2017-10-03, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Föreläsningarna var ju det enda sättet för M och v. B. att tjäna pengar till sitt levebröd. M har berättat att det arbete de gör på verkstaden har de ingen lön för - de tar inte ut några pengar för sina privata behov - men så föreläser de ungefär en timme i veckan och då tjänar de i stället mycket på den enda timmen. v. Bengtsons föreläsningar har dock inte blivit så populära att någon har brytt sig om att filma och lägga ut på nätet.

Var läser du den? Allt innehåll är ju bortplockat sedan flera veckor? Finns den cashad? Jo jag noterade felen i den skrivna engelskan, det var lite slarvigt - ger ett sämre intryck. Men M pratar å andra sidan helt flytande amerikansk engelska med bara en antydan av dansk brytning. Har han bott i USA? Jag gillar dock uppmaningen där de söker praktikanter: "Kom och lek med oss!"

Copenhagen Suborbitals har en lång rad privata investerare och sponsorer https://copenhagensuborbitals.com/sponsor-page/.

Sen om man ser på Amateurs in Space nämns det inte en enda gång att deras intäkter i någon omfattande grad skulle komma från Peter Madsens föreläsningar. Det är ju närliggande att tro att Peter Madsen hade varit ivrig att påpeka detta under de konflikter han hade. Han verkar ju extremt ivrig efter att framhäva att han själv var mer dedikerad för projektet än von Bengtsson och kritiserade till och med von Bengtsson för att ha en familj och att välja att spendera tid med de i helgerna som en normal person. Du borde sett den dokumentären. Hans hat mot von Bengtsson är helt enormt. Sen har jag inte formella tittarsiffror på seminarierna, men det tycks du ha, så dela gärna!

Detta med att föreläsningarna skulle vara så frekventa och välbetalda låter som ett klassiskt Peter Madsen-påhitt. Vi behöver nog lite bättre källor på det. Så många föreläsningar kan jag inte ens hitta av honom på nätet och de flesta är i ganska små lokaler dessutom (inte att jag letat i massor, jag är inte besatt av Peter Madsen).

Sen när man hör på hans föreläsningar vill jag snarare kalla de för motivationsseminarer, ofta rätt flummiga. Han lär inte ut någon kunskap och predikar snarare bara massa "Våga tro på dina drömmar". Detta är det inget fel på, men det är ganska få företag som är intresserade av den typen av seminarier. Kanske vissa entreprenörföreningar eller liknande är intresserade, men marknaden för den typen föreläsningar är rätt nichad.

Hade jag varit på en av hans föreläsningar hade jag lyft handen för att ställa frågor säkert 10 gånger under föreläsningen då jag ville att han skulle förklara djupare vad han menade med exakt det och det, men verkar som Peter Madsen inte tål den typen av interaktion. Han föredrar en flummig monolog som låter imponerande och motiverande om man egentligen inte reflekterar över vad han säger.

Däremot håller jag med dig i att han nog kan ha varit duktig på att motivera barn i grundskolan att våga följa sina drömmar, där han kan stå och prata helt oemotsagd och skapa tro i blicken på yngre barn.

Men hans seminarier tål inte en intellektuell publik med interaktion och frågor undervägs och/eller efteråt, eftersom han helt enkelt inte har den expertis som han själv gärna gillar att låtsas ha och Peter Madsens personlighet tycks vara av typen att han är livrädd att hamna i en situation där han måste säga något i stil med "Jag är lite osäker på hur just det fungerar, så det vågar jag inte uttala mig om", "Jaså, det visste jag inte, vad intressant"., utan han har lagt på sig ovanan att alltid bluffa igenom med någon flummig lögn för att bibehålla bilden som den fantastiske Madsen. Men på en föreläsning med många skarpa och utbildade åhörare hade inte det fungerat.
Citera
2017-10-03, 07:47
Medlem
Hallongass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
[...]
kanske läge att lägga ner och övergå till att konstatera hur stor, vacker, intelligent och smart ingenjör och uppfinnare som PM aldrig var och aldrig kommer att bli.

Varför det? Hur kan det vara huvudsyftet med tråden?

Trots PM:s bristande ingenjörsförmåga verkar han haft andra egenskaper som bidragit till någon sorts framgång för de projekt han medverkat i.

Men tråden bör väl handla om brottet KW utsattes för som har bevisad koppling till UC3 Nautilus och dess sista färd där PM verkar ha stått vid rodret (i dubbel mening)
Citera
2017-10-03, 08:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon

"Nej, för jag har redan skrivit samma saker flera gånger nu. Du får gå tillbaka. Däremot undrar jag om inte M själv ångrar att han inte var modigare och tog den risken? Hellre än att sitta där han sitter nu. Han hade i och för sig säkerligen blivit häktad ändå, men utan varken kroppen eller de spår som polisen hittade i ubåten, hade målet aldrig kunnat gå till åtal." Slut citat

Hilfe! Hur ska jag kunna sova nu utan godnattsagan? Nu var du inte snäll mot mig Merwinna.
Men jag håller med om att vår fantasyföljetong börjar bli tjatig.
Men för att du inte ska tolka info så bokstavligt från Tysken hädanefter vill jag visa det orimliga i "er lilla diskussion"
Det här länkar till en Batymetriskt sjökort över djupen i Östersjön. Om du tittar på den så ser du att det bara finns två djup med 100 meter som skulle kunna komma på fråga.
1/Nämligen söder om Lettland. Hur många mil Agent Madsen skulle simmat i kolmörker då för att nå land har jag ingen aning om. Men det går säkert att googla.
2/Det andra djupet på 100 meter ligger i Nordsjön norr om Skagen.
Med tanke på att Madsen bara kan köra i ytläge hela vägen till någon av dessa havsdjup (om han nu ens hade bränsle) så inser du väl att det hade varit väldigt riskabelt att kuska omkring med ett lik ombord under så väldigt lång tid.
https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96stersj%C3%B6n#/media/File:Ostseetiefen.png

Den andra länken handlar om djupförhållanden runt Ven i Öresund. Det finns någon djuphåla/hålor norr om Ven som ligger på 30-40 meter.(Det finns alltså inget djup på 50 meter där. Men det stämmer att det är det djupaste som finns i Öresund.) Det kan vi utesluta helt pga av alla vittnen. Då Öresundsregionen är väldigt tätbefolkad och som sagt väldigt trafikerad + att det finns radar som spar all information om båtars rörelser i sundet upp till 90 dagar. Den Tyska ubåtskaptenens ursprungstexter kan jag inte läsa eftersom jag inte behärskar språket. Men han om någon känner ju till alla dessa förhållanden med djup på sina 5 fingrar. Utifrån det kan jag säga att han skämtar och är väldigt ironisk. Så nästa gång Tysken skriver om Madsen som hämtat ur en James Bond film ska du kanske kolla upp fakta för att förstå om han skämtar. Natti
http://www.lansstyrelsen.se/skane/Sv/samhallsplanering-och-kulturmiljo/planfragor/planeringsunderlag/naturvardsprogram/vattenomrade/marina/Pages/6._Djuphalorna_runt_Ven.aspx
EDIT. Jag har en bekant som deltar i sundssimningen. Hen tränar 6 timmar om dagen, iförd våtdräkt (även om sommaren) för att inte bli nedfrusen. Och simmar bara längs kusten pga strömmarna. I fjol var det två barn som drogs med strömmarna och drunknade på en meters djup. Det är FARLIGT. Även med flyväst kan man dras med strömmarna och når man inte land inom rimlig tid så dör man av nedkylning och då kommer ditt exotiska fiskstim med sågtänder och sågar av lemmar och huvud. Och sen står polisen och kliar sig i huvudet vid den i landflutna torson och undrar,
-Vem har Raket- Madsen nu styckat?

Det är intressant information du plockat fram! Ja, nu valde ju inte M den vägen, så han gjorde samma bedömning som du uppenbarligen. Det är inte så mycket mer att diskutera. (Dock vet vi inte om han kände till radarövervakningen. Det verkar ha varit väldigt hemligt att farvattnen övervakas på det där sättet hela tiden. Han kan ha trott att han inte kunde spåras när han saknade AIS och hade gjort sig av med båda mobiltelefonerna.)

Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Copenhagen Suborbitals har en lång rad privata investerare och sponsorer https://copenhagensuborbitals.com/sponsor-page/.

Sen om man ser på Amateurs in Space nämns det inte en enda gång att deras intäkter i någon omfattande grad skulle komma från Peter Madsens föreläsningar. Det är ju närliggande att tro att Peter Madsen hade varit ivrig att påpeka detta under de konflikter han hade. Han verkar ju extremt ivrig efter att framhäva att han själv var mer dedikerad för projektet än von Bengtsson och kritiserade till och med von Bengtsson för att ha en familj och att välja att spendera tid med de i helgerna som en normal person. Du borde sett den dokumentären. Hans hat mot von Bengtsson är helt enormt. Sen har jag inte formella tittarsiffror på seminarierna, men det tycks du ha, så dela gärna!

Detta med att föreläsningarna skulle vara så frekventa och välbetalda låter som ett klassiskt Peter Madsen-påhitt. Vi behöver nog lite bättre källor på det. Så många föreläsningar kan jag inte ens hitta av honom på nätet och de flesta är i ganska små lokaler dessutom (inte att jag letat i massor, jag är inte besatt av Peter Madsen).

Sen när man hör på hans föreläsningar vill jag snarare kalla de för motivationsseminarer, ofta rätt flummiga. Han lär inte ut någon kunskap och predikar snarare bara massa "Våga tro på dina drömmar". Detta är det inget fel på, men det är ganska få företag som är intresserade av den typen av seminarier. Kanske vissa entreprenörföreningar eller liknande är intresserade, men marknaden för den typen föreläsningar är rätt nichad.

Hade jag varit på en av hans föreläsningar hade jag lyft handen för att ställa frågor säkert 10 gånger under föreläsningen då jag ville att han skulle förklara djupare vad han menade med exakt det och det, men verkar som Peter Madsen inte tål den typen av interaktion. Han föredrar en flummig monolog som låter imponerande och motiverande om man egentligen inte reflekterar över vad han säger.

Däremot håller jag med dig i att han nog kan ha varit duktig på att motivera barn i grundskolan att våga följa sina drömmar, där han kan stå och prata helt oemotsagd och skapa tro i blicken på yngre barn.

Men hans seminarier tål inte en intellektuell publik med interaktion och frågor undervägs och/eller efteråt, eftersom han helt enkelt inte har den expertis som han själv gärna gillar att låtsas ha och Peter Madsens personlighet tycks vara av typen att han är livrädd att hamna i en situation där han måste säga något i stil med "Jag är lite osäker på hur just det fungerar, så det vågar jag inte uttala mig om", "Jaså, det visste jag inte, vad intressant"., utan han har lagt på sig ovanan att alltid bluffa igenom med någon flummig lögn för att bibehålla bilden som den fantastiske Madsen. Men på en föreläsning med många skarpa och utbildade åhörare hade inte det fungerat.

Madsen sa alltså att han och v. Bengtson tjänade pengar till sina privata levnadsomkostnader, för att de inte ville ta ut något från verksamheten som "lön". Så det är helt logiskt att föreläsningsarvodena inte nämns bland Raketlabbets intäkter.

Ja, jag skulle väldigt gärna vilja se den dokumentären, men den finns ju ingenstans - inte gratis och inte på någon betrodd betalsajt heller.

Ja, det ÄR ju motivationsseminarier! Han talar om att göra det omöjliga möjligt, och det tycker jag att han gör bra. Han behöver inte gå på djupet (no pun intended) i hur man konstruerar en ubåt eller en raket eller blandar ihop raketbränsle, för det är bara EXEMPEL ändå. Det viktiga är att han berättar hur de genom att tänka utanför boxen, och genom samarbete, god vilja och jävlar anamma lyckades övervinna olika till synes olösliga problem, för det - den tanken, den känslan, det synsättet - går sedan att flytta över till ANDRA verksamheter. Och jag tror absolut att alla företag skulle ha nytta av att få sina medarbetare mer positiva och engagerade och lösningsfokuserade. Eller?
Senast redigerad av Merwinna 2017-10-03 kl. 08:32.
Citera
2017-10-03, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Jag har läst artikeln och kunde inte finna något som berörde tuberna. Dessutom är jag helt klar över att det inte hade varit några problem att ta sig in i någon trång passage eftersom att man tar av tuben från ryggen, håller den framför sig och låter den tjänstgöra som ett roder.

Det enda jag hittade om själva dyket i artikeln var:

"Medan Nautilus låg på havsbottnen hade dykare försökt att undersöka fartyget, i förhoppning om att båten skulle innehålla några ledtrådar som kunde hjälpa polisen att hitta Kim Wall. Dykförsöket gick inte att fullfölja. På natten mot söndagen hade Kim Wall fortfarande inte återfunnits och den förlista ubåten hissades upp ur vattnet och bogserades till Nordhavnen i Köpenhamn."
Ang tuberna så nämnde man det under den långa direktsändningen när man gick in i båten efter vattentömningen. Tror inte man nämnt det i nån artikel.
Citera
2017-10-03, 09:16
Medlem
Merwinnas avatar
Ni som tror att M är en galen mördare, tycker ni verkligen att han ser ut och pratar och beter sig som en? Det tycker inte jag - det finns liksom inte. Skulle ni verkligen ha varit rädda för att skicka era döttrar att praktisera hos den här mannen, innan Kim-incidenten?

https://www.youtube.com/watch?v=ZbS6_awOxPw

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ang tuberna så nämnde man det under den långa direktsändningen när man gick in i båten efter vattentömningen. Tror inte man nämnt det i nån artikel.

Du ger dig aldrig, va?
Citera
2017-10-03, 09:20
Medlem
Citat:
Ni som tror att M är en galen mördare, tycker ni verkligen att han ser ut och pratar och beter sig som en? Det tycker inte jag - det finns liksom inte. Skulle ni verkligen ha varit rädda för att skicka era döttrar att praktisera hos den här mannen, innan Kim-incidenten?

Du ger dig aldrig, va?
Ursäkta!??? Det är inte JAG som ältar här i forumet. Du har försökt övertyga oss sen dag 1 att Madsen är lika oskyldig som ett gosedjur.
Citera
2017-10-03, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon

"Nej, för jag har redan skrivit samma saker flera gånger nu. Du får gå tillbaka. Däremot undrar jag om inte M själv ångrar att han inte var modigare och tog den risken? Hellre än att sitta där han sitter nu. Han hade i och för sig säkerligen blivit häktad ändå, men utan varken kroppen eller de spår som polisen hittade i ubåten, hade målet aldrig kunnat gå till åtal." Slut citat

Hilfe! Hur ska jag kunna sova nu utan godnattsagan? Nu var du inte snäll mot mig Merwinna.
Men jag håller med om att vår fantasyföljetong börjar bli tjatig.
Men för att du inte ska tolka info så bokstavligt från Tysken hädanefter vill jag visa det orimliga i "er lilla diskussion"
Det här länkar till en Batymetriskt sjökort över djupen i Östersjön. Om du tittar på den så ser du att det bara finns två djup med 100 meter som skulle kunna komma på fråga.
1/Nämligen söder om Lettland. Hur många mil Agent Madsen skulle simmat i kolmörker då för att nå land har jag ingen aning om. Men det går säkert att googla. Någonting med decimaler mil iallafall.
2/Det andra djupet på 100 meter ligger i Nordsjön norr om Skagen.
Med tanke på att Madsen bara kan köra i ytläge hela vägen till någon av dessa havsdjup (om han nu ens hade bränsle) så inser du väl att det hade varit väldigt riskabelt att kuska omkring med ett lik ombord under så väldigt lång tid.
https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96stersj%C3%B6n#/media/File:Ostseetiefen.png

Den andra länken handlar om djupförhållanden runt Ven i Öresund. Det finns någon djuphåla/hålor norr om Ven som ligger på 30-40 meter.(Det finns alltså inget djup på 50 meter där. Men det stämmer att det är det djupaste som finns i Öresund.) Det kan vi utesluta helt pga av alla vittnen. Då Öresundsregionen är väldigt tätbefolkad och som sagt väldigt trafikerad + att det finns radar som spar all information om båtars rörelser i sundet upp till 90 dagar. Den Tyska ubåtskaptenens ursprungstexter kan jag inte läsa eftersom jag inte behärskar språket. Men han om någon känner ju till alla dessa förhållanden med djup på sina 5 fingrar. Utifrån det kan jag säga att han skämtar och är väldigt ironisk. Så nästa gång Tysken skriver om Madsen som hämtat ur en James Bond film ska du kanske kolla upp fakta för att förstå om han skämtar. Natti
http://www.lansstyrelsen.se/skane/Sv/samhallsplanering-och-kulturmiljo/planfragor/planeringsunderlag/naturvardsprogram/vattenomrade/marina/Pages/6._Djuphalorna_runt_Ven.aspx
EDIT. Jag har en bekant som deltar i sundssimningen. Hen tränar 6 timmar om dagen, iförd våtdräkt (även om sommaren) för att inte bli nedfrusen. Och simmar bara längs kusten pga strömmarna. I fjol var det två barn som drogs med strömmarna och drunknade på en meters djup. Det är FARLIGT. Även med flyväst kan man dras med strömmarna och når man inte land inom rimlig tid så dör man av nedkylning och då kommer ditt exotiska fiskstim med sågtänder och sågar av lemmar och huvud. Och sen står polisen och kliar sig i huvudet vid den i landflutna torson och undrar,
-Vem har Raket- Madsen nu styckat?
Haha, bra rotat. Ja ghöll på lite med djupkartor tidigare men orkade inte vara lite noggrann som du, kudos!

Dessutom, till vilken vinning? PM kommer springandes på stranden, säger att hans ubåt sjunkit någonstans som han inte vet var. Även om det är djupare så är det ju inte omöjligt att finna, det är inte så att polisen står uppe vid Skagen och bara "Jaha, nej, nu har vi ju hela ATLANTEN att leta i, vi kommer aldrig hitta den där ubåten " utan det handlar ju om max 5*3km vatten att rota igenom (5km strandspring, 3 km potentiell simning) efter ubåten.

Så ja, tysken måste skämtat, eller så tänkte han inte klart för han spekulerar ju lika mycket som vi och återigen kanske vi inte ska lita på allt han säger bara för att han säger det.
Citera
2017-10-03, 09:36
Medlem
Citat:

"Incident"? Styckning? Där sjönk du rejält. Om ditt eget barn blev styckat, är det också en incident?
Citera
2017-10-03, 09:54
Medlem
Åklagaren säger nu att han har stärkt bevisläge för mord men vill inte föregå förhandlingen. Madsen lär bli kvar länge om detta stämmer.
Citera
2017-10-03, 09:58
Medlem
Citat:

Du ger dig aldrig, va?

Många mördare framstår som sympatiska, se bara på massmördaren i las vegas, ingen trodde det om honom, lägg ner din jävla kampanj för PM.
Citera
2017-10-03, 10:00
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Åklagaren säger nu att han har stärkt bevisläge för mord men vill inte föregå förhandlingen. Madsen lär bli kvar länge om detta stämmer.

Citerar ur artikeln dom bland annat också avhandlar en rättspsykiatrisk undersökning.

Citat:
Jakob Buch-Jepsen avslöjar för Aftonbladet att han kommer presentera nya bevis under dagens omhäktning. Bevis som stärker teorin om att Peter Madsen mördade Kim Wall.
– Vi kan förvänta oss ny information. Men vilken information det rör sig om kan jag inte säga i förväg, säger han.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zv1z1/aklagaren-har-nya-bevis-mot-peter-madsen
Citera
2017-10-03, 10:07
Medlem
Citat:

Fast, det är ju inte som på film eller i tv-serier. Du måste ju tänka, hur många styckmördare har du träffat och pratat med egentligen? Ta tjejen som styckmördade sin kärleksrival i Askersund, hade du kollat in på hennes facebook och gått igenom filmer/bilder där hade man inte heller trott att hon kunnat göra en sån där grej. Inte ens hennes kollegor eller kompisar hade fått se den sidan av henne, och det är ju troligt att Madsen - som ju har scenvana vilket du varit inne på - kan spela den karaktären han vill framhäva framför en kamera när han vet att det spelas in. Det säger ingenting om hur han är som person, egentligen. Nu har vi ju fått reda på en hel del om Madsens mörkare sidor med aggressionsutbrott och samarbetsproblem, vilket åtminstone tyder på att han kan bli väldigt arg över smågrejer och har svårt att hantera sina känslor.

Hade jag läst om Madsen innan den här historien hade jag tyckt att han verkat som en svinhäftig snubbe och jag hade gärna åkt ner och hälsat på honom om jag fått till en sån grej i något uppdrag. Det är också därför jag fortfarande anser att KW gick in i en fälla som ingen rimligtvis hade kunnat förutspå. Vad som hände i ubåten vet vi inte, även om jag nog tror på GW:s linje, PM blev fly förbannad över något (kanske att han gjorde närmanden, kanske inte) och såg rött. Händelserna efter gjorde han sitt bästa för att dölja sitt brott, och hans många klantigheter där tyder på att allt var oplanerat och gjort i stundens hetta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in