2017-10-07, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja visst, så är det. Jag avundar henne verkligen inte. Däremot har jag tagit henne i försvar varje gång någon har attackerat henne här i tråden. Tror jag är den ende som har tagit henne i försvar då hon blivit kallad både det ena och det andra, av folk som har noll koll själva men tror de vet bättre än en advokat med många års erfarenhet.
Du är inte ensam om det. Folk har en förmåga att psykologiskt tycka att försvarsadvokater är onda, och begår fel varje gång de försöker försvara sin klient. Någonstans måste vår skola ha grovt fallerat i hur rättssystemet är tänkt att fungera.
Citera
2017-10-07, 13:23
Medlem
cossinuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Som sagt, Madsen är nu så rökt han kan bli. Måste kännas småjobbigt för honom att varje liten förklaring han har kommit med bevisats vara lögn. Med oskadat kranium faller den avgörande biten - att hon skulle ha dött av olycka med fallande lucka.

Så, mördar-Madsen sitter nu med totalt punkterad story. Vad göra? Att han erkänner och - trovärdigt - berättar vad fan det var som faktiskt hände känns osannolikt. Snubben har för stort ego för det.
Nej, jag tror fortfarande på att han kommer göra en Mats Alm. Dvs dra in en mystisk, hemsk tredje part som våldförde sig på KW och (på något sätt) tvingade PM till tystnad.

Fy fan. Att mörda och stycka är hemskt nog, men att vara så ryggradslöst feg och lögnaktig som PM...brr. Vidriga människa.

sakta i backarna. i officiell mening betyder de nya fynden att det finns mer spår att bearbeta för mordhypotes

formellt sett finns det möjligheten att bearbetningen av nya fynden inte leder vidare men chanserna ökar avsevärt ju mer fynd/uppslag man har att utgå ifrån.
Citera
2017-10-07, 13:24
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dronesoul
Vad fan spelar det för roll om det är ett konstigt plagg på en ubåt? I relation till brottet det vill säga? Vad är diskussionsvärdet?

Det var någon annan som drog upp kjolen. Jag svarade bara. Vi har under dessa veckor diskuterat fallet ur alla aspekter. Du behöver inte läsa här.

Citat:
Ursprungligen postat av lindome
Sannolikheten för just det är mycket liten.
I princip är det helt osannolikt.

Varför det? Han var trevlig och charmig när han ville vara det.
Citera
2017-10-07, 13:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Måste säga att jag är imponerad av att de hittat så många kroppsdelar trots att de medvetet sänkts i ett hav. Kan inte vara så vanligt? Har vi några andra exempel på just det?

Om det är exceptionellt gjort, vad beror det på tro? Ny teknik? Dansk bonntur (som EM 1992)?

Grunt vatten och begränsad areal.
Citera
2017-10-07, 13:26
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Måste säga att jag är imponerad av att de hittat så många kroppsdelar trots att de medvetet sänkts i ett hav. Kan inte vara så vanligt? Har vi några andra exempel på just det?

Om det är exceptionellt gjort, vad beror det på tro? Ny teknik? Dansk bonntur (som EM 1992)?

haha EM -92 den var kul.

Jag tror egentligen de ansträngt sig bara. de flesta självmord m.m. där kroppar hittas hundratals km bort inte har så stort medialt intresse, till anhörigas sorg förstås.
Det kostar en del att ha snutar/snutvovvar/dykare/båtar m.m. på vattnet vecka ut vecka in.
Citera
2017-10-07, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Som sagt, Madsen är nu så rökt han kan bli. Måste kännas småjobbigt för honom att varje liten förklaring han har kommit med bevisats vara lögn. Med oskadat kranium faller den avgörande biten - att hon skulle ha dött av olycka med fallande lucka.

Så, mördar-Madsen sitter nu med totalt punkterad story. Vad göra? Att han erkänner och - trovärdigt - berättar vad fan det var som faktiskt hände känns osannolikt. Snubben har för stort ego för det.
Nej, jag tror fortfarande på att han kommer göra en Mats Alm. Dvs dra in en mystisk, hemsk tredje part som våldförde sig på KW och (på något sätt) tvingade PM till tystnad.

Fy fan. Att mörda och stycka är hemskt nog, men att vara så ryggradslöst feg och lögnaktig som PM...brr. Vidriga människa.

Ja. Nästa version kommer vara att det kom en mystisk farkost från himlen i form av en raket och ur denna raket hoppade tre små pirater som bordade ubåten, band fast honom, utförde dådet, frigjorde honom och sedan åkte iväg. Han tror att raketen kan ha varit hans egen, vilken dessa pirater då stulit. Deras motiv ska ha varit att förstöra Raket-Madsens enastående karriär och rykte som intellektuell.
Citera
2017-10-07, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om jag vore styckmördare så skulle jag dumpa alla kroppsdelar på en plats för då ökar sannolikheten för att kroppsdelarna skall spridas i havet så att polisen inte hittar en komplett kropp som kan leda till att polisen får en helhetsbild av vad som har hänt, i motsats till att sprida alla kroppsdelar på olika platser så att strömmar eventuellt för alla kroppsdelar samlat till en enda plats.

Vad vill du egenligen ha sagt med ditt inlägg, relevans?

Har du skrivit fel eller tänkt väldigt konstigt? Att släppa två kroppsdelar på ett avstånd mellan varandra ökar den genomsnittliga längden de kommer befinna sig i från varandra efter en viss tid jämfört med om man släppt de på samma plats... Visst det är fullt möjligt att de KAN befinna sig närmare varandra efter en viss tid än avståndet mellan de när de släpptes, men avståndet mellan dumpningarna kommer alltid att öka väntvärdet för avståndet mellan de efter en given tid t, jämfört med om de släpps på samma ställe, men mindre de just är mycket specifika strömmar som just råkar dra de närmare varandra, men det är ju ren spekulation.
Citera
2017-10-07, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aliasjomen
tror ni madsen hade tagit livet av sig om chansen uppenbarats? det tror jag..

Jag tror att han är alldeles för feg för det. En ynklig liten skit är vad han är men trots det har han uppenbarligen åtminstånde en beundrarinna.
Citera
2017-10-07, 13:35
Medlem
Jag vill påpeka att Kim Walls nära och kära ännu inte har en hel kropp att begrava. Armarna från hennes kropp fattas och man kommer fortsätta leta efter dessa delar.
Citera
2017-10-07, 13:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
MA dömdes av en svensk domstol, PM kommer att åtalas i en dansk domstol. Det är domstolen som dömer och jag misstänker att i Danmark så råder det sunda förnuftet vilket det ofta inte gör i det korrekta Sverige.

I detta fall finns dock inga "korrekta" faktorer. En vit, nordisk, heterosexuell, medelålders och hyfsat framgångsrik man får man låsa in för gott och kasta bort nyckeln, typ. Det är dom icke-samhällsnyttiga som man hittar på ursäkter för, så att de snart kommer ut igen. Men som sagt: i Danmark spelar sådant mindre roll än i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Jag kommer ihåg en del av den diskussionen, många tyckte det var ett praktiskt plagg för en båttur, jag delade inte den uppfattningen, men var i klar minoritet bland de som kommenterade.

Väldigt praktiskt att klättra först upp och sedan ned för en lång, lodrät stege i kjol, och i värsta fall med en karl som står och tittar upp under kjolen och känner lusten väckas... när man precis ska bli ensam med honom på havsbottnen... SÅ praktiskt!

Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Jag reagerade också på det här med att danskarna så pass sällan dömer till livstid. Så här sas i liven idag:
Brugerkommentar fra Frank ML.:
Jeg håber virkelig, at Peter Madsen får livsvarig fængsel for dette uhyggelige mord.
Svar fra Linette K. Jespersen:
Hej Frank. Gennemsnitsstraffen for et drab i Danmark er 12 år. Derefter ser retten på, om der er skærpende eller formildende omstændigheder, der taler for, at straffen skal være højere eller lavere. Peter Madsen skal desuden mentalundersøges, hvor eksempelvis hans strafegnethed og farlighed vurderes. Det er den, man tager udgangspunkt i, i forhold til, om han er egnet til almindelig fængselsstraf, behandlingsdom eller forvaring. Det skal dog understreges, at Peter Madsen stadig nægter sig skyldig.

Här verkar det ju vara försvårande omständigheter så det räcker och blir över. En sådan här farlig person ska hållas inlåst så länge som möjligt.

Jag vet faktiskt inte, hoppas någon juridikkunnig (gärna dansk) hoppar in här och berättar. Men försvårande omständigheter som jag sett i domar har t.ex. varit att offret varit en närstående till gärningsmannen, eller ett barn under 18 år, och inget av det gäller ju här.
Citera
2017-10-07, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har aldrig "dömt" någon. Det är ett förfärligt ordval i sådana här sammanhang. Jag kommer inte ens ihåg vad vi sa om kjolen längre, men det kvarstår väl att det är ett konstigt plagg att välja för en ubåtstur. Och det tyckte även tysken.

Fast tysken har väl ingen egen erfarenhet av att bära kjol? Alltså han vet väl inte hur praktiskt eller opraktiskt det kan vara. Vi vet dessutom inte exakt vad för slags kjol det var, vissa kjolar kan vara mycket mer praktiska än t.ex. snäva jeans. Att du aldrig skulle ha dömt någon är ju typ årets skämt. Du borde vinna ett pris för sämst självinsikt på flashback..
Citera
2017-10-07, 13:38
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Undrar vad som rör sig i Raket-Madsens huvud just nu.

Jag kan inte låta bli att känna en smula skadeglädje.
No more militäroverall. Nu får han loda omkring i "sällskapsrummet" och bli inlåst kl 19 eller vad det är i DK var kväll.
Han kommer kunna pyssla med att lacka hastighetsskyltar och liknande. Inte lika kreativt, för runt 8:-/h

(om det är så i DK låter jag vara osagt, han lär få tre mål mat om dagen åtminstone)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in