2017-09-15, 11:14
Medlem
FuriousRages avatar
"Komma på något nytt att göra".
Hur gör ni för att inte bara göra samma saker helatiden?

Jag försöker komma på något "nytt" att göra, som är relativt enkelt och inte tar timmar att göra, för 2 personer.
Men det blir lätt att man bara gör vad man alltid gjort tidigar..
Citera
2017-09-15, 13:01
Medlem
klybans avatar
Det står faan helt still i mitt huvud,v ad heter den efterrätt man karamelliserar socker i stekpanna tillsätter frukt, pajlock på och in i ugnen.
Sen när man är klar så vänder man allt detta på typ en tallrik.
Citera
2017-09-15, 13:08
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuriousRage
"Komma på något nytt att göra".
Hur gör ni för att inte bara göra samma saker helatiden?

Jag försöker komma på något "nytt" att göra, som är relativt enkelt och inte tar timmar att göra, för 2 personer.
Men det blir lätt att man bara gör vad man alltid gjort tidigar..
Hoppa in i min laga-land-tråd, så hoppar jag runt en del på olika länder.
Då får man ofta nått nytt om man testar detta.
Favoriter är pho, lökpaj, bah mi, sherry anka, pastel des trees letches och ett gäng till som jag glömt namnet på.

Men när jag vill göra nått nytt, så surfar jag runt tills man hittar nått intressant.
Ofta utgår jag ifrån land eller grund råvara, och sen går vidare där ifrån.
Sen göra en måltid ifrån grunden, och då göra allt själv som går.
Det kan få en rätt att smaka helt annorlunda.
tex har jag överbevisat barnen när de kommit hem från skolan, där de sagt nått inte är gott.
Så har jag sagt "Jo, det är gott, om bara någon tillagar det med lite kärlek".
Gulasch och torsk med äggsås har varit sådana, där de vägrat nästan äta det när jag gjort det.
Och sen efter de smakat så har de ätit massor, speciellt roligt var det med gulaschen som jag använde Ungersk paprika som hade en del styrka.
Då satt de bara och flämtade och bara fortsatte och äta och tog nytt, fast det var alldeles för starkt för dom:
Det var rätt skoj och se faktiskt.
Citera
2017-09-15, 16:48
Medlem
SunWukongs avatar
Vilka fläskdetaljer passar bäst att woka?
Citera
2017-09-15, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det står faan helt still i mitt huvud,v ad heter den efterrätt man karamelliserar socker i stekpanna tillsätter frukt, pajlock på och in i ugnen.
Sen när man är klar så vänder man allt detta på typ en tallrik.

Tarte tatin?
Citera
2017-09-15, 19:03
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01
Tarte tatin?
Hehe, ja, tack, det vart totalt stillastående i hövet.
Citera
2017-09-15, 21:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunWukong
Vilka fläskdetaljer passar bäst att woka?
Inner-/ytterfilé, samt sidfläsk. Sidfläsket fortsätter man efter själva wokningen att bräsera.

~Paul~
Citera
2017-09-17, 18:33
Medlem
JustZlatans avatar
Kantareller som man kan köpa i frysdisken på ICA, är dom odlade eller vilda? Samt innan svamparna fryses, torkas dom i solen först? Jag har läst att svampar som först solas i några timmar ökar d-vitaminnivåerna i mycket.
Citera
2017-09-18, 11:54
Medlem
Mikeyjamess avatar
Köpte Bregottsmör igår och glömde av den, så den har legat oöppnad i rumstemperatur hela natten. Lade den i kylskåpet när jag upptäckte det imorse, men går det att förbruka?
Citera
2017-09-18, 12:19
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeyjames
Köpte Bregottsmör igår och glömde av den, så den har legat oöppnad i rumstemperatur hela natten. Lade den i kylskåpet när jag upptäckte det imorse, men går det att förbruka?

Inga problem alls. Vissa har smöret i skafferiet för jämna och det funkar. Den kan ändra konsistens lite grann när den blir sval igen, men i övrigt är det bara mumsa på.
Citera
2017-09-18, 18:17
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Kantareller som man kan köpa i frysdisken på ICA, är dom odlade eller vilda? Samt innan svamparna fryses, torkas dom i solen först? Jag har läst att svampar som först solas i några timmar ökar d-vitaminnivåerna i mycket.
Vet inte ens dom lyckats odla kantareller, läst om det genom åren men det har alltid pratats om diverse problem(kommer inte ihåg dessa nu).
Citera
2017-09-18, 18:20
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeyjames
Låt du det ligga nån vecka till, och det är heller inga problem.
Jag har själv en smörsk som står framme dygnet runt, ibland står det veckor och ingen fara.
Men när det är varmt går det lite snabbare att härskna.
Smör är enkelt att avgöra om det är dåligt, då det luktar och smakar väldigt illa om det är dåligt.
Man måste nog sakna luktsinne och smaklökar om detta ska undgå en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in