2017-10-11, 19:47
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Jag anser att du har fel i din kritik av svenskt säkerhetstänkande. I Danmark genomfördes en del stora och spektakulära värdetransport-/-depårån, i vart fall så sent som runt millenieskiftet. Jag vet inte när de skärpte säkerheten. Bankrån hade ju danskarna dessutom i massor en bra bit in på 2000-talet.

Hur det var i Norge, vet jag inte. Rent spontant kan jag dra mig till minnes ett stort rån och polismord, med många inblandade, däribland en "svensk" av albanskt ursprung, några år efter millenieskiftet.

I Finland rånades ju så sent som 2007 en värdedepå av den namnkunnige Anders Adali och hans kumpaner.

Nu är jag ingen expert, och detta var bara några exempel - men det torde vara tillräckligt för att avfärda din kritik.

Däremot ger jag dig rätt i kritiken av polisens hantering av rånet. De borde ha gått in tidigare.

Att det idag inte sker liknande rån har naturligtvis inte minskande kontanthantering som orsak! Det beror uteslutande på den skärpta rånsäkerheten. Värdedepåer förklarades vara s.k. nationella skyddsobjekt, efter Helikopterrånet - vilket väl innebär konstant polisbevakning. Värdetransporter är närmast omöjliga att råna med framgång i Sverige idag, p.g.a. GPS, infärgningssystem etc. Banker har oftast nästan inga kontanter tillgängliga.

Du har uppenbarligen en hel del att lära....

Nej, det stämmer inte. Det är du som behöver lära dig något. För övrigt får du gärna länka till nyhetsrapportering eller liknande kring dessa grova rån och "polismord" som du påstår ska ha skett i våra grannländer under samma tid.
Nota bene att ett enstaka rån inte gör någon skillnad. Sverige var särskilt och ytterst drabbad av det på 90- och början av 2000-talet hur man än vänder och vrider på det och det finns som sagt en orsak till det.
Senast redigerad av konstapel 2017-10-11 kl. 19:50.
Citera
2017-10-11, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Nej, det stämmer inte. Det är du som behöver lära dig något. För övrigt får du gärna länka till nyhetsrapportering eller liknande kring dessa grova rån och "polismord" som du påstår ska ha skett i våra grannländer under samma tid.
Nota bene att ett enstaka rån inte gör någon skillnad. Sverige var särskilt och ytterst drabbad av det på 90- och början av 2000-talet hur man än vänder och vrider på det och det finns som sagt en orsak till det.
Det stora rånet i Norge där en polisman sköts ihjäl är sannolikt Nokasrånet:

https://no.m.wikipedia.org/wiki/NOKAS-ranet

Danmark har också haft ett antal stora rån på 2000-talet med byten på 20-80 miljoner, det finns mängder med info via Google.
Senast redigerad av Foolson 2017-10-11 kl. 20:09.
Citera
2017-10-11, 21:02
Medlem
Citat:

Nu hinner jag inte länka, för det tar lite tid att gräva fram 10-15 år gamla rån. Men jag håller definitivt inte med om att Sverige skulle varit särskilt drabbat under denna period. Och i grannländerna handlar det absolut inte om enstaka rån! Beträffande Danmark vet jag t. ex. att det omkring millenieskiftet rånades minst en bank varannan dag - året om.

Sedan har väl Sverige historiskt sett haft en mer omfattande kriminalitet än i vart fall Norge och Finland. Men din kritik är hur som helst obefogad. Du är okunnig, och sitter och gissar dig till orsakerna.

Om man jämför rånsäkerhet idag, 2017, i ett europeiskt perspektiv, finns det ännu länder, där det rånas banker och värdetransporter och depåer, med framgång. Ett exempel: Tyskland.

EDIT: Näste skribent har ju exemplifierat en del av det du efterfrågat. Läs och tag lärdom!
Citera
2017-10-11, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Det stora rånet i Norge där en polisman sköts ihjäl är sannolikt Nokasrånet:

https://no.m.wikipedia.org/wiki/NOKAS-ranet

Danmark har också haft ett antal stora rån på 2000-talet med byten på 20-80 miljoner, det finns mängder med info via Google.

Ja, det var det rånet jag menade.
Citera
2017-10-12, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shadow666
Är rånarnas pengar totalt oanvänd bara eftersom sedlar nu bytts ut till nya? eller är det möjligt växla in svenska pengar utomlands i stora summor?

Skit enkelt, Man skickar in via post till något ombud. Jobbigt bara när man har typ 30 miljoner så dom löser det nog på annat sätt. Men finns massa lösningar!
Citera
2017-10-12, 04:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dromedarslampan
Skit enkelt, Man skickar in via post till något ombud. Jobbigt bara när man har typ 30 miljoner så dom löser det nog på annat sätt. Men finns massa lösningar!

Däremot tror jag att dom "fördelat" ut pengarna i omgångar under dom här 8 åren genom andra, gömda konton,växla in till annan valuta, större köp i omgångar, mindre köp flertal gånger, sätta in medelsummor på bitcoinkonto m.m finns massa alternativ och säkert flera bättre!
Citera
2017-10-13, 19:25
Medlem
Harry_s avatar
kunde dom inte skicka in JAS för hålla knas ?
Citera
2017-10-14, 13:10
Medlem
pulverhonungs avatar
Såg precis klart dokumentären på svt, ett jävla spektakel det här rånet och på vissa fronter var det genialiskt framfört och får väl anses som hyffsat lyckat då bara sju stycken blev dömda och det inte ens är klart hur många som faktiskt var inblandade, pengarna finns ju dessutom fortfarande på vift.

Något som däremot är rent av skrattretande är som andra sagt innan, polisens agerande.
Gå in med en styrka på direkten alternativt använd krypskyttar när helikoptern återvänder för att hämta personerna inne i depån och där var det rånet kört.
Senast redigerad av pulverhonung 2017-10-14 kl. 13:13.
Citera
2017-10-14, 23:14
Bannlyst
Citat:
Sett igenom alla sex delar de senaste dagarna och jag kan inte hitta något som inte var känt sedan tidigare.

Okej så när Åklagaren berättar om sina direkta erfarenheter, tex hur han tog del av telefonavlyssningar och väljer att berätta delar av detta i en intervju, så kände du till allt ändå?

Skönt att veta mer än alla andra parter, före dom.

Andra noteringar:

Angelica Ottosson - bluffvittnet 17 åringen

Även andra dårar försökte påstå sig sett/hört en helikopter.
Citera
2017-10-15, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pulverhonung
Såg precis klart dokumentären på svt, ett jävla spektakel det här rånet och på vissa fronter var det genialiskt framfört och får väl anses som hyffsat lyckat då bara sju stycken blev dömda och det inte ens är klart hur många som faktiskt var inblandade, pengarna finns ju dessutom fortfarande på vift.

Något som däremot är rent av skrattretande är som andra sagt innan, polisens agerande.
Gå in med en styrka på direkten alternativt använd krypskyttar när helikoptern återvänder för att hämta personerna inne i depån och där var det rånet kört.

jaja, om man haft dom resurserna på plats. nu va det bara vanliga trafiksnutar med pistoler vad jag vet, då kan du inte mycket göra.
Citera
2017-10-15, 09:17
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
dom är borta för länge sen

Att växla så mycket pengar kräver nog en del kontakter och kostar antagligen en rätt bra slant.
Citera
2017-10-15, 09:18
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metoukor
jaja, om man haft dom resurserna på plats. nu va det bara vanliga trafiksnutar med pistoler vad jag vet, då kan du inte mycket göra.

NI var väl på plats om jag inte helt missförstod det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in