2017-09-16, 12:40
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
http://www.dn.se/kultur-noje/journalistforbundet-om-kim-wall-vi-ar-bestorta-over-att-en-kollega-saknas/

DN har varit i kontakt med Wireds amerikanska edition samt Condé Nast International, mediebolaget som står bakom magasinets europeiska upplagor. De uppger att journalisten vid tidpunkten för hennes försvinnande inte arbetade på uppdrag för Wired.

”Redaktörer för Wired i Storbritannien, Tyskland, Italien och USA har bekräftat att de inte hade uppdrag med en journalist för det här reportaget”, skriver Condé Nast International till DN.

Det där med Wired var en fantasi och/eller en bluff från K:s sida...

Läs innantill. Hon jobbade inte på direkt uppdrag från dem, säger de. Och det har väl också framgått, att hon skrev artikeln på speck.

Det finns ingen "fantasi" eller "bluff".

Citat:
Men varför sa dom inte det till DN då. Fegt att inte vilja bli associerade med henne efter att hon var död, liksom.

De svarade på frågan DN ställde.

Citat:
Jo, det fattar vi att hon har sagt till sina vänner att hon ska försöka sälja artikeln till Wired (inte Weird, även om det hade passat hennes kompetens bättre) i efterhand.

Vilket extremt fult tjuvnyp, på någon som faktiskt kunde försörja sig som journalist.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Klart att de behöver ett skäl men svårt som fan att bevisa att de hade fel, misstanke räcker ju. Men undrar hur det var i detta fallet? Om PM motsatte sig att följa med alltså? Han ser ju något motsträvig ut på bilder iaf.

Han ser ut som ett skyldigt litet barn med snuttefilt och nappflaska som pappa precis tagit i örat ärligt talat.

Dom hade plockat honom med våld om han vägrat, det är givet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja. Men om det var då eller i tidigare förhör låter jag vara osagt. Hon sa att hon inte var svartsjuk normalt. Men hans många affärer skapade bråk.

Herregud vilken idiot hon tycks vara. Madsen höll säkert fast vid deras "avtal". Och har man inte definierat antalet acceptabla sidoaffärer från början - då finns det inget att bråka om.

Hon kunde ju skilja sig. Varför bråka med idioten om ett idiotavtal hon själv hade gått med på?
Citera
2017-09-16, 12:41
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
[/b]

Vet vi det?
Eller var intervjuvn troligen redan avslutad iland? Turen kanske var en ren nöjestripp, bonus efter en trevlig intrevjuvstund där PM ville imponera lite? Var det en flirtig stämning mellan dem nu när intervjun och den arbetsrelaterade delen var avslutad?

Varför vinkade hennes vänner av henne om intervjuvn dessförinnan var rent arbetsrelaterad? Vad hade hennes vänner där att göra överhuvudtaget? En fotograf är rimligt - men varför hängde inte vederbörande då med ut på båtturen och fick riktigt bra bilder av Madsen in action ombord?

Det finns lite luckor i händelsekedjan här tycker jag. Återigen vad föranledde u-båtsturen på tu man hand?

Att ni tycker att det är så märkligt att ta en tur med en ubåt man skriver om, måste bero på att ni vet nu i efterskott att hon dog under turen. Det finns inget märkligt med en seriös journalist. Det fanns inga tecken på att hon riskerade att bli mördad. Inga rimliga varningssignaler.
Citera
2017-09-16, 12:42
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Hmm, ja då borde ju PM sett de ju. Och det står "vi" också. Ja det är lite skumt faktiskt att PM vågar sig på en attack då. Kanske att han inte uppfattade att någon av de som vinkade av KW var hennes pojkvän? Att det skulle vara ett annat motiv än sexuellt relaterat verkar ju uteslutet för mig iaf. KW var väl ingen granskande journalist som var ute efter att avslöja bluffen PM? Och hon skulle väl inte åkt ensam med honom då?!

Mitt svar är fortfarande att det har med PMs grandiosa, narcissistiska självbild att göra. Eftersom han gjorde avfärden öppet, och var den store RaketMadsen, så räknade han med att bli trodd. Att han hade satt av henne i hamnen.
Citera
2017-09-16, 12:42
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Vissa här svartmålar henne. I vilket syfte? Jag förstår det inte faktiskt.
Snälla Pablo, undvik att diskutera på ett personligt plan här. Ta det nån annanstans så vi som vill diskutera detta fallet slipper se skiten, tack på förhand.
Citera
2017-09-16, 12:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Osams med alla journalister? Det har jag missat, trots att jag läser flitigt i tråden.

Inget du skriver har någon bäring på att det skulle ha varit vårdslöst eller naivt av KW att följa med ut på en tur i ubåten som ingick i reportaget hon jobbade med.

Om PM vore att jämföra med en krigszon, så borde han ha suttit inlåst. Men det gjorde han inte, och vänner runt omkring honom kan inte ta in vad han faktiskt har gjort.

Den som (om PM går fri efter detta) tar en ubåtstur ensam med honom - är däremot en idiot.

Jag skulle säga tvärtom, faktiskt. M vet att han inte kan komma undan två gånger, varken med olyckor eller "olyckor". Nautilus kommer att bli den tryggaste platsen i hela universum!
Citera
2017-09-16, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Herregud vilken idiot hon tycks vara. Madsen höll säkert fast vid deras "avtal". Och har man inte definierat antalet acceptabla sidoaffärer från början - då finns det inget att bråka om.

Hon kunde ju skilja sig. Varför bråka med idioten om ett idiotavtal hon själv hade gått med på?
Håller helt med. De har nog skilda uppfattningar vad öppet förhållande innebär. :-)
Citera
2017-09-16, 12:44
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ja. Men om det var då eller i tidigare förhör låter jag vara osagt. Hon sa att hon inte var svartsjuk normalt. Men hans många affärer skapade bråk.
Att PM skulle ha många brudar verkar ju helt uteslutet. Eller räknas Dennis King som brud?
Citera
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Jag skulle säga tvärtom, faktiskt. M vet att han inte kan komma undan två gånger, varken med olyckor eller "olyckor". Nautilus kommer att bli den tryggaste platsen i hela universum!

Jag hoppas att ni får chansen att åka tillsammans ut i solnedgången...!
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Därmed inte sagt att KW var en av dessa frivilliga – men att spekulera om det är inte ”helt galet”. Man måste ju försöka hitta motivet och svaret till frågan ”varför” hon följde med ensam när det inte var nödvändigt för storyn och särskilt när hennes kompisar vinkade av henne vid stranden..och särskilt när hon av hennes klädsel av döma inte tycks ha varit jätte förberedd på en båtresa..

Kom resan som en spontan "galen grej" efter intervjun och på vems initiativ?

För att kunna ta del av den motivbild du vill debattera måste du kunna ge lite bakgrundsinformation gällande KWs tidigare reportage. Många av de reportage jag läst av henne skriver hon själv under både artikel och foto med sitt namn. Ibland samarbetar hon med t ex fotograf, programmering, video osv i de större projekten. Jag skulle inte vilja påstå att PM faller in under "projekt stort".

Hennes pojkvän har valt att inte uttala sig i media, bra val. Denna U-båtsfärd var tänkt att ta någon timme. Vänner och pojkvän vinkar av henne varav den sistnämde i ett tidigt stadium började höra av sig till KW men utan att få kontakt eller signal.

Är du till skillnad mot mig helt säker på att pojkvän med eller utan vänner och KW inte skulle mötas upp efter färden för att kanske hitta på något, ta en öl och prata ut om "äventyret" eller ta en sen kvällsbit eller något annat? Eller gjorde sällskapet något annat innan U-båtsfärden därför så många som vinkade av henne?

Du gör plagget kjol så pass spektakulärt och vad som driver dig till det är att du tar förgivet att hon klätt sig för endast en u-båtsfärd denna kväll. Alltså att hon gått direkt från garderob till u-båt med endast färden och outfiten framför ögonen.

För att dela din åsikt om det, enligt dig, makabra plagget kjol måste du kunna utesluta att KW sysselsatt sig med annat innan avfärd eller hade planer efter landstigning. Detta vet med säkerhet polis då pojkvän och vänner är förhörda så kanske dags för dig att börja ta in tanken på att KW kanske inte bara hade kjolen p g a u-båtsfärden för ögonen hela dygnet. Jag ser mera denna korta färd som en avstickare, man bygger inte upp 24 timmar för en färd på 1-2 timmar.
Citera
2017-09-16, 12:48
Medlem
TaxenSixtens avatar
Alla ni normalt tänkande personer här som förstår att inte tala illa om, eller tillskriva KW egenskaper som vi inte har den blekaste aning om, varför inte sluta argumentera mot dessa horribla inlägg.

När vi svarar förs ju dessa budskap bara ut ännu mer. Synd att många vettiga har lämnat tråden men inte svårt att förstå varför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in