2017-08-27, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Är inte riktigt med på vad du menar. "Söka fond"??
Kronofogden har möjlighet att göra utmätning i en gäldenärs tillgångar, därmed egalt om de är placerade i en fond, på ett bankkonto eller skrivbordslådan, även realiserbart lösöre och fast egendom kan bli föremål för utmätning.

Tror att hen menar sådan där utbetalning ifrån "Kyrkans Fond för änkor" eller liknande, nej sådant kan i regel aldrig fogden ta.

Medans du trodde att det var någon kapitalfond, aktiefond osv
Citera
2017-08-27, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WykkedWitch
daimet! Så Fogden kan förekomma mig och ta fondpengarna? Har de sån jävla koll!?
Jag planerar att ta ut alla fondpengarna i kontanter precis efter de sätts in på kontot.
Bakgrundsbild: Jag lever på existensminimum och kronofogden kan sedan två fyra år tillbaka inte dra pengar för jag har så pass höga utgifter. Hög hushyra, direktelectricitet osv.

Jag har sökt en fond för personer med låg inkomst. En klumpsumma betalas ut.

Om du uttryckte dig tydligare så kanske svaren blir bättre, fick uppfattningen att det var andelar i en fond som du placerat medel i, det var tydligen en fond som lämnade bidrag till något syfte.
Nu blir istället frågan: Vad är medel ur fonden sökta för?
Citera
2017-08-27, 17:52
Medlem
WykkedWitchs avatar
Citat:
Om du uttryckte dig tydligare så kanske svaren blir bättre, fick uppfattningen att det var andelar i en fond som du placerat medel i, det var tydligen en fond som lämnade bidrag till något syfte.
Nu blir istället frågan: Vad är medel ur fonden sökta för?
De som har låg inkomst kan söka denna fond som jag skall! frågan när alltså om Kronofogden hinner knipa kosingen.
Citera
2017-08-27, 18:32
Medlem
Citat:
De som har låg inkomst kan söka denna fond som jag skall! frågan när alltså om Kronofogden hinner knipa kosingen.
Det du menar är at du söker medel ut fonden ifråga. Men fonden är säkert bildad till förmån för något, är det verkligen bidrag till mindre bemedlade enbart?
Citera
2017-08-28, 08:02
Medlem
WykkedWitchs avatar
Citat:
Det du menar är at du söker medel ut fonden ifråga. Men fonden är säkert bildad till förmån för något, är det verkligen bidrag till mindre bemedlade enbart?
Jag undrar bara om jag förmodligen kommer att få behålla mina sökta pengar eller ej..(Om om de drar mina skulder)
Citera
2017-08-28, 09:31
Medlem
Citat:
Jag undrar bara om jag förmodligen kommer att få behålla mina sökta pengar eller ej..(Om om de drar mina skulder)
Är de pengar du får via fonden du nämner märkta för något speciellt ändamål? Detta genom någon form av utfärdad handling.

För att bringa säkerhet i vad som gäller, varför inte kontakta kronofogden med en öppen fråga i stil med "om jag får medel via en fond för mindre bemedlade (eller hur det nu var uttryckt), blir dessa föremål för utmätning?"
Citera
2017-08-28, 15:55
Medlem
Citat:
Är de pengar du får via fonden du nämner märkta för något speciellt ändamål? Detta genom någon form av utfärdad handling.

För att bringa säkerhet i vad som gäller, varför inte kontakta kronofogden med en öppen fråga i stil med "om jag får medel via en fond för mindre bemedlade (eller hur det nu var uttryckt), blir dessa föremål för utmätning?"

Dom kan möjligtvis vara fredade om dom hålls åtskilda.. sätts dom bara in på lönekontot är det fritt att utmäta
Citera
2017-08-28, 15:58
Medlem
WykkedWitchs avatar
Citat:

WykkedWitch har nu haft ett låångt och mycket intressant samtal med Kronis...

Det verkade bestämt först som om banken har som rutin att meddela Kronofogden blixtsnabbt innan folk hinner göra något åt saken - att Kronis håvar in pengarna (tipsvinsten/Fondpengar/löneförhöjningen/besparingar. Men sent om cider kröp det fram att det förekommer tämligen sällan att Fogden förekommer dig och tar pengarna för att betala dina skulder - som man förstås inte ämnar att betala just då.
Citera
2017-08-28, 16:15
Medlem
Citat:
WykkedWitch har nu haft ett låångt och mycket intressant samtal med Kronis...

Det verkade bestämt först som om banken har som rutin att meddela Kronofogden blixtsnabbt innan folk hinner göra något åt saken - att Kronis håvar in pengarna (tipsvinsten/Fondpengar/löneförhöjningen/besparingar. Men sent om cider kröp det fram att det förekommer tämligen sällan att Fogden förekommer dig och tar pengarna för att betala dina skulder - som man förstås inte ämnar att betala just då.

Gränsen var förr på 50 000 kr, om det kom in en sådan slant så kunde banken meddela Kronis/Skatteverket annars inte.
Om det redan föreligger en avbetalningsplan eller pågående löneutmätning varje månad så brukar de inte ta de extra pengar som kommer in, såvida det inte är stora belopp. Fonden kan dock utbetala på annat sätt, tex en postanvisning eller postväxel som löses in i tex en bank.

Tänk på att Kronis har säkert enormt många ärenden att hantera, och sannolikheten att de ska ta och tjafsa med dig är liten, de måste ta ett verkställighetsbeslut först
Citera
2017-08-29, 14:24
Medlem
Betalningsanmerkning

Jag är norrbagge, så ursäkta min svenska.
När någon har skulder som hamnar hos kronofogden så får man betalningsanmerkning.
Betalas skulden,-vad händer då? Försvinner anmerkningen eller står den kvar inn i evigheten?
I Norge så försvinner den omedelbart efter betalning, men jag har hört att i Sverige så finns den kvar.
Citera
2017-08-29, 14:26
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Jag är norrbagge, så ursäkta min svenska.
När någon har skulder som hamnar hos kronofogden så får man betalningsanmerkning.
Betalas skulden,-vad händer då? Försvinner anmerkningen eller står den kvar inn i evigheten?
I Norge så försvinner den omedelbart efter betalning, men jag har hört att i Sverige så finns den kvar.

Beror på vad du pratar om.

Inkasso -> ingen anmärkning om den betalas i tid

Kronofogden -> anmärkningen ligger kvar i 5 år, och tiden börjar ticka när du betalat av skulden
Citera
2017-08-29, 14:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Beror på vad du pratar om.

Inkasso -> ingen anmärkning om den betalas i tid

Kronofogden -> anmärkningen ligger kvar i ((((*3*))))) år, och tiden börjar ticka när du betalat av skulden

EDIT: missade att rätta till ditt misstag, anmärknings tiden börjar ticka efter att den sista obetalda skulden kommer in till KF, så du kan bli fri ifrån en anmärkning trots att du har en skuld kvar, så länge du har en avbetalnings plan eller löneutmätning.

struntar du i din skuld så finns så klart anmärkingen kvar.

rättade till ditt misstag där.

TS. intressant att anmärkningen försvinner direkt i norge, lite mer humant än i sverige, har ska vi gärna straffa folk så länge som möjlgit, och gärna dom fattigaste personerna ska straffas
Senast redigerad av OnlyTimeWillTell 2017-08-29 kl. 14:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in