2017-10-07, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du har väl varit på Flashback så länge att du lärt dig att den enklaste och rimligaste teorin aldrig kan tillfredsställa vissa postare. De liksom bara MÅSTE konstruera "teorier" som är invecklade, långsökta och alltid bygger på en mängd obevisade antaganden.

Ska man vara snäll kan man ge dem det att de åstadkommer lite liv och debatt i tråden. Ska man vara mindre snäll kan man hävda att det så gott som alltid rör sig om folk som överskattar sin egen intelligens och analytiska förmåga och tror att smartness är att konstruera så avancerade scenarion som möjligt utifrån kända fakta. I själva verket är det ju tvärtom.

Detta fall har från dag 1 haft en enda sannolik förklaring: Mord (eller möjligen dråp). När torson hittades adderades ett sexualsadistiskt motiv. De senaste fynden/infon från polisen stärker naturligtvis det antagandet ytterligare. I själva verket är den juridiska skuldfrågan nu i princip ointressant. Han kommer att dömas för mord.

Lite mer intressant är påföljden. Någon har säkert postat i tråden tidigare, men i Danmark verkar livstidsstraff utdömas mer sparsamt än i Sverige (även med hänsyn till deras lägre folkmängd). Listan i länkad wikiartikel nedan tyder på att det bara är lite drygt 1 per år. Frågan är vilka omständigheter som enligt dansk rättspraxis kan ge ett livstidsstraff.

Döms någon verkar den få sitta ungefär så länge som svenska livstidsdömda har fått göra på senare år

https://da.wikipedia.org/wiki/Livsvarigt_f%C3%A6ngsel
Jag reagerade också på det här med att danskarna så pass sällan dömer till livstid. Så här sas i liven idag:
Brugerkommentar fra Frank ML.:
Jeg håber virkelig, at Peter Madsen får livsvarig fængsel for dette uhyggelige mord.
Svar fra Linette K. Jespersen:
Hej Frank. Gennemsnitsstraffen for et drab i Danmark er 12 år. Derefter ser retten på, om der er skærpende eller formildende omstændigheder, der taler for, at straffen skal være højere eller lavere. Peter Madsen skal desuden mentalundersøges, hvor eksempelvis hans strafegnethed og farlighed vurderes. Det er den, man tager udgangspunkt i, i forhold til, om han er egnet til almindelig fængselsstraf, behandlingsdom eller forvaring. Det skal dog understreges, at Peter Madsen stadig nægter sig skyldig.

Här verkar det ju vara försvårande omständigheter så det räcker och blir över. En sådan här farlig person ska hållas inlåst så länge som möjligt.
Citera
2017-10-07, 11:47
Medlem
Har det inte sagts tidigare att det var två dyk? Vilken tid var det första dyket? Vad har han gjort mellan de båda dyken när han har legat i ytläge? Har han antingen haft KW vid liv under denna tid eller har hon legat död? Har han inte vart skraj över att upptäckas då? Jag får det inte att gå ihop.

Sen ang kläderna som jag uppfattar var intakta. Han måste ju fått av henne kläderna innan hon dog eftersom hon hade ett stick i bröstet som skedde innan hon dog. Var det så hon dog? Hade han sånt ”tur” att han lyckades dödade henne på ”första försöket”?

Eller stack han henne först i bröstet (för att ”lugna ner” henne i rådande tumult), ströp henne sen och direkt där efter högg han henne i underlivet 14 gånger?
Citera
2017-10-07, 11:48
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dronesoul
Måste säga att jag är imponerad av att de hittat så många kroppsdelar trots att de medvetet sänkts i ett hav. Kan inte vara så vanligt? Har vi några andra exempel på just det?

Om det är exceptionellt gjort, vad beror det på tro? Ny teknik? Dansk bonntur (som EM 1992)?

Enkla svaret: likhundar.
Citera
2017-10-07, 11:50
Medlem
kafus avatar
Politiet har fundet Kim Walls hoved
Ekstrabladet, 7 oktober 2017 - kl. 10:06
Citera
2017-10-07, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och mördare tar ofta den enklaste och snabbaste vägen därför att de har ett adrenalinpåslag kombinerat med en tidspress. Sannolikt därför som misstag begås och att alla spår inte suddas bort, tänker jag mig.

PM har inte haft tid att bädda så att berättelsen stämmer med de fynd som senare kan komma att göras. Han förlitade sig på att polisen aldrig skulle hitta kvarlevor, kläder och annat som har en koppling till brottet.

Jepp, håller med.
Att sänka delar i en bukt där det inte är särskilt strömt i jämförelse med andra delar i Öresund känns som ett av misstagen, speciellt då att sänka i plastpåsar. Tror han haft större chans om han dumpat i farleden även om det inneburit en risk för honom.
Tack och lov tänkte han inte så långt.
Citera
Medlem
cossinuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Hur stor chans är det om de inte kan fastställa dödsorsaken att gå på indiciekedjan. Är den stark nog?
Det vore hemskt om det inte gick att fälla honom för mord.

dödsorsak kan ej fastställas öppnar följande möjlighet: en invändning kan ju vara att kim wall dog hastigt av en plötslig sjukdom. det var ju precis det som Leif GW sa angående mats alm. denna invändning kan anses vara motbevisad om man t ex har bevis på strid innan dödsstillfället (skador på madsen och kim ). det är dumt att i sånt här tidigt skede komma med eventuellt invändning.

motivet att det är sexuellt hos peter madsen eller pengar via livsförsäkring hos mats alm väger inte lika tungt som avsaknad av dödsorsak.

jag har inte tagit ställning till om indiciekedjan ändå är tillräckligt stark att fälla honom. jag låter det vara osagd förrän jag har hela bevisningen framför mig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dronesoul
Måste säga att jag är imponerad av att de hittat så många kroppsdelar trots att de medvetet sänkts i ett hav. Kan inte vara så vanligt? Har vi några andra exempel på just det?

Om det är exceptionellt gjort, vad beror det på tro? Ny teknik? Dansk bonntur (som EM 1992)?

Nej. Radarövervakning av sundet och svenska likspårningshundar, finns info tidigare i spåret. De flesta tycker att dansk polis varit mycket metodiska och energiska i detta fall!
Citera
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Finns även möjligheten att hon tog av sig kläderna alldeles frivilligt, till en början...
Det finns ju även möjligheten att hon själv körde kniven i sitt underliv 14 gånger, ungefär lika stor möjlighet som för dumheterna du förfäktar.
Citera
2017-10-07, 11:55
Medlem
Hummm..s avatar
Lite läskigt att PM vistades bara några hundra meter ifrån där kvarlevor från Kazuko Toyonaga blev funna;

"Ubåtkapteinen som er siktet for drap og likskjending av en journalist, oppholdt seg nesten daglig i området der en japansk turist ble drept og partert i 1986."

"Refshaleøen er bare et par hundre meter fra der noen av kroppsdelene fra den japanske kvinnen ble funnet."

Källa; https://www.aftenbladet.no/utenriks/i/KwrJ7/Drapssiktet-ubatkaptein-i-Danmark-knyttes-til-uoppklart-drap

Jag misstänker tyvärr att han kan ha mördat fler gånger än denna. Mordet på denna student har flera likheter med KW. Styckad kropp, återfunnen i plastpåsar lite här och där, SAMT att PM varit i närheten.

EDIT; Mordet på KW bär sexualsadistiska drag, bland annat genom knivhugg i/kring hennes underliv enligt obekräftad (?) källa.
Senast redigerad av Hummm.. 2017-10-07 kl. 11:59.
Citera
2017-10-07, 11:56
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Huvudet är intakt, stickspåren på torson och i underlivet har utdelats strax innan eller kort efter döden och har vad jag förstår inte kunnat vara dödande i sig. Hon hade kanske nedsatt eller precis upphörd cirkulation när hon fick dessa skador.
Det skulle inte förvåna mig om han ville ha henne vid liv så länge som möjligt.
Just det, inga frakturer på kraniet så Madsens lögn om luckan är nu fullständigt motbevisad.

Citat:
Ursprungligen postat av TCGI
För den som vill höra exakt vad som sas på presskonferensen: https://minfil.org/vel9D5c3b5/Presskonferens_171007.mp3
Inga frakturer på kraniet framkommer vid c:a 1:00 i ovanstående ljudklipp.
Citera
2017-10-07, 11:57
Medlem
Har bara "ytsurfat" lite i alla nya inlägg och funderar lite över det här med den dumpade telefonen och minneskortet ,,, OM missfostret nu filmat sina bestialiska handlingar och ville försäkra sig om att filmen inte skulle upptäckas skulle jag lagt det på ett moln ,, men allt som lagrats på minneskort och i telefonens minne kan återskapas även efter det raderats med rätt teknik således är den fysiska telefonen och minneskortet farligt för honom att behålla ,,, med filmen på ett moln kunde han göra sig av med alla bevis men endå behålla filmen ,,, han motsatte sig att polisen skulle få tillgång till hans dator ,, dels kan det ha med det innehållet som dom nu hittar men genom datorn kan man säkerligen hitta fram spår som leder till molntjänsten som filmen sparat på
Citera
2017-10-07, 11:58
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hummm..
Lite läskigt att PM vistades bara några hundra meter ifrån där kvarlevor från Kazuko Toyonaga blev funna;

"Ubåtkapteinen som er siktet for drap og likskjending av en journalist, oppholdt seg nesten daglig i området der en japansk turist ble drept og partert i 1986."

"Refshaleøen er bare et par hundre meter fra der noen av kroppsdelene fra den japanske kvinnen ble funnet."

Källa; https://www.aftenbladet.no/utenriks/i/KwrJ7/Drapssiktet-ubatkaptein-i-Danmark-knyttes-til-uoppklart-drap

Jag misstänker tyvärr att han kan ha mördat fler gånger än denna. Mordet på denna student har flera likheter med KW. Styckad kropp, återfunnen i plastpåsar lite här och där, SAMT att PM varit i närheten.
Om du söker lite i tråden så ser du att det där har tagits upp hundratals gånger redan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in