Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
USA har att välja mellan att sluta vara en förment världspolis eller att ta ansvarsfulla beslut helt enkelt. Därmed inte sagt att de är ensamt ansvarig för vad som händer. Det har jag inte påstått.
Här är en fredlig lösning på konflikten (och kanske den enda). SK tar upp erbjudandet från Kina att avrusta THAD-missilerna och skicka hem de nukleärt bestyckade US-militära enheterna i utbyte mot att Kina kliver in och avrustar NK nukleärt. Som jag sa i en annan tråd så kan det göras, om inte på en kafferast så åtminstone innan årets slut.
En sak till: detta kommer också i någon form att vara den lösning vi kommer att få se. Eller så blir det ett mycket förödande krig som riskera att sprida sig långt utanför regionen.
Jag är helt med på din lösning av konflikten.
Problemet är att väst gett styrpinnen åt Kina men de har inte tagit emot den och bara varit tysta.
Alltså, å ena sidan skriker Kina åt USA och Sydkorea att avlägsna THAAD och sluta vara så barska mot Nordkorea, och så grinar de och säger att det är orättvist när USA säger att de tänker sluta handla med landet om de inte gör något åt NK.
Å andra sidan velar de med att hjälpa till med att avväpna Nordkorea, eftersom de troligtvis vet att de inte kommer gå med på det.
Nordkorea är i mångt och mycket den förvildade hunden på bakgården som Kina valt att föda upp men nu inte klarar av att kontrollera.