2017-10-02, 07:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Merwinna

Kära nån! Sa Tysken verkligen det när du pratade med honom?
Du tror inte han drev med dig? Var någonstans hittar du ett djup på 100 m i Öresund?
Jag börjar tro att Tysken är mytoman eller att han skojar med dig.
PM har bara gjort 5 st testdyk varav 1st (det djupaste) var på 40 m.
Enligt Picasso (tror jag att det var) så är det djupast runt ön Ven med djup på 50 m.
Och fortfarande så kan INGEN klara en sunds simning flera km utan följebåt.
Följebåten har radio så att de kan ha kontakt med andra båtar och be dem väja.
Så att simmare inte hamnar i propellern och får sina lemmar symmetriskt styckade eller något annat mer sannolikt.
Sedan har följebåtarna utrustning som kan behövas tex dryck och medicinlåda med salvor och dylikt.
En simmare kan ju råka få en stor brännmanet rakt i planeten tex. AJ,aj.... Eller bli bitna i tårna av dina exotiska fiskar med sågtänder. Hu!
Jag har faktiskt bara hört talas om en ryss som hoppade av under kalla kriget och NÄSTAN klarade det, en simtur på nästan en km. Trots att massor av folk iland försökte leda honom kom han på avvägar. Men dök upp helt nära land ett par km norrut för att strax försvinna i vågorna igen och aldrig återfinnas.
Så antingen drömmer du (om du någonsin sover) att du pratar med den där Tysken.
Eller så var han full och tramsade med dig.
Kan vi avliva PM:s sunds simning nu. Sluta älta PM:s testdyk. Avliva Wierd-spåret (som har varit dött sedan augusti). Att PM tänkt bärga Natilus osv.osv För annars kommer vi ju aldrig vidare.
Och så strunta i vad Fulla Tysken yrar med dig om.

Nej, jag har inte diskuterat något alls MED tysken, jag är inte medlem där. (Borde kanske bli, för det är högre till tak där än här, men det tar längre tid för mig att skriva på tyska och speciellt i ett sådant här ämne med många ovanliga termer.) Han diskuterade där och sedan översatte jag hans inlägg och tog diskussionen hit.

Inte i Öresund utan PÅ ÖPPET HAV skrev jag ju. Längre ut.

Men har du svårt att fatta? Det spelar ingen roll hur djupt ubåten kan dyka, när den ändå ska sänkas. Om den brister är det ju bara bättre, för då sprids bevismaterialet fortare. Vid det laget skulle M inte vara kvar i båten, han skulle simma mot land. Fattar du då?

Jodå det går utmärkt att simma flera km utan följebåt. Följebåten är ju bara där IFALL något skulle hända, men oftast händer inget, och är det ens livsverk som står på spel så kan det vara vettigt att ta de risker som finns. Och kanske få sin grav i havet. Jag hade nog själv valt den risken om alternativet hade varit att behöva sitta med aggressiva, dominanta, okontrollerade WT-kärringar på Hinseberg i en massa år, ärligt talat... Men M ville inte ta den risken av någon anledning. Kanske hade han inte heller längre vid 46 års ålder den fysik som krävs. Eller så hade han redan tagit ut sig för mycket i försöken att få upp K. hel genom tornet, sträckt armmusklerna kanske. Eller så räckte inte bränslet för en tur ut på havet... eller så är han bara för levnadsglad för att riskera sitt liv, och räknar med att kunna snacka sig ur det mesta.

Vi kommer förhoppningsvis vidare i morgon när vi får nya köttslamsor att bita i!
Citera
2017-10-02, 07:17
Medlem
Merwinnas avatar
[quote=FYRB|61945694]
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är ju så uppenbart att det inte var något planerat, eftersom han visste att han skulle bli den första att bli misstänkt, eftersom han inte hade med sig den utrustning som behövdes för att sänka kroppen (som ett viktbälte, och M dyker också så han vet vad ett viktbälte är). Och sedan allt sjabbel; trosorna och strumpbyxorna som blev kvar ombord, ubåten som sänktes så att polisen direkt fick positionen... VAD M är så är han ju inte dum; även om han skulle ha en Mr Hyde-sida och planera värsta kannibalvampyrsexstyckmordet, så skulle han inte göra det så här klantigt. Han skulle utföra det perfekta brottet och aldrig bli påkommen.

Jag tycker han påminner om J Möller.

Hon "lyckas" dölja några brott. Hon tycker hon är smart och kan det där med att "få som hon vill". Så hon blir mer och mer slarvg och arrogant.

Vad har Madsen i sitt bagage?

Han verkar mer vara en hetsig egensinnig personlighetstyp som inte vill vara någon i normalnormen. Han gör som han vill.

Men lite småsmart ger jag honom att han är... Annars hade han väl inte kunnat inbilla sponsorer att han uppfunnit ubåtar och raketer.

Johanna Möller har ju begått en lång rad av avskyvärda brott, inklusive mot sina närmaste anhöriga. Går inte att jämföra med M alls.

Citat:
Ursprungligen MERWINNA

"Det var en JÄMFÖRELSE. Du måste titta på vad det stod i inlägget som jag svarade på, och diskussionen jag hade med Cellplast. Du hänger inte med. Har du inte själv skrivit att du är "hjärntrött"? Det här kanske inte är platsen för dig - innan du mår bättre?"

Så ditt påstående var en jämförelse. I mina öron lät det precis som att du spred missaktning om
människor med annan etnicitet. Lite hets mot folkgrupp med en hittepå historia.
Hur som helst har det ju inget med detta mordfallet att göra.
Jag är ju inte moderator här. Men du kanske ska läsa på 1.03 i Flashbacks regler.
Och sedan har jag aldrig skrivit att jag är hjärntrött. Var har du fått detta ifrån?

Jag tyckte mig minnas att du skrev det, då när du inte kunde lära dig hur man citerar. Men om du inte har skrivit det så ber jag om ursäkt, jag orkar hur eller hur inte gå tillbaka och leta i gamla inlägg.
Citera
2017-10-02, 07:38
Medlem
Citat:
Det är ju så uppenbart att det inte var något planerat, eftersom han visste att han skulle bli den första att bli misstänkt, eftersom han inte hade med sig den utrustning som behövdes för att sänka kroppen (som ett viktbälte, och M dyker också så han vet vad ett viktbälte är). Och sedan allt sjabbel; trosorna och strumpbyxorna som blev kvar ombord, ubåten som sänktes så att polisen direkt fick positionen... VAD M är så är han ju inte dum; även om han skulle ha en Mr Hyde-sida och planera värsta kannibalvampyrsexstyckmordet, så skulle han inte göra det så här klantigt. Han skulle utföra det perfekta brottet och aldrig bli påkommen.

Det kan man ju göra om man har det väldigt speciella ansvaret som M hade, han hade både befälhavar- , redar- och konstruktörsansvaret för allt som kunde gå fel på Nautilus. Hela hans verksamhet hängde redan på en skör tråd, för att han sysslade med farliga saker och för att myndigheterna VISSTE att han sysslade med farliga saker - och redan var efter honom.

Ett dödsfall på hans båt - och i synnerhet när det var en passagerare som inte var medveten om riskerna - och ALLT skulle vara slut för honom, allt som han åstadkommit, alla hans möjligheter att leva sitt liv som han vill. Ingen resa upp i rymden. Ingen mer beundran från folk, inget mer samarbete med världens stora ingenjörer och uppfinnare. Han skulle få ställa sig i arbetslöshetskön utan någon riktig, formell utbildning - möjligen hade han kunnat få jobb som svetsare. Tänk dig den konsekvensanalysen! Hade det varit du så hade du nog också plockat fram sågen. Vi människor ÄR så! (Ja utom här då, här verkar alla vara laestadianer eller något... och även när det gäller detta, att ingen här kan tänka sig att de två ville vara ensamma för att ha sex med varandra.)

Man behöver inte vara autistisk eller ha en skruvad hjärna heller. Finns massor av exempel på företagsledare som förstört bevis för att deras anställda blivit skadade i arbetet. Tänk asbestskandalen t.ex., när företagsledningar redan kände till att ämnet var cancerframkallande, men fortsatte att låta sina arbetare arbeta med det p.g.a. de fina brandisolerande egenskaperna - och pengarna de därigenom kunde tjäna... Tror liksom inte att alla dessa VD:ar och styrelsemedlemmar led av någon konstig psykisk sjukdom...

Det var en JÄMFÖRELSE. Du måste titta på vad det stod i inlägget som jag svarade på, och diskussionen jag hade med Cellplast. Du hänger inte med. Har du inte själv skrivit att du är "hjärntrött"? Det här kanske inte är platsen för dig - innan du mår bättre?

Om det nu är som du skriver, att en olycka pga grov oaktsamhet ifrån kaptenen, så måste du väl ändå tillskriva honom viss dumhet/ansvarslöshet som lät en sådan olycka hända? Varför inte följa säkerhetsföreskrifter, utan istället så gravt åsidosätta normala säkerhetsrutiner att en passagerare avlider? Korkat så det förslår.

Olyckor sker hela tiden i vardagen, men bara ett fåtal åtalas för vållande till annans död. Och om det händer, ja, då finns det en orsak till det.
Senast redigerad av Florman 2017-10-02 kl. 07:40.
Citera
2017-10-02, 07:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Om det nu är som du skriver, att en olycka pga grov oaktsamhet ifrån kaptenen, så måste du väl ändå tillskriva honom viss dumhet/ansvarslöshet som lät en sådan olycka hända? Varför inte följa säkerhetsföreskrifter, utan istället så gravt åsidosätta normala säkerhetsrutiner att en passagerare avlider? Korkat så det förslår.

Olyckor sker hela tiden i vardagen, men bara ett fåtal åtalas för vållande till annans död. Och om det händer, ja, då finns det en orsak till det.

Det vet vi ju redan att M inte satte in mer säkerhet än vad som var absolut nödvändigt. Han ville att det skulle gå fort och kosta så lite som möjligt. Han byggde inte in redundans (alltså typ marginaler, dubbla system för varje funktion ifall ett skulle fallera) utan bara det absolut nödvändiga för att det skulle gå att använda båten, innan han sjösatte den. Sedan var det väl meningen att den skulle förbättras efter hand när pengar fanns. Han och tysken hade konflikter om detta hela tiden, och de insåg att de inte kunde vara medlemmar i varandras team av den anledningen.

Jag tänker, att det är OK att göra ett sådant bygge och vara ute och åka i den, om man är ett gäng som alla är medvetna om riskerna. Men visst var det tokigt att ta med passagerare som inte kunde bedöma riskerna, utan kände en tillit som det inte fanns grund för. (Och ENSAM, så att han inte kunde ha koll på var passageraren stoppade in sina fingrar eller hängde sitt hår någonstans.) K var ju svensk också, och vi svenskar är ökända för att vi tror att allt tekniskt ska vara så säkert, med stora marginaler, p.g.a. att allt är så reglerat här i Sverige. Vi glömmer ofta att det inte finns lika mycket regler och kontroller i andra länder, och det är därför vi låter våra barn springa ut på balkongen på hotellet i Tunisien själva, luta sig mot räcket - och falla sju våningar till sin död...
Senast redigerad av Merwinna 2017-10-02 kl. 07:55.
Citera
2017-10-02, 07:56
Medlem
Hallongass avatar
Citat:
[...]
Jodå det går utmärkt att simma flera km utan följebåt.
[...]

Med lite flythjälp - exempelvis en flytväst eller en tom reservdunk - behöver man inte ens vara särskilt vältränad.
Citera
2017-10-02, 07:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallongas
Med lite flythjälp - exempelvis en flytväst eller en tom reservdunk - behöver man inte ens vara särskilt vältränad.

Det beror i och för sig på åt vilket håll strömmarna går. Och om man har en väst som det går att simma i, typ en seglarväst. En vanlig flytväst vänder kroppen på rygg, och då är det svårt att simma och hålla kursen.
Citera
2017-10-02, 08:06
Medlem
Ursprungligen Merwinna
Citat:
Tysken (och jag) diskuterade hur M lättare kunde ha kommit undan ansvar för olyckan, och tysken föreslog då att han skulle ha kunnat åka ut på öppet hav, där det var hundra meter djupt och ett par km in till stranden, sänka ubåten där i hopp om att den aldrig skulle hittas, simma in till stranden, springa ett par km längs stranden också för säkerhets skull för att det skulle vara svårare för polisen att få bäring på ubåtsvraket, och sedan knacka på någonstans och flämta "hjälp, jag är skeppsbruten, min ubåt sjönk, jag vet inte var för jag har ingen GPS". Nu var det ju någon här i tråden som skrev att eftersom havsbottnen där är så flack så hade polisen kunnat hitta den med sonar ändå, men det hade ju i alla fall gett M. en bättre chans än som han gjorde nu: sänka den på sju meter och där hans position var känd...slut citat

Jag tror Tysken skämtar Merwinna.
Det han beskriver är ju som hämtat ur en James Bond film och han kan omöjligen mena allvar.
Om han menade allvar så borde han föreslagit att PM kuskade ner till Ven och sänkte ubåten där. Så är det kanske bara ca 100 m att simma i land. Problemet med det är nog vittnen tror jag. Men han ska alltså ut på öppet hav vilket ju är ännu värre! Ska han ut i Nordsjön och sänka ubåten där? Då kunde han kanske rädda livhanken och simma till en oljerigg iallafall. Eller menade tysken Östersjön? Agent Madsen sänker ubåten på djupet, simmar upp till ytan, simmar ett par km till land och om han inte drunknar så ska den stackaren också springa ett par km längs stranden i tung sand.
WOW vilken stålmanan! Madsen har själv sagt att han bara gjort ett testdyk på 40 m. Tyvärr finns det inte så många djup att testa på,sa Madsen. Varför har han inte varit ute på öppet hav och testat de stora djupen då? Javisst ja, det måste vara den där j-a dyra diseln som Madsen inte har råd att köpa. Trots sponsorer och trots stöttegrupp. Sa inte Tysken något om det också? Att PM skulle råna en bank på vägen så att diseln räcker hela vägen ut till Nordsjön. Jag menar Tysken verkar ju ha tänkt på det mesta utom det finansiella då. Kan du inte bli medlem så att du kan skriva och fråga Tysken hur han tänkt där med PM:s dåliga finanser? Jag börjar bli riktigt nyfiken här på fortsättningen. Natti PS. Fråga tysken en sak till när du ändå är på gång. Är det inte väldigt riskabelt att köra genom ett tätt trafikerat sund eller tätt trafikerat Östersjön med ett lik ombord? Madsen visste ju inte hur dags spaningarna skulle inledas. Vi vet ju nu att det var kl 03.00. Och med tanke på att han bara kan förflytta sig i ytläge så blir han ju sedd hela tiden. Tysken vet säkert besked
Senast redigerad av ottoplommon 2017-10-02 kl. 08:29.
Citera
2017-10-02, 08:20
Medlem
Hallongass avatar
Citat:
Det beror i och för sig på åt vilket håll strömmarna går. Och om man har en väst som det går att simma i, typ en seglarväst. En vanlig flytväst vänder kroppen på rygg, och då är det svårt att simma och hålla kursen.
En räddningsväst vänder en medvetslös kropp till ryggläge. Jag kan simma med en sådan i bröstläge. Men även om ryggläge varit nödvändigt så går det bra att hålla kursen.

Strömmarna någonstans utanför Bornholm har jag ingen koll på. Men folk simmar ju i sundet där det sannolikt är starkare ström.
Citera
2017-10-02, 08:27
Medlem
Hallongass avatar
Citat:
Ursprungligen [...]
menade tysken Östersjön? Agent Madsen sänker ubåten på djupet, simmar upp till ytan, simmar ett par km till land och om han inte drunknar så ska den stackaren också springa ett par km längs stranden i tung sand.
[...]
Varför följa med i djupet för att sedan simma upp? Senast så hoppade han ju av vid ytan.
Varför springa i tung sand. Ett par meter högre upp är underlaget annorlunda. Strandpromenad. Skogsstig. Väg.
Citera
2017-10-02, 08:28
Medlem
Citat:
Merwinna

Kära nån! Sa Tysken verkligen det när du pratade med honom?
Du tror inte han drev med dig? Var någonstans hittar du ett djup på 100 m i Öresund?
Jag börjar tro att Tysken är mytoman eller att han skojar med dig.
PM har bara gjort 5 st testdyk varav 1st (det djupaste) var på 40 m.
Enligt Picasso (tror jag att det var) så är det djupast runt ön Ven med djup på 50 m.
Och fortfarande så kan INGEN klara en sunds simning flera km utan följebåt.
Följebåten har radio så att de kan ha kontakt med andra båtar och be dem väja.
Så att simmare inte hamnar i propellern och får sina lemmar symmetriskt styckade eller något annat mer sannolikt.
Sedan har följebåtarna utrustning som kan behövas tex dryck och medicinlåda med salvor och dylikt.
En simmare kan ju råka få en stor brännmanet rakt i planeten tex. AJ,aj.... Eller bli bitna i tårna av dina exotiska fiskar med sågtänder. Hu!
Jag har faktiskt bara hört talas om en ryss som hoppade av under kalla kriget och NÄSTAN klarade det, en simtur på nästan en km. Trots att massor av folk iland försökte leda honom kom han på avvägar. Men dök upp helt nära land ett par km norrut för att strax försvinna i vågorna igen och aldrig återfinnas.
Så antingen drömmer du (om du någonsin sover) att du pratar med den där Tysken.
Eller så var han full och tramsade med dig.
Kan vi avliva PM:s sunds simning nu. Sluta älta PM:s testdyk. Avliva Wierd-spåret (som har varit dött sedan augusti). Att PM tänkt bärga Natilus osv.osv För annars kommer vi ju aldrig vidare.
Och så strunta i vad Fulla Tysken yrar med dig om.
5st testdyk??? Han har dykt med ubåten en hel väldans massa gånger.
Citera
2017-10-02, 08:34
Medlem
Citat:
Det vet vi ju redan att M inte satte in mer säkerhet än vad som var absolut nödvändigt. Han ville att det skulle gå fort och kosta så lite som möjligt. Han byggde inte in redundans (alltså typ marginaler, dubbla system för varje funktion ifall ett skulle fallera) utan bara det absolut nödvändiga för att det skulle gå att använda båten, innan han sjösatte den. Sedan var det väl meningen att den skulle förbättras efter hand när pengar fanns. Han och tysken hade konflikter om detta hela tiden, och de insåg att de inte kunde vara medlemmar i varandras team av den anledningen.

Jag tänker, att det är OK att göra ett sådant bygge och vara ute och åka i den, om man är ett gäng som alla är medvetna om riskerna. Men visst var det tokigt att ta med passagerare som inte kunde bedöma riskerna, utan kände en tillit som det inte fanns grund för. (Och ENSAM, så att han inte kunde ha koll på var passageraren stoppade in sina fingrar eller hängde sitt hår någonstans.) K var ju svensk också, och vi svenskar är ökända för att vi tror att allt tekniskt ska vara så säkert, med stora marginaler, p.g.a. att allt är så reglerat här i Sverige. Vi glömmer ofta att det inte finns lika mycket regler och kontroller i andra länder, och det är därför vi låter våra barn springa ut på balkongen på hotellet i Tunisien själva, luta sig mot räcket - och falla sju våningar till sin död...

Precis. Och nu är PM inte perfekt (vad nu en perfekt människa är) och saker han gör är inte perfekta, tvärtom slarvas det och snålas, oavsett hur smart han eventuellt är. Så hur kan du få för dig att just PM skulle "utfört det perfekta brottet", om han nu begått ett brott? Vad säger att det inte vore logiskt att det slarvas även där? Sedan underskattar du hur enkelt det är att begå ett perfekt brott. Tänk bara på Anders Eklund som åkte fast av en slump (turister som råkat fota honom i skogen). Mordet på Pernilla kom han t ex undan med i bra många år utan att vara ett geni, tvärtom är han korkad, så man kan absolut inte tillmäta tiden som går utan att man åker fast som indikator på intelligens.
Senast redigerad av Florman 2017-10-02 kl. 08:46.
Citera
2017-10-02, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
5st testdyk??? Han har dykt med ubåten en hel väldans massa gånger.

Testat hur djupt det går att dyka med Nautilus. Madsen har gjort 5 sådana testdyk (det djupaste 40 m).
Men Madsen tror att Nautilus kan klara 200 m djup (?)
Sedan har han använt dykbåten (undervattenshissen) massor med ggr.
Det finns i en intervju i någon tidig youtube video. Men du får själv rota för nu är det knökafullt med filmer där.
Senast redigerad av ottoplommon 2017-10-02 kl. 08:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in