2016-01-06, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EternalGlory
http://edition.cnn.com/2016/01/05/asia/north-korea-seismic-event/index.html

Sydkoreas utrikesdepartement i krismöte nu enligt CNN.

Ja det förefaller som att det handlar om en vätebomb/elr större atombomb -- BBC skriver så här:

Citat:
In a surprise announcement a newsreader on North Korean state TV said: "The republic's first hydrogen bomb test has been successfully performed at 10:00 am on January 6, 2016."

Källa (28 minuter sedan):
http://www.bbc.com/news/world-asia-35240012

Det rör sig troligen om en vätebomb -- de seismiska mätningarna visar tydligen på en kärnexplosion snarare än en vanlig jordbävning - men mera information lär sippra fram snart.
Citera
2016-01-06, 09:46
Medlem
Reguluss avatar
Reuters har nu detta som sin huvudnyhet:

North Korea successfully conducts first H-bomb test

http://uk.reuters.com/article/uk-northkorea-nuclear-test-idUKKBN0UK0AC20160106

North Korea said it successfully tested a miniaturised hydrogen nuclear device on Wednesday, claiming a significant advance in the isolated state's strike capability and setting off alarm bells in Japan and South Korea.

The test, the fourth time North Korea has exploded a nuclear device, was ordered by young leader Kim Jong Un, state media said.

"The first H-bomb test was successfully conducted at 10:00 (0130 GMT) on Wednesday," North Korea's official KCNA news agency said.

Fast en del experter ifrågasätter att det skulle handla om en vätebomb. Finns iofs mellanformer med olika grad av fusion.
Citera
2016-01-06, 11:45
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Ja det förefaller som att det handlar om en vätebomb/elr större atombomb -- BBC skriver så här:

Källa (28 minuter sedan):
http://www.bbc.com/news/world-asia-35240012

Det rör sig troligen om en vätebomb -- de seismiska mätningarna visar tydligen på en kärnexplosion snarare än en vanlig jordbävning - men mera information lär sippra fram snart.
Nej, få eller inga tror på H-bomb. Det var nämligen som jag skrev, en knappt större smäll än 2013 och alla har varit små.
Citat:
Hydrogen bombs use fusion to create a blast far more powerful than a more basic atomic bomb, which use fission.
Bruce Bennett, an analyst with the Rand Corporation, was among those casting doubts: "The bang they should have gotten would have been ten times greater than what they're claiming.
"So Kim Jong-un is either lying, saying they did a hydrogen test when they didn't, they just used a little bit more efficient fission weapon - or the hydrogen part of the test really didn't work very well or the fission part didn't work very well."
http://www.bbc.com/news/world-asia-35241686

Det här är som vanligt vintertid när Nordkorea är kallt och människor svälter och fryser ihjäl. Snart startar utpressningen.
Citera
2016-01-06, 11:55
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Finns iofs mellanformer med olika grad av fusion.
Är du säker på det?

Många tycks ju ifrågasätta om detta ens är möjligt.

Finns det verkligen olika grader av fusion? Fusion är ju när du slår samman två atomer. Hur kan det finnas ett mellanting? Antingen så slår du väl samman dem, eller så gör du det inte(?) Vad är mellantinget?

Jag är inte jätteinsatt i vätebomber så detta är mer en undran än ett ifrågasättande
Senast redigerad av FlashbackImprover 2016-01-06 kl. 12:00.
Citera
2016-01-06, 12:00
Medlem
NakedwithGunss avatar
misstänker att media vill skifta fokus från något annat så länge inget kommer från nk själva
Citera
2016-01-06, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NakedwithGuns
misstänker att media vill skifta fokus från något annat så länge inget kommer från nk själva
Suck. Var kommer alla ni foliehattar ifrån? Kan du inte starta en tråd i konspirationsforumet istället?

Det är just NK som har gått ut med det. Det är just detta som är hela grunden till varför det talas om en vätebomb, dumma jävel.
Citera
2016-01-06, 12:05
Medlem
ringways avatar
Lite ironiskt att Frankrike fördömer provet, med tanke på deras historia med provsprängningar .
Citera
2016-01-06, 12:09
Medlem
NakedwithGunss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Suck. Var kommer alla ni foliehattar ifrån? Kan du inte starta en tråd i konspirationsforumet istället?

Det är just NK som har gått ut med det. Det är just detta som är hela grunden till varför det talas om en vätebomb, dumma jävel.

det finns inte mycket att gå på när det gäller nk, typ EN översatt video resten av all info vet du inte vart den kommer från

man har redan erkänt atomvapen varför är det här en nyhet?
vem är en naiv dumjävel egentligen?
Citera
2016-01-06, 12:18
Medlem
Citat:
det finns inte mycket att gå på när det gäller nk, typ EN översatt video resten av all info vet du inte vart den kommer från
Flera uttalanden finns, började i december. Nu har man kommit med uttalandet att man genomfört en provsprängning. Jag föreslår att du faktiskt läser ett par artiklar.

Lär dig koreanska om du vill slippa gå via en översättning.

Du kan också läsa andra uttalanden på engelska:
NKs officiella nyhetshemsida (för tillfället nere. Sker ofta. Särskilt när de får hög trafik efter stora nyheter)
http://www.kcna.co.jp/index-e.htm

Påstådd officiell engelsk Twitter:
https://mobile.twitter.com/dprk_news

Men som sagt, vill du läsa på koreanska behöver du lära dig koreanska.

EN video är för övrigt gott med källor. Det enda som inte hade varit tillräckligt vore NOLL.

Citat:
man har redan erkänt atomvapen varför är det här en nyhet?
Innan var det fission. Nu är det fusion. Samma process som sker i solen. Det är varandras motsatser, och fusion genererar extremt mycket mer energi. Alltså en mycket dödligare explosion.

Citat:
vem är en naiv dumjävel egentligen?
Hehe. Du är.

Du är såpass fanatisk och upptagen med konspirationsteorier kring I&I, media, PK och vad fan det nu är ni brukar svamla om att du är oförmögen att tänka klart kring helt andra ämnen. För dig så handlar allt om detta. Du får gärna ta dig en titt på min signatur också.
Senast redigerad av FlashbackImprover 2016-01-06 kl. 12:30.
Citera
2016-01-06, 12:30
Medlem
NakedwithGunss avatar
Citat:
Innan var det fission. Nu är det fusion. Samma process som sker i solen. Det är varandras motsatser, och fusion genererar extremt mycket mer energi.

ok när du ändå kommit underfund med hur solen fungerar får vi hoppas ljuset når dina ögon med
Citera
2016-01-06, 12:35
Medlem
Citat:
ok när du ändå kommit underfund med hur solen fungerar får vi hoppas ljuset når dina ögon med
Bra. Ett större erkännande att du kan ha fel än såhär kan jag nog inte förvänta mig att få från dig. Jag nöjer mig där. Låt oss nu då diskutera provsprängningen istället för mediakonspirationsteorier.

Är det fysiskt möjligt att genomföra en "liten" vätebombsdetonation? Jag vet att fusion ju kräver särskilda temperaturer. Finns det en risk att NK faktiskt talar sanning? Många verkar ju som sagt vara skeptiska.
Senast redigerad av FlashbackImprover 2016-01-06 kl. 12:38.
Citera
2016-01-06, 13:00
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Bra. Ett större erkännande att du kan ha fel än såhär kan jag nog inte förvänta mig att få från dig. Jag nöjer mig där. Låt oss nu då diskutera provsprängningen istället för mediakonspirationsteorier.

Är det fysiskt möjligt att genomföra en "liten" vätebombsdetonation? Jag vet att fusion ju kräver särskilda temperaturer. Finns det en risk att NK faktiskt talar sanning? Många verkar ju som sagt vara skeptiska.

En vätebomb har alltid en vanlig atombomb (vanligtvis av plutonium) som tändhatt, eftersom det är det enda sättet uppnå de mycket höga temperaturer som krävs för att starta fusionsprocessen. Men större delen av effekten kommer då från fusionsprocessen, som kan generera mycket mer energi än fissionen.

Man kan dock även förstärka effekten av en vanlig plutoniumbomb genom att sätta till en mindre mängd fusionsbränsle (en blandning av deuterium och litium). I en sådan bomb kommer kanske hälften av energin från fission och hälften från fusion. Det var detta jag syftade på när jag skrev om mellanformer med olika grad av fusion ovan.

Det kan vara en sådan hybridbomb som Nordkorea testat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in