2017-09-05, 17:49
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Nordkorea är inte ens kommunistiskt.

Du är precis lika dum som gemene amerikan som tror att alla utanför den egna sekten är kommunister.
Buhu, stackars er kommunister som blir butthurt när man kallar någon som är förälskad i en nästan kommunistisk diktatur för kommunist.

När ni slutar kalla Crony capitalism / korporativism / blandekonomi / keynesianism för "nyliberalism" eller "oreglerad kapitalism" så lovar jag att jag ska sluta kalla er vänner av Nordkorea för kommunister.
Citera
2017-09-05, 18:14
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Buhu, stackars er kommunister som blir butthurt när man kallar någon som är förälskad i en nästan kommunistisk diktatur för kommunist.

När ni slutar kalla Crony capitalism / korporativism / blandekonomi / keynesianism för "nyliberalism" eller "oreglerad kapitalism" så lovar jag att jag ska sluta kalla er vänner av Nordkorea för kommunister.

Gå tillbaka och lägg dig under stenen du låg under innan du kom hit. Trumptroll och Jesusfreaks bör helst stanna kvar på andra sidan atlanten.
Det finns en anledning till att ni brås på europas bottenskrap och följaktligen är ni dummare än resten av världen. Vi skulle tydligen ha offrat er till gudarna istället för att köra ut er.
Citera
2017-09-05, 18:46
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
USA har att välja mellan att sluta vara en förment världspolis eller att ta ansvarsfulla beslut helt enkelt. Därmed inte sagt att de är ensamt ansvarig för vad som händer. Det har jag inte påstått.

Här är en fredlig lösning på konflikten (och kanske den enda). SK tar upp erbjudandet från Kina att avrusta THAD-missilerna och skicka hem de nukleärt bestyckade US-militära enheterna i utbyte mot att Kina kliver in och avrustar NK nukleärt. Som jag sa i en annan tråd så kan det göras, om inte på en kafferast så åtminstone innan årets slut.

En sak till: detta kommer också i någon form att vara den lösning vi kommer att få se. Eller så blir det ett mycket förödande krig som riskera att sprida sig långt utanför regionen.

Jag är helt med på din lösning av konflikten.
Problemet är att väst gett styrpinnen åt Kina men de har inte tagit emot den och bara varit tysta.

Alltså, å ena sidan skriker Kina åt USA och Sydkorea att avlägsna THAAD och sluta vara så barska mot Nordkorea, och så grinar de och säger att det är orättvist när USA säger att de tänker sluta handla med landet om de inte gör något åt NK.
Å andra sidan velar de med att hjälpa till med att avväpna Nordkorea, eftersom de troligtvis vet att de inte kommer gå med på det.
Nordkorea är i mångt och mycket den förvildade hunden på bakgården som Kina valt att föda upp men nu inte klarar av att kontrollera.
Citera
2017-09-05, 18:49
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Tveksamt att Kina kunde hjalpa NK, 53. Kina var pa den tiden mycket fattigt. Efter omkring 100 ar av inre och yttre hot.
- England, Tyskland, Japan, Frankrike, USA med fler lander krigade i Kina.
- Inbordeskrig
- Muslimska rebeller i vastra Kina
- Tibet slogs i sodra Kina
- Kinas Jesus man som skapade sin egen stat som han styrde i mer an tio ar.

Jag har sett nagra siffror om medellivslangden, barn som foddes etc fran sent 40 tal och det var hemska siffror. Ytterst tveksamt om att Kina kunde hjalpa NK ekonomiskt under 50 eller 60 talet.

Man skall aven komma ihag att stora delar av nordostra Kina ockuperades av Soviet. T.ex. Dalian kom forst 53 tillbaka till Kina.

Okej, men hur kommer det sig då att NK formligen blomstrade fram till mitten av 1970-talet då det tvärdök ekonomiskt?
Nordkoreanerna hade ju alltid samma ledarskick från det att kriget tog slut och i princip fram till 1994, vad var det då som skapade den ekonomiska stuprännan på mitten av 1970-talet?

http://library.intellectualtakeout.org/sites/default/files/imagecache/chart_content/Institutions%20Matter%20Real%20Per%20Capita%20GDP% 20in%20North%20and%20South%20Korea.JPG
Citera
2017-09-05, 18:51
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Jag är helt med på din lösning av konflikten.
Problemet är att väst gett styrpinnen åt Kina men de har inte tagit emot den och bara varit tysta.

Alltså, å ena sidan skriker Kina åt USA och Sydkorea att avlägsna THAAD och sluta vara så barska mot Nordkorea, och så grinar de och säger att det är orättvist när USA säger att de tänker sluta handla med landet om de inte gör något åt NK.
Å andra sidan velar de med att hjälpa till med att avväpna Nordkorea, eftersom de troligtvis vet att de inte kommer gå med på det.
Nordkorea är i mångt och mycket den förvildade hunden på bakgården som Kina valt att föda upp men nu inte klarar av att kontrollera.
Du får vidga dina vyer lite och sluta inbilla dig själv att det här handlar om Nordkorea. Jag tror nog att Kina skulle bli lite mer samarbetsvilliga om USA slutade med att störa deras oljetransporter från Persiska viken. Och om USA kunde slänga in ett uttåg ur Afghanistan så att Kina kan börja bryta mineralerna som de har betalt för så tror jag nog att saker och ting kommer att falla på sin plats.
Citera
2017-09-05, 18:53
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag tycker både Juche och kommunism är dumma ideologier, men om det nu är vad NK valt, vad har USA eller du och jag med det att göra?

Svaret var inte riktat till dig utan en annan användare, men om du läste vad den personen skrev så angav denne att USA låg bakom Nordkoreas katastrofala utveckling, vilket jag anser är ett glasklart bortförklarande.
Nordkorea kunde ha gått över till marknadsekonomi närhelst de velat.
Citera
2017-09-05, 18:58
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du får vidga dina vyer lite och sluta inbilla dig själv att det här handlar om Nordkorea. Jag tror nog att Kina skulle bli lite mer samarbetsvilliga om USA slutade med att störa deras oljetransporter från Persiska viken. Och om USA kunde slänga in ett uttåg ur Afghanistan så att Kina kan börja bryta mineralerna som de har betalt för så tror jag nog att saker och ting kommer att falla på sin plats.

Om det är som du säger att den kinesiska passiviteten handlar om andra ekonomiska motiv på andra delar av kontinenten så är det än mer Kinas skuld ifall kriget nu bryter ut på grund av att de tjabblar om småsaker. Troligtvis surar de eftersom de tjänar mindre pengar om Nordkoreanerna inte får köpa basvaror och olja från dem. Kina är ju långt mer kapitalistiskt än vad USA är idag, rena krösusarna.

Förresten är väl situationen som den ser ut i Afghanistan idag att kineserna oavsett inte har möjlighet att bryta mineraler på grund av talibanerna. Den amerikanska närvaron där är ju minimal, so what are they waiting for?

Nej du försöker dribbla bort Nordkoreas grannes ansvar till att handla om situationer som Kineserna själva kan ordna upp.
Citera
2017-09-05, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Nordkorea är inte ens kommunistiskt.

Du är precis lika dum som gemene amerikan som tror att alla utanför den egna sekten är kommunister.

Haha har det funnits någon kommunistisk stat någonsin?
Citera
2017-09-05, 19:02
Medlem
kato85s avatar
Jag kan inte undgå att fundera på hur situationen på Koreahalvön hade sett ut om Park Gyen Hee fortfarande hade suttit kvar som president för Sydkorea.
Troligtvis har Nordkoreanerna sett sin chans att utöva kraftigare påtryckningar på Syd eftersom de ser att en mjukare och mera välvillig president tagit makten i Sydkorea.
Park Gyen Hee hade troligtvis gått på krigsstigen och gett USA grönt ljus mycket fortare än vad som nu sker med den velande Moon Jae-in (gudskelov)
Citera
2017-09-05, 19:04
Medlem
Eurypteridas avatar
Det är inte bara Kina som amerikanerna vill diskriminera på den fria marknaden utan nu ger de sig dessutom på Sydkorea .

Den fria marknaden var visst inte så rolig när konkurrensen blev för hård.

Det hela beror såklart på att USA består till största delen lågintelligenta Jesusfreaks . Den amerikanska drömmen är fejk liksom resten av bananrepubliken USA.
Citera
2017-09-05, 19:35
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Om det är som du säger att den kinesiska passiviteten handlar om andra ekonomiska motiv på andra delar av kontinenten så är det än mer Kinas skuld ifall kriget nu bryter ut på grund av att de tjabblar om småsaker. Troligtvis surar de eftersom de tjänar mindre pengar om Nordkoreanerna inte får köpa basvaror och olja från dem. Kina är ju långt mer kapitalistiskt än vad USA är idag, rena krösusarna.

Förresten är väl situationen som den ser ut i Afghanistan idag att kineserna oavsett inte har möjlighet att bryta mineraler på grund av talibanerna. Den amerikanska närvaron där är ju minimal, so what are they waiting for?

Nej du försöker dribbla bort Nordkoreas grannes ansvar till att handla om situationer som Kineserna själva kan ordna upp.
Kina har sagt till Afghanerna att sluta med att bråka med varandra så kommer de att göra alla rika, mycket rika. De har t.o.m. erbjudit sig att bygga några moskéer också. Väldigt övertygande argument för att försöka få fred där, tror du inte?

USA och västvärlden har gjort sig skyldiga till många misstag i förhållande till konflikter som den på Koreahalvön. Vi kan bara ta det här med Libyen och Syrien. Genom att attackera dessa länder har framförallt USA visat länder som Nordkorea att de är inga att lita på alls. Inte bara det, just attacken på Libyen fick till följd att Kina förlorade miljarders miljarder i investeringar när de fick fly landet hals över huvud. Där och då beslutade Kina att gå ifrån sin non-interventionistiska politik till att bli mer proaktiv och se till att den situationen aldrig mer upprepar sig.

Där står vi idag.
Citera
2017-09-05, 20:32
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag vet inte om Sovjet gödslade Nordkorea med några pengar. Det var snarare ömsesidig handel, även om det är svårt att bedöma marknadsmässigheten när planekonomier handlar med varandra. Kina var uppenbarligen inte involverat före Koreakriget eftersom det då var nationalisterna som styrde.

https://www.svtplay.se/video/15025864/varldens-konflikter/varldens-konflikter-nordkorea

6:35
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in