig i. Framåt. Du kan inte röra dig i någon riktning i ditt rum utan att röra dig framåt i tiden.
Citera
2017-10-21, 18:20
Medlem
Jessigirlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Har tanken slagit dig att vi alla har olika intressen och kvaliteter? Bara för att någon förstår mindre om fysik och astronomi behöver du inte vara så jäkla elak.
Hon är med all säkerhet mycket bättre än dig på andra saker. T.ex att vara ödmjuk och vänlig.
Varför skulle man behöva en assistent för att man inte förstår saker om rymden och himlakropparna?

Om du vill att fler skall lära sig om universum så uppvisar du helt fel beteende. Det är exakt sånt här som.gör att folk inte vågar fråga och lära sig. Pga risken att ngt jäkla rövhål skall slå ner på.en från sina höga hästar.

Just det!😊
Tackkram
Citera
2017-10-21, 18:39
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick

On topic: Stämmer verkligen den gamla klyschan om att det finns fler stjärnor i galaxen än vad det finns sandkorn på alla jordens stränder?

Tror du kan ha blandat ihop saker och ting här eventuellt...

Senaste jag såg i en dokumentär var att det i universum fanns mer stjärnor än sandkorn på alla jordens stränder. (men jag kan ha blandat ihop... )

Angående vintergatan har jag sett uppgifter på 2-400 miljarder stjärnor. Så man är väl någorlunda säker på att det iallafall inte understiger 200 miljarder men att det ligger någonstans däremellan.
Helt svindlande.

Har btw ett bättre teleskop på väg som kommer i nästa vecka. Jag kommer vara helt salig.

Edit:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vintergatan

Citat:
Vintergatan är en stavspiralgalax som har en diameter på cirka 100 000 ljusår och är ungefär 12 000 ljusår tjock[1]. Man räknar med att det finns 200-400 miljarder stjärnor i Vintergatan.[2] En av stjärnorna är solen, som befinner sig närmare periferin, ungefär 28 000 ljusår från centrum.
Citera
2017-10-21, 18:42
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Tror du kan ha blandat ihop saker och ting här eventuellt...

Senaste jag såg i en dokumentär var att det i universum fanns mer stjärnor än sandkorn på alla jordens stränder. (men jag kan ha blandat ihop... )

Angående vintergatan har jag sett uppgifter på 2-400 miljarder stjärnor. Så man är väl någorlunda säker på att det iallafall inte understiger 200 miljarder men att det ligger någonstans däremellan.
Helt svindlande.

Har btw ett bättre teleskop på väg som kommer i nästa vecka. Jag kommer vara helt salig.

Edit:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vintergatan

Ja det är möjligt jag blandad ihop dem. Tack för vettigt svar.
Citera
2017-10-21, 20:49
Medlem
Pattayaruless avatar
Citat:
Jag har inte frågat hur många stjärnor det finns. Jag känner redan till dem siffrorna. Jag frågade ju som du säkert egentligen vet om huruvida det fanns fler sandkorn på jorden än stjärnor i galaxen.

Ja, det gör det!
Det finns en uppskattning att det finns 2 triljoner sandkorn i världen.
Men det är extremt svårt att gissa sig till.
På stränderna går det hyfsat, men när vi kommer till havsbotten blir det tuffare p.g.a. att man inte vet hur djupt sandbotten går.
Citera
2017-10-22, 06:27
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pattayarules
Ja, det gör det!
Det finns en uppskattning att det finns 2 triljoner sandkorn i världen.
Men det är extremt svårt att gissa sig till.
På stränderna går det hyfsat, men när vi kommer till havsbotten blir det tuffare p.g.a. att man inte vet hur djupt sandbotten går.

Ja nu har du kollat google ser jag.

Vit riddare sa du... Jag kom i så fall till undsättning för dig eftersom det som sagt var du som gjorde bort dig och ingen annan. Sluta svara är du snäll.

Tillbaka till topic: Såg någonstans för längesedan någon som skrev lite om resor i nära ljusets hastighet. Då spekulerades det i att när det går så extremt snabbt så kan man inte lägre bara fortsätta glida på samma hastighet utan att man måste gasa på med jämna mellanrum på grund av att de få atomer(?) som finns i rymden skapar då ett slags luftmotstånd. Stämmer detta?
Citera
2017-10-22, 11:26
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Tillbaka till topic: Såg någonstans för längesedan någon som skrev lite om resor i nära ljusets hastighet. Då spekulerades det i att när det går så extremt snabbt så kan man inte lägre bara fortsätta glida på samma hastighet utan att man måste gasa på med jämna mellanrum på grund av att de få atomer(?) som finns i rymden skapar då ett slags luftmotstånd. Stämmer detta?
Ja det gör det nog.
Sedan hur ofta det måste ske lämnar jag därhän, det orkar jag inte räkna på.
Citera
2017-10-22, 11:44
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:

Absolut. Pratar vi om att inte bara resa i teorin, utan i praktiken så är det flera faktorer som gör att vi måste gasa. Det gäller i och för sig även om vi reser i 100 km/h som om vi reste nära c, men som t.ex. så kommer energi gå från ditt momentum och spridas ut i gravitationsfältet. Partiklarna som du nämner har en energi och deras hastighet relativt din är negativ och energin i något förhållande till dess negativa hastighet i förhållande till dig kommer bli en minusfaktor på ditt momentum. Jag tror det blir friktion mot rummet i sig, och det kanske, orkar inte tänka, kan bli skumma relativistiska effekter i saker som rummet i sig har, som spontant upp-ploppande virtuella partiklar. Det finns säkert fler saker.

Citat:
Ursprungligen postat av Jessigirlie
Just det!😊
Tackkram

Skit i den där idioten som mod rensade OT för. Man ska alltid fråga, och allt är inte självklart för alla.

Citat:
Ursprungligen postat av Pattayarules
Jag tar ut mina brister på andra.

Jo tack, vi märker det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här