2017-10-09, 15:45
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Om jag har förstått saken rätt så kan ni moderatorer redigera era inlägg en obegränsad tid efter att de publicerats, stämmer detta? Om så är fallet, får ni redigera/radera era gamla inlägg som ni ångrar att ni skrev?

Gäller inte "lagt kort ligger" för moderatorerna?

Tack på förhand!

Moderatorerna är som vilka användare som helst när de skriver i form av användare, e.g. de ska inte gå in och ändra sina privata inlägg om det gått över en timme.

Men med det sagt, så är det självfallet ok om de går in och ändrar moderator meddelanden.

Edit: Pucktvåa.
Citera
2017-10-09, 15:51
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Vi får redigera moderatormeddelanden även om det gått mer än en timme (ex kan man vilja uppdatera ett med länkar etc) men övriga inlägg skriver vi som användare och då ska vi hålla oss till de regler som gäller för användare. Sedan kan inte uteslutas att någon missar detta någon gång då vi inte har den spärr användarna har som påminnelse.
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Moderatorerna är som vilka användare som helst när de skriver i form av användare, e.g. de ska inte gå in och ändra sina privata inlägg om det gått över en timme.

Men med det sagt, så är det självfallet ok om de går in och ändrar moderator meddelanden.
Tack för era svar!

Om någon moderator skulle bryta mot era interna regler och redigera sina gamla användarinlägg, kommer hen att bli avstängd, tillsagd, varnad, nergraderad till användare eller vad händer?
Citera
2017-10-09, 18:03
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Om någon moderator skulle bryta mot era interna regler och redigera sina gamla användarinlägg, kommer hen att bli avstängd, tillsagd, varnad, nergraderad till användare eller vad händer?
Det tas upp internt, mer kan jag inte säga.
Citera
2017-10-09, 18:46
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Det tas upp internt, mer kan jag inte säga.
Okej, mystiskt. Men tack för svaret!
Citera
2017-10-09, 19:08
Inaktiv Administrator
admin4s avatar
Citat:
Tack för era svar!

Det är ju svårt att svara exakt på eftersom det är ett fiktivt scenario, men gissningsvis så skulle jag informera vederbörande om att det inte är ok att göra så. Skulle det upprepas så är med rätt stor säkerhet karriären som moderator på Flashback över.

admin4
Citera
2017-10-09, 19:12
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin4
Det är ju svårt att svara exakt på eftersom det är ett fiktivt scenario, men gissningsvis så skulle jag informera vederbörande om att det inte är ok att göra så. Skulle det upprepas så är med rätt stor säkerhet karriären som moderator på Flashback över.

admin4
Ja, det kan jag tänka mig. Tack!
Citera
2017-10-09, 19:46
Moderator
^Eazs avatar
Citat:

Man får självfallet se det från fall till fall.
Jag är säker på att jag modifierat något av mina inlägg för sent när jag var moderator, skrev in någon random tråd. Kom sen på säg 1.5 timme senare att fan, glömde något. Gick in och skrev (utan att kolla när jag först postat inlägget) något i stil med:

Citat:
"Edit: Fan, glömde säga att det nya spelet X ser också djävligt nice ut!".

Det är inte så att man får en varning om man editerar ett äldre inlägg (iaf inte när jag var moderator, kanske är något som är inbyggt nu (om inte annat, här har ni ett förslag ) )

En sån sak är ju mer oskyldig än om jag på fyllan hade skrivit något i någon forumdel jag var moderator i och sen fem dagar senare går in och antingen raderar inlägget för att jag hade ångrat det jag skrev eller gör en edit i stil med:

Citat:
"Edit: NVM Felpost".

Du får heller inte glömma att moderatorer inte kan redigera sina inlägg utöver den första timmen i något forum de inte är moderatorer i. Moderatorer har exakt samma rättigheter (rent tekniskt) att radera inlägg som vanliga användare i forum som de inte är moderatorer i.

Edit: En kul notis är att bland den första "åtgärd" jag gjorde som moderator för många år sedan var att av misstag editera en annan användares inlägg. Jag skulle citera honom och råkade editera dennes inlägg.

Något jag nämner här och den drabbade svarar på: (FB) ^Eaz är ny moderator. (Som tur var så var denna en före detta moderator som tog det hela med en klackspark :P )

Edit2: Här är ett ypperligt exempel på när en sen edit är helt ok : (FB) VM-kval 9/10
Senast redigerad av ^Eaz 2017-10-09 kl. 20:09.
Citera
2017-10-11, 15:47
Bannlyst
Citat:
Det stämmer inte alltid (och mer än så lär jag inte få skriva!).
Citera
2017-10-11, 16:39
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartatkatten
Det stämmer inte alltid (och mer än så lär jag inte få skriva!).

Bara att PMa valfri admin med sån info, eller rapportera de inlägg som är redigerade (om dom finns kvar dvs).

Att man inte skulle "få" uppmärksamma sånt är bara trams, det är självklart i allas intresse att moderatorkåren sköter sig.
Citera
2017-10-11, 18:06
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Om jag har förstått saken rätt så kan ni moderatorer redigera era inlägg en obegränsad tid efter att de publicerats, stämmer detta? Om så är fallet, får ni redigera/radera era gamla inlägg som ni ångrar att ni skrev?

Gäller inte "lagt kort ligger" för moderatorerna?

Tack på förhand!

Det är bara i de forum där man själv modererar som det är möjligt att redigera inlägg som är postade för mer än en 1h sedan. I mitt fall U&S och Litteratur. Den här funktionen är nödvändig för att t. ex. kunna infoga FAQ:s i startinlägg, uppdatera länksamlingar, m.m och i det syftet är det självklart okej att använda sig av den förlängda redigeringstiden.

För inlägg skrivna av mig som vanlig användare i de forum där obegränsad redigering är möjlig, så gäller självklart "lagt kort ligger." Om en moderator skulle missbruka den här funktionen för att långt i efterhand redigera inlägg skrivna av denne som användare, så är det ju enkelt för andra användare, moderatorer och admins att notera att så har skett genom det obligatoriska redigeringsmeddelandet i kursiv stil längst ner.
Citera
2017-10-13, 00:34
Medlem
user3815276s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin4
Citat:
Tack för era svar!

admin4
Hur övervakar ni att moderatorer inte ändrar egna äldre inlägg?

Det här borde väl vara ganska enkelt att kontrollera egentligen?

Sök igenom er databas, kontrollera alla moderatorers inlägg, om tiden mellan ett inläggs publicering och senaste ändring är mera än 1 år, markera inlägget. Gå sedan igenom alla markerade inlägg och se på vilket sätt inläggen har ändrats.

Det kan inte finnas många legitima skäl för en moderator att utföra ändringar i sina egna inlägg ett år efter att inläggen skrivits.

Har ni genomfört en sådan här granskning någon gång?
Citera
2017-10-13, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av user3815276
Hur övervakar ni att moderatorer inte ändrar egna äldre inlägg?

Det här borde väl vara ganska enkelt att kontrollera egentligen?

Sök igenom er databas, kontrollera alla moderatorers inlägg, om tiden mellan ett inläggs publicering och senaste ändring är mera än 1 år, markera inlägget. Gå sedan igenom alla markerade inlägg och se på vilket sätt inläggen har ändrats.

Det kan inte finnas många legitima skäl för en moderator att utföra ändringar i sina egna inlägg ett år efter att inläggen skrivits.

Har ni genomfört en sådan här granskning någon gång?

Inte så vitt jag vet, det skulle vara ett jäkla hästjobb utan någon direkt vinst i mina ögon. När ett inlägg är postat och när det är editerat är för den delen information som vem som helst kan se, så om någon ser ett inlägg de tycker verkar fishy är det för den delen bara att skriva en rad till antingen någon annan moderator eller för den delen någon admin om man vill att någon ska ta en titt på saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in