Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Ja, det är klart. Men man fattar också, i normala fall, att kända och populära intervjupersoner, som har TV-team och journalister från hela världen efter sig, inte ger en ensam frilansjournalist (som kanske inte ens kommer att få artikeln såld) the full treatment "bara så där". Utan att det måste vara något annat motiv, mer privat, i görningen. Men det är möjligt att K var så trygg och naiv p.g.a. sin bortskämda medelklassuppväxt, att hon inte förstod det. Helt oerfaren kan hon dock inte ha varit eftersom hon hade pojkvän...
Jag ser inte hur en ubåtstur med en attraktiv journalist skulle vara en uppoffring för Peter Madsen:
(i) Madsen är en 'ubåtstomte'. Han åker runt i skrangliga ubåtar bara för att det är så himla roligt.
(ii) Madsen tycks ha ett stort behov av att synas och bli beundrad, samt av sponsring. Vem kan erbjuda detta på ett bättre sätt än en attraktiv journalist som lyssnar storögt (äkta eller spelat) på hjältekaptenens alla berättelser, för att sedan skriva ett reportage om alla äventyr?
Ett sådant upplägg låter som win-win för mig. Ett 'mer privat' motiv -- som vore fullt legitimt -- skulle väl kunna vara just att 'nörden' ville ute och åka ubåt och då gärna tog med sig en vacker kvinna som ivrigt lyssnade på hans skryt. Jag tycker att det är rimligare att vänta sig något sådant snarare än styckmord o dyl.