Citat:
Ursprungligen postat av
konstapel
Sett igenom alla sex delar de senaste dagarna och jag kan inte hitta något som inte var känt sedan tidigare.
Det man däremot reagerar på nu som då är hur inkompetent polisen uppträdde. Var där efter fem minuter men gick inte in förrän efter en timme, långt efter det att rånarna lämnat stället och trakasserade personalen istället.
Gäller också hela rånsvängen då. Varför hade man inte en polishelikopter uppe hela tiden som Dick Malmlund pratade om när man visste att vissa stråk råkade ut för värdetransportrån hela tiden?
Man slås också av hur oerhört naiva vi fortfarande är här i Sverige. Trots flera mycket högprofilerade politiska mord och grovt organiserad brottslighet som kom från Balkan på 90-talet så agerade (och agerar) svensk polis och säkerhetsbranschen som om det fortfarande var 1950-tal här i Sverige.
Det finns ju en anledning till att enbart Sverige råkade ut för alla de här grova rånen på 90-talet och första årtiondet på 2000-talet och tex Norge, Danmark och Finland nästan inte hade några alls. Tyvärr tror jag inte att säkerhetsmedvetandet är så mycket bättre idag. Det är bara frågan om att lika mycket kontanter inte är i omlopp i samhället på samma sätt som förr.
Jag anser att du har fel i din kritik av svenskt säkerhetstänkande. I Danmark genomfördes en del stora och spektakulära värdetransport-/-depårån, i vart fall så sent som runt millenieskiftet. Jag vet inte när de skärpte säkerheten. Bankrån hade ju danskarna dessutom i massor en bra bit in på 2000-talet.
Hur det var i Norge, vet jag inte. Rent spontant kan jag dra mig till minnes ett stort rån och polismord, med många inblandade, däribland en "svensk" av albanskt ursprung, några år efter millenieskiftet.
I Finland rånades ju så sent som 2007 en värdedepå av den namnkunnige Anders Adali och hans kumpaner.
Nu är jag ingen expert, och detta var bara några exempel - men det torde vara tillräckligt för att avfärda din kritik.
Däremot ger jag dig rätt i kritiken av polisens hantering av rånet. De borde ha gått in tidigare.
Att det idag inte sker liknande rån har naturligtvis inte minskande kontanthantering som orsak! Det beror uteslutande på den skärpta rånsäkerheten. Värdedepåer förklarades vara s.k. nationella skyddsobjekt, efter Helikopterrånet - vilket väl innebär konstant polisbevakning. Värdetransporter är närmast omöjliga att råna med framgång i Sverige idag, p.g.a. GPS, infärgningssystem etc. Banker har oftast nästan inga kontanter tillgängliga.
Du har uppenbarligen en hel del att lära....