Citat:
Ursprungligen postat av
JustZlatan
Kantareller som man kan köpa i frysdisken på ICA, är dom odlade eller vilda? Samt innan svamparna fryses, torkas dom i solen först? Jag har läst att svampar som först solas i några timmar ökar d-vitaminnivåerna i mycket.
Citat:
Ursprungligen postat av
klyban
Vet inte ens dom lyckats odla kantareller, läst om det genom åren men det har alltid pratats om diverse problem(kommer inte ihåg dessa nu).
Nej, kantareller har man ännu inte lyckats odla. Det är svårt eftersom det är en
mykhorriza-bildande svamp, vars mycel växer ihop med trädens rötter. Svampen lever mer eller mindre symbiotiskt med värdträdet och dör om trädet fälls.
Saprofyter som exempelvis ostronmussling, champinjoner och murklor går däremot fint att odla, eftersom de lever på att bryta ned organiskt material i sin omgivning.
Kantareller lagras enl. min erfarenhet bäst genom konservering i svag saltlag.
Härom dagen öppnade jag en av mina snart tio år gamla kantarellkonserver, och kunde konstatera att svampen smakade som färsk efter att den frästs upp i pannan!
Torkar man kantareller blir de beska i smaken, och jag är övertygad om att de är fulladdade med D-vitamin redan när du plockar dem i skogen!
De svampar jag själv tycker vinner mest på torkning är trattkantareller, gul/svart trumpetsvamp, stensoppar, murklor och stor lökbrosking.