2017-10-15, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
NI var väl på plats om jag inte helt missförstod det?

De hade inte med sig vad de behövde för att kunna gå in. Därför valde dom att inte göra det.
Citera
2017-10-15, 19:11
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Att växla så mycket pengar kräver nog en del kontakter och kostar antagligen en rätt bra slant.

så är det inom den brachen
att tvätta kostar kostar 30%
Citera
2017-10-16, 12:26
Bannlyst
först beskrevs det som det var sjperrånare som gjort detta men efter att ha sett dokumentären framstår dom snarare som amatörer.

1. det tog ordentlig tid. Hade NI gått in hade det varit kört. tror inte rånarna planerat det skulle ta den tid det gjorde faktiskt då det var allt för riskabelt.

2. lämna blodspår inne i depån. detta borde dom tänkt på kan hända med glas och haft en våtdräkt under klädseln så dom inte ju nåt skära sig. tejpade handleder och lite tjockare gummihandskar.

3. inköp av mobiler. ska du göra ett rån köper du inte mobilerna själv och speciellt inte ny i affär där du fastnar på film. dessa lät en kille köpa nya mobiler och ge till samtliga. jävla klant.

4. avlyssningen. stor del av bevisningen är genom avlyssning. att dessa killar INTE förväntar sig eller bryr sig om att dom kan va avlyssnade är konstigt. Är man känd kriminell så får man helt enkelt ha det i tankarna vad man än gör.

5. personerna. dom verkar ha varit lite desperat och speciellt när det gäller helikoterpiloten . han går alltså direkt från där han landar helikopter köper nåt på Statoil som har kamera och dessutom betalar med kort. herregyd sån klant.

planeringen var okej men hade kunnat gå åt hvete om polisen gått in. samt tycker själv man inte flög tillräckligt långt med helikoptern. chansen för upptäckt och gripande ökar ju mer folk det är som ser en. nu gick det bra ändå men.

Hur mycket man faktiskt har kvar efter alla utgifter vet jag inte men tror det är långt mycket mer än vad vissa här skriver. deras insider när ha fått största delen förutom rånarna. sen piloten . sen finns det inte så många fler att betala jättesummor till.

de övriga är sånna det går 13 av på dussinet . tex planteringen av bombattrapen som vilken buse som helst kan göra. en sån får max 50 k inte mer. här dom tvättat pengarna så går det åt säkert 25%.

bitcoin fanns ju inte då så man kan ju undra hur dom gjort.
Citera
2017-10-16, 12:32
Medlem
Spritas avatar
Piloten borde väl ändå ha satt eld på helikoptern?

Men jag kanske bara är skadad utav GTA.
Citera
2017-10-16, 13:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sprita
Piloten borde väl ändå ha satt eld på helikoptern?

Men jag kanske bara är skadad utav GTA.

glömde det också. Det borde ha gjorts ja.

Man behöver ju inte vara där för att sätta helikoptern i brand. Släng på lite brännbart material och använd en mobilför att tända den via sms tex. Den hittades väl ganska långt efteråt så dom hade ju kunnat tutta eld på den långt efter dom hunnit därifrån
Citera
2017-10-16, 14:55
Medlem
lavidalocas avatar
1. Finns det några bra bilder på Mikael Södergran och Marcus Axelsson.
2. Vilka är det som utöver Safa Kadhum troligtvis varit inne i depån?
3. Var Safa och piloten de enda som dömdes för själva rånet (medhjälpare borträknat)?
Citera
2017-10-16, 17:41
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lavidaloca
1. Finns det några bra bilder på Mikael Södergran och Marcus Axelsson.
2. Vilka är det som utöver Safa Kadhum troligtvis varit inne i depån?
3. Var Safa och piloten de enda som dömdes för själva rånet (medhjälpare borträknat)?

2. sök på mina inlägg
Citera
2017-10-16, 19:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shadow666
Är rånarnas pengar totalt oanvänd bara eftersom sedlar nu bytts ut till nya? eller är det möjligt växla in svenska pengar utomlands i stora summor?

herregyd så korkad.

dom är ute ur fängelse sen länge och har garanterat gjort sig av med pengarna . antingen själv innan dom greps eller haft hjälp under tiden dom suttit inne.

när man väl är dömd och sitter så kan man säga" du vet där du och jag satt och rökte på veckan innan jag greps, där är pengarna. dra ditt och investera dom åt mig.

kanske ett tag i fängelse för andra kollen för skydda de av brottsling men men.
Citera
2017-10-16, 20:31
Bannlyst
dom skulle ha spelat in videoövervakning på sig själva eller iaf piloten. på nån kebabkoisk nån polare ägde. ba nää han sätt här hela tiden kolla här har ni övervaknkngsfilm på det
Citera
2017-10-16, 20:38
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klukin9
dom skulle ha spelat in videoövervakning på sig själva eller iaf piloten. på nån kebabkoisk nån polare ägde. ba nää han sätt här hela tiden kolla här har ni övervaknkngsfilm på det

eller lånat ut sina mobiler så dom blir registrerade på olika ställen
Citera
2017-10-16, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
eller lånat ut sina mobiler så dom blir registrerade på olika ställen

Eller grejat till sig p-böter på sina privata bilar i en annan stad. Finns ju en hel del kreativa saker man kan göra för att kunna säga att man är någon annan stans.
Citera
2017-10-17, 01:02
Medlem
Jofs avatar
Dom kunde varit smartare - rånarna. Men det hade inte behövts eftersom snuten var så osmarta.
Kanske rånare räknat med det.

Men det där med att lämna DNA efter sig. Det fattar jag inte att man inte tänkte på.

Men stort sett rätt ok gjort. För att vara rån då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in