Citat:
Ursprungligen postat av
PsychoticAlien
Ber om ursäkt för taskig ton i mitt förra inlägg.
Ööh. Jag förtjänar det! Jag kan inte påstå att jag är diplomatisk, utan att brista ut i skratt! Mig får man ge sig på. Inga ord kan kränka mig. Anledningen till varför jag kan framstå som lite högljudd online är att jag inte trycker på tangenterna med mina fingrar, jag skriker på dem tills de trycker ned sig själva.
Om man kunde reformera Big Bang-konceptet, det vore fantastiskt. Nu har den varit etablerad i ett halvsekel och nobelprismedaljerna hänger å dinglar som godis för hungriga hundar. Ändå är det så få som tar sig an det. Det talar för Big Bang. Det krävs en excentrisk genial engelsman som lärt sig uppskatta uppmärksamhet och på ålders höst inte längre har något att förlora i sin karriär, inget mindre att ta sig an för att ens ha en chans att kunna visa på ytterligare framgång, som kräver att universiteten där han gästföreläser måste ordna en overhead-projektor för hans handskrivna plastfolier, för att de är opraktiska att ta med sig som bagage på flygplanet.
Jag är inte den att argumentera mot Penrose, men jag tror han mest är ute efter att skapa intresse, entusiasm, kontrovers, väcka sovande studenter så att de inte bara lär sig saker utantill. Och det är beundrandsvärt!
Vem kan tycka om Big Bang? Skapelseberättelsen utan Gud. Nånting är uppenbarligen fel, men felet ligger nog i våra mänskliga värderingar och önskemål om hur tillvaron borde hade varit en gång, än i dagens kosmologiska teori. Det är ett mirakel att vi kan tycka oss förstå så mycket om kosmologi som vi gör. Jag provocerades här främst av att svensk regimmedia ljuger för att piska upp hat mot katolska kyrkan, med astronomi av allting som förevändning.
Angående amatörspekulationer om fysik, så gick vi från gymnasiet några gånger på offentliga föreläsningar för allmänheten om partikelfysik. En professor beskrev nåt experiment och hur det visade att det finns 12 elementarpartiklar. En uppenbarligen mycket ambitiös äldre besökare räckte upp handen och fick ordet:
"- Jag har räknat på den där mätningen och kommit fram till att det finns en miljon elementarpartiklar!"
"- Jag känner inteee riktigt igen just den siffran..."
Det är vad jag tänker på när jag hör "inflation före Big Bang".
"- Jaha, där har vi en till. Vaktmästarn!"
Om Penrose inte hade varit en av världshistoriens främste matematiker och blivit adlad av den uppenbarligen odödliga drottningen för det, så hade han blivit utburen ur föreläsningslokalen, så att undervisningen kan fortsätta ostört.