Citat:
Ursprungligen postat av
konstapel
Nej, det stämmer inte. Det är du som behöver lära dig något. För övrigt får du gärna länka till nyhetsrapportering eller liknande kring dessa grova rån och "polismord" som du påstår ska ha skett i våra grannländer under samma tid.
Nota bene att ett enstaka rån inte gör någon skillnad. Sverige var särskilt och ytterst drabbad av det på 90- och början av 2000-talet hur man än vänder och vrider på det och det finns som sagt en orsak till det.
Nu hinner jag inte länka, för det tar lite tid att gräva fram 10-15 år gamla rån. Men jag håller definitivt inte med om att Sverige skulle varit särskilt drabbat under denna period. Och i grannländerna handlar det absolut inte om enstaka rån! Beträffande Danmark vet jag t. ex. att det omkring millenieskiftet rånades minst en bank varannan dag - året om.
Sedan har väl Sverige historiskt sett haft en mer omfattande kriminalitet än i vart fall Norge och Finland. Men din kritik är hur som helst obefogad. Du är okunnig, och sitter och gissar dig till orsakerna.
Om man jämför rånsäkerhet idag, 2017, i ett europeiskt perspektiv, finns det ännu länder, där det rånas banker och värdetransporter och depåer, med framgång. Ett exempel: Tyskland.
EDIT: Näste skribent har ju exemplifierat en del av det du efterfrågat. Läs och tag lärdom!