Ursprungligen postat av Merwinna
"Nej, för jag har redan skrivit samma saker flera gånger nu. Du får gå tillbaka. Däremot undrar jag om inte M själv ångrar att han inte var modigare och tog den risken? Hellre än att sitta där han sitter nu. Han hade i och för sig säkerligen blivit häktad ändå, men utan varken kroppen eller de spår som polisen hittade i ubåten, hade målet aldrig kunnat gå till åtal." Slut citat
Hilfe! Hur ska jag kunna sova nu utan godnattsagan? Nu var du inte snäll

mot mig Merwinna.
Men jag håller med om att vår fantasyföljetong börjar bli tjatig.
Men för att du inte ska
tolka info så bokstavligt från Tysken hädanefter vill jag visa det orimliga i "er lilla diskussion"
Det här länkar till en Batymetriskt sjökort över djupen i Östersjön. Om du tittar på den så ser du att det bara finns två djup med 100 meter som skulle kunna komma på fråga.
1/Nämligen söder om Lettland. Hur många mil Agent Madsen skulle simmat i kolmörker då för att nå land har jag ingen aning om. Men det går säkert att googla. Någonting med decimaler mil iallafall.
2/Det andra djupet på 100 meter ligger i Nordsjön norr om Skagen.
Med tanke på att Madsen bara kan köra i ytläge hela vägen till någon av dessa havsdjup (om han nu ens hade bränsle) så inser du väl att det hade varit väldigt riskabelt att kuska omkring med ett lik ombord under så väldigt lång tid.
https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96stersj%C3%B6n#/media/File:Ostseetiefen.png
Den andra länken handlar om djupförhållanden runt Ven i Öresund. Det finns någon djuphåla/hålor norr om Ven som ligger på 30-40 meter.(Det finns alltså inget djup på 50 meter där. Men det stämmer att det är det djupaste som finns i Öresund.) Det kan vi utesluta helt pga av alla vittnen. Då Öresundsregionen är väldigt tätbefolkad och som sagt väldigt trafikerad + att det finns radar som spar all information om båtars rörelser i sundet upp till 90 dagar. Den Tyska ubåtskaptenens ursprungstexter kan jag inte läsa eftersom jag inte behärskar språket. Men han om någon känner ju till alla dessa förhållanden med djup på sina 5 fingrar. Utifrån det kan jag säga att han skämtar och är väldigt ironisk. Så nästa gång Tysken skriver om Madsen som hämtat ur en James Bond film ska du kanske kolla upp fakta för att förstå om han skämtar.

Natti
http://www.lansstyrelsen.se/skane/Sv/samhallsplanering-och-kulturmiljo/planfragor/planeringsunderlag/naturvardsprogram/vattenomrade/marina/Pages/6._Djuphalorna_runt_Ven.aspx
EDIT. Jag har en bekant som deltar i sundssimningen. Hen tränar 6 timmar om dagen, iförd våtdräkt (även om sommaren) för att inte bli nedfrusen. Och simmar bara längs kusten pga strömmarna. I fjol var det två barn som drogs med strömmarna och drunknade på en meters djup. Det är FARLIGT. Även med flyväst kan man dras med strömmarna och når man inte land inom rimlig tid så dör man av nedkylning och då kommer ditt exotiska fiskstim med sågtänder och sågar av lemmar och huvud. Och sen står polisen och kliar sig i huvudet vid den i landflutna torson och undrar,
-Vem har Raket- Madsen nu styckat?