2017-09-16, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men varför sa dom inte det till DN då. Fegt att inte vilja bli associerade med henne efter att hon var död, liksom.
Wired har en hel massa redaktörer. Jag tror att man nöjde sig med att kolla just om det fanns ett avtal om intervju. Om KW känner direkt eller via kontakter en eller ett par redaktörer och har haft mer eller mindre inofficiell kontakt med dessa så har Wired nog inte sett någon anledning att följa upp detta. Billigast för dem är att enbart kontakta sin administration och söka avtal än att fråga runt bland personalen - finns inte KW i ekonomisystemet som avtalspart så räcker det för att de skall veta att de inte har registrerad försäljning av artikel.
Citera
2017-09-16, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Marilyn Monroe står ju ovanpå ett T-Bane-galler. Varje gång det kommer ett tåg så blåser det kraftigt, det är kul. Har för mig att det finns sådana galler i tex Paris, London, New York. Minns inte var de bästa platserna var
Det specifika var att man hade skrivit in i manus att det skulle finnas en sådan scen - samt att MM inte skulle direkt hålla ner kjolen. Så det fanns ingen otur att det blev som det blev, och att MM hade en plisserad kjol som kunde blåsas upp så väldigt lätt.

Citat:
Någon på Wired kan ju ha gett ett löfte om att artikeln skulle accepteras, men det är ju inte säkert att det var den personen som tillfrågades av DN. Wired är väl ingen redaktion som kan ha möten varje dag om alla förfrågningar så att alla vet vilka skribenter, medarbetare som är aktuella.
Man kontaktade Wired i USA. Dessa visste ingenting utan kontaktade i sin tur Wired i London. Men jag tror inte man skickade ut något mass-mail till samtliga redaktörer.
Citera
2017-09-16, 10:38
Medlem
[quote=cellplast|61796137]Molnet är magiskt fint ord - men backup till molnet kräver att mobiltelefonen är påslagen och har täckning. Under vatten finns ingen täckning. På ytan men nere i ubåten och med öppen lucka blir det vilda gissningar om telefonen kan lyckas koppla upp sig eller ej.[/QUOTE

Jag tänkte bara att ifall PM har dykt 2ggr under den natten då kanske något hade hamnat i molnen efter första dykningen när ubåten kom upp till ytan igen.

Men då kanske KW låg död i båten och det är ju inte ens säkert att PM öppnade luckan. Möjligtvis om han öppnade luckan för att kasta KW:s telefon (och KW?) överbord..och då var mobilen säkert inte påslagen.

Jag har funderat på varför KW skulle klättra panikslagen upp till tornet om nu PM inte hade försökt skada henne och då är ju mobilen en sådan orsak. Ifall Madsen hade tagit tag i henne mobil och kastat den sönder i båten i ytläget – då förstår jag ifall KW hade drabbats av panik och försökt rädda sig själv genom att klättra och desperat försökt öppna luckan.

När jag läser dina och andras tekniska förklaring angående hur små möjligheter KW hade att ropa på hjälp ombord både i ytläget och särskilt under vattnet då blir det än mer ofattbart att hon gick med på att åka ensam tillsammans med galningen.

Och ifall det nu är så att pojkvännen inte hade något bättre för sig än gå hem och lägga sig, då förstår jag inte alls varför han inte kunde följa med på resan (och även de andra kompisarna som KW vinkade av i hamnen).

Om det var PM som avböjde med någon konstig förevändning då borde det ju än mer ha väckt misstankarna..

KW måste rimligtvis ha vetat hur många människor ubåten rymde. Så 4-5 till ombord borde inte ha varit ett problem.

Eller menar man att pojkvännen och kompisarna själva avböjde denna fantastiska möjlighet att få åka ubåt med raket-genit? Lite svårt att fatta om det verkligen var så.. Min fördom säger ju att killar är mer intresserade av sådana här tekniska prylar än tjejer..
Citera
2017-09-16, 10:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TCGI
Tidslinje sammanställd av skribenten VanillaSkye på forumet allmystery.de:

https://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=de&tl=en&u=https%3A%2F%2Fwww.al lmystery.de%2Ffcgi%2F%3Fm%3Dedited_posts%26id%3D20 112193

Bra jobbat där, några fel/frågetecken dock.

• Late afternoon - Kim Wall interview with Peter Madsen in front of the Raket-Madsen Rum Laboratory at Refshaleøen, with an unknown Cameraman

Detta är felaktigt, det var inte KW utan kvinnan i tv-teamet man såg.

• 20.40 - Conversation finished by accepted phone conversation PM with unknown

Vad är detta? Ett andra samtal? Känner till ett samtal, samt ett sms under kvällen, något man missat här??

• 11:36 PM is being arrested by the police and sent to the police station at Halmtorvet for a sea investigation.

Blev han anhållen direkt? Har fattat det som att det skedde senare på eftermiddagen, och att han bara hördes upplysningsvis till en början.

• 16:40 - The autopsy report of the torso is presented to the public.

Nej, den blev inte offentlig, yppandeförbud om innehåll.
Citera
2017-09-16, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Men det som är sparat där finns väl kvar även om mobilen är borta? Och kan it-experter komma åt sån info som sparats där?
Stämmer. Molnkontot tappar inte information för att telefonen är förstörd eller förlorad. Kan bara polisen lyckas identifiera vilka tjänster PM och KW använt och vilka konton så finns det goda möjligheter att få tag på data. Vissa tjänster krypterar dock informationen i molnservern varför det inte räcker att kontakta tjänsten och be att få en kopia på informationen.

Men molnet kan bara innehålla det som telefonen faktiskt laddat upp. Vissa program har själv egen molnfunktion vilket gör att telefonen har möjlighet att skicka upp information under pågående inspelning. Vissa program rör aldrig en pågående inspelning utan väntar på att inspelningen avslutas innan den kan börja laddas upp - det är inte alltid problemfritt att kopiera filer som är öppna och aktivt fylls på under kopieringen. Och vissa program kräver rent av att man manuellt begär uppladdning eller väntar till någon trigg-regel - t ex visst klockslag eller att telefonen har laddkabel och WiFi.

I just detta fall blir det nog svårt att hoppas på mer än eventuella foton eller ljudinspelning från KW stående uppe i tornet. Finns någonting mer inspelat så är det nog bara telefonen själv som har detta data.
Citera
2017-09-16, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag tänkte bara att ifall PM har dykt 2ggr under den natten då kanske något hade hamnat i molnen efter första dykningen när ubåten kom upp till ytan igen.

Men då kanske KW låg död i båten och det är ju inte ens säkert att PM öppnade luckan. Möjligtvis om han öppnade luckan för att kasta KW:s telefon (och KW?) överbord..och då var mobilen säkert inte påslagen.

Jag har funderat på varför KW skulle klättra panikslagen upp till tornet om nu PM inte hade försökt skada henne och då är ju mobilen en sådan orsak. Ifall Madsen hade tagit tag i henne mobil och kastat den sönder i båten i ytläget – då förstår jag ifall KW hade drabbats av panik och försökt rädda sig själv genom att klättra och desperat försökt öppna luckan.

När jag läser dina och andras tekniska förklaring angående hur små möjligheter KW hade att ropa på hjälp ombord både i ytläget och särskilt under vattnet då blir det än mer ofattbart att hon gick med på att åka ensam tillsammans med galningen.

Och ifall det nu är så att pojkvännen inte hade något bättre för sig än gå hem och lägga sig, då förstår jag inte alls varför han inte kunde följa med på resan (och även de andra kompisarna som KW vinkade av i hamnen).

Om det var PM som avböjde med någon konstig förevändning då borde det ju än mer ha väckt misstankarna..

KW måste rimligtvis ha vetat hur många människor ubåten rymde. Så 4-5 till ombord borde inte ha varit ett problem.

Eller menar man att pojkvännen och kompisarna själva avböjde denna fantastiska möjlighet att få åka ubåt med raket-genit? Lite svårt att fatta om det verkligen var så.. Min fördom säger ju att killar är mer intresserade av sådana här tekniska prylar än tjejer..

Har PM burit upp KW:s mobiltelefon utan att först slå av den eller slå en hammare i den så hinner den nog registrera sig i nätet när han bär upp den för att kasta den i vattnet. Så polisen har nog i så fall fått sådan information från mast-dumpning.

Däremot så är det inte säkert att telefonen har haft tid att faktiskt hinna börja skicka in något data - mailprogram och en hel massa program brukar kasta sig ut på nätet så fort de kan efter att telefonen varit offline ett tag. Och bakgrundsuppladdning av bilder/ljud/video är mer en bulk-överföring - dvs brukar få en lägre prioritet eftersom användare normalt vill att telefonen skall kännas pigg och interaktiv.

Har PM däremot klättrat upp och stått i tornet ett antal minuter med KW:s påslagna telefon i overallsfickan så kan nog en hel del intressant information ha hunnit skickas in till servrarna. Att PM är tekniskt kunning innebär uppenbarligen inte att han tagit bra beslut den där natten, så han kan solklart ha klantat till det ännu mer än vad vi redan känner till. Alla hans misstag tyder på att han inte alls varit i bra skick under natten. Om det sedan är chock efter olycka eller någonting psykiatriskt överlåter jag åt hjärnskrynklarna att fundera på.
Citera
2017-09-16, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja man kan ju ta ett exempel från verkligheten när Ted Bundys flickvän ringer snuten och tipsar om att hennes pojkvän har en folkabubbla. Snuten återkommer lite senare med svaret att det kan inte vara han som är mördaren de söker för han verkade helt för trevlig. Numera är nog inte snuten så blåögd får man hoppas men psykopater kan lura de flesta helt klart.

Men det är ju samma sak tvärtom.

Tidigare skulle väl ingen ha trott att även kvinnor (vissa kvinnor) uppskattar våldsex, förnedringssex etc. Och fortfarande finns det skribenter här på FB (av alla ställen) som tror att en kvinna som har en pojkvän inte kan tänka sig att ha sex med någon annan. Särskilt inte med en äldre, tokig gubbe som bygger ubåtar och raketer..

Men vi andra vet bättre.

Därmed inte sagt att KW var en av dessa frivilliga – men att spekulera om det är inte ”helt galet”. Man måste ju försöka hitta motivet och svaret till frågan ”varför” hon följde med ensam när det inte var nödvändigt för storyn och särskilt när hennes kompisar vinkade av henne vid stranden..och särskilt när hon av hennes klädsel av döma inte tycks ha varit jätte förberedd på en båtresa..

Kom resan som en spontan "galen grej" efter intervjun och på vems initiativ?
Citera
2017-09-16, 11:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne

Marilyn Monroe står ju ovanpå ett T-Bane-galler. Varje gång det kommer ett tåg så blåser det kraftigt, det är kul. Har för mig att det finns sådana galler i tex Paris, London, New York. Minns inte var de bästa platserna var

Det kanske var tidningen Weird istället för Wired, Nä dessa redaktioner har väl inte många anställda korrespondenter eftersom det är så dyrt att hålla korrar med allt, lön, traktamente, pension, förmåner mm. Och händer det inget, ja då så är dessa pengar bortkastade, Flera av de större nyhetsbyråerna har väl skurit ned på alla sådana uppdrag, och hellre tar in frilansare, frifräsare. Dvs frilansaren skickar in sin artikel och om den publiceras så betalas ersättningen ut. Det är som att en hantverkare har F-Skatt-sedel, och tar betalt för varje uppdrag.

Någon på Wired kan ju ha gett ett löfte om att artikeln skulle accepteras, men det är ju inte säkert att det var den personen som tillfrågades av DN. Wired är väl ingen redaktion som kan ha möten varje dag om alla förfrågningar så att alla vet vilka skribenter, medarbetare som är aktuella.

Haha, vilket tunt argument alltså ? Bevisligen har PM fysisk styrka tillräckligt för att kunna ha dödat KW. Hade PM däremot varit som en grönsak såsom Stephen Hawking hade det varit en annan fråga förstås. Då hade det ju varit fysiskt omöjligt helt enkelt.

Vart vill du komma med ditt försvar av PM ? Polisiärt så tillför det inte någonting alls överhuvudtaget.

Hans Reiser (Namesys, Oakland, Kalifornien) var ju ett exempel på en genial person, som både ska ha varit trevlig, social, icke-våldsam person, men hade ju ihjäl sin hustru
IKEA-Mördaren var ju också det synd om eller hur ? Ja, snäll när han sover men det var väl det enda, typ...

Har du kollat upp var de bästa platserna i världen är, om man vill se kvinnors kjolar blåsa upp?

Jo, fast det här fallet är ju så STORT, och Kims eventuella kontakt med Wired har även utretts av polisen. Det kan inte handla om några kommunikationsmissar inom organisationen här, utan om någon redaktör på Wired hade haft ett avtal, muntligt eller skriftligt, med K så hade den personen stigit fram och berättat det. Hon ljög helt enkelt. Och tidningen Weird (finns det ens?) skulle ha passat henne bättre, ja.

Hans Reiser känner jag inte till, dessutom är tröskeln lägre för våld i nära relationer än för att plötsligt hacka ihjäl en främmande kvinna. Det går inte att jämföra. IKEA-mördaren förstår jag inte varför du drar in här alls? En fullständigt onyttig neger som kom hit bara för att parasitera på oss, och inte kunde acceptera att vi inte ville ha honom här? Finns ju ingen likhet alls med M.
Citera
2017-09-16, 11:05
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
• 11:36 PM is being arrested by the police and sent to the police station at Halmtorvet for a sea investigation.

Blev han anhållen direkt? Har fattat det som att det skedde senare på eftermiddagen, och att han bara hördes upplysningsvis till en början.
I Sverige, och förmodligen Danmark också, så kan polisen plocka in vem de vill på förhör. Om du vägrar så kommer du att bli tvingad dit alltså. Att anhålla någon krävs det ytterligare beslut på. I detta fallet så ser man att den ena polisen i Dragör talar i telefon och man kan misstänka att han får order om att PM ska med in till förhör vare sig han vill eller inte. Man kan efter det se att PM blir eskorterad till polisbilen och sen inkörd till station. Om detta kallas arresterad/gripen vet jag faktiskt inte men förmodligen gör det väl det. Och sen blir han då anhållen något senare under dagen.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2017-09-16 kl. 11:10.
Citera
2017-09-16, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Bra jobbat där, några fel/frågetecken dock.

• Late afternoon - Kim Wall interview with Peter Madsen in front of the Raket-Madsen Rum Laboratory at Refshaleøen, with an unknown Cameraman

Detta är felaktigt, det var inte KW utan kvinnan i tv-teamet man såg.

• 20.40 - Conversation finished by accepted phone conversation PM with unknown

Vad är detta? Ett andra samtal? Känner till ett samtal, samt ett sms under kvällen, något man missat här??

11:36 PM is being arrested by the police and sent to the police station at Halmtorvet for a sea investigation.

• 16:40 - The autopsy report of the torso is presented to the public.

Nej, den blev inte offentlig, yppandeförbud om innehåll.

Den tidpunkten stämmer ju inte .. AM i så fall..
Citera
2017-09-16, 11:11
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Det är detta som är så märkligt - varför åkte PM och KW ut på tu man hand i en båt som rymmer 8 vuxna personer? Intervjuvn är sannorlikt redan avklarad iland, de skulle bara vara ute en kortare tur, kanske max 2 timmar och pojkvännen och någon eller några vänner är nere vid kajen vid 19-tiden. Varför hänger inte ytterligare någon mer med på turen?
Vem avböjde fler ombord och varför?
Citera
2017-09-16, 11:11
Bannlyst
Citat:
Kom resan som en spontan "galen grej" efter intervjun och på vems initiativ?

Efter intervjun som slutade 17:00 enligt Madsen, på vems initiativ framgår inte.

Vid vilken tid skulle denna intervju utanför verkstaden med tv-teamet utspelat sig? Där man först trodde att det var KW man såg med en kameraman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in