2017-09-15, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast jag jobbar själv som frilansjournalist - vid sidan av mitt "riktiga" jobb och i blygsam skala men ändå. Det är sant som jag säger, att det anses väldigt oetiskt att inte vara ärlig med om man redan har sålt in artikeln hos en tidning, eller om man bara hoppas på att kunna göra det. Det var oetiskt vare sig just M brydde sig eller inte. Och det är väl klart att hon ljög av en anledning, hade hon bara sagt att hon hoppades att Wired skulle köpa artikeln men att hon inte hade pratat med dom ännu, så hade hon hamnat långt ner på prioriteringslistan. M var ju nerlusad av journalister från världens alla hörn, t.o.m. från Australien och Österrike! T.o.m. National Geographic hade intervjuat honom två gånger!

Som sagt hon är en mycket erfaren och bevisat skicklig eftersom hon erhöll ett attraktivt pris för ett reportage i the Guardian. Hon jobbade heltid som frilansjournalist i stor internationell konkurrens. En free lance journalist som hon lägger ner egna pengar, tid och pengar på att göra ett seriöst reportage som hon sedan säljer till intresserade tidningar. I detta fall skulle den främst erbjudas the Wired, en aktad och seriös tekniktidning. Det var business as usual.
Citera
2017-09-15, 21:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Brent
Har du någon källa på att Wired aldrig hört talas om KW?

http://www.dn.se/kultur-noje/journalistforbundet-om-kim-wall-vi-ar-bestorta-over-att-en-kollega-saknas/

DN har varit i kontakt med Wireds amerikanska edition samt Condé Nast International, mediebolaget som står bakom magasinets europeiska upplagor. De uppger att journalisten vid tidpunkten för hennes försvinnande inte arbetade på uppdrag för Wired.

”Redaktörer för Wired i Storbritannien, Tyskland, Italien och USA har bekräftat att de inte hade uppdrag med en journalist för det här reportaget”, skriver Condé Nast International till DN.

Det där med Wired var en fantasi och/eller en bluff från K:s sida...
Citera
2017-09-15, 21:22
Medlem
trngws avatar
Citat:

K hade inte en sådan "seglarkjol".

Så vad hade hon för kjol då, men framförallt, hur vet du ingeående detaljer om vad för typ av kjol hon hade?
Citera
2017-09-15, 21:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Som sagt hon är en mycket erfaren och bevisat skicklig eftersom hon erhöll ett attraktivt pris för ett reportage i the Guardian. Hon jobbade heltid som frilansjournalist i stor internationell konkurrens. En free lance journalist som hon lägger ner egna pengar, tid och pengar på att göra ett seriöst reportage som hon sedan säljer till intresserade tidningar. I detta fall skulle den främst erbjudas the Wired, en aktad och seriös tekniktidning. Det var business as usual.

Det spelar ingen roll hur många stora eller kända tidningar hon hade fått publicerat i tidigare. En lögn är en lögn är en lögn, och i det här fallet strider det även mot journalistkårens yrkesetiska regler. Det förstår du väl själv - hur skulle det funka om folk skulle lura sig hem till kända människor på hemma-hos-reportage t.ex., genom att ljuga om att de är utsända från olika tidningar och magasin..?

EDIT: det hade jag förresten inte tänkt på. Kan det vara så att de hamnade i slagsmål, p.g.a. att K erkände att hon inte var utsänd från Wired, och att M blev fly förbannad för att hon tagit upp hans dyrbara tid..? Hade han kollat upp att alla journalister som kontaktade honom verkligen var utsända från de tidningar de påstod, så hade det här kanske inte behövt hända. Han sa ju när han kom i land i Dragör att han tror journalister på deras ord, han kollar inte upp dem... lite naivt faktiskt.
Senast redigerad av Merwinna 2017-09-15 kl. 21:29.
Citera
2017-09-15, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Du, och många andra, är blixtsnabba att gå på merwinna. Merwinna provocerar, ja, men läs alla inlägg, och inse att det finns en stringens i provokationen, den motsäger inte fakta, utan försöker att hålla ett öppet sinne, till det som hänt, OCH SOM INGEN IDAG KAN SÄGA HUR DET HAR SKETT.

Jag håller därför merwinna högt, som trots massattacker behåller lugnet och stilen!!

Sedan kan en del "teorier" säkert provocera väldigt mycket, och då går ADHD-armen in med full kraft, det är ju inte enligt deras "agenda", och då exploderar dom! Så är det, vi är alla lite olika, och funderar och uttrycker oss lite olika, i detta spekulationsforum, viktigast är att alla har kul och inte använder det för att boosta sig pga. något som är jobbigt privat.

Och vad har Kim Walls journalistik med hennes död att göra? Hade hon inte dött om hon sagt att hon inte visste om hon skulle få sålt sin artikel? Ja, KANSKE, men då vänder vi på steken. Det vore ju snarare komplett idiotiskt att säga "Jag vill intervjua dig, men befarar att ingen tidning vill köpa artikeln" typ. Det vore rent av riktigt konstigt. Klart ambitionen var publicitet och hon var sedan tidigare regelbundet publicerad i en stor tidning, så varför skulle hon tvivla på att även detta gick att publicera och återigen: vad har det med hennes död att göra?

Och till Merwinna: Hade du hört talas om PM före detta skedde? Det hade inte jag och många med mig. Framställ honom inte som en megakändis, för det är han inte utanför Danmarks gränser. Journalister ifrån hela världen köade? Ja, så framställer HAN det. Narcissist och sociopat som han är. Det hade snarare nog inte ringt eller mejlat en journalist på månader.
Citera
2017-09-15, 21:31
Medlem
Citat:
Det spelar ingen roll hur många stora eller kända tidningar hon hade fått publicerat i tidigare. En lögn är en lögn är en lögn, och i det här fallet strider det även mot journalistkårens yrkesetiska regler. Det förstår du väl själv - hur skulle det funka om folk skulle lura sig hem till kända människor på hemma-hos-reportage t.ex., genom att ljuga om att de är utsända från olika tidningar och magasin..?

Om jag inte missminner mig så var ju även en fotograf involverad i reportaget, så jag tycker inte KW verkade vara någon stalkertyp som på pin kiv låtsades göra ett reportage. Du verkar ha fått en hang up på KW och detta, vilket är riktigt konstigt då det inte har det minsta med saken att göra.
Citera
2017-09-15, 21:31
Medlem
Citat:
3x3; Du sätter fingret på punkten! Av någon outgrundlig anledning, har denna människa, Peter Madsen, lyckats leva i sin barn/ungdoms-ålder, i 30 år, utan att det tagit stopp!

Han fick ta ett stort ansvar, när hans far dog. Alla fars tillgångar, blev utaktionerade, och då var han själv nollställd.

Det gav säkert lite likvida medel för 17-åringen, och han fortsatte med sitt tonårsliv, med sina specialintressen, och på den vägen har det blivit.

Om jag förstår det rätt, har det gått mycket tungt det senaste året, raket-projektet verkar vara förlorat till den tidigare partnern, som nu är konkurrent. Det går nog inte att leva på den snart 10 år gamla u-båten UC3.

Så, innan den katastrofala färden med KW, är nog PM redan delvis nere för räkning, kan det ha något med händelserna ombord att göra, har han den intellektuella förmågan, att skapa en gigantisk rubrik kring sig själv.......? Frågan är öppen....

PM flyttade hemifrån när han var 17 år till en liten lägenhet. Han hälsade på sin pappa 1 timme varje fredag...han såg genom fönstret att pappan låg död på golvet, då ringde han kommunen el nån instans som tog hand om pappan som blev över 80 år o PM var då 18 år.
Citera
2017-09-15, 21:32
Medlem
Citat:
Merwinna, vad sägs om riksgränsen i oktober, jag har ett fjälltält ( du och alla förstår skämtet...)

Hur kunde du veta att jag är uppvuxen i Kiruna och tillbringat större tiden i mitt liv i Riksgränsen, ute på långa veckovisa turer både på vinter och sommar. Det är mina tassemarker.

Vill ni ha en stugvärds råd för turer. Ställ bara frågan ...
Citera
2017-09-15, 21:33
Medlem
Citat:
En annan sak jag har tänkt på angående K: det anses mycket oetiskt för journalister att ljuga om att man är utsänd från en viss tidning, fast sanningen är att tidningen inte ens vet om det utan man bara har en förhoppning om att kunna sälja artikeln till dem i efterhand. Som det var i det här fallet, Wired hade ju aldrig hört talas om K sa de. Intervjupersonen tar ju av sin tid och har kanske även utlägg för att träffa journalisten, och sedan blir det kanske inget. Man lurar intervjupersonen att ställa upp genom att falskeligen utnyttja en känd tidnings renommé.

Du får det att låta som om KW är boven i dramat. Sansa dig människa HON är MÖRDAD. PM är "the bad guy", eventuella försyndelser som att inte berätta att man inte är fastanställd kan nog anses bleka jämförelsevis.
Citera
2017-09-15, 21:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Och vad har Kim Walls journalistik med hennes död att göra? Hade hon inte dött om hon sagt att hon inte visste om hon skulle få sålt sin artikel? Ja, KANSKE, men då vänder vi på steken. Det vore ju snarare komplett idiotiskt att säga "Jag vill intervjua dig, men befarar att ingen tidning vill köpa artikeln" typ. Det vore rent av riktigt konstigt. Klart ambitionen var publicitet och hon var sedan tidigare regelbundet publicerad i en stor tidning, så varför skulle hon tvivla på att även detta gick att publicera och återigen: vad har det med hennes död att göra?

Och till Merwinna: Hade du hört talas om PM före detta skedde? Det hade inte jag och många med mig. Framställ honom inte som en megakändis, för det är han inte utanför Danmarks gränser. Journalister ifrån hela världen köade? Ja, så framställer HAN det. Narcissist och sociopat som han är. Det hade snarare nog inte ringt eller mejlat en journalist på månader.

Fast man FÅR inte ljuga på det sättet, det drar ju ner hela journalistkårens rykte och möjlighet att få intervjuer. Det är en hederssak. Varför kollade hon inte med Wired först ifall de var intresserade?

Jodå, jag har läst om honom förr, men jag visste inte att hans projekt var så omfattande. Jag hade för mig att han och en eller par polare snickrade ihop raketer på en bakgård typ, som en kul grej, inte att de var så här professionella.

Det australienska filmteamet var ju där, det är belagt. Och sedan var det väl det danska kulturrådet som höll på med en film också?
Citera
2017-09-15, 21:36
Medlem
Citat:
Nja, ärligt talat blir jag inte så jättesugen! Bättre upp!

Hon skulle tuffa omkring i sakta mak i vindstilla vatten i ca 2 tim i Köpenhamns hamnområde med publik från hamn och båtar. På sin höjd skulle hon gå ner och upp för en stege. Med den kjolen som innehåller shorts syns ingenting under ifrån.

Var ser du master och rep på denna av stål tillverkade ubåt? Svar önskas.

K hade inte en sådan "seglarkjol". Och nej det var inte master på den, men väl en lång, lodrät stege, en massa vassa kanter, maskindelar, grejor man kan snubbla på, olja... Man bör nog ha hela benen täckta med kraftigt bomullstyg när man ska gå omkring där nere. Dessutom gav de sig ut på kvällen och det blir fort kallt på sjön, fortare än i land när solen går ner.[/quote]

Hur vet du vilken kjol hade på sig?

Kim dog inte av några rispor på benen direkt.
Citera
2017-09-15, 21:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Om jag inte missminner mig så var ju även en fotograf involverad i reportaget, så jag tycker inte KW verkade vara någon stalkertyp som på pin kiv låtsades göra ett reportage. Du verkar ha fått en hang up på KW och detta, vilket är riktigt konstigt då det inte har det minsta med saken att göra.

Hade det varit en fotograf med så hade ju det här inte hänt... Var har du fått det ifrån, att det var en forograf med? OM det var det på dagen, och hon sa "bye bye" till fotografen när det hade kunnat bli spännande undervattensbilder, så är det ju solklart att det var något annat än arbete som planerades på ubåten...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in