Citat:
Ursprungligen postat av
OY
MA dömdes av en svensk domstol, PM kommer att åtalas i en dansk domstol. Det är domstolen som dömer och jag misstänker att i Danmark så råder det sunda förnuftet vilket det ofta inte gör i det korrekta Sverige.
I detta fall finns dock inga "korrekta" faktorer. En vit, nordisk, heterosexuell, medelålders och hyfsat framgångsrik man får man låsa in för gott och kasta bort nyckeln, typ. Det är dom icke-samhällsnyttiga som man hittar på ursäkter för, så att de snart kommer ut igen. Men som sagt: i Danmark spelar sådant mindre roll än i Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av
Whyback
Jag kommer ihåg en del av den diskussionen, många tyckte det var ett praktiskt plagg för en båttur, jag delade inte den uppfattningen, men var i klar minoritet bland de som kommenterade.
Väldigt praktiskt att klättra först upp och sedan ned för en lång, lodrät stege i kjol, och i värsta fall med en karl som står och tittar upp under kjolen och känner lusten väckas... när man precis ska bli ensam med honom på havsbottnen... SÅ praktiskt!
Citat:
Ursprungligen postat av
diva59
Jag reagerade också på det här med att danskarna så pass sällan dömer till livstid. Så här sas i liven idag:
Brugerkommentar fra Frank ML.:
Jeg håber virkelig, at Peter Madsen får livsvarig fængsel for dette uhyggelige mord.
Svar fra Linette K. Jespersen:
Hej Frank. Gennemsnitsstraffen for et drab i Danmark er 12 år. Derefter ser retten på, om der er skærpende eller formildende omstændigheder, der taler for, at straffen skal være højere eller lavere. Peter Madsen skal desuden mentalundersøges, hvor eksempelvis hans strafegnethed og farlighed vurderes. Det er den, man tager udgangspunkt i, i forhold til, om han er egnet til almindelig fængselsstraf, behandlingsdom eller forvaring. Det skal dog understreges, at Peter Madsen stadig nægter sig skyldig.
Här verkar det ju vara försvårande omständigheter så det räcker och blir över. En sådan här farlig person ska hållas inlåst så länge som möjligt.
Jag vet faktiskt inte, hoppas någon juridikkunnig (gärna dansk) hoppar in här och berättar. Men försvårande omständigheter som jag sett i domar har t.ex. varit att offret varit en närstående till gärningsmannen, eller ett barn under 18 år, och inget av det gäller ju här.