Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-18, 20:48
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Kantareller som man kan köpa i frysdisken på ICA, är dom odlade eller vilda? Samt innan svamparna fryses, torkas dom i solen först? Jag har läst att svampar som först solas i några timmar ökar d-vitaminnivåerna i mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Vet inte ens dom lyckats odla kantareller, läst om det genom åren men det har alltid pratats om diverse problem(kommer inte ihåg dessa nu).
Nej, kantareller har man ännu inte lyckats odla. Det är svårt eftersom det är en mykhorriza-bildande svamp, vars mycel växer ihop med trädens rötter. Svampen lever mer eller mindre symbiotiskt med värdträdet och dör om trädet fälls.

Saprofyter som exempelvis ostronmussling, champinjoner och murklor går däremot fint att odla, eftersom de lever på att bryta ned organiskt material i sin omgivning.

Kantareller lagras enl. min erfarenhet bäst genom konservering i svag saltlag.
Härom dagen öppnade jag en av mina snart tio år gamla kantarellkonserver, och kunde konstatera att svampen smakade som färsk efter att den frästs upp i pannan!

Torkar man kantareller blir de beska i smaken, och jag är övertygad om att de är fulladdade med D-vitamin redan när du plockar dem i skogen!
De svampar jag själv tycker vinner mest på torkning är trattkantareller, gul/svart trumpetsvamp, stensoppar, murklor och stor lökbrosking.
Citera
2017-09-19, 10:34
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nej, kantareller har man ännu inte lyckats odla. Det är svårt eftersom det är en mykhorriza-bildande svamp, vars mycel växer ihop med trädens rötter. Svampen lever mer eller mindre symbiotiskt med värdträdet och dör om trädet fälls.

Saprofyter som exempelvis ostronmussling, champinjoner och murklor går däremot fint att odla, eftersom de lever på att bryta ned organiskt material i sin omgivning.

Kantareller lagras enl. min erfarenhet bäst genom konservering i svag saltlag.
Härom dagen öppnade jag en av mina snart tio år gamla kantarellkonserver, och kunde konstatera att svampen smakade som färsk efter att den frästs upp i pannan!

Torkar man kantareller blir de beska i smaken, och jag är övertygad om att de är fulladdade med D-vitamin redan när du plockar dem i skogen!
De svampar jag själv tycker vinner mest på torkning är trattkantareller, gul/svart trumpetsvamp, stensoppar, murklor och stor lökbrosking.

Tänkt köpa frysta kantareller. Man kan välja ekologiska därför låter det som att dom är odlade.
Citera
2017-09-19, 13:24
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Tänkt köpa frysta kantareller. Man kan välja ekologiska därför låter det som att dom är odlade.
Det är möjligt att det går, men i så fall måste svampen odlas utomhus. Det blir ju ett väldigt stort växthus om man skall få rum med en björkdunge i det!
Citera
2017-09-22, 19:10
Medlem
Rumpnisseiskogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Men inte särskilt veganskt va?

Helt veganskt.
Citera
2017-09-26, 01:16
Medlem
Kan man lägga en bit torskrygg i samma frytir som man gör pommes i.
Utan ngn frytirsmet runt.
Salta å krydda efteråt, eller det kanske inte går alls?
Citera
2017-09-26, 01:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solvind

Det vet jag ärligt talat inte, men varför kör du dem inte bara i ugnen? Jag brukar tina upp dem, lägga i en smord ugnsfast form, strö på salt och citronpeppar och placera ut tunna skrivor smör över alltihop. In i ugnen 20 minuter, ös smöret som runnit ner i formen över fisken, låt stå fem minuter, servera med kokt potatis och ev. någon grönsak. Jättegott!
Citera
2017-09-26, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det vet jag ärligt talat inte, men varför kör du dem inte bara i ugnen? Jag brukar tina upp dem, lägga i en smord ugnsfast form, strö på salt och citronpeppar och placera ut tunna skrivor smör över alltihop. In i ugnen 20 minuter, ös smöret som runnit ner i formen över fisken, låt stå fem minuter, servera med kokt potatis och ev. någon grönsak. Jättegott!

Låter alldeles lagom svårt. Blir till att göra det istället.
Tack för tipset:-)
Citera
2017-09-26, 09:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solvind
Visst kan man det . Behåll skinnet på så att fisken håller ihop.

Oljan kommer du dock inte att kunna använda till pommes därefter. Hur mycket fiskarom oljan kommer att dra ut beror på mängden torsk som friteras.

Tänk på att processen är snabb! Det går fort att köra igenom en torskrygg. Det är lätt att missa på tiden och erhålla en torr kloss .

~Paul~

PS Du behöver ju inte använda smet. Det går lika bra med panad eller att helt enkelt doppa fisken i lite mjöl.
Citera
2017-09-26, 11:23
Medlem
PropusGhandis avatar
Tänkte göra en paj. Men noterar nu att den som ska äta den är mjölkproteinallergiker i lindrig form.

Vad kan jag ersätta keso och ost med?
Citera
2017-09-26, 11:44
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PropusGhandi
Tänkte göra en paj. Men noterar nu att den som ska äta den är mjölkproteinallergiker i lindrig form.

Vad kan jag ersätta keso och ost med?
Jag är lite dåligt på detta, men ost kan man väl äta eller är det en annan allergi jag tänker på?
Citera
2017-09-26, 12:01
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jag är lite dåligt på detta, men ost kan man väl äta eller är det en annan allergi jag tänker på?
Du tänker nog på laktosintoleranta, de kan äta lagrad hårdost då den innehåller extremt lit/ingen laktos. Mjölkprotein finns dock i all ko-ost.

När det gäller pajen kan jag bara ge ett googlesvar
http://www.familjeliv.se/forum/thread/52585805-mjolkfria-pajer
Citera
2017-09-26, 12:03
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Du tänker nog på laktosintoleranta, de kan äta lagrad hårdost då den innehåller extremt lit/ingen laktos. Mjölkprotein finns dock i all ko-ost.

När det gäller pajen kan jag bara ge ett googlesvar
http://www.familjeliv.se/forum/thread/52585805-mjolkfria-pajer
Det blir lätt så att man inte har koll på allergier, då man själv aldrig någonsin behöver ta hänsyn till detta i ens matlagning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in