2017-10-03, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Fuglesang har ju lagt en hel del tid på föreläsningar mm, vilket uppskattats rejält av de som lyssnat. En person som ser det som att ödsla tid är en rätt tråkig person.

Jo det finns naturligtvis en avvägning här att göra och tror inte von Bengtsson ser på det som att ödsla tid, men att han kanske tycker man bör åstadkomma lite mer innan man lägger ut på föreläsningsturné.

Däremot verkar det ju nästan som att det för PM var viktigare att hålla föredrag och få publicitet än att faktiskt uppnå alla de drömmar han så stolt pratade om under dessa föreläsningar.

Detta tycker jag stärker idén om att han älskade att göra intervjuer och i synnerhet i ubåten och att det var han som tog initiativet till ubåtsturen (oberoende av hur planerad den var eller inte var i förvägen). Och även hypotesen att han har narcissistisk personlighetsstörning.

Peter Madsen tycks vara typen som gillar att sälja björnskinnet, prata om hur han alltid drömt om att jaga björnar, låta sig intervjuas som björnjägare, berätta om hur det känns att skjuta en björn; allt detta innan han ens skjutit en riktig björn. När man umgås nära en sådan person i många år kan det nog lätt hända att man undermedvetet utvecklar ett motsatt beteende som en slags motreaktion.

Min känsla är att Copenhagen Suborbitals aldrig har varit så målinriktade som de är nu, och det märker sponsorerna! Det finns andra än PM som kan sköta PR-delen åt de.
Senast redigerad av Kanelgas 2017-10-03 kl. 00:58.
Citera
2017-10-03, 00:58
Medlem
trngws avatar
Ligger säkert mycket i det!

Intressant också att den farkost jag var med och skapade inte räknades för att den inte var en ren amatörfarkost. Men Fuglesang däremot räknas, hur mycket amatör är han då?

Med Fuglesang var det ju så, att han hade en gigantisk organisation i ryggen, som gjorde i stort sett allt åt honom, inte minst fixade pengar. Att hålla föreläsningar var en del av hans uppdrag, och är en del av Nasas uppdrag. Han gör det säkert gärna, precis som Madsen, precis som jag, precis som många av oss.

Men för killar som Madsen och von B, som inte har Nasa i ryggen, som måste göra i stort sett allting själva, så måste man prioritera. Allting som inte är att driva projektet framåt och som tar tid, tar tid ifrån att driva projektet framåt. Och det tar längre tid att nå målet. De problemen har inte Fuglesang. Hans raket åker på utsatt dag även om han kör en två eller tre föreläsningar på vägen.
Citera
2017-10-03, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Bara en sådan enkel sak som hemsidan. Jämför CS med Kalle Ankas rymddagis, f'låt, Raketmadsens Rymdlaboratorium (var hittade han det namnet, i en serietidning?).

Ja håller med. Raketmadsens hemsida tycker jag är intressant att titta på. Förutom massa slarvfel, dålig engelska och mycket hoppande fram och tillbaks i texten är valet av innehåll intressant. Det stärker tesen om att han egentligen är mer intresserad av att skryta och överdriva än att faktiskt leverera något konkret och användbart. Illusionen av Raket-Madsen tycks vara det viktigaste...
Senast redigerad av Kanelgas 2017-10-03 kl. 01:13.
Citera
2017-10-03, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
Påtalemyndighetene må begrunne hvorfor PM fortsatt skal holdes i fengsel.

Enten så må det være gjentagelsesfare eller at siktede kan ødelegge bevis.

Han är åtalad för Mord. Domaren har helt ställd sig bakom det Åklagaren anfört som bevis, då sitter han där han sitter till förundersökningen är klar och åtal samt rättegång genomförts.

Det är inte svårare än så.
Citera
2017-10-03, 05:05
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Det fungerar även om du har helmask. Du skulle hamna i ett katastrofalt dåligt läge om din reträttväg helt plötsligt skulle begränsas om du inte skulle kunna ta av tuben.

Vad gäller kommunikation har jag ingen erfarenhet utav så det kan jag inte uttala mig om.

Om det funnits en chans att rädda liv hade de säkerligen inte tvekat att ta sig in.
Men, eftersom det inte fanns något liv att rädda, fanns det inte övervägande skäl att ta sig in i ubåten, och riskera att fastna där inne, och förstöra eventuella bevis.

Eftersom beslutet om att bärgning skulle ske kom väldigt snabbt, fanns det inte skäl att utsätta dykarna för onödiga risker.
Citera
2017-10-03, 05:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
5st testdyk??? Han har dykt med ubåten en hel väldans massa gånger.

UC3 Nautilus kan teoretiskt dyka till 470 meters djup,men har enligt uppgift från föreningen som tidigare var engagerade i ubåten gått ned till som mest 40 meters djup. Periskopdjupet är ca 3 meter.

Här kan du läsa mer om Nautilus historia.
https://www.nyteknik.se/fordon/sjunken-ubat-har-en-snarig-historia-6864757
Citera
2017-10-03, 05:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Denne artikkelen sier i følge google translate at det er en av KW`s venner som har introdusert Madsen for henne.

http://www.parismatch.com/Actu/International/Le-mystere-du-Nautilus-1331327

Nej det står det inte. Det står att hon träffade honom för första gången precis i det sammanhanget som vi redan känner till. Det är meningslöst att använda Google Translate.

Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Ursprungligen Merwinna

Eftersom du förstår det här. Kan du inte bara förklara varför vår klantiga Mördare inte sänkte ubåten på 100 meters djup då? Simmade ett par km genom brännmanets stim och dök under djupgående fartyg på sin väg mot land och sedan kutade i ett par km längs stranden. Att han inte snor en cykel och cyklar förstår jag ju att det måste berott på PM:s höga moral. Mördare är han men tjuv-ICKE! Någon måtta får det ju vara på omoral! Väldigt korkad tanke av mig.

Nej, för jag har redan skrivit samma saker flera gånger nu. Du får gå tillbaka. Däremot undrar jag om inte M själv ångrar att han inte var modigare och tog den risken? Hellre än att sitta där han sitter nu. Han hade i och för sig säkerligen blivit häktad ändå, men utan varken kroppen eller de spår som polisen hittade i ubåten, hade målet aldrig kunnat gå till åtal.

Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
En intelligent människa är någon som kan ta två faktorer och ur dessa fundera fram en helt ny kunskap.

Någon som kan återge dessa tre kunskaper är inte nödvändigtvis intelligent utan kanske bara har ett bra minne.

En uppfinnare är någon som med hjälp utav några tidigare erfarenheter och eller kunskaper har tagit fram något som inte tidigare har existerat.

Vad har ”uppfinnaren” Peter Madsen uppfunnit? Varför anser man att han är intelligent? Han är ju i grund och botten bara en snyltande nolla med stor käft och med, fram till ett tag sedan, en före detta generös omgivning som till slut tröttnade på honom och kickade ut honom från sällskapet.

Fast "snyltande" kan du väl inte säga. Han har ju uppenbarligen arbetat dag och natt, till och med sovit i hangaren/ubåten för att inte förlora någon tid. Han har tagit emot praktikanter - även från riktiga ingenjörsutbildningar, så så pass erkänd har hans verksamhet i alla fall varit, universiteten skickar ju inte sina ingenjörsstudenter till en cykelverkstad precis. Han har fått fina priser. Företag har köpt hans föreläsningar för upp till 50 000 danska kronor gången. Om han är en "nolla" är större delen av befolkningen värre nollor...
Citera
2017-10-03, 06:03
Medlem
Merwinnas avatar
Ja hörni, idag klockan 15:45 blir det spännande. Danska polisen sa ju för ett par dagar sedan att de inte går ut med ny information före omhäktningsförhandlingen, så det bör betyda att de kommer att göra det UNDER omhäktningsförhandlingen! Är det BT som gäller eller var ska ni andra följa det?

Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Så du kräver av andra det du själv är för lat för att prestera?
Dessvärre är jag i detta fall nödd att instämma med Merwinna. Det hon säger stämmer bra med vad jag läst. Och, Picasso2 lilla vän, mig förefaller du inte alls mer bildad än Merwinna.

Tack! Feminster är sällan eller aldrig bildade i min erfarenhet... Däremot hade jag fel om hur man tar sig in genom en trång lucka vid vrakdykning; självklart har man kvar munstycket i munnen fast man tagit av sig tuberna, som du säger. Jag har faktiskt både fridykt och dykt med tuber i min ungdom, men jag kom aldrig så långt som till sådana övningar! (Och nu skulle jag inte våga längre.)

Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Jo det finns naturligtvis en avvägning här att göra och tror inte von Bengtsson ser på det som att ödsla tid, men att han kanske tycker man bör åstadkomma lite mer innan man lägger ut på föreläsningsturné.

Däremot verkar det ju nästan som att det för PM var viktigare att hålla föredrag och få publicitet än att faktiskt uppnå alla de drömmar han så stolt pratade om under dessa föreläsningar.

Detta tycker jag stärker idén om att han älskade att göra intervjuer och i synnerhet i ubåten och att det var han som tog initiativet till ubåtsturen (oberoende av hur planerad den var eller inte var i förvägen). Och även hypotesen att han har narcissistisk personlighetsstörning.

Peter Madsen tycks vara typen som gillar att sälja björnskinnet, prata om hur han alltid drömt om att jaga björnar, låta sig intervjuas som björnjägare, berätta om hur det känns att skjuta en björn; allt detta innan han ens skjutit en riktig björn. När man umgås nära en sådan person i många år kan det nog lätt hända att man undermedvetet utvecklar ett motsatt beteende som en slags motreaktion.

Min känsla är att Copenhagen Suborbitals aldrig har varit så målinriktade som de är nu, och det märker sponsorerna! Det finns andra än PM som kan sköta PR-delen åt de.

Föreläsningarna var ju det enda sättet för M och v. B. att tjäna pengar till sitt levebröd. M har berättat att det arbete de gör på verkstaden har de ingen lön för - de tar inte ut några pengar för sina privata behov - men så föreläser de ungefär en timme i veckan och då tjänar de i stället mycket på den enda timmen. v. Bengtsons föreläsningar har dock inte blivit så populära att någon har brytt sig om att filma och lägga ut på nätet.

Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Ja håller med. Raketmadsens hemsida tycker jag är intressant att titta på. Förutom massa slarvfel, dålig engelska och mycket hoppande fram och tillbaks i texten är valet av innehåll intressant. Det stärker tesen om att han egentligen är mer intresserad av att skryta och överdriva än att faktiskt leverera något konkret och användbart. Illusionen av Raket-Madsen tycks vara det viktigaste...

Var läser du den? Allt innehåll är ju bortplockat sedan flera veckor? Finns den cashad? Jo jag noterade felen i den skrivna engelskan, det var lite slarvigt - ger ett sämre intryck. Men M pratar å andra sidan helt flytande amerikansk engelska med bara en antydan av dansk brytning. Har han bott i USA? Jag gillar dock uppmaningen där de söker praktikanter: "Kom och lek med oss!"

Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
UC3 Nautilus kan teoretiskt dyka till 470 meters djup,men har enligt uppgift från föreningen som tidigare var engagerade i ubåten gått ned till som mest 40 meters djup. Periskopdjupet är ca 3 meter.

Här kan du läsa mer om Nautilus historia.
https://www.nyteknik.se/fordon/sjunken-ubat-har-en-snarig-historia-6864757

Men - har du fortfarande inte förstått att det inte spelar någon roll hur djupt den kan dyka med människor ombord, när den ändå ska sänkas? Det var ju det vi diskuterade. Ska den sänkas för att dölja en brottsplats, så är det ju bara en fördel ju mer den går sönder, så att bevismaterialet fortare sprids ut och förstörs.
Senast redigerad av Merwinna 2017-10-03 kl. 06:54.
Citera
2017-10-03, 06:27
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det är nog så i någon mån. Det var väl också så att de hade praktikanter, ungdomar, i projekten med. Jag vet inte hur det är i Danmark men i Sverige brukar det väl vara i områden med hög arbetslöshet, eller att individen har svårt att komma in på normalt sätt till arbete eller studier som praktik ordnas. Då bidrar de ju också till en vidare samhällsnytta, än mer kanske om praktikanten bestämmer sig för att läsa vidare inom teknik.

Ja, och jag är rätt säker på att Deidre (stavning?) är en sådan vinddriven existens som har fått en daglig sysselsättning i M:s verkstad, för någon raketforskare ger hon inte intryck av att vara! (Misstänker även att hon fantiserar om övernattningarna med M i ubåten och på hotell i Dragör.)

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hade min far dödat en av sina damer hade även han hamnat på kartan. Vacker som en gud och hade dragningskraft. Intelligent. Honom hade du gillat Merwinna! Men mord låg inte för honom. Han hade det inte i sig om man säger så. Vilket uppenbarligen Madsen har .

"Min pappa är polis!" Har du nått botten nu?

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
DU tycker han är trist eftersom ditt intresse riktar sig till personen Madsen och inte nån annan föreläsare. Du är inte objektiv.

I så fall har han ju lyckats. Det är inte många föreläsare som kan väcka intresse för sitt ämne, hos personer som aldrig har varit intresserade av det ämnet förut, genom att vara intressanta som personer. Det är sådana vi behöver, för att få ungdomar att läsa påstått "jobbiga" ämnen som matte, fysik och teknik. Sådant som behövs i näringslivet om vi ska kunna konkurrera med Tyskland och Japan.

Citat:
Drapssiktet dansk ubåtkaptein krever å bli løslatt

http://www.msn.com/nb-no/nyheter/verden/drapssiktet-dansk-ub%C3%A5tkaptein-krever-%C3%A5-bli-l%C3%B8slatt/ar-AAsMdfD?li=AAb27D5&ocid=spartandhp

Madsen må være korket som tror han går fri i morgen

Det kan inte vara så att man nästan erkänner sig skyldig, om man går med på att vara häktad frivilligt? Eller varför SKULLE man gå med på att sitta häktad frivilligt? Finns det någon fördel i det juridiska spelet? Detta funderade jag på i "spädbarnsfallet" i Kristianstad också tidigare i år, varför föräldrarna gick med på att sitta häktade frivilligt, men jag fick inget svar.
Citera
2017-10-03, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej det står det inte. Det står att hon träffade honom för första gången precis i det sammanhanget som vi redan känner till. Det är meningslöst att använda Google Translate.

Inte helt meningslöst, tillräckligt för att väcka nyfikenheten...

"Elle se rend dans la capitale danoise pour retrouver des amies d’enfance. C’est vraisemblablement par l’intermédiaire de l’une d’elles, qui aurait eu un flirt avec Madsen, que Kim découvre le personnage."

Franska > Engelska
She goes to the Danish capital to find childhood friends. It is probably via one of them, who would have had a flirt with Madsen, that Kim discovers the character.

Fr > Svenska
Hon går till danska huvudstaden för att hitta barndomsvänner. Det är förmodligen via en av dem, som skulle ha haft en flört med Madsen, att Kim upptäcker karaktären.

Så vem är den eventuella barndomsvännen? Deirdre King?...
Citera
2017-10-03, 07:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarcasmium
Inte helt meningslöst, tillräckligt för att väcka nyfikenheten...

"Elle se rend dans la capitale danoise pour retrouver des amies d’enfance. C’est vraisemblablement par l’intermédiaire de l’une d’elles, qui aurait eu un flirt avec Madsen, que Kim découvre le personnage."

Franska > Engelska
She goes to the Danish capital to find childhood friends. It is probably via one of them, who would have had a flirt with Madsen, that Kim discovers the character.

Fr > Svenska
Hon går till danska huvudstaden för att hitta barndomsvänner. Det är förmodligen via en av dem, som skulle ha haft en flört med Madsen, att Kim upptäcker karaktären.

Så vem är den eventuella barndomsvännen? Deirdre King?...

Det står att hon "découvre", alltså "upptäckte" Madsen den vägen. Inte att hon "lär känna" honom. Hon träffade honom första gången den 10:de och det står inget annat i den här artikeln heller.

Alltså, hon kan ju ha känt till honom tidigare hur eller hur. Hon hade ju en dansk pojkvän och hon hade bott på den där Refs-någonting-ön. Hon hade kanske till och med sett N vid kaj och frågat folk om de vet något om den? Hon kan ha sett honom på TV, läst om honom i tidningen...

Jag tycker att Google Translate fördummar folket. Det är väl till och med förbjudet att använda här på språkforumet på Flashback?
Senast redigerad av Merwinna 2017-10-03 kl. 07:46.
Citera
2017-10-03, 07:45
Medlem
Ursprungligen postat av Merwinna

"Nej, för jag har redan skrivit samma saker flera gånger nu. Du får gå tillbaka. Däremot undrar jag om inte M själv ångrar att han inte var modigare och tog den risken? Hellre än att sitta där han sitter nu. Han hade i och för sig säkerligen blivit häktad ändå, men utan varken kroppen eller de spår som polisen hittade i ubåten, hade målet aldrig kunnat gå till åtal." Slut citat

Hilfe! Hur ska jag kunna sova nu utan godnattsagan? Nu var du inte snäll mot mig Merwinna.
Men jag håller med om att vår fantasyföljetong börjar bli tjatig.
Men för att du inte ska tolka info så bokstavligt från Tysken hädanefter vill jag visa det orimliga i "er lilla diskussion"
Det här länkar till en Batymetriskt sjökort över djupen i Östersjön. Om du tittar på den så ser du att det bara finns två djup med 100 meter som skulle kunna komma på fråga.
1/Nämligen söder om Lettland. Hur många mil Agent Madsen skulle simmat i kolmörker då för att nå land har jag ingen aning om. Men det går säkert att googla. Någonting med decimaler mil iallafall.
2/Det andra djupet på 100 meter ligger i Nordsjön norr om Skagen.
Med tanke på att Madsen bara kan köra i ytläge hela vägen till någon av dessa havsdjup (om han nu ens hade bränsle) så inser du väl att det hade varit väldigt riskabelt att kuska omkring med ett lik ombord under så väldigt lång tid.
https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96stersj%C3%B6n#/media/File:Ostseetiefen.png

Den andra länken handlar om djupförhållanden runt Ven i Öresund. Det finns någon djuphåla/hålor norr om Ven som ligger på 30-40 meter.(Det finns alltså inget djup på 50 meter där. Men det stämmer att det är det djupaste som finns i Öresund.) Det kan vi utesluta helt pga av alla vittnen. Då Öresundsregionen är väldigt tätbefolkad och som sagt väldigt trafikerad + att det finns radar som spar all information om båtars rörelser i sundet upp till 90 dagar. Den Tyska ubåtskaptenens ursprungstexter kan jag inte läsa eftersom jag inte behärskar språket. Men han om någon känner ju till alla dessa förhållanden med djup på sina 5 fingrar. Utifrån det kan jag säga att han skämtar och är väldigt ironisk. Så nästa gång Tysken skriver om Madsen som hämtat ur en James Bond film ska du kanske kolla upp fakta för att förstå om han skämtar. Natti
http://www.lansstyrelsen.se/skane/Sv/samhallsplanering-och-kulturmiljo/planfragor/planeringsunderlag/naturvardsprogram/vattenomrade/marina/Pages/6._Djuphalorna_runt_Ven.aspx
EDIT. Jag har en bekant som deltar i sundssimningen. Hen tränar 6 timmar om dagen, iförd våtdräkt (även om sommaren) för att inte bli nedfrusen. Och simmar bara längs kusten pga strömmarna. I fjol var det två barn som drogs med strömmarna och drunknade på en meters djup. Det är FARLIGT. Även med flyväst kan man dras med strömmarna och når man inte land inom rimlig tid så dör man av nedkylning och då kommer ditt exotiska fiskstim med sågtänder och sågar av lemmar och huvud. Och sen står polisen och kliar sig i huvudet vid den i landflutna torson och undrar,
-Vem har Raket- Madsen nu styckat?
Senast redigerad av ottoplommon 2017-10-03 kl. 08:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in