2017-09-14, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Allt, men det är nog helt lönlöst att ens försöka förklara det för dig.
Men vi kan väl göra ett sista försök. En lucka, är en lucka, är en lucka. Bak på en bil, på toppen av ett rör, på en ubåt. En lucka är en lucka. Luckor har gångjärn. Luckor kan vara tunga att öppna. Man kan använda motvikter för att göra dem enklare att öppna. En motvikt kan se ut på olika vis. Den kan vara rund, fyrkantig, platt, sitta svetsad fast, sitta skruvad fast, hänga i vajrar, eller vara ledad, den kan vara gjord av en plåt, två plåtar eller vara en del av en plåt, den kan till och med vara en del av luckan, man kan fråga sig när den inte är en del av luckan. Man kan sätta en motvikt på luckan med ledade konsoller eller så kan luckan ha ledade gångjärn och del av den utgöra sin egen motvikt. Som sagt, vad är motvikt och vad är inte motvikt. Hur man än vrider och vänder på det, så kvarstår det faktum, att en ledad motvikt kan tillföra en mycket bra funktion för en tung lucka. Vilket du av någon oförklarlig anledning förnekar. Nu kanske du kan redogöra för varför en ledad motvikt inte kan tillföra något till en tung lucka!?
Måste vara just därför som biltillverkare tycker så bra om fjädrar eller gasdämpare i stället för att ha motvikter som dels väger (bilen drar mer bränsle) och dels normalt kräver underhåll. När bilar har komplicerade länkar för lucka brukar det vara för att skapa ett gångjärn som "virtuellt" befinner sig utanför karossen för att få bättre åtkomlighet.
Citera
2017-09-14, 10:26
Medlem
LaoshiFreigeists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Men jösses! Professionell, hotell, övernattning. Är det hennes yrke? Låter som en eskortflicka ju!
Om det var i pressen eller filmklippet kommer jag inte ihåg. Men hon påstod att hon var mångårig medarbetare åt Madsen i hans rymdlabratorium. Hon har spelat många olika roller i hans liv påstod hon.
Låter ju snarare som att hon är en professionell hm, glädjeflicka??

Det kommer tydligt fram att PM hade skumma böjelser. Deidre är uppenbart en transa. Konstigt nog påminner faktiskt hennes ansikte om Kims. Det har kanske andra noterat också.
Citera
2017-09-14, 10:28
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Om någon fallit ner från tornluckan och slagit i huvudet kan de även svalt tungan och alltså fått syrebrist utan att ha blivit strypta.
Ja, det iofs sant.
Citera
2017-09-14, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Framluckan används väldigt sällan. Är inte ens säker på att där finns en fast stege monterad där. En snubbe som åkt med ubåten uttalade sig tidigt och sa att framluckan är svår att få upp så han trodde att det var tornluckan som PM använt för att få ut kroppen. Och det visar sig ju nu också att den inte har använts vid det aktuella tillfället.
När man gick ut med information att man kompletterat med motvikt så var det specifikt tornluckan som fått motvikt. Däremot går det ju att öppna fördäcksluckan från utsidan om det är lugnt väder.
Citera
2017-09-14, 11:19
Medlem
Man skall göra en rekonstruktion på ubåten nu för att se om det ens är en möjlig historia som Madsen presenterar. Ingen tror ju på det förlopp han berättat om. Men det ska ju bevisas också. I det här fallet är det nog inte så kul att vara åklagare. För att inte tala om domare.
Citera
2017-09-14, 11:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Det är väl precis så en journalist jobbar. För att ge understöd till sin artikel vill hen ha med alla aspekter i ämnet. Är man seriös och vill skriva ett djuplodande reportage om en ubåtskapten är det ju väldigt bra att själv uppleva en resa med ubåten.
På det sättet kan man få förståelse för vederbörandes fascination för saken och det blir lättare att förmedla den till läsaren.

Du var en skrivande person själv? Har svårt att tro det faktiskt.

Ja, det är klart. Men man fattar också, i normala fall, att kända och populära intervjupersoner, som har TV-team och journalister från hela världen efter sig, inte ger en ensam frilansjournalist (som kanske inte ens kommer att få artikeln såld) the full treatment "bara så där". Utan att det måste vara något annat motiv, mer privat, i görningen. Men det är möjligt att K var så trygg och naiv p.g.a. sin bortskämda medelklassuppväxt, att hon inte förstod det. Helt oerfaren kan hon dock inte ha varit eftersom hon hade pojkvän...
Citera
2017-09-14, 11:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
När man gick ut med information att man kompletterat med motvikt så var det specifikt tornluckan som fått motvikt. Däremot går det ju att öppna fördäcksluckan från utsidan om det är lugnt väder.

M sa i och för sig i videon från jungfrufärden, den med TV-teamet, att det gick att öppna den främre också. Han sa att måste de utrymma så tar de den luckan som passar bäst, och han sköter öppnandet av luckan. Men den kan ju ha rostat igen sedan, vilket är märkligt i så fall. Måste vara väldigt otryggt med bara en utgång. (Men inget förvånar mig med det där båtskrället längre.)
Citera
2017-09-14, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det är klart. Men man fattar också, i normala fall, att kända och populära intervjupersoner, som har TV-team och journalister från hela världen efter sig, inte ger en ensam frilansjournalist (som kanske inte ens kommer att få artikeln såld) the full treatment "bara så där". Utan att det måste vara något annat motiv, mer privat, i görningen. Men det är möjligt att K var så trygg och naiv p.g.a. sin bortskämda medelklassuppväxt, att hon inte förstod det. Helt oerfaren kan hon dock inte ha varit eftersom hon hade pojkvän...
Men... vadå "bortskämda medelklassuppväxt"? Vad ÄR det för märkliga förutfattade meningar du har om en människa du inte träffat nånsin? Du har hela tråden igenom klankat ner på Kim. Vad har du emot henne? Det är inget som säger att hon fick "full treatment". De planerade nån timmes utfärd. Hon kan ha varit död redan kl 21.00. De räknade inte med att vara borta i många timmar. I normala fall seglade han runt i hamnen. Den här gången gick han tydligen något lite längre ut. Något hände, ganska snabbt.

Ditt sätt att klanka ner på ett mordoffer får mig att må riktigt jävla illa. Det är en sak att trolla på forum. Men du går alldeles för långt.
Citera
2017-09-14, 11:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
KW är död, en resa i en amatörubåt, blev hennes död. Det är en mycket öppen fråga, vad som egentligen hände den där torsdagskvällen, den är bara en person som vet det.

Det finns massor med tekniska, känslomässiga, juridiska, psykologiska inlägg och svar, diskussioner, gräl, ja allt möjligt och omöjligt i tråden.

I alla dessa inlägg, saknar jag en diskussion om syftet med turen. Hur mycket kontakt hade PM och KW haft innan, via mail/telefon och fysiska möten? Vad var KW's ide med ett reportage, var det PM, hans verk, hans sakta dalande "raket-Madsen"- image, tävlingen med den konkurrerande gruppen, eller vad?

Jag har för mig att polisen flaggat för ett motiv till mord, var kommer det ifrån och vad är det? I min värld borde det ha med KW's arbete med en artikel, som dom fått vetskap från. Vidare borde den informationen ha kommit från pojkvännen, som sannolikt fått input om KW's ide till "säljande"/intressant artikel om något i PM's liv/ livsprojekt.

Alla frågor kokar tillbaka till syftet med båtturen, var det en arbetsresa, där KW skulle få mer förståelse för PM's mycket ensidiga intressen och livsverk, eller fanns det andra skäl?

Utöver syftet med turen, vilken var rutt-planen, hur lång, skulle den innehålla ett dyk är också centrala frågor?

Polisen har antagligen tillgång till KW's dator, där hon förmodligen sparat anteckningar och börjat bygga ett reportage.

Jag skulle bli glad om någon hakade på dessa funderingar, som kanske kan leda till en möjlig förståelse för syftet med turen, där bara PM och KW seglade ut vid 19-tiden den där torsdagskvällen.....

Vet inte om jag kommer ihåg fel, men fanns det inte några uppgifter som figurerade tidigt att Wall redan skrivit en artikel om Madsen tidigare? Har försökt söka på (Madsen "Kim Wall") via google, men det har visat sig helt hopplöst att få fram träffar innan händelsen, nuvarande artiklar solkar ned hela nätet, även om man ställer in tidpunkt mellan 2000-01-01 till 2016-01-01.

Någon som har tips på sökmotor som klarar biffen?
Citera
2017-09-14, 11:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Men... vadå "bortskämda medelklassuppväxt"? Vad ÄR det för märkliga förutfattade meningar du har om en människa du inte träffat nånsin? Du har hela tråden igenom klankat ner på Kim. Vad har du emot henne? Det är inget som säger att hon fick "full treatment". De planerade nån timmes utfärd. Hon kan ha varit död redan kl 21.00. De räknade inte med att vara borta i många timmar. I normala fall seglade han runt i hamnen. Den här gången gick han tydligen något lite längre ut. Något hände, ganska snabbt.

Ditt sätt att klanka ner på ett mordoffer får mig att må riktigt jävla illa. Det är en sak att trolla på forum. Men du går alldeles för långt.

Jag klankar inte ner, och jag trollar inte. Jag drar slutsatser av det jag ser.

Om du tittar på videon om Kim Wall som hennes vänner har gjort, där det även finns klipp från hennes barndom och tonårstid, så ser du att hon är en omhuldad tjej som växer upp i villa. Hon får följa med sina journalistföräldrar på reportageresor och sådant som man tycker är glassigt när man är barn. Det här var inte en tjej som varit tvungen att freda sig mot X antal styvpappor, fosterbröder och blattar som hänger i trappuppgången i hyreshuset i Rosengård. Jag känner igen typen, bara! Säger inte att det är fel att vara så, många gånger kan naiviteten t.o.m. skydda dem - ingen vill göra dem något ont och se det där troskyldiga slockna i ögonen. Men ibland går det riktigt snett också.
Senast redigerad av Merwinna 2017-09-14 kl. 12:00.
Citera
2017-09-14, 11:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Vet inte om jag kommer ihåg fel, men fanns det inte några uppgifter som figurerade tidigt att Wall redan skrivit en artikel om Madsen tidigare? Har försökt söka på (Madsen "Kim Wall") via google, men det har visat sig helt hopplöst att få fram träffar innan händelsen, nuvarande artiklar solkar ned hela nätet, även om man ställer in tidpunkt mellan 2000-01-01 till 2016-01-01.

Någon som har tips på sökmotor som klarar biffen?

Det tror jag inte. Det vore ju en jättenyhet om det kom fram.
Citera
2017-09-14, 11:53
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Återigen - har du verkligen erfarenhet av att skriva? Varför skulle KW vilja göra ett dussinreportage som redan hade gjorts om och om igen, om hon ville kunna sälja in det någonstans?

Det finns ingenting märkligt i att en journalist inte räknar med att bli sexmördad och styckad för att hon har ett intervjuobjekt som verkar samarbeta. I meritlistan syns ganska många exklusiva reportage - t ex Nordkorea och vampyrerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in