2017-10-06, 22:10
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Så alla hennes tidigare män och bekantskaper uppfyllde dom kriterierna?

En hel del gjorde det tydligen. Finns knappast någon som har kännedom om alla hennes män, det är väl de senaste åren som var relevanta.
Citera
2017-10-06, 22:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Kom gärna med en källhänvisning till att man i Sverige eller Danmark på en tidningsredaktion bedömer det som riskfyllt för en kvinnlig journalist att ensam intervjua en man, ej tidigare känd för våldsdåd, utan snarare något av en kändis.

Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Har varit på din linje sedan dag 1. Så här såg nog planen ut:
  1. Finn ett lämpligt offer som självmant kliver ombord på ubåten
  2. Se till att bli sedd tillsammans på ubåten, prata med folk och vinka glatt, så att framstår osannolikt att PM är en ond gärningsman om detta någonsin kommer på tal i framtiden
  3. Begå gärningen som han drömt om
  4. Dumpa kroppsdelarna
  5. Åk hem och sanera ubåten (se till att den var förberedd med en plastrulle för att minska mängden saneringsarbete)
  6. Kryp ner i sängen hemma och vänta på att polisen ringer
  7. Berätta att ni bara var ute den korta turen som avtalats och att han släppte av den saknade kvinnan i en mörk och erkänt kriminellt belastad hamn sent på kvällen

Så här skulle tidningarna ha rapporterat:

Svensk journalist försvunnen i Köpenhamn

Den svenske frilansjournalisten Kim Wall försvann sent i går kväll när hon var på väg tillbaka till sitt hotellrum efter att ha genomfört en intervju. Hon var klädd i röd jacka och svarta byxor, och den danska polisen ber nu allmänheten om hjälp.

Journalisten Kim Wall försvann omkring 22.30-tiden vid restaurant Halvandet på Refshaleøen i Köpenhamn. Hon hade, enligt uppgifter från danska polisen, genomfört en kortare intervju med den danske uppfinnaren Peter Madsen och besökt dennes ubåt. Efter intervjun hade Madsen erbjudit henne att ringa efter taxi, men hon hade valt att gå. Därefter är det ingen som sett henne.

Enligt spaningsledaren Jens Møller hos Köpenhamnspolisen, är Refshaleøen och hamnområdet en plats man bör undvika kvälls- och nattetid. Därför har Köpenhamnspolisen satt in stora resurser i att återfinna Kim Wall så snart som möjligt. Man ber nu allmänheten om hjälp med iakttagelser runt hamnområdet från omkring kl. 22.30 till midnatt. Wall var klädd i röd vindjacka och svarta byxor.

TT

Så hade det kunnat låta, ja, förutom att du missat vissa detaljer. K bodde hos sin pojkvän, inte på hotell, och hon hade på sig en orangeröd fleecetröja och en svartvit, blommig kjol. Inte en röd vindjacka och svarta byxor. Men annars har du fått tonen i pressmeddelandet helt rätt, och det kunde faktiskt ha blivit så!

Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Min felaktiga misstanke och spekulation i början av tråden var nog helt åt fanders.
Jag var hyfsat övertygad PM och Kim hade någon form av relation i hemlighet och att hon blivit gravid och Peter flippade när hon ville behålla barnet/göra abort etc.

Detta verkar vara ett rent lustmord. Men vem vet, det har ju svängt i tråden och fallet en hel del.

Hon kan inte ha varit gravid, för det hade obduktionsrapporten visat. T.o.m. om det varit i ett mycket tidigt stadium, så finns det förändringar som syns.
Citera
2017-10-06, 22:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Om jag var styckmördare skulle jag inte dumpat allt på ett ställe i Sundet.
Utan spridit ut det på så många olika platser som möjligt för att försvåra eftersökningar.
Och för att olika strömmar skulle föra iväg likdelar samt föremål åt olika håll.
Och låta krabbor och ålar göra jobbet. När skelettdelar är rena slipas ytorna av strömmar och sand.
Så ju fler små likdelar, desto fortare går det att " slipa" bort bevis.
Om en fot dyker upp i Falsterbo så är det nog svårt att bevisa styckning.
Som tur är försvann ju inte torson. Men hade PM delat den i två delar så hade nog risken för att båda två skulle dyka upp varit liten tror jag. Det tar ganska lång tid för ett helt skelett att på naturlig väg sönderdelas och spridas med strömmarna. En dykare trodde sig ju funnit skelettdelar från Jane Horney 1985 som dumpades hel i Sundet 1944. När polisen ett bra tag senare skickade ut grodmän hade havsströmmarna totalt förändrat bottnens utseende. Vad jag menar är, att ju fler små delar som sprids på olika ställen desto större chans att bevisen försvinner med hjälp av havsströmmar. Jag tror ju att PM hade planerat för ett sådant här brott länge och tänkt ut allt i detalj. Dock tror jag inte att han planerade att mörda just KIM.

Om jag vore styckmördare så skulle jag dumpa alla kroppsdelar på en plats för då ökar sannolikheten för att kroppsdelarna skall spridas i havet så att polisen inte hittar en komplett kropp som kan leda till att polisen får en helhetsbild av vad som har hänt, i motsats till att sprida alla kroppsdelar på olika platser så att strömmar eventuellt för alla kroppsdelar samlat till en enda plats.

Vad vill du egenligen ha sagt med ditt inlägg, relevans?
Citera
2017-10-06, 22:16
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Du menar att de inte bara drar med sig en massa råmaterial iform av långa järnrör, utan också alla andra grejer som behövs för att jobba med det, till havs? Vinkelslip, svets (??) gasflaskor och allt annat runtikring som behövs. Och sedan lastar den ner allt överblivet inne i ubåten? Men allt utom rörstumparna blev utplockat.

Möjligt, teoretiskt, visst. Plausibelt, inte det minsta. Den störst frågan är väl varifrån de skulle få ström till svetsen.

Inga problem. Det är strömt i Öresund. Flåt, kunde inte låta bli.

Hur som helst så har de ju kommit överens om deras möte en god tid före att det uppstod, säkert minst dagen innan. Då har PM haft gott om tid till att arrangera sitt dåd.

Det har talats om ett vittne som såg PM med en såg med orange handtag. När skulle denna observation ha ägt rum? Någon som vet?
Citera
2017-10-06, 22:17
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Rättade mig själv straxt efter inlägget ovan.

Att det flyter omkring kroppsdelar i Öresund må vara hänt men kanske inte parterade på exakt samma sätt som just KW och med hennes kännetecken. Mitt resonemang handlade om det faktum att de kallat till presskonferens så här snart efter fyndet med hänvisning till att det förmodligen rör sig om något relaterat till ubåtssaken - och detta efter att förra vändan ha fått kritik från försvarsadvokaten att de hävdade att det var kopplat till KW utan att det var bekräftat (trodde hon) och polisen fick be om ursäkt för formuleringen - och nu gör de samma igen. Alltså måste de vara rimligen övertygade om att det rör sig om KW.
Hennes huvud i samma paket som hennes kläder?
Citera
2017-10-06, 22:19
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Om jag var styckmördare skulle jag inte dumpat allt på ett ställe i Sundet.
Utan spridit ut det på så många olika platser som möjligt för att försvåra eftersökningar.
Och för att olika strömmar skulle föra iväg likdelar samt föremål åt olika håll.
Och låta krabbor och ålar göra jobbet. När skelettdelar är rena slipas ytorna av strömmar och sand.
Så ju fler små likdelar, desto fortare går det att " slipa" bort bevis.
Om en fot dyker upp i Falsterbo så är det nog svårt att bevisa styckning.
Som tur är försvann ju inte torson. Men hade PM delat den i två delar så hade nog risken för att båda två skulle dyka upp varit liten tror jag. Det tar ganska lång tid för ett helt skelett att på naturlig väg sönderdelas och spridas med strömmarna. En dykare trodde sig ju funnit skelettdelar från Jane Horney 1985 som dumpades hel i Sundet 1944. När polisen ett bra tag senare skickade ut grodmän hade havsströmmarna totalt förändrat bottnens utseende. Vad jag menar är, att ju fler små delar som sprids på olika ställen desto större chans att bevisen försvinner med hjälp av havsströmmar. Jag tror ju att PM hade planerat för ett sådant här brott länge och tänkt ut allt i detalj. Dock tror jag inte att han planerade att mörda just KIM.

Om jag vore styckmördare skulle göra mig av med delarna på en plats där ingen skulle leta eller kunna hitta dem. Så man slipper hålla på och åka halva Östersjön runt för att portionera ut småbitar. Gör man sig av med dem någonstans där man tror att de kommer letas efter, vet man ju att man har klantat sig redan från start.
PM var övertygad om att KW inte skulle letas efter i havet, därom är jag som sagt övertygad.
Därför har han också gjort som han har gjort.
Citera
2017-10-06, 22:20
Bannlyst
Jaha, vad är det man hittat nu. Med tanke på storleken så kan det knappast vara någon enstaka likdel. Ska vi gissa att den är en väska innehållande likdelar? Det skulle förklara storleken. Blir ett pressmöte imorgon eftermiddag.

http://ekstrabladet.dk/112/ubaads-sagen-nu-har-politiet-gjort-et-fund/6859117
Citera
2017-10-06, 22:21
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .CYG.
Nollan hade väl punkterat kroppen för att undgå gasbildning?
I paritet med sin grandiosa personlighet så misstog han sig och trodde det då skulle räcka med att se hur torson direkt sjönk till havets botten.
Lite ödets ironi eller som att Kim Walls skyddande ängel vägrade låta denna otroliga grymhet gå obemärkt förbi.

RIP Kim Wall

Just precis som du säger.
Änglar färdas mot himlen, inte till havsbotten.
Citera
2017-10-06, 22:22
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Inga problem. Det är strömt i Öresund. Flåt, kunde inte låta bli.

Hur som helst så har de ju kommit överens om deras möte en god tid före att det uppstod, säkert minst dagen innan. Då har PM haft gott om tid till att arrangera sitt dåd.

Det har talats om ett vittne som såg PM med en såg med orange handtag. När skulle denna observation ha ägt rum? Någon som vet?

Tänkte'nte på de.

Tidigare samma dag, har det sagts att han setts gå mot ubåten med sågen.
Citera
2017-10-06, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Kan inte tänka mig annat än att de har dygnsbevakning på honom. Fick för mig nu att han kanske har erkänt och pekat ut platsen. Men det är nog mikroskopisk chans, utan det är de duktiga hundarna som gjort hela jobbet! Fantastiskt att detta kunde ske, trodde inte de skulle hitta något mer.

Jag har full tillit till hundnäsornas förmågor. Här var det två samtidiga markeringar, dvs både hunden i fören och den i aktern markerade samtidigt på exakt samma område. De uppmarkerades och där har dykarna sökt.
Fantastiskt dansk-svenskt samarbete!
Citera
2017-10-06, 22:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Jaha, vad är det man hittat nu. Med tanke på storleken så kan det knappast vara någon enstaka likdel. Ska vi gissa att den är en väska innehållande likdelar? Det skulle förklara storleken. Blir ett pressmöte imorgon eftermiddag.

http://ekstrabladet.dk/112/ubaads-sagen-nu-har-politiet-gjort-et-fund/6859117

Från twitter:
Politiet holder pressebriefing foran Politigården lørdag kl 10 ifm med nye fund, der formentlig er relateret til Ubådssagen https://twitter.com/KobenhavnPoliti
Citera
2017-10-06, 22:31
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag har full tillit till hundnäsornas förmågor. Här var det två samtidiga markeringar, dvs både hunden i fören och den i aktern markerade samtidigt på exakt samma område. De uppmarkerades och där har dykarna sökt.
Fantastiskt dansk-svenskt samarbete!

En i aktern? Körde de med två hundar i samma båt? Det har jag aldrig hört talas om och verkar helknas? Gick det verkligen till så? Var beskrevs det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in